Tere eetris portaale, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Keegi targematest on märkinud, et raha raisates kaotad raha aega raisates kaotad osakese elust. Ostes elektriautol säästad nii raha kui hoiad kokku aega. Võit missugune? Ei tea nüüd, kas mõni reklaamifirma võtab selle müügiidee kasutusele. Aega selleks pole kuigi palju, sest elektriautode teel. Suur probleeme tee järsku polegi? Esmalt kokkuhoiust. Tehnoloogia uudsuse tõttu võiksid elektrisõidukid maksta sisepõlemismootoriga sugulastest palju rohkem. Aga see ei pea paika. Elektrisõidukitel. Ehitus on lihtsam mees on umbes 100 korda vähem liik, vaid osi, mistõttu need vastupidavamad vajavad väiksemaid hoolduskulutusi ja kaotavad ajas vähem väärtust. Tõenäoliselt on see põhjus, miks Tesla müük läheneb liidri rollile USA premium-klassi sõidukite turul mida on aastakümneid valitsenud BMW ja Mercedes-Benz. Tesla müüs viimases kvartalis 90700 autot. Milledest umbes 80000 leidsid uue omaniku USA-s. Seda on ligikaudu sama palju, kui USA-s müüdi bemareid ja märsuseid. Kuna elektrisõidukit peetakse tavaautodest keskkonnasõbralikumaks, toodetakse nende hankimist mitmesuguste rahaliste motivaatorit abil. Näiteks kehtis kuni alanenud Alguseni USA-s üleriiklik 7500 USA dollari suurune elektrisõiduki ostutoetus esimesest jaanuarist vähenesse kolmele ja poolele 1000-le USA dollarile mille peale Tesla langetas omalt poolt autode ostuhinda paari 1000 dollari võrra. Föderaalsellel toojale lisaks kehtivad osariikides ja omavalitsus, kusjuures veel täiendavad soodustused. Sõid tartus, käime, leidub kõikjalt maailmas. Seega üldjoontes võistlevad elektrisõidukid päris hästi, samas tasemeklassis autode hindadega. Järelikult peitub tõeline kokkuhoidev sõitmises endas. Kasutades 2018. aasta andmeid hinnati USA Michigani Ülikooli analüüsis elektrit. Sõiduki kasutusaasta keskmiseks kuluks 485 USA dollarit. Kui sisepõlemismootoriga autopidaja pidi sama perioodi jooksul sarnase vahemaa läbimise eest tasuma 1117 dollarit. Lisaks kõrgemale hinnale läbitud kilomeetri kohta kimbutab vedelkütust tarbivate sõidukite omanikke nafta hinna kõikumine maailmaturul. Viimase 10 aasta jooksul on see muutunud umbes kolmekordselt pooleteistkümnest dollarist nelja ja poole dollarini. Galloni kohta ehk umbes 34-st eurosendist liitrile kuni ühe euroni liiter. Võrreldaval ajal on USA-s elektri hind olnud aga muutumatu ja elektrisõidukiga saia saab galloni ehk umbes nelja poole liitriga võrreldava vahemaa läbida vaid 1,2. Dollari eest lihtsamalt ümberöelduna on elektrisõiduki kasutamise kulupoole väiksem. Aga milles siis probleem on? Tähelepanelik vaatleja on kindlasti märganud, et elektrisõiduk sõidab tavaautodega samadel teedel teedel, mille hoolduse arendamise kulud kogutakse kütusehinnamaksudest. Ja see on probleem, sest isegi kui hetkel lubavat osu torudega autojuhid lahkusest elektriautodel piltlikult öeldes nende ostetud teed jagada Siis tulevikus poleks jätkusuutlik, kui elektrisõidukite arv suureneb ja sisepõlemismootorite oma taandub. Pealegi ei ole kõik autojuhid. Sugugi leebed USA-s on hakanud levima komme parkida suuri maastureid elektriautode laadimispunktid ette. Taoline parkimine. Pole juhuslik, sest suure kütusetarbimisega sõidukitest kostub aeg-ajalt läheneva elektrisõiduki omaniku suunas vihast sõimu. Kurjaks saavad ka teedehooldajad, kelle eelarved juba kannatavat tulenevalt loodussõbralike sõidukite populaarsusest. Elektriautode suure tihedusega California osariigis pakkus California Ülikool lahenduseks maksustada elektriautosid läbitud sõidukilomeetrite põhiselt. Olukord sarnaneks sisepõlemismootoriga autodele, mille DM maksustatud kütusekulu Proportsionaalne läbitud vahemaaga pakutud lahenduse eeliseks peetakse tehniliselt administratiivselt suhteliselt lihtsat ja odavat kasutuselevõttu. Teisalt ennustatakse olulist probleemistikku, kui püütakse distantsipõhist maksustamist ühtlustada kõikidele sõidukitele. Kuid uue tehnoloogiaga varustatud elektrisõidukite distantsipõhisel maksustamisel võivad olla. Kaugeleulatuvad tagajärjed oleks ju lihtne seostada distantsiga veel liikumiskiiruse andmed ja see siis omakorda siduda kindlustusmaksetega. Näiteks pakutaks Uljematele sõitjatele kallimat kindlustust. Samuti võib lisada makse vastavalt teelõigule kas linna keskel või äärealadel ja maksu saaks küsida isegi kellaajapõhiselt. Huvitavaid ja inimeste käitumist ning vabadust mõjutavaid võimalusi on kindlasti veelgi. Ja nende realiseerumise eeldus sünnib hoopiski teistsuguse probleemi lahendamisega.