Biitlite tavakord ja siis võttis sõna Piites sellers. Orkestratsiooni eest vastutas George maatin. Kui mistahes laul või meloodia on kord siia ilma tulnud. Eks ta sõltumata out kitarrist heliloojast hakkab oma elu elama. Ega Lennon McCartney teadnud, et Piite sellers Loorents oli veestiilis lugu deklameerima hakkab. Ja on ju neid, kes teavad öelda helilooja ei ole tegelikult täpne nimetus, kõik helid, noodid on õhus mingis sfääris olemas. Küsimus on vahendamises nootide üleskirjutamises või siis ka kahe noodivahes nagu prae niinol. Eks sellega on täpselt nii, nagu on. Nii on jäme, arutlesime Raimoga ka seda, et mis võiks olla ikkagi see defineerimata, midagi, mis mõnele laulule ja jälle uue elu annab, samal ajal kui paljud teised tõenäoliselt lõplikult unustusse vajuvad. Aga jah, seekord kuulame neid oma elu elama hakanud laule, mille loojatel pole tihti aimugi, mis nende loodust kunagi saada. Helijälg jälg ajas ajas. Helijälge ajas. Ilusat pühapäeva vikerraadiost, Helgi Erilaid ja räim asel jama. No see kontsert võis toimuda 1940.-te lõpul Nashville'i rändoopri laval. Hänk Williamsil oli peas valge kauboikaabu, seljas valge ülikond, mille pintsaku varrukad del järe vääridel must noodikiri. Kuigi ta väidetavasti nooti ei tundnudki. Mees oli lihtsalt üdini andekas, õppis juba teismeeas kitarri mängima ja jõudis oma 29 eluaasta jooksul rohkem korda saata kui mõnigi muusik terve pika eluea vältel. Nii iseloomustab üht 20. sajandi mõjukaimad Ameerika lauljat ja laulukirjutajat Hank Williamsit. Alternatiivroki WWW liige mätt Johnson, keda Hank Williamsi eluajal siin ilmas veel ei olnudki. Johnson sündis 1961 haige hänki valuvaigistitest, narkootikumidest ja alkoholist. Väsinud süda lõpetas oma töölaulja Cadillaci tagaistmel esimesel jaanuaril 1953. Kuid Johansson avastas hänke lihtsalt, kes südamest tulnud lauludes tõe ja ilu ja ehtsa hingevalu mis puudutas kuulajate meeli ja teeb seda ikka veel ning salvestas 1994. aastal oma grupiga WWW plaadi hanke Bigbanki, millel on valik delikaatselt uuemasse aega toodud Hank Williamsi laule kaduvusama I Can't Get Off. Maimainud. Teine Briti nii-öelda alternatiivrokibänd siivsus anud Merrit Šein on öelnud, et laulutekstide kirjutamisel oli nende õpetajaks ei keegi muu kui Hank Williams. Kriim ja bluusiklassikasse kuuluv Raul hingantampliniga. Sellest rändamise ja trampimise loost saigi alguse mõte, et miks ja kuidas, et mõne lauluga nii teisega naa, et sünnib ikka aastakümnest aastakümneid see ikka uuesti. Kriini esitus on aastast 1966 ja eeskujuks maadega others salvestus 1949.-st. Aga 20 aastat enne votherseid salvestas Roland võib-olla nimelise bluusi Tennessees sündinud laulja, kitarrist Hämbaululli njuubeon. Jutud räägivad, et olla olnud kuumavereline kantri bluusimees kes salvestas üldse kokku vaid kuus laulu. Aasta oli siis 1929 ja selle Roland Campbell. Bluusikitarririffi võttis kasutusele hiljem Robert Johnson. Ma teadsin, et ei loos. Taganjuuber. Kes kõik seda rännulugu läbi aastakümnete on esitanud Cherspek pliid, ruut Mäks, Cindy Looper ei hakka, et kõiki lugeda. Ma käin, aga jõudnud on ta ka 20 esimesse sajandisse, Bob Dylani album, murran, taing sai 2007 grammi. Kui parim kaasaegne folk, American album ja plaat koosneb vanadest folk bluuslugudest ballaadidest, nende seas ka Rowleinantamplin ja pea ükskõik siis, kes seda lauluga ei esita. Ta on esimesed read üsnagi kooskõlas New Berni sõnadega. Aga sealt edasi on igalühel pajatada oma lugu. No ei saa me läbi poobita, oli 1961 kahekümneaastane Dylan saabus oma kitarriga New Yorki hakkas esinema kriinuidsvillilsi folgilavadel, andes nagu kirjutatud oma kohalikest oludest alustavatele lauludele hoopis sügavama tähenduse. Ameerikas olid keerulised ajad ning inimõiguste eest võitlemine ja folkmuusika toetasid noil aegadel teineteist. 1963 kirjutas Tullu muutuvatest aegadest. Times Tseensing. Hiljem on Dylan meenutanud. Tahtsin luua tõeliselt suure laulu, mille lühikesed napisõnalised värsid järgneksid üksteisele lausa hüpnootilisel kombel. Niisiis ajad muutuvad, tänastest kaotajatest saavad kunagi võitjad ja vastupidi. Olevikust saab kunagi minevik. Praeguse klassiku noorpõlveaegne ennustus on muidugi täitunud ajad. Kui muutuvad tema laul on tänapäevaks samuti klassikas, sellest on sündinud lugematuid versioone lausa 14. keeles. Ta on jõudnud filmidesse ning rock n rolli kuulsuste halli. 2007. aastal jõudis ta Dylani aegade muutumise laul alati nii stiilse ja elegantsem Bryan Ferry 12 10.-le stuudioalbumile nelanesk Bob Dylani lauludest koostatud plaadile, mida muusikakriitik Stephen Õllevann ütlenud väikeseks vahest pisut alahinnanud kalliskiviks Ferry loomingus. Pakkusid kord Jay Livingston Iivantsnatkincoulile primadonna nimelist laulu, too aga lükkas selle pakkumise tagasi. Nii nagu seda oli juba teinud Frank Sinatra. Laulu autorid sellest ei heitunud, vaid palusid luba tema poole tulla ja laulu isiklikult tutvustada. Lugupidamisest heliloojate ja teksti autorite vastu võitu coul nõustus. Ja nii siis tutvustati koolile varasemast pisut muudetud meloodia ja tekstiga laulu pealkirjaga Moona Liisa. Mis laul see selline on, küsinud Kaul. Aga olles autorite ettekande ära kuulanud, muutis meelt ja moona. Liisast sai näkkinkowli laulja, teen enimmüüdud heliplaate, salvestades ta selle märtsist 1950 Nelson Rilly arranžeeringus. Viie-kuueteistaastasel rockabilly lauljal Karl mannil oli julget pealehakkamist, kui koos oma bändi kitarristi Edi Bushiga võtsid käsile Mona-Liisa ja tegid uue arranžeeringu. Lugu salvestati Memphis son stuudios kevadel 1959. Karm anne jäigi üheks viimaseks Philipsi poolt promotud rockabilly artistiks. 2011 ilmus karmanni elulugu, pealkirjaks laas on san. Mona lisa jäigi karmanni muusika teel. Sedasi kulgesid ka lühemate pikemate pausidega. Kõige tuntumaks esituseks. Oli 1988 54 aastane Kanada vard Leonard Goen oli järjekordsest depressioonis ja otsis nagu ikka lohutust reisidest, zen-budismist, uimastitest, judaismis ja seksist oma uskumatult keerulises pidevate eneseotsingute ja pettumustega täidetud maailmas mängides hingevalus kannatavat poeet. Ja tihti see polnudki mäng. Ja siis ühel hetkel sulgus Leonard oma üksildast laulu detoorium torni, suutmata taas kord loobuda eneseirooniast laulis ta endale kingitud kuldsest häälest, mida oli matkitud ja mille üle naljatletud, kuid mis oli tema 54.-ks eluaastaks pärast lugematuid sigaret muutunud lausa nõiduslikult sügavaks ja salapäraseks. Leonard kõveni lauludest on lugematud lauljad aegade jooksul igasuguseid erinevaid variante teinud. Paljud neist on ilmselt austusest meistri vastu, originaalile päris lähedased, aga mitte kõik kuulakem, millise laulude torni on osanud ehitada Kanada kuulsast vein Raitide muusika perekonnast pärit lauljatar ma Savoin Rait kes on tihti laval päris üksinda koos oma kitarriga. Rock n roll, hoolov, feimi Ilon kategooria songs Cheipt rock n roll ja bluus Foundation hooloffeimil klassiks, pluus rikoosinks. Ja nii ühte kui teise on valitud laul pealkirjaga pumbum autoreid Stanley Huuker, kel oli 1961. aastal Detroidis pikem esinemisleping ühes sealses baaris kippusin ikka kuidagi oma etteastega hilja peale jääma. Ja baaridaamil, kelle nimi oli villa, oli kombeks öelda ikka, et buum, buum jälle sotsioon hilinesid ja nii õhtust õhtusse. Kuni siis korraga jõudsin mõtteni, ütlesin, et sellest saab ju laulu teha. Panin kokku, proovisin ja kandsin sealsamas ka ette. Ja rahvas läks pööraseks. Eriti noorte rütmibluusiharrastajate seas muutust Vumbumm üheks neist lauludest, milleta läbi ei saanud, mida pidi mängima. Käenimaalse niukaslist eesotsas laulja Eerik pöördeniga püüdis 1964. aastal ühe hooga justkui kaks kärbest sulatades buum buumi, teisegi John Lie, Huckeri loom. Sekid beibi. 1944. aastal Clevelandi lähedal sündinud Robert omakil oli neli venda ja pere elas väga vaeselt, kuid ema mängis kirikus orelit. Vaimulikust isa laulis, Kazbelite mängis kitarri. Isa oli oma viiel pojal absoluutselt keelanud omagi tarri puudutada. Ometi mängisid kõik poisid seda kordamööda, kui isa kodus ei olnud. Ühel õhtul juhtus aga kaheksaaastasel bobil tohutu õnnetus. Üks kitarrikeel katkes. Maruvihane isa käskis poisil peksasaamise asemel kitarri mängida. Bobi mängiski selle katkise kitarriga kõike, mida ta pidali suutnud bluusiklassikat, sõulik, kantrit, rock n rolli. Isa ei suutnud uskuda, kui andekas poeg tal on ja tuli välja, et ka neli bobi venda olid samamoodi andekad. Nii tekkis 1952. aastal gospeli souli ja rütmibluusigrupp Voomak Braavers hilisem Valentiinas. 64. aastal kirjutasid Bobivamak ja tema vennanaine shelli laulu It sool õhuvenna au mis kuulus kavalentiinos grupi repertuaari, selle laulisega kuulsaks hoopis Rolling Stones. Ja sellest sai Stonsid esimene suur hitt Ühendriikides. Aga kuulame täna siiski probivamakit, kes salvestas samal aastal 1997. Rohkem kui kolm aastakümmet hiljem ootas sedasama laule hoopis eriline maailm kauge ja saladusliku lüüsijana, kuhu olevat 19. sajandil saabunud keegi doktorid Johann, kas Haiitilt või Senegalis niisugune müstiline mees, kes hakkas New Orleansis kummaliste puudu rituaalidega tegelema. Legend või mitte, igatahes meeldis see 1900 kuuekümnendatel kohaliku muusikaellu astunud Malcolm rebennakile nii väga et viimane võttis oma lavanimeks doktortsioon. Ehtis end sulgede jäämulettidega tegema šõudes uhked ruudu diaatrit ja andis välja müstilise albumi Krii kriya. Malcolm rebennakiv udukirg läks mööda lavanimi, doktorsioon jäi alles ja selle nime all sai temast üle ilma tuntud muusik, kelle loomingus ühinevad bluus, popjazz, puugi rock n roll ja New Orleansi uhke rulluv rütm. Siin Tartu, et see on 1980.-te lõpul koorsema töötide asümbräss bändiga ja nii kõlab nende ool vennauga. Ja taaskord saatesse mahtus meil just täpselt nii palju. Kui mahtus aga üks siiski veel ring sulgub, biitlid alustasid ja nematka lõpetavad. Kohtume järgmisele renessansi.