Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Christian Burt. Peaaegu päevapealt kahe aasta eest läkitas ettevõtja Elon Musk teele säutsu milles kurtis hulluks ajava liikluse pärast. Ühtlasi pakkus meest Rootsis sündinud lahendusena, et ehitab tunneli kaevandamise masina ja asub maalt puurima. Meest sõnast, härga sarvest. Sama toriseja tutvustas teisipäeval esimest pea kahe kilomeetri pikkust Californias Houstoni tänavate alla puuritud tunnelit. Olgu mainitud, et paigas asub sama isiku poolt kosmosevõlud olemiseks loodud raketifirma. SpaceX. Tunneli puurimine algas SpaceXi autoparklast. Tegemist pole lihtsalt formaalselt lubadusi täitva, kuid kasutu kanalisatsioonitoruga, mille mees oma jutuga suurimaks räägiks. Tegemist pole ka naljaga, kuigi tunneli idee jaoks loodud firma Boring Company ajab inglisekeelsetel näo naerule sest tähistame tõlkes igavat ettevõtet. Sõnana meenutab vaid foneetiliselt puurimist. Nimega naljakas tamine kuulub Ilon maski elulaadi juurde. Nüüd siis sündis kahe aastaga ideest neljameetrise läbimõõduga tunnel mis tõesti sarnaneb pirakale kanalisatsioonile, aga selles torus hakkavad elu näinud materjali asemel liikuma autod. Neljameetrine läbimõõt võib esialgu üllatada ja põhjustada skepsist. Isegi väiteid, nagu see oleks lihtne ülesanne, sest levinud standardi järgi on autosõiduks rajatud tunnelid kaks korda suurema läbimõõduga. Kuid sellesse torusse kasutavaid sõidukeid ei lastagi. Tunnel on mõeldud elektriautodele, täpsemalt isejuhtivatele sõidukitele. Need liiguvad tunnelis Spetsiaalsetel kelkudel kiirusel umbes 240 kilomeetrit tunnis. Väike läbimõõt teeb tunneli rajamise odavaks. Kaks korda suurema läbimõõduga ühe miili pikkuse tunneli hinnaks hinnatakse rusikareeglina üks miljard dollarit. Ilon maski tunneli miil on umbes neli korda odavam. Nendega saaks nagu niidikesed kimpu pannes luua massiivse paralleelse transpordivoo. Maa peal seda ei õnnestuks korrata. Seal realiseerub omalaadne paradoks, kui liikumisummikute vähendamiseks rajatakse uus ja laiem tee. On see peagi veelgi rohkem, umbes helistavad ju kõik sõidukijuhid laiemat ja kiiremat teed. Uue tee lisamine on kahedimensionaalses ruumis ehk tasapinnal kallis ja enamasti ka võimatu, kuna kõrval asuvad juba mingid rajatised. Aga maal on tegemist kolmemõõtmelise ruumiga, kuhu võib puurida järgmise jutumärkides toru. Kas olemasoleva peale alla või kõrvale rajatud tunnel ei ole sama mis hüperloop. Seega on Ilon maskilbelt teostamata ideid. Õigemini sellegi projektiga juba tegeletakse. Aasta alguses saadi New Yorgi ja Washingtoni vahelise tunneli kaevandamise luba. Hüperluup on pikema distantsi taha linnast linna liikumiseks kavandatud inimeste ja kaupade toru. Postsõiduvahendiks on peaaegu vaakumiga torus magnetpadjal päikeseenergiat kasutav süstik mille kiiruseks on plaanitud üle 1000 kilomeetri tunnis. Äsja rajatud kitsam tunnel rahuldab linnaruumi liikumisvajadust ega vaja sõidukite teelt liigse õhu eemaldamist. Linnade kasvades aga on just autode liiklus kitsaskohaks. Osa sellest maa alla suunates peaks nüüd arenguteel olnud pudeli kar ära kaduma. Küsimusele, kas autode sõidu loodud torustiku eelisarendades on Ilon mask ühistranspordivaenlane vastase arendajat sugugi mitte otse vastupidi, ta näeb ühe eesmärgina luua eeliseid jalakäijatele ja ratturitele kelle jaoks kihutavad torustikus spetsiaalsed sõidukid. Ta ennustab, et uus teenus oleks võrreldes metrooga tõhusam ja pileti hind bussisõidust odavam. Viimast võib ka uskuda, eriti kui arvestada bussisõidu hinna, siis kaotatud aeg mida suur ja kohmakas sõiduk kulutab liiklusummikutes manööverdamisele. Tegemist on esimese omanäolise transporditehnoloogiaga. Kindlasti leidub selles edus kahtlejaid ja ka vastuseisu. Hetkel ongi teise testtunneli rajamine seiskunud tänu elanike igapäevaliikumist segada ähvardanud tunnelist välja kaevandatud materjali transpordiga. Seda tüüpi probleemid on aga arengu loomulik osa ja plaanid näevad ette lähiajal vähemalt veel kahe analoogse tunneli rajamist. Üks on planeeritud Chicago lennujaamast linna ja teine Los Angelese kuulsast pesapallistaadionist ühe sealse metroojaamani Dylan maski. Ebatavalise isiksusega käib kaasas imetlus ja pahameel. Suuremast pildist tasub olla ka rõõmused, vähemalt keegi tegeleb peale klikkide abil reklaami vahendamisega lõpuks ka kosmosetranspordi, linna arengu, aju ja masinalidestamise ning võimalik, et veel mitme inimarengu seisukohalt revolutsiooni lubavate ülesannete praktilise.