Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Spioonilugudele mõeldes käivad peast läbi mitmesugused kuvandit esmajärjekorras suurema potentsiaaliga on kahtlase välimusega hallis mantlis tegelased kella või kinga sisse monteeritud pealtkuulamisvahendid, relvad, kiired autod ja muu taoline. Spioonilugude mentaalsest pildist kõige kaugemale jäävate nendega seostamatult elementidena tulevad pähe näiteks õunad, puud, kassid ja miks mitte trammid. Sest kes on näinud luuretrammi. Kuid just see, mida keegi ei kahtlusta, võibki olla sobivaim vastaste tagalat jälgiv luurevahend. USA-s arenenud pestlus ameeriklaste järele, luuravate Hiina päritolu metroovagunite teemal. Mõtlev USA pealinnaks olevas Washingtonis arvukaid ametnike ööpäevaringselt transportima metroovagunipotentsiaalile. See liigub maa all ja maa peal näeme, registreerib ümbrust ja teeb seda sama kõikide reisijate puhul. Viimastega seoses saab neid tähelepanelikult pealt kuulata, registreerida liikumismustreid, jutukaaslaseid, telefonikõnesid ja nii edasi. Iga vagun saab kauge maaga andmete edastamiseks ühendust võtta läbi traadivaba internetti, mobiilside või mõne muu salasena meetme kaudu. Kuna tehniliselt pole öeldu teoks tegemine enam mingi probleem, jääb alles ju pelk motivatsiooni küsimus. Sellele on vähemalt osaliselt vastus olemas seniste avalikkusesse jõudnud tööstusomandi infosüsteemidesse häkkimise juhtumitena kus süüdistatav sõrm osutab Hiina riigile. Viimasel ajal on pinge hüppeliselt kasvanud, tasub vaid meenutada Hiina sidetehnoloogiaettevõttele CD seatud kaubandusembargo ümber toimunut ja aastavahetuse paiku lahvatanud skandaali Huawei ümber. Mõlema ettevõtte tehnoloogia suhtes on USA julge olla korganid soovitanud spionaažiohule ja võimalikule kriisiolukorras võõra väe üle võetavale juhtimise riskile. Riigiasutustel Nende toodangu kasutamisest hoiduda. Telefonide ja sile taristuse osas on hirmude mõistmine lihtne. Samuti on lihtne neid hirme provotseerida asjaolu, millele pööravad hiinlased tähelepanu kui katsetele hullude juttudega kahjustada Hiina päritoluettevõtete konkurentsivõimet. Olgu mainitud, et Hiina riik käivitus majandustegevused toetuskampaania meedin Chaina 2025 mille eesmärk ongi saavutada teatud valdkondades maailmas liidriroll. Ja neil on juba suhteliselt tugev positsioon just metroo liikluseks vajalike rongide valmistamisel. Narva Ilu ei Rolling Stock Corporation ehk lühemalt Siierrertzee võistleb maailma turgudel peamiselt Euroopast, Aasiast ja Kanadast pärit ettevõtetega. Võistluseks ei tahetagi seda alati nimetada, sest väidetavalt kasutab siia börsiriigi abi alapakkumiste tegemiseks ja konkurentide väljasöömiseks. Kostjale on taolises olukorras raske etteheiteid teha, sest tegemist on hiigelsuurte hangetega ja kokkuhoiu kingitusi mõõdetakse sadades miljonites dollarites. Näiteks Chicago 846 uue rongivaguni konkursi võitis Hiina ette võtma 226 miljonit dollarit võrra odavama pakkumisega, võrreldes siis teisele kohale jäänud Kanada pumbartiiriga. Massachusettsis võitsid hiinlased 154 miljonit dollarit odavama pakkumisega ja nii edasi. Odavam on ju hea. Kellelegi ei tule pähe näha rongivaguneid luurevahenditena. USA-s on Siier arseen viimase viie aasta jooksul võitnud viiest neli rongide hankevõistlust. Washingtonil on järgmisena plaanis metroorongid, uuendamine. Joodatavad pakkumised liiguvad miljardi dollariga. Suurusjärgus nüüd siis paistab. Pealinna puhul on Hiina päritolu spioonivagunite hirm sedavõrd suur. Parlamendi alamkoda ning senat on mõlemad lisamas suurte taristuhangete juurde Hiina päritolu tooteid, tõrjuvaid klausleid. Samuti kavatsetakse muuta lõppenud aasta septembris juba kinnitatud Washingtoni metroo hanke tingimusi, lisades sellesse küberturvalisuse klausleid. Muuhulgas eeldatakse, et hanke võitjal peab olema pakutava tehnoloogia sobivust kinnitav. USA Föderaalse amet. Luba järgmine kord, nüüd kui trammi sisened vaata tähelepanelikult, ega see sind ei vaata. See on raadioga