Me oleme ette võtnud autoregistrikeskuse, hakkame pommitama. Küsimustega. Tahame teada, miks ei kontrollita inimeste taastasid, kellele lube antakse. Me kõnnime praegu eksamiosakonna juhataja Toivo Kanguri kabinetti. Kõigepealt, kui inimene taotleb endale juhiluba, siis tal peab olema kindlasti tervisetõend ja ega need andmed, uurimine, see antakse ikkagi vastava määruse seadusega, millised õigused autoregistrile on. Ja tervisetõend ongi kõige olulisem näitaja, et inimene, kes tuleb nüüd juhiluba taotlema, temal peavad olema siis tervis sellises korras et ta võib sõidukit juhtida ja selleks on siis vabariigi valitsus kehtestanud määruse, mis on mitu lehekülge pikk ja kus on need tervisenõuded toodud. Nii et. Meie tuginema põhimõtteliselt perearsti poolt väljastatud tervisetõendile. Aga te ise mingisugust taustauuringut inimese kohta? Lisaks muidugi meie uurime seda, kas tal ei ole eelnevalt mootorsõiduki juhtimisõigus näiteks ära võetud. Kui tal on ära võetud, siis loomulikult tal meie majja see asja ei ole, siis ta peab enne oma juhtimisõiguse taastada. Kas te ei arva, et ta peaks seda natukene kontrollima, seda tervisetõendite väljastamist, sellepärast et ma tean, et on olemas selliseid kohti, kus sa lähed lihtsalt arsti juurde paned sinna kõik vastused, jah, et sul pole mitte midagi viga, siis sulle antakse allkiri makstud selle maksu ära, salongi tervist ainult käes. Kahjuks on niimoodi, et autoregister peab usaldama varsti, kui arst on väljastanud selle, meie ei saa seda kahtluse alla seada. Kas haridus ei mängi mingit palli? Haridus tõepoolest ei mängi hetkel rolli, nii palju ta mängib, et inimene, kes tuleb ühiluba taotlema ta peab oskama lugeda, sellepärast et tal tuleb teha teooriaeksam. Tal peab olema nii palju admisi, loogilist mõtlemist, arusaamist, et ta mõistab, mis on teooriaeksamiküsimustes ja vastustes nõutud Poskama nendele vastata. No aga neid teooriaküsimustele vastuseid on ju suhteliselt lihtne pähe õppida. Kahjuks seda nii ei ole pärast, et neid küsimusi on hästi palju ja teooriaeksamil on selline süsteem, et kui tuleb küsimus, siis need vastused ei ole samasugused, need vahetuvad ja, ja päheõppimist on vähe abi, sellepärast et inimene asja tundma kasseerida näiteks ei teeks seda liikluskultuuri paremaks, kui hakatakse inimesi jagama ütlemisena Sari gruppidesse, et kes saavad lubada, kes mitte. Ma arvan, et ta, ega ta palju ei leia tegelikult, et see liikluskultuur meil Eestis selline on. Ta ei ole otseselt seotud minu arvates juhi koolitusega, siin mängivad rolli hoopis muud tegurid, nagu te näete, liiklus on agressiivne. Tegelikult liikluses toimub. Kuidas ma nimetaks selline mall õpe ehk õppimine jäljendamise teel, ma olen ise natukene uurinud, miks juhid niimoodi käituvad ja seal on hästi palju põhjusi, et selle kohta kuluks hästi. Aga kui ma kõik need asjad lahti selgitaksin, et et kuulajad mõistaksid, aga üks asi on, see jäljendamine, põhiline on lubatud sõidukiiruse ületamine, võiks, sõidavad väga kiiresti, liiklus on agressiivne. Kui see agressiivne käitumine viib teatud mõttes edule, siis kergesti õpitav ja pärast on väga raske sellest lahti saada. No mina ei tea, kas julgen küll väita, et on vahe sellel juhil, kes on Blow keskharidusega ja sellel juhil, kellel pole põhiharidustki. Mõttemaailmad on juba erinevad, et üks mõtleb selle peale kiiresti kummi kiirendada ja teine mõtleb see, kuidas saaks turvaliselt punktist A punkti. Ma arvan, et teil on mõnes mõttes õigus, sest mõnda aspekti on uuritud. Kuidas mõjutab eriharidustase juhi käitumist, mida kõrgem haridustase, seda ohutum on juht või näiteks, kui me võtame joobes juhtimise, siis kõrgharidusega juhid seda juhivad autot joobes vähem kui põhiharidusega juhid. Nii et selles selles mõttes on, on teil isegi õigus. Kui teil tuleb nüüd eksamile mõni inimene? Ei, te näete, ta on natukene psüühiliselt, võib-olla ta ei ole ebakorrektne, ta Pole peaks saama lube, aga need kõik tip-top, aga tema käitumine seal nagu midagi niimoodi küsimärgi alla, et mis, mis siis saab? See on väga keeruline probleem, aga ega meie eksamineerija näiteks ei ole teda õigust kuhugile saata neid, oletame seda ka tervisetõend on korras, et on maksnud kellelegi midagi seal paberi kätte saanud, aga kui tegelikult asi ei ole korras pealt? Nojah, eks ta on tõesti probleemne. Antud juhul saab sekkuda ainult politsei ja politseil on õigus saatada täiendavale kontrolli või kõrvaldada juhtimisel. Sama sel põhjusel, et, et siis täiendavalt uurida näiteks autoregistritöötajale võlaõigussama ka autokooliõpetajal ei ole õigust saata teda, sest ei saa ju meie kahtluse alla seada arsti pädevust. Kas peaks laskma neid inimesi eksamile, kellel puudub põhiharidus, näiteks? Ma ei oska seda kommenteerida, üks on see akadeemiline pool, aga kuna täna päeval on ka oluline see praktiline intelligentsus, et võib-olla mõnest inimesest tõesti, kellel puudub põhiharidus temast võiks saada ka väga hea autojuht. Et päris üheselt ma julgeks seda nii-öelda, aga mingid uuringud tingimata on näidanud, et kellel on kõrgem haridustase, et nad on mingil määral ohutumad, nii et siin on väike tõetera sees. Nii et hariduse järgi ja kui eriti välja selekteerida autojuht ei saa. Ma arvan küll, et mitte. Mida te ütleksite nendele liiklejatele, kes siin agressiivselt sõidavad, et mis on teie soovitused? Rooli taga või autojuhtimine ei ole see koht, kus aja, kus püüda mingit aega tagasi võita või kiiremini kuhugi jõuda, lihtsalt tuleb varuda natukene. Ma ei tea, kas või viis minutit varem siis rooli istuda, et jõuaks niimoodi rahuliku meeldiva sõiduga kohale. Võib-olla soovitaks kõigil katsetada, kasutada hästi rahulikku sõidustiili liikluses, eriti linna sees. Et igal pool on ristmikul foorid, et isegi kui ületada seda lubatud sõidukiirust ega suure tõenäosusega jääb järgmise foori taga see inimene seismas juht seisma.