Tänavuse maidemonstratsiooni osavõtjaile torkab paratamatult silma uhiuus hõbedavärviline hommikuse taoline auto, mis seisis demonstratsiooni ajal võidu väljakul aukülaliste tribüüni kõrval. Selle hommikuse kevadpäikeses helkivaid katusel nähti meeste gruppi, kes suure põnevusega paraadi ja demonstratsiooni kulgu jälgib ja kelle liikmed üksteise võidu millestki erutatult kõnelesid. Aga mitte isekeskis, vaid ikka mindi edela suunas, mis käis meil käest kätte. Eemalt tuli muidugi võimatu selgust saada kummalist teenistust, need mehed peavad sellel hõbedased autod. Kui aga jõuti lähemale, siis selgus auto otsmikul ja külgedel maalitud suurtest sinistest. Pealkirjadest. Ringhääling Eesti NSV-raadiokomitee. Reportaaži auto hõbedavärviline ega ometi seesama, mis kuulus vältimatu motiivina iga sõjaeelse paraadi, reaktsiooni pilti võidu väljakul mis hõbedase süstikuna heegeldas mööda Tallinna tänavaid igasuguste suursündmuste puhul mis kandis mikrofoni kõikjale üle terve kodumaa igale poole, kus midagi tehti või sündi maksis, jutustada kõigile raadiokuulajaile. Ega ometi sama ringhääling ratastel, mida nii hästi ringhäälingutöötajad kui ka ringhäälingu kuulajad püüdsid hellitavalt hõbe Alliks maidemonstratsiooni puhul esmakordselt Tüüringi astunud ringhäälingureportaaž auto on nii oma värvuselt kui ka ülesandeid küll samuti hõbehall kuid endine eelsõjaaegne vana hõbehall hävis sõjatules. Uus hõbehall on saavutus sõjajärgses taastamise küll ja lisatakse kohe juurde. Ringhäälingutöö seisukohalt väga suur ja märkimisväärne saavutus sest see hõbeda värviliste kitsasse kesta mahutatud ringhääling ratastel on õige, komplitseeritud ja hinnaline tehniliste seadmete kogu mille ehitamine ja komplekteerimine sõjajärgsest olustikus on olnud väga suuri pingutusi nõudev ülesanne. Ringhäälingutöö seisukohalt on uue hõbehalli tööle tulek umbes sama võrdse tähendusega nagu uusmaa saajale. Hobuse omandamine. Tõstab siis see suur rõõm ringhäälingu rahva peale, et kadunud ja jälle leitud hõbehallist. Sellest diska tarve raadiopäeva tähe all jagada seda rõõmuga teiega, lugupeetud kuulajad. Seejuures kuuluks nagu asja juurde külastada raadiopäeva puhul eriti neid töötajaid, kelle otsesest tööst ja vaevast on võrsunud uus hõbehall. Seltsimees asper, olge nii hea, jutustage meile mõne sõnaga uuest hõbehallist hea meelega, aga kust me alustasime, siis on tõepoolest küsimus. Uus hõbehall on nii sile, et kellel tõepoolest igasugune pidev puudub, millest kinni hakata. Aga kui me algaksime alusel? Ta oli tõepoolest ennekõike vaja auto alus koosneb teadupärast mootoris telgedest, ratast, sõnaga kogu käigumehhanism. Võõrsõnaga nimetatakse seda alust kaupluses. Eelmine rekord teha asja võtnud vana hõbehall on ehitatud tavalisele autodest. SAS'ile. Mis vastab kõigiti reportaaži auto erinevatele, millistest erinevates on siin jutt. Usalduse stiil on tunduvalt kergem eelmisest tõugete pehmetamiseks. Kere rappumise vähendamiseks on auto varustatud üliamortisaatoritega ja õõtstelgedega aga muutvad sõiduautot. See on oluline aparaadiga hoidmisele. Automaat tugevajõulist mootorit ja neljarattavedu koos maastikukäiguga. Nõnda et sellega peaks olema võimalik liikuda ka raskematel teedel, kuhu endise palliga ta suure kaalu tõttu ligi ei pääsenud. Nii see on küll. No kui auto alus oli olemas, mis oli siis järgmiseks sammuks lauto ehitamisel? Järgmiseks tarvis koostada kere ning sellega seoses tehniliste sisustuse projekt. See oli vist raskemaid probleeme. Tõepoolest auto kere ja tehnilise sisustus on oma otstarbel küll õige lahku minema kuid siiski tihedasti seotud. Kere tuli projekteerida võimalikult kirge, kuid mehhaanilised tugev ja ihuküsimust ei saanud tagaplaanile jätta. Samuti tuli kere ehitamisel kaaluda seadmed otstarbega paigutamise võimalusi, arvestades nende mõõtmeid. Tööülesanded, elektrilisi omadusi. Pihustasid projekteerimistööd, projekti koostasin koos raadiokomitee, insener, aga mis juures üksikküsimuste lahendamisel kasutasime kereosad internal Randesse ning tehniliste seadmete osas radikomitee paanil tehnikute seltsimees Urmi ja abi. Kui projektil valmis olid, siis algas muidugi kohe ehitamine. Jah. Siis algas esiteks keele ehitamine ja teiseks seadmete komplekteerimine. Raskemaks osaks oli kere ehitamine kuna meil varem säärast eriotstarbelist auto keret ei ole ehitatud. Nõukoguliku asjasse suhtumisega asus aga Tallinna linna trammid autorluse Trustele töö juurde. Vaatamata väiksematele raskustele, mis esinesid mõningate spetsiaalmaterjalide puududel teostust, randa, autoga sõprust, kere, ehitustööd, suure hoole ja asjatundlikkusega. Kere ehituste üksikasjade suhtes peaksime osutama. Ka, et me neid külastame just raadiopäeval nende endi ehitatud autod. Enne korreks katet kõneldega sõidu ajal vana hõbehalli puhul ei õnnestunud, kuna see raputas liiga tugevasti helilõikeseadmeid ja puudusid võimalused sõiduaegseks. Ilm on kevadiselt soe ja päikesepaisteline. Tänaval täit vilgas liikumist vilksatab mööda vastutulevaid autosid. Eemalt läheneb Tõnismäe suunas, pressib ramm. Selle täistuubitud vagunit. Autokude trupi väravateni trammiauto, kus ei pruugi pea indialased Miina. Selline romuringhäälingu tulime jälle külastama, tellinud Miina ja nimelt teie töökojas valmistatud. Ja et külastas, kuid poleks midagi lahti. Casilmise esimesel proovisõidud või midagi puudu jäi selline, millal kõik on korras. Proovitööd on läinud hästi, tulime hoopis muu pärast. Tee täitmiseks valmis oluline osa meie uuest reportaaže autoraadiopäeva puhul tahtsime kõnelda korraks ka uuest autost eneses. Ja säärases reportaažid ei saa ju ometi puududa Need, kelle töövaevas ringhäälingutöö seisukohalt nii hädavajalik tehniline vahend on valminud sõnaga sooviksime kõnelda nendega, kes on uue hõbehalli valmistamisel kaasa töötanud. Ma mäletan selgelt, Pino, olite teie juba esimesel reportaaži auto projekti nägemisel kindel, et teie töökojad on võimelised säärase töö tegemisega hoolimata sellest, et neid ega üldse Eestis ei ole varem niisugust eriotstarbelist auto keret tehtud. Ja eks selles otsuses selles otsuses omajagu julgustki, sest nagu teate, on meie tööga ja sõjakannatanut ning samuti jooksva tööga koormatud. Sest oleme ju õieti Tallinna trammi autoksi turisti taastajaid jälgida. Aga kuna see töö oma erakorralikkusega meid huvitas ja nii ka Ringhäälingu taastamise tähtsust hindasime. Siht, panime asjale käed külge. Asja eduka kordaminekufondiks oli mul tuubi asjatundlikult. Oskustöölised, läheme töökotta, seal saame nendega vehkida. Keel on laudsepaosakond, automäe, teed siis ise. Ja siis leidnud selle töö, tegi seltsimehed maadi endine Streimann, jõuda selleni, saime masina tagasi kere peatud, kuidas ta kandesõrestiku esitasite? Kunagi võimalik sõrestiku ehitasime tamme ja saarepuu, kusjuures kandvad osad tugevdatud terad ribidega, sureppik, isegi tugevam, kui ta tingimata peaks olema, tegime töö seltsi räima nii hoolega, et seal ei või midagi juhtuda. Täname teid seal nii-öelda tahtnud jutujärjele saamiseks olema päris kindlalt. Töö on hästi tehtud. Paluksime meid juhatada neid flektreppada seltsimees Treimani ja pallinu juurde. Ja teadlased auto kere plekiga katmise palunud osakond ongi samas kõrvalruumid. Käisime Tallinn minule kõneldi selles samas ruumis olevat kaetud meie reportaaži autoplekiga. Seda on nagu raske uskuda, kuna pole siin näha suuremaid masinaid. Ometi on autu voolujooneline kere ja kumerad pinnad nagu valatud ühes tükis. Kuidas tulite, sellega toimib. Ega seal mingit erilist katmiseks oli, alguses hea materjal, sellest mehaanilist töötavad vasaraga. Millegipärast praegu töötasid kasu belglasest Raimoniga väljuv rakett, leke, kumer plekid. Nüüd oleme maantee osa pärast siin töötate tutta. Koostaja aga andis reportaaži autole ta hõbehalli värvuse, maalisust jälle kirjet ja tekib küsimus, et maalse kuidas hargneb kogu autoplekke regatti kõigepealt mitu korda. Täitnud konfliktide siledat ärale katsime kere Osarniga nitrohalli värviga isendite kere seesmise katkine õlivärviga. Biit, hõbehalli uhke, kasvatab pärinebki just nii see talle selga õmmelda. Nüüd oleme vict riivanud kõike olulist, mis on teostatud trammi, auto, purjetrusti poolt, reportaaži auto ehitamisel põhiliselt küll. Ega kui suur tänu ringhäälingu töötajate nimel kõigile auti töötajatele kauni tee. Oleme reportaaži autoga tagasiteel. Kõnelda on veel ühest olulisest osa nimelt autoraadiotehnilisest. Kõneleksime sellel teel seda enam. Esimene katsesõidu aeglase reportaaž andis tulemusi. Raster. Kas te kirjeldaksite, millised seadmed asuvad reportaaži autol ja milleks nad vajalikud? Heliülesvõtetest on autol kaks magnetofoni millest üks praegu jäädvustab meie kõnet. Neitsi teisel pool on kaks helilõikepeadega. Depressioonini või plaadinake teadmani peabki läbima mitmed teadnud. Siin keskel asetseb olulisem neid niinimetatud mikrofoni võimendaja Liba välimuselt noh, tema paljude käsitleb regulaatoritega ja mõõteriiklasega päris keerukas seade. Sellesse seadmesse juhitakse kokku kõikidelt küljelt teatud mikrofonide saadavat elektrilist pinget reguleeritakse vastavalt vajadusele iga pikkuste poolt vastu võetavad tahate tugevalt. Muidugi on lõpetaja seadust võimalik juhtida saadet ka juhtmeid kaudu oteraadifoonia tehnilisse keskusesse, ilma teostamata siin autodel kõik muud vajalikud seadmed, lühidalt lahti mõõteriistad välisvaljuhääldajad ja nende võimendajad ja nii edasi. Teatavasti vajavad ringhäälinguseadmed töötamiseks elektrienergia. Kui auto on töökohal olemas, elektrivõrk, võtame elektrienergiat edasi. Kust aga seda ei ole samuti sõidu ajal, nagu praegu kasutame autos olevaid vooluallikat. Nendeks on kaks suuremat toolid, akumulaatorid ja nõndanimetatud tunda ja mis muudab alalisvoolu vahelduvvoolu. See on kõik. Teadlastesse puutub aparatuuri osas küll aga peale selle on auto tagaotsa sisse monteeritud spetsiaalsed kaadrirullid mikrofonide jaoks telefonipidemega ja värise toitavale juurde juhtimisel. Taas autosse seadmed on enamikus saadud üleliidulise traadikomiteelt noh koha peal, tehnikaosakonna töötajad, teostanud nende korrastamise, komplekteerimise, jaotuste monteerimise, see oli suur ja vastutav ülesanne, mis nõudis mitmed mehed mitme kuu töö. Ja kes olid need mehed suure osa tööst tehnikaosakonna vanem tehnikaseltsimees kurv eiranud ja Veltsa kuid vähemal määral aitasid kaasa mitmed teisedki. Olemegi jõudnud tagasi raadiohoone juurde. Tutvunud linnulennul uue reportaaži autoga, oleme veendunud selles, et see Nõukogude Eesti ringhäälingutehniline edusamm tunduvalt aitab kaasa meie saatekava mitmekesistamiseks ja parendamiseks.