Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Kolmeteistaastane Hollandi poiss Tommyboy Kulkens sõitis jalgrattaga tuttaval metsalõigu teel treeningupaika ning keskendus samal ajal nutitelefonis õe sünnipäevaks muusikalisti koostamisele. Kõik toimus 2015. aasta 22. augustil. Juhtunu täpne aeg, kuna telefonile keskendunud poiss ei märganud ristmikul lähenevat sõidukit ja sai õe sünnipäeval surma. Tommyboy isa Maicel käib sellest ajast peale Hollandi koolides rääkimas, mis sellel saatuslikul päeval juhtus. Taustaks laseta Tommyboy muusikalisi lemmikuid ja näitab pilte lapsest, keda enam ei ole. Isa ahastuse on raske kaasa elada. Seda enam peaks aga kaasa aitama juhtunu õpetlikku sõnumi levitamisele. Jalgrattaga sõites ei tohiks tegeleda telefoniga matile. Kulcans asutas fondi, mille kaudu kogutud rahaga püüab korraldada ohutu liiklemise kampaaniaid, et poja surm poleks asjatu. Analoogselt põhjusel kurbusest murtud vanemaid sõpru ja sugulasi leidub. Maailmast üha rohkem enamusele tõi õnnetuse kaelalt telefoni kasutamine autoroolis aga Hollandis ja laps 17 miljonit inimest, kellel on 23 miljonit jalgratast. Seal sõidetakse jalgratastega ja puhtalt statistilise paratamatusega kasutavad kümned tuhanded ratturid iga päev oma sõidu ajal telefone. Sama statistiliselt. Paratamatusega juhtub nendega pidevalt õnnetusi. Mõned neist lõppevad surmaga nagu antud Tommyboy. Juhtumis Hollandi. Teede ohutuse eest vastutava ametkonna statistika põhjal on noortega juhtuvates rattaõnnetustes igas viiendas intsidendis süüdi telefoni kasutamine. Eelmisel aastal sai Hollandi teedel surma 613 inimest. Igas neljandas surmajuhtumis hinnatakse põhjuseks tähelepanu suundumist liikluse jälgimiselt, millelegi. Muule suure tõenäosusega moodustab selle muu mobiilne infoseade. Sellel. Nädalal kuuldes Hollandi transpordiminister korraga juugend Välja jalgrattaga sõidu ajal telefonide kasutamist keelustava seadusalgatuse. Tegemist on sõiduki ja veoautojuhtidele kehtiva regulatsiooni laienemisega jalgratturitele. Uus seadus lubab kasutada käed-vaba süsteemiga telefone aga sõidu ajal telefoni käes hoides. Sellega tegelemine võib lõppeda paarisaja euro suuruse trahviga või siis avarii surmaga. Plaanide järgi jõustuks uus seadus. Järgmise aasta juulist. Algatuse väljakuulutamisega alustatakse avalikkusega konsultatsioone võimalike täpsustuste. Paranduste osas Maicel Kulcans oli kurvalt rõõmus oodatava muutusele, milles tema ähvardusel oli oma osa. Telefone ei saa ära keelata, nendega peab õppima koos elama, pidades silmas inimese heaolu. Mõnede puhul Kaneb juhtuvat vastupidi ja elu allub telefonile. Paistab, et häid lahendusi pole veel leitud. Seni katsetatakse mitmes riigis tänavasillutis paigutatud valgusfooride. Ja ei rajamärgistega, mis aitavad kallutatud peaga telefoni keskendujate perifeerse nägemisvälja kaudu nende teadvusesse pressida tee piirjooni ja ristmike läheduse ohusõnumeid. Mõnes kohas katsetatakse kõrgemate objektide katmist, isegi pehmem materjal Realiga ja nii edasi. Aga jalgratturite puhul on olukord keerulisem. Keha asukoht tee suhtes on kõrgem, kiirused on suuremad keha ümbritsev kaitsekukkumisel või kokkupõrkel olematu ja õnnetuse tagajärjed tihti tõsisemad võrreldes jalakäijate muhkude autodega. Pleki mõlkimisega Hollandis alustati autotranspordi asemel jalgrattakultuuri edendamist eelmise sajandi seitsmekümnendatel. Tallinna rattateede arendamisel püüti tagada sõitjate ohutus, mis õnnestus. Päraselt mõneti ootamatu indikatsiooni ohutusest ei kanna enamus piits, räid ehk tavarattureid, kiivreid, ratastega sõidavad pisikesed lapsed ja haprad vanavanemad. Mõnel rattal on sõitjaid rohkemgi. Kõige sellega ollakse harjutud, sest. Kuulge, kõik talutavalt päikeseohu tingimustes kuni nutitelefoni saabumiseni. Kaasneva riski vastu ei aitaks ka kiiver. Tõenäoliselt ei piisa seadustestki. Paistab, et ka inimlikust ohutajust jääb väheseks. Aga järsku prooviks? Mõistust.