Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Christian Burt. President Jean-Claude Juncker märkis 2018. aasta ülevaates asjade seisust Euroopa liidus. Eurooplased ootavad õigusega, et nende liit neid kaitseks. Seetõttu teeb komisjon täna ettepaneku uute õigusnormide kohta, millega nõutakse terroristliku sisu eemaldamist veebist ühe tunni jooksul. See on kriitiline ajavahemik, mille jooksul tekib kõige suurem kahju, lõpetas ettekande Jean-Claude Juncker. Huvitav, kui palju Juncker mõtles enne, kui ütles. Ülesande täideviimine saab olema uue reegli välja kulutamisest kordades probleemsem. Alates sellest, kelle sõna peab kuulama, mis on terroristlik sisu, kelle kella järgi aega loetakse ja muu taoline. Kuid neist detailidest huvitav omaks võib osutuda küsimus, miks mõned loetud minutid on teistest tähtsamaks muutumas. Tunni aja probleem tuleneb internetti ja sellele rajatud teenuste võimaldatud kiiresti info levikust. Varasemal ajal võis mõne soovimatu uudise rajalt kõrvaldada veel enne ajalehtede kioskites jõudmist. Ajaloost leiab mitmeid näiteid, kus kogu trükipartii ajalehtedest, ajakirjadest või raamatutest on enne müüki jõudmist ära kadunud. Samuti oli suust kõrvu Tõde levik tänasega võrreldes aeglane. See kippus ajas muutuma ja taoliste sõnumitega sai levimise perioodil veel võidelda läbitudes teistsuguse või konfliktse sisuga informatsiooni. Internetiteenuse taga avasid halva sisuga info levitajatele uue võimaluse. Emotsionaalse sisuga inimestega manipuleeriv vaid sõnumeid on lihtne koostada ja massiliselt levitada, enne kui keegi ilmselt arugi saab. Kuigi Juncker viitab terrorismi abistavale sisule on demokraatiat õnnestavamaks asutanud Brexiti ja nii Euroopa kui USA poliitiliste valimistel valijate meelsusega manipuleeriv infosõda. Võimalik ette Komisjoni salajasem strateegiana Peter pärast terrorismi loosungiga prototüübi järeleproovimist täiendada seda poliitikaga sobimatu sisu piirangutega. Google'i kui internetti anna vahetust kasutava teenuse analüüsist saab soovimatute tagajärgede sünnipõhjustest vaim. Selle asemel, et minna sama teed teiste toonaste otsinguteenusepakkujatega ja küsida otsingutulemustesse pääsemisest raha veebikeskkondade pidajatelt ning sisutootjatelt püstitas Google õilsam on eesmärgina otsida infot inforuumis kõikehaaravalt ja leida otsijale ainult olulist ning teha seda kiirelt. Lõppkasutajale mõjus uus teenus värskendavalt, kuna nad said kiiresti ülevaate, mida internetis neid huvitava päringu abil leidub. Ometi pidiga Google raha teenima. Olles nüüd kasulikud otsijale, tuli välja mõelda, kuidas olla kasulik inforuumi haldajatele. Lahenduseks oli vahendada uudse veebipidajatele ja sisuloojatele reklaamiraha. Siit tõstatus kolmas küsimus ehk kuidas rääkida välja raha? Pade müümisest huvitanud reklaamiandjate käest. Selleks oli vaja olla kasulik sellelegi Sihtrühmale kõikehaarava ulatuse olulisuse ja kiiruse kõrvale sündis seega teenus, mis analüüsis infootsimiste põhjal kasutajate käitumist ja vajadus. Tõsi, sellist sihtrühmad annetust ei saanud aga reklaamijatele pakkuda mitte ükski traditsioonilisse meediasse. Reklaamide vahendaja ja loodud süsteem kujutab suurepäraselt toimivat rahamasinat, milles infootsijad saavad tasuta teenust ja nad maanduvad vajalikul veebilehele, milles kuvatakse neile tõhusamalt mõjuvat reklaami tänu millele kasvab pakutavate kaupade käive, millest siis. Google saabki osa endale ja peagi asusid sama mudelit ekspluateerima sotsiaalmeediapakkujad ja lugematud startup, ettevõtted. Ilusas maailmas jäi aga tähelepanuta, et lisaks reklaami etele töötab masside mõjutamise masinavärk ka terroristide, demokraatia, õõnestajate ning lihtsalt inimlikkust. Sündiva sisu levitajatele. Kõigile meeldib see esimene tund mille jooksul info levib sedavõrd kaugele. Algallika võib kasvõi ära kustutada Junckeri pakutud lahendused toimemehhanismi täideviijad hakkavad paratamatult otsima oma võimetele vastavat optimumi mis asub need suure tõenäosusega nõutud ajaakna tagumises otsas. Kusagil. 59. minuti juures kuid see ajamääratlus on eksitav ega räägi tegelikult sellest tõelisest esimesest. Tunnist sest enne seda kuulub aega ju halvuend avastamisele ning informeerimisel ja alles siis hakkab tiksuma Junckeri loendur, mille loodetud efekti peab, siis ootame need järgmised 59 minutit. Info leviku kriitiline tund on aga selleks ajaks oma töö teinud. Kuna inimliku kurjuse sünnitatud info probleem ära ei kao, vaid hakkab otsima info leviku kiirendamise võimalusi jäävad valijad ning poliitikud ootama uut ja efektiivset lahendust. Täna võib see tunduda ajal, kui internetti anna vahetus, kiirused kasvavad ebaloogilisena. Aga selliseks võivad osutuda tegevused, mis muudavad inimesi formeeriva info leviku internetis hoopiski. Aeglasemaks midagi stiilis enne mõtle ja siis ütle.