Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Kes püüab seletada eelmise sajandi rikaste tekkelugu, leiab suure hulga vastuseid nafta, auto ja lennunduse elektri- ja telekommunikatsiooniäridest kes tahaks näha tulevikurikas tegelast Neist saladustest loobuma, sest samaga jätkamine ei saa tagada igavest edu. Mõtelda võiks umbes nii. Aastal 2018 hinnatakse maailma autotööstuse väärtuseks umbes kaks triljonit dollarit tarneahela ehk protsesside inimeste tegevuste info- ja ressurssidest mida on vaja mingi toote või teenuse jõudmiseks tootjast tarbijani. Selle globaalset väärtust hinnatakse umbes 40 triljoni dollari suuruseks. Globaalne IT-tööstus on väärt ligemale viis triljonit internetiteenuste äri 600 miljardit ja pilveteenuste ettevõtlusumbes 200 miljardit dollarit. Rahana mõõdetuna on see ka tarneahel inimkonnale kõige väärtuslikum mis on mõistetav seni, kuni tahame süüa igasuguseid asju ning teenuseid. IT-tööstus koos pilveteenustega on suures pildis autodest väärtuslikumad kuna omavad summaarselt suuremat rolli tarneahelas, panganduses ja paljudes muudes majandustegevuse väljendustes. Öeldu ei tähenda, nagu võiks asjade füüsilise transpordi maha kanda. Autod on olnud olulised. Autodele sündis veel juurde täiendav tarbimisväärtus, staatussümbolina, mida oluline osa autotööstusest püüab tänaseni rahuldada. Isegi kui viimase sajandi jooksul auto olemuses suurt midagi muutunud arenesid nende disain ja kasutusmugavus. Sellest tulenevalt sundis konkurents pidevale mudeliuuendusele mis omakorda meelitas kliendi taskust sedavõrd palju raha et autoost kujunes kodu järel pere eelarvest teiseks suurimaks investeeringuks. Ühtlasi rikastades Autoettevõtete omanikke, kuid siin võib nüüd oodata draamat. IT ja andmete haldamise teenuste sektorid jätkavad kasvamist. Nendeta ei saaks ehitada ega kasutada uue põlvkonna isejuhtivaid sõidukeid. Sõidukid on seni kuulunud autotööstuse valdkonda. Aga kui viimase generatsiooni auto valmistamiseks on paari 1000 asemel vaja kõigest paarikümmet liikuvat osa, see kasutab energiaallikana elektrit ja juhtimine rajaneb andmete töötlemisele võib arvata, et osa autotööstuse koogist siirdub IT ja andmete haldamisega tegeleva sektori kätte. Samas räägitakse üha valjemalt, et kui tavakodanik ei pea autot juhtima, ei huvita teda ka auto omamine. Ühtlasi langeb huvi sõiduki margi ja ostuhinna vastu. Nagu ei huvita ühistranspordi klienti bussitootja ega selle hind. Olulisemad on mugavus ja kiirusautosõit muutub teenuseks. Teenusepakkujaks saab tõenäoliselt olema autovalmistaja, sest kellele ta seda müüks. Arusaadavalt pole välistatud eraldi tegutsevat sõiduteenusepakkujad, kelle väärtusloome põhiteljeks on siis IT-ülesande lahendamine ehk ta tuleb tõenäolisemalt IT-sektorist. Kasvavosaat, tarneahela, ladude, poodide ja klient ühendamisest hakkab toimuma Online keskkonda loodud kaubanduses. Siin sulandub tarneahelkokku internetitööstusega. Füüsilise kauba tarnib kliendini aga isejuhtiv sõiduk mille ta tasapinnas kahemõõtmeline liikumine on ebaefektiivne ja osa teede võrgustikus siirdub siis maa alla inimesteta kaupu vedavate sõidukitele. See lahendus sobib kui inimesest, kes võiks pikk sõit maal põhistada klaustrofoobiat. Juhul kui kõik õnnestub, stimuleerib edu inimeste juurdekasvu ja suurendab tarbimist. See omakorda kurnab loodusvarasid, milledest võib kujuneda pidur elektroonika ja selle kaudu IT-valdkonna arenguks. Kirjeldatut Pilti tuleks seega lisada täiendav element. Puuduvat võibki pidada tuleviku rikastumise. Eks selleks on kosmose transporditeenused, millega viiakse orbiidile maise elukorralduse närvisüsteemi toimimiseks ja elukorralduse jälgimiseks vajalikud tehiskaaslased. Lisaks lendab kosmilises kõrguses elektroonikatööstuse jaoks väärtuslikumat reali sisaldavaid asteroide ja võimalik, et sealses keskkonnas saab luua midagi, mis maisemas gravitatsiooniväljas ebaõnnestuks. Järelikult tasub otsida inimesi, kes tegelevad samal ajal uue põlvkonna autode, E-kaubanduse, pilveteenuse, tehisintellekti ja rakettidega. Miks ka mitte tunnelite puurimisega? Google pakub vastuseks kaks nime. Mask Jeff Bezos. Aga sina?