Möödunud kuu lõpul võisime lugeda tassi napi teadaannet. Lõppes esimene rahvusvaheline Teherani filmifestival. Suur auhind tiivulise kuldtarga kuju määrati Nõukogude režissööri Grigori koosinseri filmile kuningas liia. Žürii märkis, et see kuningas leer on Šexpyri kõige komplitseeritum teose parim ekraniseering. Nõukogude näitleja Jüri järveti tunnistas festivali žürii parimaks meesosatäitjaks kuningas Leari osa peene, sügava ja sisuka interpreteerimise eest. Samal ajal võisime lugeda ka teadaannet Weimaris traditsiooniliste igakevadiste Šexperi päevade lõppemise kohta, kus elu keskpunktis oli ka Grigori Kozintsevil loodud kuningas liia. Weimari Šexpyri päevadel viibis ka leeriosatäitja Jüri Järvet. Need kaks nappi teadaannet said tõukeks meie tänasele saatele. Hakatuseks meenutaksime üht helilõiku Eesti raadio arhiivist võetud lindilt. Valmiski tehasest, näitlejast kuningas piiri on võimatu. Liri roll nõuab väga tugevat individuaalsust, siin on vaja mitte osatäitjat osatäitja, isegi suure näitlejameisterlikkuse puhul ei suuda seda rolli mängida. Siin läheb vaja tugevat individuaalsus isiksust. Ja Jüri Järvet. Tema oli just selline kunstniku isiksus, näitleja sellise keerulise ja sügava hingemaailmaga, mis just sobis selle rolli jaoks. Jüri järveti silmad kui ta meid kuulas, elasid ja ma tundsin, et nende taga on varjul keeruline kunstliku maailma. Väga suur näitleja. Ja siis, kui olime proovinud pea tosinat näitlejat, meenus meile uuesti Jüri Järvet. Me kutsusime ta Leningradi pärast, ta rääkis ise, ta polnud eriti meie kavatsuste tõsimeelsus uskunud. Lihtsalt sõitis. Ma mõtlesin, et mis seal ikka ostab ja viib vähemasti apelsin oma lastele eni ta sõitiski mitte eriti tõsiselt. Ja meie esimene proov, muide, ta tegi seda eesti keeles jättis meile nii tugeva mulje, et edaspidiseid proove tegemata. Kinnitasime ta liidrirolli ja alustasime koos temaga oma suurt tööd. Nii rääkis Grigori koosintsev Jüri järveti kohta pärast kuningas Leari valmimist. Ent täna on meil stuudios Jüri järveti ise. Jutulõng sai üles võetud Weimari Shakespeari päevadel toimunu meenutamisest. Saksa demokraatlikus vabariigis toimus kuningas Leari esietendused kolmes linnas Berliinis, Weimari sea ja Leipzigis. Weimonist toimusid samal ajal šeik spirib päevad, konverents, mida saksa demokraatliku vabariigi kultuuriministeerium koos Shakespeari seltsiga ette valmistas. Külalisi oli 13-st riigist, delegaatide arv ulatus kuskile 500-ni ja seal siis vaagiti säiks pirii jätma dramaturgiat probleeme, mis puudutasid nii teatrit kui ka ka kino Ekroniseeringuid. Ja seal tehti päris tõhusalt teaduslikku tööd, palju sisukaid, huvitavaid ettekandeid oli. Ühe ettekande tegi ka meie liiri lavastaja Grigori haljus kuusinses. Ja sõlmiti isiklikke kontakti vahetati. Neid ma usun, see oli hästi viljakas ja, ja tore konverents, kuidas võeti vastu kuningas Lear ekraanil isiklikult teie osatäitmine? Pean ütlema väga hästi võeti mind elus ei ole, ei ole nii hästi vastu võetud ja mulle tundub, isegi minul ei ole sobiv seda rääkida. Liigvõeti väga hästi vastu. Just. Mul on eriti hea meel selle poolest, et seal oli väga kõrge kultuuriga publik, publik, kes väga hästi tundis säikspirit, unts tema loomingut ja seetõttu andis filmile väga kõrge hinnangu. See tegi kuidagi südame väga soojaks ja ja mul elus ei ole olnud võimalust kogeda nii suur Joatsioone kui, kui seal Peimarist esinesid Leipzigis pressikonverentsil Teil tuli arvatavasti arvukatele küsimustele vastata, mida teilt kõige rohkem tariti, kõige rohkem tunti huvi muidugi, kuidas mina sattusin selle rolli peale sellest jutustas lavastaja. Minu kass tunti huvi, kuidas parooli galalt töötasin, milliste probleemidega tuli tegeleda ja ja milliseid raskusi oli ja neist asjadest rääkisime päris avameelselt ja päris toredalt ja saime saime seal väga väga toreda kontakti. Seal pressikonverentsil oli küsijateks peamiselt Kunstikoolide õpilased ja, ja ka kunstirahvast ja kriitikud. Ja kuidas suhtusid inglased ise lavastusse ja Lieri, kas nendelt ei olnud mõningaid vastuväiteid, võimet? Peale esietendust andis Saksa demokraatliku vabariigi kultuuriminister, andis banketi Seitsmepäevadest osavõtjatele ja siis banketi, niisugused toredad sundimatu õhkkonnas tuli vestelda mitmete riikide delegaatide, nii Urugailastega kui inglastega. Inglased olid näinud need, kellega minul võimalus vestelda, teist korda Kanadasse eksperdipäevadel näinud ja matsu. Ühesõnaga, päris avameelselt vahetati muljeid Teherani autasu kohta. Mida teie selle kohta ütleksite? Ma teadsin, et samal ajal, kui me sõitsime Saksamaale toimus Teheranis festival ja et kuningas Liir saadeti, see on aga, aga tulemusi sain maisega. Täpseid tulemusi sain teada ajalehest, et see oli mulle endile ka meeldivaks üllatuseks lehti väga suureks üllatuseks. Kas teie edukas esinemine filmis ei tähenda seda, et teie nüüd teatrisõbrad võivad teid vähem näha teatri lavastustes? Ma ei tea, ma loen ennast ikkagi rohkem teatrinäitlejaks, kuigi lihtsalt rea juhuste tõttu olen ma viimasel ajal mänginud võrdlemisi palju palju filmides, aga milliseid ülesandeid mul teatriste tuleb? Lähemal ajal, seda ma ei tea, sest väga haruharva näitleja peab ette, milliseid osi tal kehastada tuleb? Mitte ammu tagasi. Tsembris lõpetasin filmi. Festivalile ja see on nagu mul komitees öeldi üks üks tugevamaid filmi, mis möödunud aastal vast olla olla loodud. Millist osa teil seal täitsa tuli, minul tuli mängida üks kosmolats naut, tegevust teatavasti toimub kauges tulevikus ja ja tegevus toimub galaktikas kosmoselaeval. Peaosa mängib panioonis ja naispeaosalist. Valdar trükitütar kunagi, kui teie käest küsiti, millist rolli te tahaksite mängida, ei vastasite, et loomulikult häid rolle tahate mängida. Millised oleksid need head rollid teatrilavale, millised tahaksite mängida? Ma muidugi tahan mängida, aga mul ei ole ühtegi rolli, mida ma annaksin praegu portfellis või mida me tahaksime, et just nimme seda näidendit tahaks mängida. Muidugi ma tahan mängida häid näidendeid ja häid laineid on päris palju. Mul on mõningad näidendid või mõningad teosed, mis mul on kodus, mida ma saan pisitasa üksi ette valmistada nagu Gogoli hullumeelse kirjad ja ja Rumeeniasse suurepärane lugu. Millal need teoks saavad, seda ma muidugi ei tea, aga kui teatritööst tekib mõni pikem paus, siis on hea, kui kodu on midagi, mille kallal võib iseseisvalt töötada ja ennast treeningus hoida. Te olete ju ka ise sulge proovinud. Kas pingeline töö teatris, kinos ei ole nüüd kriipsu peale tõmmanud, sule harrastustele või mitte? Seda ma sulemehena olen muidugi peletanud ja ma kirjutanud nii enda rõõmuks ja ja lõbuks. Võib-olla viimasel ajal, jah, olen mõnevõrra vähem kirjutanud, kuna Nad tööülesandeid on rohkem olnud. Aga võib olla ka, et aastat juba ja energiat ei jätku enam kõigi jaoks. Võib-olla ka sellest tingitud, igatahes praegu ei ole, kuigi plaanis on, on üht-teist kirjutada küll, aga, aga viimasel ajal ei ole midagi kirjas, seda plaani võib kavade või tahate ainult enda jaoks praegu ei vasak seda enda jaoks hoida niisama nagu nagu ei ole juustki. Poodi kus inven tulid avalikkusele. Kui nüüd mõelda teie senisele näitleja Teele te olete esinenud edukalt teatris, estraadil, nüüd kinos, millist osa üldse on etendanud estraad Teie näitleja biograafias, mida ta on teile andnud ja mida üldse estraadil esinemine annab ja pakub näitlejatele ma pean ütlema, et seda on väga raske. Kunst ja estraad nõuab väga tugevat näitlejat, näitleja isiksust. Ma soovitaks igale noorele katsetada natuke töötada estraadil. Julgust, straadumalt, leidlikkust. Estraadile ei aita, sest mitte keegi peale sinu enda, kui teatrilaval veel. Me mängime, nagu oleks neljas sein ees, oleme vaatajaga kaudses kontaktis estraadil. Me oleme otseses kontaktis ja räägime otse publikuga. Teatrilaval sageli aitab partneri staadioniga. Ka sageli seda ei ole, tuleb mängida kujuteldavate objektidega ja sageli ka kujuteldavate partneritega, nii et see võib olla väga-väga heaks kooliks. Igale näitlejale, kuigi vahel ma olen kuulnud täiesti ebaõigesti, öeldakse, et estraad ehk rikub näitleja ära, see ei ole õige, ainult halb näitleja võib estraadi ära rikkuda. Ahter küllaltki, sest me loome ikkagi samade kujunduslik vahenditega, nagu tuleb luua samade vahenditega loometeatri laval ja kilose igalt poolt. Estraad arvatavasti arendab ka momentaanselt sellist ümberkehastumisvõimet kontsentratsiooni, kõiki sellist tavalist liikumist. Ja me kõik kõigil, millega hiljem puutud teatritöös kokku. Muidugi. On ju hea, kui estraadil ikkagi niivõrd raske kunst estraadil hästi esineda saab, kindlasti ainult siis, kui, kui estraadil ennast täielikult pühenduda, aga mina ju olin tol ajal ka teatrit, estraadi tegime nii hobina kõrvalt, aga ma ei kahetse seda, et ma tegin, kuigi ma praegu nii aastates juba ei tunne sellist kutsumust, et ma peaksin estraadile tagasi minema küll, aga hea meelega ma vahel esinen kuskil. Tead, Priit koosviibimistel, mis sisuliselt on ka ju nagu estraad või kunstitöötajate koosviibimistel kuskil sellistel õhtutel, mida me nimetame Kapuslikuteks, Te olete esinenud televisioonis ja raadios. Kas need esinemised on meile midagi andnud, kui on tegemist väga meeldiva rolliga, miks mitte. Eks raadio õpetab meid rohkem tähelepanu pühendama sõnale ja sõna kultuur, kõnekultuur on esmajärgulise tähtsusega komponente ka teatrilaval, siis. Aga raadius on ta ainuke vahel, mille kaudu karakterit avaldage mu meeleolusid ja sündmustega seal. Vajalik ja on heaks treeninguks näitlejale, tema kutsudes. Kas on teil neid pakkumisi tulnud veel? Filmides esinemiseks, kinos on küll, mul on olnud. Filmist vähemalt see suvi puhata, ma olen töötanud kuus aastat ilma ilma puhkusetaja ja ma ei ole noor, nii et see annab natukene tunda. See aasta peab natukene, hakkame, aga konkreetselt on lubada, Santoniine võiks olla teie järgmine roll filmis filmist Ma lubasin. Koosncivi uues filmis, mille ta ise ekraniseering googli teoste järele mul seal tuleks mängida kuju, tuntud googli kuju, hakkak, jätkaki, millase ekraniseering, valmis saab arvatavasti mitte selle aastanumbri sees, nii et son kuskil tuleviku tulevikumuusika vast tuleval aastal. Ma olen lubanud mängida kaasa Tarkovski järgmises filmis, aga seda stsenaariumi ka veel ei ole olemas. Seal ainult antud mis tahes filmis. Ma olen anduvatesse rohkem mõjule. Te rääkisite, et pole kuuel aastal puhanud. Mis on teie lemmik harrastuseks puhkuse ajal? Minu teada te olete? Kalamees ka väikest viisi väga väikest viisi igatahes kalapüügiriistad on ja, ja liikmemaksu ma olen usinalt ära tasunud. Kalu väga vähese antaks kala, olen ma oma eluspüüdja? Aga mulle meeldib matkata, mulle meeldib seenel käia, metsas hulkuda. Ma ei ole. Inimene meeldib tiiva peal lesida vaid rohkem ringi luusida ja ja loodust nautida. Aga kuidas tal need aega on jäänud maletamiseks? Mole valetamisest ikka leidub aega. Viimasel ajal on väga kõvaks pähkliks mu oma poeg, kellele ma kipun juba kaotama. Kui näiteks teie peaksite ise taastama Jüri Järvetit kui näitlejad, millise ampluaaga näitlejaks, teda riigitaksid? Ja ei, ma ei oska öelda, ma ei ütle, et ma ei oska öelda mis ampluaa on. Mul meeldib mängida nii komöödias kui ka draamast tragöödiast, mida ma viimasel aastatel olen mänginud. Ma ei oska isegi öelda, mis mu tugevam külg on, võib-olla ma viimasel ajal olen meelsamini mänginud tõsisemaid lugusid aga see võib olla tingitud ka sellest, et et ülitsel Kaalukam repertuaar on valdavas osas tõside repertuaar, häid komöödiaid on vähem, kui on häid draama ja tragöödia teoseid. Võib-olla sellepärast, et ma olen viimasel ajal, aga võib-olla on ka see moment nii, nagu ma tean, terve rida luurides kuskil muusikutes kuskilt lähvad, kerge muusik harrastavad ja hiljem mida aasta edasi, seda rohkem hakkavad tõsist muusikat tegema võib-olla selliseid, mingisuguse evolutsiooni. Mina läbi. Aga ma ei ütleks, mulle meeldib ka komöödiat mängida. Vaata selline küsimus veel ja ma olen näinud mõnel korral kirsiaeda. Ja mulle väga meeldib osatäitmine seal selles kammerteenri osas, see oli väga tore, koostöö, saab pilguga, kuigi ma läksin väga hilja proovidesse, ma läksin alles viimasel nädalal olin kinni, Draamateatris tuli välja üks naine end ja sain üsna lõpus minna, aga aga tegime päris toredad, töötab, aga väga tore töötada, et oli väga hea ettevalmistusega proovides ja ja selle tõttu sündiski võitluse kuju, kuidas stiilse kuju väline joonist tuliks. Ta tuli otse. See omapärane kõnnak tema selline sisemise kaudu või, või kuidas te tabasid tekesele hästi tüüpilise nagu, nagu ainuõige sellele kujule kuidagi tähendab, päris juhuslikult ei tulnud. Ennast vägeva sirgena näidata, et võib-olla selles rühis on midagi nagu niuksed tehtud reipust tehtud sirgust, et see vana tiiger püüab pisut posseerida oma pererahva ees või mitte üksi seda võin näidata, et ta on veel heas vormis. Kammerteener. Keskel stuudios oli Jüri Järvet. Saate pani kokku Olav Kirke. Muusika valis Silja Vahuri.