X tere eetris, anportaal tehnolooga. Kommentaar esitab Kristjan Port thersuuris autotootjate kahe viimase aasta elektrisõidukitega seotud hangete ja investeeringute eelarveid. Arvesse läksid avalikult Ta saadavad andmed suurimatelt autotootjatelt Ühendriikidest, Hiinast, Jaapanist, Lõuna-Koreast, Indiast, Saksamaalt ja Prantsusmaalt. Tegelikult elektrimootoriga sõidukid, ajastu loomise kulud, arendustööle, tootmisettevalmistamisele ja muule taolisele on järgnevalt tutvustavatest arvudest seega oluliselt suuremad. Samuti ei ole analüüsis arvesse võetud autode äri mõjutavaid teiste tööstusharude ja muude elektri kasutamisega tegelevate ettevõtete tehtavaid investeeringuid. Näiteks peab ju paralleelselt toimuv amme elektrivõrgu arendamine koos laadimispunktide loomise ja nende sujuva kasutamise nutikuse väljamõtlemisega. Keegi peab juba täna kavandama hooldustööde ärimudelit, sest kindlamad elektrisõidukid sarnanevad rohkem ratastega tahvelarvutile kui tulest, jõudvamatavale, õlisele ja tahmasele kaadervärgile. On aeg mõtelda vastuseid küsimusele, mis saab sisepõlemismootoritega seotud majandusest, mis annab juurde miljonitele tööd ja täidab olulise osariikide eelarvetest. Tavakodanik peaks huvituma planeedi suurimate autotootjate investeeringutest sest nende suurus ja ajastamine kirjeldavad argielu mõjutavad muutuste saabumise kiirust. Näiteks järgmise, 1500 kuni 3000 päeva jooksul peaks muutuma elektriautode jaoks kasulikuks umbes 300 miljardit dollarit kusjuures selle Reutersi polku kulutatud rahast poole eest hangitakse peamiselt akusid. Ülejäänud avalikkusega jagatud investeeringute osa kulub tootmise arendamisele ja muule taolisele. Akude hangetele eraldatud rahamassi kõrval pärib tähelepanu Hiinaga seotud investeeringute maht sest sinna suundub 135 miljardit dollarit, mida on ligemale kaks korda rohkem, võrreldes traditsioonilisele autotootjale Saksamaal eraldatavad 71 miljardiga. Sakslaste endi suur kontsern Volkswagen Audi Porsche investeerib aastani 2025 elektrisõidukite valdkonda 91 miljardit, millest 45 miljardit saadetakse Hiinasse ja 57 miljardist hangitakse akusid. Kontsern kavatseb järgneva kuue aastaga tuua tänavatele 50 puhtalt elektri ja veel 30 hübriidajamiga automudelit. Äriplaani strateegilises vaates nähakse ette muuta elektriajamile toimivaks kontserni. 12 brändi all toodetavad kõik 300 automudelit kuna Volkswageni kontserni rahaeraldiste pool on kavandatud Hiina ettevõtetega koostöö arendamisele. Võib arvata, et silmas peetakse sealset suurt turgu aga sama oluline on hiinlaste elektrisõidukit soosel seadusandlik initsiatiiv. Pole siis üllatus, kui sarnast teed kulgevad ka teise suure sakslase mõtted. Daimleri 42 miljardi dollari investeeringust 22 on eraldatud Hiinas toimuvale tööle. Olgu märgitud, et Mercedese kaubamärgi omaniku investeeringutest 30 miljardit ehk siis umbes 70 protsenti on kavandatud akudega seotud kulutuste katteks. Mainitud kahe saksa kontserni suurinvesteeringute kõrval üllatab BMW jutumärkides siis kõigest kuue ja poole miljardiga. Millest analoogset teistega on umbes 70 protsenti eraldatud akudega seotud tarnetele. BMW kavandab 25 mudeli uuendamist, milledest? Pooled hoiavad Energiat puhtalt lakkudes ja 13 mudelit on planeeritud hübriidlahendusena, kui osa elektrit toodetakse vedelkütust, põletades. BMW Hiinaste tehtavad investeeringud jäävad alla miljardi suurusjärku. Sakslaste näitajat peegeldavad USA, India, Korea, Jaapanis. Audiotoodete kabu märgatav osa rahast on eraldatud akudele ja sama märgatav on investeeringute olulise osa suunamine Hiinasse. Pelgalt saksa autotootjate investeeringute kogumaht ületab Hiina enda. Tootjate investeeringute mahtu välisraha tõmmet tingivad suur ja just elektrisõidukite osas kiiresti arenev turg. Suurte investeeringute siirdumisel Hiinasse peavad aga olema ju kogu automaailma kujundavad tagajärjed milledest osa on kindlasti ettenägematud. Võimalik, et hiinast kujunebki, juhtiv autoriik ja kõik elektrisõidukitega seotud imeline hakkab seostuma Hiinaga. Sarnaselt nüüd juba aegade taha jäänud ajale, kui automaailma tippu tähistas USA Ja siis osteti väga head autod Saksamaaga. Aga nagu öeldud, see oli vanasti.