Tere eetris on portaal tehnoloogiakommentaaris. Kristjan Port. Isejuhtivate sõidukite saabumise täpset aega pole veel teada. Teada on, et pea iga suurem autotootja sellega tegeleb lisaks uutele tulijatele. Viimaste seas on kuulsaim Tesla mootors, mis asutati juulis kakstuhatkolm elektrimootoriga sõidukite valmistamiseks. Ettevõtte juht Elon Musk lubas eelmise aasta lõpuks, et nende auto sõidab teatraalsus mõttes silmad kinni, siis läänerannikult idarannikule. Silmad olnuks kinnijuhil, kuna auto pidanuks sõitmisega ise hakkama saama. Seda siiski ei juhtunud ja nagu mitmed sama ülesande lahendavad, märgivad on probleeme umbes ühes protsendis, millest nad pole veel jagu saanud. Väidetavalt ülejäänud 99 protsendi inimese sõiduoskustega suudaks nutikaks sõiduki pantena hakkama saada mõnel juhul isegi oluliselt siis paremini. Sest lubatakse ju isejuhtivate sõidukite puhul oluliselt vähendada avariide arvu. Räägitakse isegi üle üheksakümneprotsendilisest õnnetuste vähenemisest. Aga see on nagunii automaat, Stav juhtimise lõplikult ülem, lisandub sõidukultuuri mitmesugust uut jam harjumatult. Näiteks kui auto kerel ollakse noorukesed Tesla nimega juba harjunud. Siis hiljuti teatas tolmuimejate maailmast tuntud Taisson, et tasub samuti autotootjaks. Natukene imelik võib tunduda, kui auto kannab tolmuimeja nime aga see tegur võidakse kiirelt unustada. Te peate, sõidukite puhul ei pea ju keegi endale autot ostma, rääkimata selle juhtimisest majanduslikult otstarbekam kasutada sõiduteenust jutumärkides siis vilistades nutitelefoni rakendusega kohale vajaliku suurusega transpordivahendi olemata selle omanik kaob ära või vähemalt taandub automargi ja hinnaga kaasneva sotsiaalse kapitalikulu. Järelikult muutub tellitava sõiduki puhulisele mark väheoluliseks. Pigem proovitakse võimalusel erinevaid. Mistõttu võib-olla ei peakski imestusega reageerima sajandi jooksul harjumuspäraste tegijate, autode, maailma lisanduvate tolmuimejate, Indrendi, teenuste, telefonivalmistajate ja teiste tähelepanu radarile veel mittejõudnute nimedega sõidukite üle. Põhjus, miks uusi tulijaid on ebatavalised, palju tuleneb elektriautoehituse lihtsusest. Selles on kõigest paarkümmend liikuvat osa. Seda on umbes 100 korda vähem võrreldes sisepõlemismootoritega. Mainitud paarkümmend liikuvat osa on suhteliselt odavad ja peavad väga kaua vastu. Oktoobri keskel demonstreeris Ilon mask miljoni miili läbinud Tesla kolmanda mudeli jõuülekandemehhanismi hammasrattaid. Need paistsid nagu uued. Lisaks ehitus on suhteliselt odav, kuusele puudub uuel tulijal vana põlvkonna autode tootmise kallim kapitalikoormus. Tesla näitel kulub uue ja võimsa tootmisliini käimasaamisele paar aastat. Teening hilisema hoolduse kulud on märkimisväärselt kulutõhusad. Autole võib anda kasvõi poole miljoni või enama kilomeetri. Garantii uue ärimudeli üllatavaks plussiks või osutuda isegi see, et keegi ei osta enam endale autosid. See ei tähenda, et inimesed muutuksid paikseteks. Otse vastupidi, tõenäoliselt suureneb läbi vaata sõidukilomeetrite arv tänu auto omamisest ja juhiõiguse vajadusest sündivale vabadusele ning tänu iga kilomeetri läbimiseks oluliselt soodsamalt hinnale. Sest uues ärimudelis oleks autode valmistaja ühtlasi ka sõiduteenuse tarnija. Rahast rääkides siis näiteks USAs. Antakse sisepõlemismootoriga autosõidu ühe miili hinnaks poolteist dollarit ehk umbes dollar kilomeeter? No see on enam-vähem võrreldav ka meie rannikul. Auto omamise, tsüklist tulenevate kuludega läbi sõidetud tee kohta. Elektriraudtee puhul hinnatakse vastavaks kulumääraks paarkümmend dollari senti miili kohta. Ehk seitse korda vähem arvestades, et tüüpiline auto seisab 95 protsenti omamise ajast ja kaotab väärtust. Hoiaks autost loobuja aastas kokku tuhandeid dollareid ja eurosid. Tõenäoliselt saate sellest suhteliselt kiiresti aru ja siis muutub olukord maailmas ettearvamatuks. Näiteks USA-s läbitakse autodega aastas umbes kolm triljonit miili. Elektrisõidukitele üleminekus tõuseb, kokkuhoid oleks seega ligemale neli triljonit dollarit aastas. Ühtedele kokkuhoid tähendab ettevõtlusele samade tulusid ja riigile kogumata makse. Lisades elektrisõidukitele sõiduoskuse, muutub pilt veelgi veidramaks sest sõidukite arv väheneks dramaatiliselt ja linnatänavatelt, koduõuedes ning parklates kaoksid seal igavledes sõidukid. Nagu öeldud, on juhtuva täpne kuupäev lahtine, aga selle saabumist on raske vältida.