Tere õhtust, head kuulajad Eestis, täna toome teile siit New Yorgist ühe väga särava värvilise ja kireva saatetunni, oleme mikrofoniga otseproovidel, mina olen Neeme raud. Mina olen Aigi Vahing ja öeldakse, et bürood või mitte ei ütle teater, vaid lausa kisendab teater. Nii et selles täna saates punet tulin Seal avatakse Broadway teatrihooaeg suure kontserdiga otse keset Times Square'i. Neile, kes New Yorgis on käinud, on kindlasti teadvat Broadway teatrid need kuulsad üle. Maailmakuulsad teatrid ei asu mitte otse seal tänaval rood veel, mis läbi Manhattani kulgeb vaid Times Square'i piirkonnas on siis kahe suure tänava ristumistee seitsmenda avenüü Broadway ristteed ja oma nime saanud selle järgi, et siin asub New Yorgi suur lähe New York Timesi toimetus. Teatrid asuvad Times koeri ümbruskonnas olevates väikestes tänavatel kokku. On prode piirkonnas. 39. Ma spetsiaalselt vaatasin järgi ja täna siis avatakse sügishooaeg siin huvitava kontserdiga, kus esitatakse katkeid väga paljudest praegu menukalt minevatest Broadway etendustest ja seda kontserdi on siia vaatama kogunenud tuhandeid inimesi. Ma lugesin kuskilt sealt kokku, kuni 50000 inimest võib täna siia taimsquarile tulla ja mõne hetke pärast on see kõik algamas, nii et meie jutu taustal kuulete veel viimaseid ettevalmistusi ja siis hakkavad prode tähele ise siin laval kiirgama. Tants koer on ka see koht, kus üle New Yorgi üle Ameerika ülemaailma inimesed võtavad igal aastal vastu uut aastat. Kant, meil on võib-olla kõige rahvarohkem koht New Yorgis igapäevaselt, et pärastlõunase tipptunni ajal liigub siin tänavatel tuhandeid inimesi, nii et osad inimesed tänaval ära ei mahugi. Kanditakse autoteedel. No enamus kahtlemata on turistid, kes siia tulevad, njorklased, Manhattan lased, püüavad seda kohta oma igapäevaelus vältida igapäevastes askelduste, sest siin on tõesti meeletult palju rahvast, siia tullakse ehk õhtuti, kui teatrisse tullakse. See on üsna närvesööv koht, kuid samas aastaks 2010 lubatakse tants. Meril hakkab töötama 210000 uut kontoritöötajad, lisaks neile, kes siin juba tööl on. Rääkides nüüd sellest meie tänase saate peateemast proodes, mis meid siia tants koorile tõi, kõigepealt, ehk selgitaks kuulajatele, mis siis on Broadway teater, mis on off-Broadway teater, Softroode teatriga saagida. Ma arvan, et Broadway teatrid võib-olla kõige rohkem võrrelda Hollywoodi filmitööstusega, kui tuua paralleele filminduses ta suured droid, actionit, suured eelarved, suured lava, settingud. Kui päris niimodi ametlikku definitsiooni vaadata, on proovida ja proovida ja Frode vahel eelkõige selle põhjal, kui palju on teatrisaalis kohti, proode teatrisaalide kohtade arv algab 500-st ufod või on 100 kuni 499 kohaga teatritega ja off-road või on siis juba väga eksperimentaalne teater. Aga rääkides oh, proovida ja proovida enda vahest prodele tuuakse ikkagi selliseid etendusi, mille kassa menus produtsendid on juba üsna kindlad, sest et lavastuskulud on muutunud niivõrd suurteks kütte üürikulud on muutunud niivõrd suurteks, et selliseid läbikukkumisi püütakse vältida ja seepärast sellist väga eksperimentaalset teatrit näiteks siin Broadwayl sageli ei näe. Ma lugesin kokku. Broadwayl mängitakse praegu kahtekümmend viit etendust, enamus neist on muusikalituid, sekkaga, mõned draamad, kõige menukamaid minevat muusikalid. Viimaste nädalate piletimüüginäitajate põhjal on mamma mia jätkuvalt lõvikuningas, samuti muusikal Vicky, mis räägib sellest, mis siis sai selle smaragdlinna võluri selle kuulsa filmi lisage voolzmrakna võlur tegelastest edasi, kui see originaalfilm läbi sai. Taas on Broadway laval tagasi selline legendaarne Ameerika muusikal nagu diivan, Sonhani Chipsi. Ma arvan, et lähme ja räägime nüüd Broadway muusikalide fännidega sellest, mida nemad sellelt tänaselt kontserdilt kõige enam ootavad ja ja mida nad on viimase aasta jooksul näinud, mis on nende arvates Brothy praegu kõige kuumemad etendused. Tegelikult jääb. Vestlesime daamidega New Yorgist ja neil on kindel plaan minna vaatama Broadway show'd nimega Spring väike ning. See on selline raju noortelavastus selles, kuidas noored täisealiseks saavad ja milliste probleemidega see täiskasvanuks saamine silmitsi noori viib. Tegevus toimub Saksamaal. Ja New Jersey daamidel igal juhul ei olnud pakkuda välja sellist säravamat Broadway momenti, et võib-olla siis täna õhtul jääb neile midagi eluks ajaks meelde. Etendusest. Kuid haigi vaatame metalltõkke taha, kus on kümned telekaamerad üles rivistatud ja fotograafid seal on siis Broadway tõelised tähed. Ma ei tea, kas sa tunned seda daami, kes on musta kaabuga ja valgelillega. Ma vaatan teda ja mulle tundub, et ma kindlasti peaksin teda tundma, kuna ta näeb nii tähelepanu väärset särav välja, aga ma küll ei tea, kes, See on Bibin kes on prode üks suuremaid staare viimastel aastakümnetel olnud. Tema kõige kuulsamaks rolliks on roll muusikalis Chicago, aga staaride puhul on probleem sageli see, et kui sa ei ole just tulihingeline fänn ja pidevalt teatris ei käi, siis ega sa neid ikka nägupidi ära ei tunne. Hollywood on see ja film on see, mis teeb näitlejatest tähed. Jah, film ja võib-olla tavavaatajate jaoks kõige enam. Televisioon just prodrey puhul peab teadma, aga Nobivin juurd. New Yorklastel häda on väga tuntud New Yorgi oma täht, see on ka huvitav, et paljud prod või taha ta on just nimelt rõhutamas, et nad ongi New Yorgi näitlejad. Nad ei tahagi kunagi Hollywoodi näitlejateks saada. Et teater nende jaoks tunduvalt tähtsam kui film. Ma kardan, et kui mõnele neist ikkagi tehakse leping või tehakse pakkumine osaleda mõnes Hollywoodi filmid, siis neid, kes ära lähevad, on väga vähe. Ja New Yorgi või ütleme Ameerika teatri puhul kõige traagilisem aks ongi see, et miks need teatritrupid koos ei püsi ja miksteatrikollektiivid koos ei püsimix etendused vahel laiali lagunevad, on see, et aeg-ajalt tehakse mõnele näitlejale pakkumine osaleda filmid ja see lahkub kohe niimoodi, et pühib käed teatrist puhtaks ja kihutab siit minema, nii et Hollywoodi veetlus on ikka väga tugev. Ja kahtlemata tuleb siia igal aastal ka Hollywoodist proodweile tähti, keedi hon, Stomprusi abikaasa on nüüd viimane suur staar, kes just neil päevadel ühes etenduses siin peaosa mängib. Aga. Ma pean Julia Roberts, mängisin ühes etenduses. Ja praktiliselt kõik suuremad staarid on ikkagi ikkagi siit läbi käinud ja New Yorgi kriitikud ma mäletan, kui Julia Roberts lavale tuli, hoidsid hinge kinni ja filminäitleja suudab teatris mängida. Kas sina nägid seda, ma nägin seda ja mulle ütleme, nii-öelda meeldis ja ei meeldinud ka. Julia Roberts oli päris hea, aga, aga siiski ütleme Broadway dramaatiliste kangelannadeni ta ikkagi ei küündinud, sest filmis on vaja teistsuguseid andeid ilmselt laval, kus sa pead nagu pidevalt kulgema, seda ei tehta selliste väikeste stseenide kaupa. Aga prodell kahtlemata, kes on alati väga hinnatud, on, on briti näitlejad, kes on sellised tugevad draamanäitlejad, kes ka igal aastal siinset publikut rõõmustavad, aga ma peaks ütlema, et tegelikult Broadway sellises päevavalguses hästi ei sobi proove näitlejad, vaata neid daame sealt Elon etendusest väike merineitsi laval, ma arvan, on nad selle tugeva grimmi all nende kostüümidega väga säravad, aga päevavalges. Meenutab natuke sellist punaste laternate tänavat kuskil Amsterdamis. Või sellise ropu meigi all ja need rõivad, mis ilmselt seal lavaprožektorite valguses on kenad ja hõljuvad, on sellised kuidagi nagu rääbakat. No see on sama mis, las Vegases, päevavalguses on see linn kohutavalt plass nagu väsinud showga. Aga õhtu tuledesäras on Las Vegas muidugi vägagi ütlevad, et võib-olla siis blood või lihtsalt ei sobi keskpäevasesse linna. Ma arvan, et kuulame jutu vahele nüüd ka natuke muusikat Broadway menutükkidest üheks tükiks, mille katkenditega rahvas siin täna rõõmustatakse, on Chicago muusikal, mida on ka Eestis nähtud, mille järgi valmis film ja mille laulud on nii ülituntud. Mina olen seni näinud vaid ühte Broadway muusikalis oli produtsendid ja etenduse lõppedes teatati publikule, et näitlejad mängivad selles koosseisus täna õhtul oma tuhandendat etendust. See on ikka meeletu, kui, kui niimoodi mõelda, et seda 1000 korda sedasama asja tegema arvatavasti näitleja muutub nagu robotiks mõnes mõttes, et sa, sa tead täpselt iga hingevarjundit ja iga liigutust juba ette, kui sa tuhandendat korda teed. Näiteks kätse kuulus muusikal kassi, kui selle ehitamine lõpetati, seda oli mängitud ka minu meelest üle 20 aasta, siis selles koosseisus selles trupis oli veel alles inimesi, kes mängisid ka esimeses etenduses ei olnud, oli 20 aastat iga päev sedasama asja teinud praktiliselt. Võib-olla näitlemise karjääri seisukohast see ei olegi kõige huvitavam valiksamad. Ma kujutan ette, et kui inimene sellise rolli saab, siis raske selle veetmisele vastu panna. Et selles mõttes võib taas tõmmata paralleeli Broadway ja Hollywoodi ka, et väga paljude ameeriklaste unistus on ja elukutseline stabiilsus, sest erinevalt Eesti ja Euroopa näitlejatest ei ole Ameerika näitleja kinnitatud ühegi teatri juurde. Ta ei ole ühegi teatri kollektiivi liige, tan elupõline vabakutseline, tal on küll agent, kuid töö leidmine ei ole mitte agendi, vaid tema enda asi. Kindel roll pikalt jooksvas teleseriaalis või kindel roll kauamängivast Broadway tükis ikkagi garanteerib talle mingisuguse sissetuleku ja parimad. Olga tervisekindlustuse, kuid kui minna New Yorgis ükskõik millisesse restorani hakata keldritega rääkima või ka kaubamajades parfüümi osakondadesse, kus poisid ja tüdrukud lõhnaveepudeleid püüavad ostjatele pritsida, siis paljud neist on tegelikult näitlejad, kes ootavad seda oma suurt läbimurret. Nojah, sest ega näitleja, kes tahab ikkagi käia päevast päeva käestingutele ei saa pidada ega saa lubada omale kuskil sellist kellaajast, kellaajani, kindlat töökohta. Ettekandjad ja sellised juhutöö tegijad saavad, kuna kõik on omavahel näitajad, siis nad saavad omavahel neid töövahetusi vahetada, kui keegi peaks minema kästingule ja samas ei ole väga raske sellise töökoha pealt lahkuda. Kui siis roll saadakse. Kuid kui vastupidav peab olema näitleja, kui ta proovile jõuab, see on tegelikult meeletu. Milline koormus näitleja õlule satub, mängitakse küll enamasti ühte tükki, igas teatris. Kaebasin selliseid teatreid ei ole, kus edendused iga päev vahetuvad. Teatris ehitatakse üks produktsioon või etendus siis niimoodi lavale üles dekoratsioonid, aga, ja see jääb siis sinna loodetavasti aastaks ehk isegi aastakümneteks. Näitlejad peavad olema vastupidavad, sest etendusi toimub palju. Igast teisipäevast kuni laupäevani on õhtused etendused kell kaheksa. Lisaks on kolmapäeviti laupäev ja pühapäeviti veel kella kahe ajal lõunased etendused või võimati need, nii et see koormus, millele tuleb vastu pidada, on meeletu ja sellele peavad vastu pidama ka kõige suuremad staarid ses, kui nende nime põhjal ostetakse kallis pilet teatrisse parimad piletid maksavad juba kaugelt üle 100 dollari siis inimesed tahavad oma lemmikstaare laval näha ja kui neid ei ole, kui nad on haiged, peavad produtsendid pileti rahaliselt tagasi maksma. Hanna-Liina võsa mitu aastat tagasi see oli, kui sa selle prood või teatrikooli lõpetasin, ma mäletan, et ma käisin isegi seda lõpuetendust vaatama, keegi oli 2001 aastal, kui lähedale sina proodwayle ise oled jõudnud, prode lavale? Ma olen niimoodi ümberringi yhel käinud, aga, aga otseselt proovi lava peal seal ei ole nagu jõudnud, kuigi selles on paljugi juttu olnud, et Annalina otse proodeil ja kõik. Aga see on natukene lihtsalt liialdatud ja päris laval ma ikka ei ole veel jõudnud, kui sa ütled, et ümberringi liikunud, siis mis sa selle all täpselt mõtled? Selles mõttes, et väga lähedal istunud siin ja tead. Oleme käinud niimoodi piilumas ja ja mul on palju sõpru, kes on erinevates etendustes. Kui paljud sinu klassikaaslastest ja kursusekaaslastest on juba sinna lavale välja jõudnud? Kursusekaaslased, sest ma ei tea tegelikult peaaegu ühtegi, aga minu enda, sellest kriiti etendustest ja ja üldse siin nagu kohalikke sõpru on ikka väga palju, keda ma nüüd tunnen. Seda juttu nagu teisigi tänaseni jutt, et tänaval, nii et loodame, et mürasin New Yorgis meie hääli ei sega, aga kas võib öelda, et see on nagu sinu eluunistus, pääseda bürood või, või üldse muusikalinäitleja eluunistus pääseda Broadwayl? Eks ta on jah eluunistus, aga mida vanemaks saad, seda rohkem tekib igasuguseid muid mõtteid ja tundub, et see ei ole nagu maailma lõpp. Kui ma nüüd sinna ei jõua, kassa oma instrumenti vormis ka hoiad, ütleme kui võib-olla mitte igapäevaselt, aga iganädalaselt kindlasti ei saa, see on mul kõige tähtsam asi ja kui ta ei ole vorm, mis siis on ikkagi paanika, võtad sa mingeid tunde pärast kooli juurde või kohtled sa käestinguid? Proovi tänasest, seda võib ka ju teha, et sa valmistad käestingul midagi ette ja siis lähed ja ja see on nagu omaette trend. Ei, ikkagi nagu selleks käestinguks, nii et meie kutsume neid autišiniteks, et sinna sisse minema niimoodi, et sul on nagu see tehniline pool on nagu korras, nii et seda nagu proovi naisa võtta, et see on ikkagi täispangale põhimõtteliselt. Läheks minema nüüd meil on juba juttu tulnud inglisekeelseid sõnu, käestingud, ationid, mis asjad need täpselt on? Seletame sellele kuulajale ära, kes võib-olla ei tea täpselt, kuidas lavaväline elu näitlejatel siin käib. Kämpingud on tegelikult rohkem filmidel ja, ja siis modellimaailmas vist rohkem moemaailmas. Aga meil nagu etendustel on rohkem audissonid, kus peab siis midagi ette valmistama kas laulu või mingi stseeni või mingi monoloogi ja siis ootab oma järge. Omamoodi on see, nagu siis konkurss näitlejatele, et sellesse truppi saadav Jah, see on konkurss nii-öelda, mis sa viimase laudestionil pidid tegema, mitut nõuti, viimane ationaali tegelikult sellisele etendusele, mis on mul üks kõige lemmikumaid siiamaani, mille nimi on. Ja ma ei olnud siiamaani nagu polnud võimalust sinna minna, aga nüüd siis mul on agent, kes mind sinna saatis ja siis ma pidin mitu, mitu laulu sellest samast tükist ette valmistama ja siis paar stseeni ja siis on alati huvitav minna, et kui vabastaja nagu ennast tunned seal ruumis, et tihtipeale sa oled ikka krampis, tuled välja. Niksmani Ignani krampis olen aga siis Läks kuidagi selles mõttes sain väga vaba ja ja jooksin mööda tuba ringi ja. Poksi pringi püsite pikali omast arust tore. Et siis ma saan aru, et lisaks lauludele seal võtsid ka mingi rolli kaasa, ma olin täiesti rollis. Mis roll see on, kes niimoodi metsikult seal toas tegutsebki, tema nimi on kinda ja ta on nii-öelda siis hea neid kes on samas väga petlik. See etendus räägib sellest. Ma olen seda muusikali näinud, mis sai edasi selle kuulsa näidendi smaragdlinna võlur kangelastest. Seal on siis hea nõid. Halb nõid. Seal on see võlur. Ja see on üks minu lemmiketendustes ja ma olen seda mitu korda proovid veel käinud vaatamas. See on vist praegu ka pruun, veel üks kõige menukamaid tükke, sinna on kõige raskem pileteid saada. Kassa auditionitele valmistad neid lugusid ja numbreid ette või on sul ka õpetaja, kes sind aitab? No tihtipeale päev varem saanud jääda, et on vaja minna ja siis tuleb kiiresti midagi kodus endal kokku klopsida. Vahest ma olen ikka Nende õpetaja muretseda, kes siis natuke kuulab, et kuidas annab juhtnööre et nii on alati parem kui omaette kodus midagi valmis sepitseda? Jah, et siin on üsna kindla peale minek, leid audisse, neid on vähe ja valitud ja siis mida paremini ettevalmistatud, seda parem. Aga kuidas sul elamispinnaga naabrid lubavad seal kodus harjutada ja laulda? Sellegangi huvitav jah, et tegelikult üksinda elada oleks kindlasti palju mugavam, sest peab ikkagi arvestama nendega, kes sul seal on. Mul on kaks rõõm meidki nii-öelda no üks krimpsu nina ja teine ütleb, et laula, laula. Kui palju sellisel audissonile rahvas tavaliselt koguneb? Kui palju näitlejaid on, kes soovivad ühte või teist rolli saada, kui suur see konkurents on? Konkurents? See on hiigelsuur, aga mul on nüüd õnnestunud ma ikka väikeste sammudega, siin liigun edasi, et mul nüüd õnnestub saada siis Ekuni kaart, et üldse nagu nii-öelda suures liigas üldsegi nagu mängida, siis sa pead olema Ecury ehk siis näitlejate ühingu liige ja kuna mul on ka agent, mis on teine pluss, siis nüüd on niimoodi, et agent lihtsalt saadab mind, ütleb, et pool kaks, ülehomme mine kohale ja tee seda ja seda. Kui sul neid asju ei ole, siis sa pead lihtsalt hommikul vara juba kell kuus sinna ukse taha minema põhimõtteliselt päev otsa istuma ja kas üldse võetakse sind jutule või mitte, see on õnne küsimus, nagu seda oleks kindlasti võinud. Seda ma olen ka teinud, aga seal on sadu inimesi, sadu inimesi, seda enam ei taha teha. See Ecuti võis, näitlejate ametiühing on tõepoolest väga oluline asi, siin Ameerika teatrielus ja sinna pääsemine on selline nokk kinni, saba lahti harjutus, sest et ma olen kuulnud, et sinna pääseda, peaks olema juba mõnes etenduses kaasa teinud, aga etendusse saada pead sa olema seal ehkuti või ametiühingu liige. See on täiesti nokk kinni, saba lahti ja paljude noh, mingid teatud teatrid võivad anda sulle seda kaarti ja nii edasi ja nii, et on palju inimesi, kes võib-olla on kuskilt, ma ei, ma ei tea, kus metsateatrit selle saan, aga mina sain selle nüüd selle suvise etendusega häppideis, kus ma tegin kaasa jälle õnn, et see oli see tükk, mida sa tegid Connecticutis, räägin sellest lähemalt, sest see on suur asi ja see on ekstükk linaga häppideis, imelikud, õnnelikud päevad nii head kuulutav. Ja see oli kunagi siin väga popule Kaarne teleseriaal, mille produtsent ja stsenarist on Gerry Marshall, kes on ka väga kuulus Hollywoodi lavastaja, lavastanud sellised filmid nagu briti Women ja ja, ja muud sellised hitid seal tema nagu selline südameasi, see häppi teenis siis nii-öelda tuua lavale ja ta on juba mitu aastat sellega tegelenud ja nüüd meil oli siis nii-öelda see valmisprodukt, siis tuli lavale ja see oli väga menukas ja nüüd läks sellest sügisest siis turneel nii-öelda jälle nässu notsu. Sinus olev tuld liitunud. Sellepärast et kuna seal pikemat aega läänerannikul, siis nad otsustasid võtta uued inimesed tükki, kes on läänerannikul nii-öelda pärit ja neil on eluga Seal on olemas, aga kui see tükk kunagi pruubele jõuaks, kas sa jäid kärimaschelile nii silma, et ta tuleks pakkuma seda rolli ta sulle. Ma arvan küll, et me saime väga hästi läbi ja mängisin selle ühe peategelase pruuti, kes etenduse lõpus saab kihlatu. Mulle tundub, et ta võiks kunagisi proovile tulla, muidugi, konkurents on väga suured, siin prodel üldse teatrit saada, see väga kallis, et siia muusikal tuua, nii et kui kusagil mujal läheb hästi, see veel ei tähenda automaatselt teda siia tulevad. Ja siin on väga, väga palju etendusi, mis on järjekorras, ootavad, et mingi teater kuskil vabaneks ja ja isegi kui sul raha on, siis see ei tähenda seda, et kohe tuleb prod veel välja. Kunagi oli juttu sellest tükist insus, kus ma siis tegin. Ja nüüd see peaks nagu tulema siis prood veel nii-öelda ja mina jälle järjekordselt, kuigi ma olen seda Kaksuda workshop juba teinud ja mitu aastat juba sellega nagu töötanud, ma pidin jälle audistkümnenile minema jälle neile ette laulma, 100 korda edasi-tagasi sõitma. Ja siis mina noh, ja siis veel üks tüdruk, jäime sinna lõppu nii-öelda sinna kandikule ja siis mulle helistati, et seekord läksime ikkagi selle teise tüdrukuga. Sellisteks pommideks peabki nii suurel laval mängida sooviv näitleja psüühiliselt kogu aeg valmis olema ja ei saa öelda, et kogu aeg Siis mul oli just selle häppideedi nii-öelda esietendus enne etendust sain selle kõne, siis mindi selle teise tüdrukuga, kes on juba neli produ, etenduste endi, mis iganes. Ja siis ma sain veel etenduses rusikaga näkku ja siis päev oli üldse selline kihlasõrmus, seal lõpus ei pääse mitte vile. Aga tundub seda juttu kuulates, et, et nii näitlejate kui ka produtsentidega muusikalid endi jaoks on prode, on ikkagi see see kroonjuveel. Ja see on krooni veel, aga see ei tähenda ka seda, et kõik, mis seal edendatakse, on puhas kuld. Sa rääkisid pisut kriisist, see kuulus Ameerika koolimuusikal, mida mängitakse arvatavast igas keskkoolis ja mis pidevalt proodwile tagasi tuleb. Kas see Chrissy tuur, sa tegid seal aga väga suure rahvusvahelise ringreisi, kas see on sinu nagu kroonjuveel praegu teatris? No see on selles mõttes ikkagi jah, minu jaoks väga-väga tähtis mingisugune verstapost, kuna tänu sellele etendusele on kõik minu kontaktid on kõik minu sõbrad, kes mul siin on ja ja noh, ilma selleta ma ei oleks, kus ma olen. Mängisin mängisin, kui ta nüüd siin Ameerikas 50. osariigis ma ei tea, mitmes linnas ja siis lisaks veel Aasias, Koreas, Malaisias, Singapuris ja Hiinas. No kui sa saad eetrisse jõuab Eestis, siis oled sa just Ameerikast tagasi Tallinnasse saabunud, nii et aitäh selle intervjuu eest ja me ootame siis sind varsti siia New Yorki tagasi ja soovin südamest edu, aitäh, aitäh, aitäh, saad Tallinnat natuke loodetavasti vaiksemaid õhtut nautida, kui siin unetus New Yorgis. Ja rääkisime sellise keskealise paariga Iisraealist, kes olid näinud shousidel lõvikuningas ja produtsendid ja kui küsisin nende käest, et mis on nende jaoks kõige meeldejäävam Broadway moment, siis nad lihtsalt vaatasid hämmingut, vaatasid ringi ja ütlesid, et inimesed, inimeste arv on, võtab pahviks. Ja nüüd ongi proove iga-aastane hooaja avakontsert kohe algamas. Tähed on teatritest välja tulnud siia meie ees olevale lavale ja neid on siia Times koorile vaatama kogunenud tõepoolest tuhandeid ja tuhandeid inimesi. Rääkisime noormehega, ütleme siis, see on nüüd küll New Yorgi Manhattani ülemisest osast võib-olla häälemist. No ütleme, tundus selline. Tema unistuseks on saada Broadway näitlejaks lõpetab just näitlemist, koolja tahab siis kuskile siia Manhattani kanti oma õpinguid jätkama tulla. Kui ma küsisin ta käest, millistesse õudes ta mängida tahab, siis tema lemmikuteks Kree hea spray ja stringe väike ning ja tema kõige meeldejäävamaks Broadway elamuseks. Senini on show hõiked, mille lava ehitud jaamatiivsus ja ekstravagantsust noorele inimesele. Sügava mulje jättis ta, see noormees on siin koos oma isa ja ema ja väiksema õega. Nad on tõepoolest andunud fännid, vaatavad särasilmil seda, mis laval toimub ja tõepoolest armastavat Roodvaid. Ja nagu meie vestlustest on ka kuulda New Yorklasi on ikkagi proove publiku seas suhteliselt raske leida, njork, lähed käivat või etenduse lavale tuuakse ja head arvustused saavad, aga enamus poode klubi, kus on siiski kuskilt väljastpoolt Manhattani paljud, kes on New Yorki külastamas kaugemalt, aga ka töö, siis on kaelandilt. Ma arvan, et see on seesama probleem, mis paljudel on, kui suurlinna kolitakse kuskilt maalt, et nüüd hakkan käima teatris ja nüüd teen seda, käin muuseumides, aga igapäevaelu on niivõrd kiire, et sa ei jõuagi. Ma pean Eestis mulle mitmed tuttavad rääkisid, kes maal elasid, nelja, korraldati pidevalt reisija, teatri reisija, nemad said nagu rohkem kui sellest osakene. Meie siin laval on alanud tõepoolest sütitav kontsert ja ma arvan, et väga kerge on tegelikult aru saada sellest kood või suur tõmme on seesama sütitav muusika. Tants, selline natukene üle-elusuurune, karakterite esitamine, teatakse, tullakse siia proobele selleks, et seda argipäeva unustada. Soliidse abielupaariga Texasest, kes teatasid, et nemad ei olegi ühtegi prood show'd näinud. Küll aga olid nad kuulnud, et väike merineitsi pidi väga tore sõu olema ja siis üks etendus, kus mängib Bobby Goldberg, Neeme, kas sina tead? Sarapuu tänav ja kui ma uurisin, et miks neid siis New Yorki õigumineid Broadway nii väga ei huvita, selgus, et daami abikaasa armastab väga pesapalli ja nemad lähevad, toppis, plaanivad minna Yankee staadionile, mis on Bronxis ja see staadion on ise ajalooline, aga see pannakse kinni. Ta on huvitav kuulda, et ta on ikka veel palju inimesi, kes tulevad proov vaid ka veel keskealistena avastama ja, ja ka seda, et paljud ameeriklased on New Yorgis nagu see abielupaargi keskealistena esimest korda. Tundub kuidagi imelik, et oma riigi suuremasse linna ei tulda aeg nooruses seda uudistama, aga paljud leiavad, et New York on ikkagi liiga kurja hõlmamatut ohtlik ja lükkavad seda reisi siia aastaid ja aastaid edasi. Haigi veelgi suuremat spektaaklexi prood veel toimuvad hetkel Ameerika rahaturul. Nii on New Yorgi linna suur saal minu arvates praegu mitte Times Square'i ümbritsevates teatrimajades, vaid Volstriidil, kus põrsas. Jah, sealseid dramaatilisi sündmusi jälgides hoiavad ju praegu hinge kinni kõik pealt vaatajad ja ka teatrikunstnikud, kuna Ameerika teater, nii see osa Ameerika teatrist, mis on suunatud kommertsedule kui ka mittetulunduslik teatrikunst sõltub erainvestorite heldusest ning firmade rahalistest annetustest. Eks näis, kui hävitav radioaktiivne tolm peale langeb. Nii väljendavad ennast kohalikud teatraalid neile omaselt dramaatiliselt pilgud Volstrili näitelaval. Ja teemegi nüüd, saates proodwilt väikese kõrvalepõike, just nimelt voos stiilile raha tänavale, sest oleme ausad, ei alga see teater, nagu ütlesid haigi siin Ameerikas sugugi mitte puhvetist, vaid suuresti just rahast ja heldatest patroonidest. Manhattani suurima mittetulundusliku teatrimaja Pablik teatrijuht Andri juhemingson on avalikult välja öelnud, et hoiab oma investoritele hetkel sõna otseses mõttes käest kinni. See polegi nii lihtne, kuna keeran Hopkinsi Brooklyni suurima mittetulundusliku teatrimaja. Brooklyni Muusikaakadeemia juhi sõnul on mitmed, et tema telefonikõnedest investoreile alanud ja kohe ka lõppenud investorite sõnadega ma ei soovi teiega hetkel rääkida. Palun helistage poole aasta pärast tagasi. Tood veel, kus algas just uus hooaeg, on hetkeolukord hapuvõitu. Mitmed show'd on kuulutanud välja oma etenduste viimased kuupäevad nende hulgas, kas anadu, sprei, liigali, blond, avalikkusele tuuakse põhjuseks segased ajad majanduses, kuid eraviisiliselt on teatrijuhid nentinud, et põhjused on vähem abstraktsed. Mõnede spektaakleid on lihtsalt kaotanud oma olulised investorid ning tuleb arvestada ka seda, et rahvas ostab raskematel aegadel vähem teatripileteid. Aga samas on etendusi, millest publik ei näi väsivad ning mille mängimine jätkub ka hoolimata majanduskriisist. Üheks selliseks on kindlasti Andrew Lloyd Weberi ooperifantoom mis on arvatavasti üle elanud juba mitmeid majanduskriise. Kuna jaanuaris täitub sel etendusel Broadwayl 21 aastat, mis on Broadway kestvusrekordtükki, on praeguse seisuga mängitud ligemale 9000 korda. Mil määral sündmused Wall Streetil New Yorgi teatriäri veel mõjutavad, pole teada, kuid on selge, et teatri kriitikuile on majanduskriisi näol tekkinud. Võib olla ootamatu võitluskaaslane. On ju teada, et varasematel aegadel võis mõne olulise New Yorgi teatrikriitiku hävitava sõna tõttu mõne tüki avanädalavahetus jääda selle tüki viimaseks nädalavahetuseks. Tänapäeval nii suure mõjuvõimuga kriitikuid enam pole. Küllap sellepärast, et nii ajalehed kui teatrid elavad tänu suurfirmade üha võimsamalt ühinemistendentsile suuresti ühe rahakoti peal. Kuid mõjuvõimsad on New Yorgi, eriti aga New York Timesi teatrikriitikud, endiselt Neist kurikuulsaim on hetkel pen bräntli, kes on kirjutanud teatriarvustusi The New York Timesile aastast 1993. New Yorgi teatri tähtarvustaja Bryanti sõnul ei lähe ta eales etendust vaatama maailma eelneva uurimus töötani trupi kui nimetatud etenduse varasemate lavastuste kohta, kui neid on varem olnud. Etendust vaadates märkmeid tehes hindab ta teksti näitlejate mängu ja selgust, tehnilist kujundust ühesõnaga kõike, mida on võimalik hinnata intellektuaalselt. Kuid enam kui oma teadmisi ja mõistust usaldab New Yorgi juhtiv teatrikriitik Ben bräntli hoopis oma nägu kui ta nägu on etenduse ajal naerul ja see võib olla nii ka draamat ning tragöödiate puhul on tükk hea hoolimata sellest, mida ta oma märkmikusse kirjutab. Ja see naeratus ta näol ei väljenda mitte mõnu, mida pakub huumor, vaid rahuldust, mida tunneb inimene, kelle kire objekt teda köidab ning talle rõõmu valmistab. Teatrisse suhtub brändi suurima kirglikkusega ning järgnev lõik kirjeldabki seda, mis toimub New Yorgi kardetuim ning hinnatuim teatrikriitiku hinges oma tööd tehes. See pole kaugeltki nii pingeküllane kui see, mida arvan näitlejad enne etendust lava taga läbi elavad, kuid minagi tunnen halvavad ärevat närveldust iga kerkiva eesriide ees, pihib kriitik. Ja ma mõtlen seda tõsiselt iga eesriide ees, olgu Broadwayl või Poweroil, mille all mõtleb kriitik New Yorgi avangardteatrimaailma või kogunisti mõne kiriku keldris, mille all mõtleb ta sootuks põrandaalust teatritegevust. Ja seda ärevust tunnen ma etenduse eel sel põhjusel, et teater on nii elav ja inimestevaheline, kui kunst seda üldse olla saab. Meeldib see või mitte, iga tüki õnnestumine või armetu läbikukkumine mõjub nii piinavalt intiimselt, justkui oleksid sa ise selle kõige eest kuidagi vastutav. See vahetus on peamine, miks ma pole teatrikriitiku tööst veel tüdinenud, räägib 15 aastat New York Timesile teatriarvustusi kirjutanud Ben brändli. Vahel jah, tunnen end etendust vaadates ebamugavalt, lisab ta. Vahel teeb see kõik mulle haiget, kuid mitte kunagi ei tekita igavust. Olen näinud etendusi, mis on võrreldes sama tüki varasemate korralike toodangutega tehnilises mõttes pigem puder ja kapsad. Kuid mis on mind siiski kõige eriskummalisel moel liigutanud. Hea teater on ja jääb müsteeriumiks selle kõige romantilisem mõttes ning just selle sõnul peatamatu millegi või selle puudumise transleerimine loetavaks proosaks on ülesanne, mille kõrgusele ma võib-olla eales ei tõusegi, kuid mida võin siiski nädalas paaril-kolmel korral üritada ning see on jää Mulle privileegiks ning valusaks naudinguks. Teater ning loomulikult ka New York on need, millesse armusin juba väga noorelt ja millesse jäingi armunuks. Ütleb New York Timesi juhtiv teatrikriitik Ben brändli. Nii et Shaumast kauan kõigile hetkeraskustele vaatamata teatri tegemine siin New Yorgis mõistagi jätkub. Ja see oli järjekordne saade New Yorgis unetust linnast. Täna veetsime saate Broadwayl neile kuulajatele, kes New Yorki satuvad, on muidugi alati kasulik meelde tuletada, et tark inimene ei maksa kunagi Broadway teatripileti eest täishinda, mis on kaugelt üle sajadollarised. Alati saab ka poole hinnaga. Üliõpilaspiletiga saab mitte poole hinnaga, ligemale 20 kuni 30 dollariga saab üliõpilaspiletiga pileti kätte, kui just ei ole väga, väga populaarne etendus, nagu mõned siin kindlasti on, seda tuleb kassast küsima minna etenduse päeval. Aga etenduse päeval müüakse ka siin Times Square'il poole hinnaga pileteid piletite saamiseks tuleb küll pikas järjekorras seista, aga aga raha hoiad kokku küll. Selline väike nõuanne siis neile, kes tahavad tulla New Yorki külastama ja vaadata ka Broadwayl mõnda etendust. Meiedid unetust linnast lõpetame, soovime teile kaunist õhtut, kaunist ööd ja veel paremat hommikut, mina, Nike, Vahing. Ja mina, Neeme raud ja ma arvan, et lõpetame oma tänase Broadway saate ehk lauluga sellise öise lauluga Broadway praegu kõige kauem mängitavast muusikalist Ooperifantoomi.