Ma olen külas Wabariigi teenelisel kunstnikul, keraamik, helinal piipul. Siiamaani need kunstnike ateljeedes saated on kõik tehtud Beljeest kunstniku ateljeest, kuid nüüd ma vaatasin, et ma olen käinud külas 50-l kunstnikule, et võiks midagi muud välja mõelda ja ja satubki niimoodi. Iseenesest Elinor piip puu juures. Praegusel ilusal kevadel ongi vast toredam olla mitte ateljees, vaid ateljee akna all aias. Ja see saade on nüüd ka lindistatud, mitte päris hilisõhtul, praegu päike paistab ja linnulaulu vist praeguseni, siis ei kosta mikrofoni issa küll seda vahepeal, ehk tuleb ka. Igatahes päike soojendama päris ilusti, kuigi alles nagu rohelist on selle aja kohta vähe. Ja miks me siin aias nüüd istume, võib-olla sellepärast eeskätt, et Elinor piipu on vast kõige järjekindlamalt meie keraamikutest viljelenud just aiaskulptuuri ja üsna palju näidiseid tema loomingust on ka siinsamas nõmmel maias võib-olla paar sõna nendest skulptuuridest, mida me siin aias siis praegu näeme, mis nendest kõige vanem. Kõige vanem on vast seal hirvevasikas seal põõsa taga põõsa taga ja see on modelleeritud 1000 939. aastal. Ja esimene minul siis keraamikast niisugune. Ma tahaks veel kord kuulajatel nagu toonitada, seda aastaarvu 1939 ja see on keraamika ja ta on kogu aeg olnud väljas. Ja ja kogu aja väljas kõik need aastad nii talvel ja suvel muidugi endastmõistetav. Pole loomulikult vaja reklaamida Elinor piipu keraamikat sellepärast et ta nagunii ei jõua nii palju teha, kui tema käest tellitakse ja kui, kui palju tema keraamikat soovitakse. Kuid siiski tähendab nii palju, võiks nüüd kuulajatele teadmiseks öelda, et seesama fakt, et seisab keraamiline kuju väljas 39.-st aastast ja ta temaga pole absoluutselt midagi juhtunud, see, see näitab muidugi selle materjali haruldast vastupidavust. Ja see tulekindel materjal põletatud 1350 kraadi. Šamott jaa, glasuur, glasuuritud ka saviglasuuriga ja nii edasi. Edasi, järgmine kala siin, see on mõeldud nagu fanteni jaoks suust avastus suus, siis väljuks vesi ka samuti kõrge kuumuse materjal siin kõrval kohe kõrval, kõrval on üks pingviin ja pingviin legend sellega seose pingviini ka, nii et tal on kael osaliselt. Alton on õõnes, silmas läheb, lähvad need tihased sisse teevad pesa seal, päike paistab soojaks selle kaelaosa ja nendel on seal nähtavasti väga mõnus elutseda. Kevadel saabuvad ja tunnevad oma pesa ära ja jälle iga aasta iga kevadel teevad pesa. Nii tore neid jälgida. Üle meetri kõrge on see figuur, nii et ta paras, neil ju ei ole karta kassi ega. Niisugune ka väga kõrge. Ei olegi tihase pesa jaoks teised linnud pole selle peale tulnud olla. Huvitav jah, ei. Tulema nüüd selle pingviini juurest, siis järgmistel niisuguste teie armsamate kujude juurde, sest et ma arvan, et need paljud vanemad kujud on kindlasti ka ka armsad, sest need on teid nagu kaua aega siin saatnud, võib veel askeldamist siin aias jälginud. Noh, eks ta on muidugi. Siin on vana aednik. See on siis nagu sümboolne. Kuidagi seal on 60, see on jah, 60.-test küll juba. Siis on seal see lindude jooginõu naine kaks nihukest bee nõud käes siis on need põdrad, põdrapaar. Mõisnike kividele asetatud ja ja mina pean, kõik ütlevad et keraamikaaeda sobib hoopis paremini kuks tsement, tsement, kujud või tsementfaasid või ikkagi. Ta on kuidagi looduslähedane, on keraamika ja, ja nii oma värvi toonidelt ka sobib hästi looduse värvidega. Grant muidugi on ju ka väga sobilik. Graniit on niivõrd kallis, et seda nagu ei, ei saa ju igaüks lubada endale. Kas siin nüüd nende figuuride hulgas on mitmeid, mis on läinud ka seeriatootmisse ühte nüüd tütarlast faasiga? Tavasiin praegu nahal kaks, mis on seeriad, Otskonn, esimene oligi kombinaat ARS paljundus omal ajal vaata söögi väike konn ja seljas ta seal mulle eraldi tehtud, nõnda, aga temal oli ainult con, aiakonn oli see. Seda on kombinaat paljundanud. Siis oli üks, seda ei ole praegu siin näha, aga oli, Keiu oli niisugune. Väike tüdruk oli, peas olid ju juuste asemel siis lilled ka. Ja nüüd seda paljundab kombinaat, see tütarlaps faasiga pea peal. See on siis nii, et tütarlaps hoiab vaasi pea peal ja vaasi on võimalik siis panna lilli. Rohkem ei õnnestunud pakkuda. Ma mäletan, et pärast seda, kui te tulite Saaremaalt tagasi 50.-te alguses või 49. lõpul ja siis oli Elinor piipu meie kõige tuntum pisiplastikameister ja õige mitu aastat. Jah, tööd on kasvanud suuremaks. Just on huvitanud aia keraamika. Et nagu pisi plastikat teevad ikka, teised ka ja, ja õõnes keraamikat tehakse meil ja aga aia jaoks on nagu vähem tehtud. Ja nüüd ma olen nagu võtnud, lõika oma Nix peamiseks huviks. Ja ma arvan, et võime siin niisuguse väikese saladuse ka välja öelda, et teil sügisel tuleb personaalnäitus ja te tahate selle komplekteerida ainult aiaskulptuuridest? Jah, tahaksin küll. Siis aia dekor, piirskulptuuridest või aia dekoratiivkeraamikaga. Jah, noh, ta on Kelamilisest materjalist dekoratiivskulptuur. Teil on noh, võiks öelda väga erinevaid vorme ja te olete kujutanud loomi, muidugi peamiselt olete kujutanud inimest kuste võtab, et need ideed või võib-olla oleks tore, kui te räägiksite kasvõi ühe või, või kahe töö sünnilugu, mida me siin praegu näeme? Jah, see on niimoodi, nagu need mõtted ikka tulevad. See on tõesti vahest sõidad rongis ja, ja näed mingisugust. Ma ei tea, kas on puu või, või on seal mingisugune maja elas lihtsalt juhuslikult üksteise peale laotud mingisugust vormid ja tekib mõte, vot see, see justkui on pingviini kuju, kui teeks pingviini. Ja nii tuletubki niisugust mõtted. Noh, seal on väike Buddha, mul see, see on nüüd kõige hilisem möödunud suvel oli vist näitusel. Aga tuli niisugune mõte, et aeda, mis vanasti tehti nagu aia jaoks vanas kunstis on nii palju ju eeskuju. Siis oli lindude jooginõu lindudele nagu oli vaja, mida te kuidas kus nõu on ikka nõu ja nõu on käes. Ja, ja nii tuligi sisse figuursel kätega käes nõud siis vana aednik, siin mees on mul peamiselt see Aiarügaja siin umbes tema järele, vaatasin kastaabia nii halli peaga ja nii sai see tehtud ja eks neid mõtteid oleks küllalt, aga siis ta on ikka kaunis niuke töömahukas asi ka. Füüsiliselt. Ega ikka jaa, ega naisterahval niisugused kujusid teha ja veel eriti kui nendest tuleb veel vormiga võtta, siis on ikka päris hull. Mul ei olegi sellepärast nendest vormi võetud, ühelt poolt on väärtuslikum see, kui on ikka originaal ilma vormita, aga teiselt poolt muidugi ei saa paljundada neid korrata enam ei saa. Kui vormi ei ole. Siis peab vähemalt tulema originaal, teine variant, kuid. Ja seesama kombinaadile antud tütarlapsel istub lilledega, see on esimene, oli väiksem, aga kombinaadile ma modelleer siin uue suuremat. Ja siis need põdrad seal oli ka ennem üks väiksem kõrval suurim? Ei, ma olen ikka mitu teinud, suplejad on korratud. Muuseum, mis on teine, teine variant. Väiksemate kas. Te olete märganud nüüd Eestis ringi sõites niisugusi aedu, mis on tõesti kaunistatud? No ma mõtlen siis aiaskulptuuride ka või? Kas te olete mõnest aiast näiteks saanud ideed? Vähe on küll nii ringi sõites näha olnud, niisugust skulptuure aias ainult majutatakse tamme aed seal hõlvas Elvas ja ja noh, mõned vast veel Starkofi aed muidugi. Ja siin siiski võib-olla Viimsi poole Haabneemes ja seal oli ka vist suvilate juures on näha mõned. Aga kas te teate mõnda aega, kuhu teie tööd Online Coheni nimeliselt ei tea? Ta on ikka võõrad? Minu käest ei ole siit keegi muidugi viinud, aga siis nii, kes on kombinaadi Arist ostud? Assoli Liplometi aias on seal üsna mitu peale minu figuurid veel teist ehk keraamikat on kaasa. Igal pool on juba kuulda väikesest toksimist ja inimesed on, on tõesti praeguste üxeewise kevade puhunud igal vabal päeval ja vabal tunnil oma aias. Kellel see on? Ja mida näiteks te soovitaks, teil on olnud kaua aega juba aed mis ühes aias peaks tingimata olema, et tõesti sellest aiast tunda mingisugust mõnu ja rahuldust. Üks väike puhkenurk ikka peaks olema, vast seal siis võiks lillepeenarde juures lille. Nihukeste gruppide juures võiks ikka mõni kujuga olla või vaas või keraamiline. Mina nii kujutanek. Jah, teil on siin tore väike niisugune basseinikene veel ja ja on väike kiviktaimla ja. Nõmme tingimustes ei saa nii hästi palju lilledele loota, tuleb kilisemata tega läbi ajada välja liiv on väljas ja, ja kivi ja vett on puudus, need veesilm ka ikka oleks hea aias. Nüüd me tulime siis Elinor Pipuga aiast ja reljeefse, mis siin ateljees siis praegu uut on, kõik on kinni kaetud klastikaadiga pooleli asjad, asjad ja need on nüüd siis juba need tööd kavandit näha. Siit tuleb juba osa personaalnäitustest. Jah, ja juulikuus on kolme balti vabariigi tarbekunsti näitus tuleb Tallinnas selle jaoks, siis on mul silgu need teed ka. Kavandid on seal üks on siis niuke ajagi kuur, unimüts, pisike lapse figuur laval lamab ja mets on silma peal, kõrva peal, magusast magab. Ja kaks krati, ma kavatsen teha Eesti rahva mütoloogiast ja natuke tahaks, et mitte nii, võib-olla väga nii magusad teemad ei oleks. Ma ei mäleta, kas väljas oli juttu sellest, kui palju töid te tahate panna välja personaalnäitusele ei teavita. Teha jah, nii palju, kui jõuate või nii palju ruumi. Ja ruumi vastu nuum on jah, kaunis napp on seal all salongis. Ma vaatan, et te olete siin vahepeal ka teinud niisugusi originaalseid asju, eks ma praegu istun keraamilise tabureti peal ja siin on keraamilised, peegliraamid ja keraamiline laudja. Suur küünlajalg on toa ja keraamiline. Mida jah, kaminakell, mida veel saab siis teha jahmikest? Ja siis tõepoolest keraamikamaterjali, nii võimalusterohke ja tore asi, et peaaegu kõike saab temast teha. Ja, ja kõik asjad. Kamina ja kaminaplaadid niimoodi ja nüüd rääkimata siis nendest lugematutest figuuridest ja õõnesvormidest, fraasidest ja nii edasi, mida, mida need on tõesti siin igal pool nagu väike muuseum kohe. Aga need väikesed asjad nüüd, mis siin on pooleli seal mingisugune? Kavandid ja olümpiateemalised kavandid toidurasvade ministeeriumile lõhnaõlipudelid. Pudelit tehakse Asso nii, et ei ole ka olümpiamängudest pääsenud. Mul on ikka tehtud mõned olümpiateemalised asjad, ka suveniire, väiksed maskid ja Te olete palju reisinud, mitmel pool Ameerikas käinud ja Rootsis käinud, mujal Soomest, rääkimata. Võrdleksite paari sõnaga, mida te olete näinud huvitavat keraamika alal, rahadega? Rootsis ja Soomes on muidugi keraamika kõrgil tasemel. Nii-öelda kohe niisugune, nagu meil on kujunenud Põhjamaade koolkond salapärased ja, ja ikka on. Aga Ameerikas ma ütleks, mis mina nägin, võib-olla on seal paremad muidugi, ma ei ole ju kõike näinud. Seal oli küll nii madalas kuumuses ja kaunis kuidagi nii algeliselgisse asi muidugi tehnoloogia osas võib-olla just keemia ja, ja materjalide, neil oleks seal võimalusi kasutada. Aga Ma ei tea, mis mina nägin, see oli nii meil nagu juba üle elatud. Ja tulen jälle tagasi oma aiakeraamika juurde seal. Vot seal ma küll ei näinud. Ilusat jah, ilusad murud, ilusad majad, aga murude peal olid sellest millest nukud tehakse. Pakmašeest, väiksed eeslikesed, päkapikud, need, ma nägin seal. Vot see juba maitsetu, jah, jah. Ja siis olen näinud teede ääres. Me käisime Masinaga Rootsis näiteks oli ka just kipskujusid müüdi, itaallased need olid, lõid niisuguse laagri tee ääres ülesse ja, ja ehitasid, need olid küll väga halvasti tehtud ja väga maitsetud pronksiga kaetud, siis nihukesi asju müüdi, inimesed ostsid ka. Aga midagi muud ei olnud vist paremat anda või oli see maitse see tase? Niisugune? Ei tea? Kuidas on praegu keraamika tehnilise tegemisega, mõtlen, kui nüüd võrrelda mõned 10 20 aastat tagasi selle lõikes, kas on midagi muud? Clemens välja uued ruumid Arci juurde ja, ja siis uued ahjud on seal, need on ruumikamatel ahjud küll. Ja küte on teine, varem oli õliküte, nüüd on gaasiküte. Nii et see tagab niukse puhtama põletuse. Ja, aga ühtlasi ei tule nii huvitavalt välja toonide suhtes keraamika jälle lüps. Suits toimis just teinekord ahjus, nii et, et tulid niisuguste omapärased ja kordumatud. Üllatus-üllatus, on vähem ja sealt Ta nihuke tehniliselt puhas, mis jälle nagu kunstipärasuses mõjub igavalt. Aga eks natukene on ikka väike üllatus on alati selles, mis ahjust tulev ja on see siis perenaisel. Oli seal küll keraamika on küll, et see on väga põnev, on just see ahju avamine kunagi ei, ei kordu niimoodi noh, kaks või enam asju, et nad on täpselt ühtemoodi. Peaaegu iialgi ei ole. Me rääkisime siin aias, rääkisime keraamika kasutamisest aias, aga kus keraamika ta peab hästi vastu ilmastikutingimustele, kuhu keraamikat siis võiks veel nagu panna ja kus kohas kasutada. Minu meelest võiks hästi kasutada just kõrge kuumuse keraamikat kalmistutel ka. Ta tooks nad natuke vaheldust praegu noh, need poleeritud graniit ja muidugi nad on ilusad, aga, aga nii ühesugused võrdlemisi monotoonselt ikka mõjuvad. Et võiks katsetada keraamiliste hauaniiskusest mälestusmärki. Nii et keraamika kasutamisvõimalusi on ilmselt märksa rohkem, kui me oleme praegu. Ega siis ilmaasjata, kui palju on päris nii maailmatasemel maalikunstnikud on viljelenud keraamikat, näiteks Picasso on teinud ka nii skulptuure kui Panoosid. Ja igatahes väga huvitav oleks ikka ikka võimalik hästi-hästi mitmekesistada seal. Ja seda muret meil ka nagu praegu ei ole, et meil oleks vähe neid kunstnikke, kes keraamikavõimalusi tunnevad. Ja noori keraamikud on praegu väga palju ja võimekaid ja mehigi nende hulgas, nii et ta rohkem ikka sobiks meestele see alaga ei maksa nii mõtelda, et võib-olla sa saviga mängimine, et naistele ei ole nii.