Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari situb Kristjan Port. Seekordse uue aastaga võib väita, et oleme sammu lähemal ajale, mil arvutid jälgivad iga meie tegevust, hoolitsevad toidu ja sooja eest, sõidutavad meid erinevate sihtpunktide vahel ja mõjutavad seda, millisena tajume keskkonda, lisades sinna siis asju, mida pole, või varjates seda, mis on võimalik, et sellise elujärjeni Polegi jäänud kuigi kava kõndida. Varem võis kirjeldatut käsitleda fantaasiahorisondiga sellisena, mis liigub iga selle suunas tehtud sammuga samavõrra kaugemale et jätkata siis kontaseerijate üritamisega. Segordsem aasta läve ületamise erilisuse. Ja tulevikuläheduse märgiks on aga juttu asendumine tegudega. See tähendab, et fantaseerinud jäävad endiselt jutustajateks. Tegude taga on hoopiski tavalised inimesed. Tegudele lõputi jutt saabuva võimalikkusest, vaid midagi konkreetsemat. Osa inimesi tajuvad tulevikuläheduse hõngust teistest tundlikumalt ega suuda käed rüpes sele. Lähenemist oodata oma korda, neist osa on vägi, valdsemat tüübid. Ajalugu pakub sedalaadi isiku näitena need laati keda mäletatakse masinast kangastelgede purustajana. Väikesest sammust sai alguse tehnoloogia vastu suunatud ludiitide mäss. Vaevalt et Uueli komise nime seostavad tuleviku ajaloolased polkaga ja mees nimega Eriku polka on vaid üks paljudest, keda kahtlustatakse tehnoloogiavastases. Vägivallas USA-s Arizona osariigi alamale pannakse süüks isejuhtivate autode kiusamist alfa. Kontserni arendatav võima autom harjutab Arizona tänavatel sealse hea kliima ning seaduste võimaldatud raamides oma sõiduoskust. Väsimatult ümbrust vaatleva robotauto mäluseadmesse talletus kuu aja jooksul mitu juhtumit, milles eerika polka juhitud auton püüab isejuhtivat kit kraavi ajada. Vastates politsei küsimustele oma tegude selgitama. Ütlemiseks õigustas mees oma sõidustiili. Ta ei taha olla reaalse elu näide. Mees pidas silmas omakorda võimu arendajate argumentatsiooni milles uue põlvkonna sõiduki loomine vajab sõidukogemust reaalse elu olukordades. Eriti ei taha siis olla nimetatud katsetuste reaalne ohver. Kui masin peaks tegema mõne reaalse vea. Tema ja ilmselt paljude teiste hirmine toidavad möödunud aastasse jäänud uudised robotauto inimohvritest. Traagiliste tagajärgedega erandlikke juhtumeid oli aga suurusjärkude võrra vähem võrreldes inimeste poolt juhitud autode läbitud kilometraaži jooksul hukkunud. Samuti on juhtumite analüüstanud esile robot autos viibinud ja seda valvama pidanud inimestel vähemalt osalise süü. Kuid. Hirmudeks ei ole ju palju vaja ameti pelgalt juttudest, sealhulgas aastaid vestetud hoiatava sisuga lugudest. Masinate ülemvõimust. Inimesi seniit tegudele ei esitanud. Nüüd aga võib öelda, et seegi läbi on ületatud. Muuhulgas soovitas Eerika palka, et võimuarendajad leiaksid auto testimiseks Arizona asemel mõne muu paiga. Eerik pole ainukene uute autode vaenulik hori. Soomlane. Osariigis on paari aasta jooksul registreeritud üle paarikümne. Robotauto vastu suunatud vandalismi juhtumi. Rünnakute arv kasvab koos robotautode nähtavuse suurenemisega. Testifaaside edu. Ka läbimisega lisandub teedele üha rohkem taolisi sõidukeid. Reeglid nõuavad, et igas sõidukis viibib ka inimesest juht aga roolis, inimese nägemine. Jääb väheseks taoliste sõidukite katusel ja muudel pindadel asuvate andurite jäetud ähvardava mulje silumiseks. Levinud vandalismiaktideks on robotautode rehvide lõhkumine ja kividega loopimine. Võimalik, et hirmunud Jan ärritanud inimeste puhul oleks autode arendaja jõulisel vastu tegutsemisel oodatule vastupidine tulemus millest vihaste massid vaid siis kasvaksid. Võib-olla leidub alfa petil teisigi argumente. Vaoshoitud. Tema taktika valikuks, kuid igal juhul ei soovi firma, politsei ega avalikkusega juhtumite salvestisi jagada. Selleks teiseks argumendiks võibki olla isejuhtiva sõiduki poolt ümbrusest kogutava info hulk sealhulgas kõikide liiklejate kohta, mida või keda taoline automa reisidel. Vandalismiakt. Teede- ja ajakirjanduse uudiskünnist ületavalt tajutavate pingete kiuste märgid võima projekti avalike suhete juht, et nende jaoks sõnarizonalased näidanud üles vastutulekut ja entusiasmi selle uudse tehnoloogia abil liiklusohutust suurendavad. See oli vastu. Nii võiks ju öelda, et inimesed on ikka kenad küll. Alanud aasta pakub aga põneva vaatemängu inimeste närvikavaga juhtuvast, sest tehnoloogiliselt oluliste muutuste lähedust tajutakse need juba jutu asemel üha enam. Ilmsi.