Tänase pooltunni pühendununa aprillikuus Tallinna külastanud Poola ja Soome noortele kelle ühiseks pidepunktiks meie poolt vaadatuna on poliitiline laul. Propon Uudemann sotsialistide nooris oligi toona perus, osa astu ja tädi agid osana kuulu Soome demokraatia seeennoarysoliitu. Meile jäseme määramine on talle hetkel seitsmekümneil. NAGU vestabasid propi juhtima, päri Holm kuulub gruppe uusima sotsialistliku nooruse liidu juurde. Troppil on liikmeid umbes 70, kellest 20 tegeleb foto- ja plakatikunstiga tulevikus kinoga. Ülejäänud 50 avaldavaid ennast aga sõna ja lauluga. Need 50 on omakorda jagunenud kuueks rühmaks, kes agaralt toetavad streigikampaaniaid meeleavaldusi ainsale Davise kaitseks ühistorgastumise vastu. Kogenuim rühmadest võttis osa Berliini poliitilise laulufestivalist, kus võitis ühe peaauhindadest. Selgituseks tuleb lisada, et Tallinna külastanud seitsmeliikmeline rühm ei ole enne koos esinenud ja see oli neile nagu lihtsateks. Susanna rebol on lõpetamisel viimane klass, kolm aastat on ta õppimise kõrvalt ka tööl käinud. Nüüd tahab astuda ülikooli järgnevast laulus Madriidi roosid, Ando solistiks. Kevad on ka ikka makreedingu Ki. Ma must roosid, punased, must on maa ja punane konveri. Naiskodusõda surmas roosid Hispaanias, kuid see ainult näis ning roosid on elus. Kord puhkevad nad uuesti, sest roose ei saa tappa inimeste relvadega. Kirsinõu põnen ehk sõprade keskel lihtsalt Gibi on siiamaani töötanud, postis kavatseb samuti astuda ülikooli ja saada õpetajaks. Temalt kuuleme lauluseadus. Õpetajaameti kõrval muusikaakadeemias jõuab Heiki Varbola, ent samas ka täiendada. Nimelt on ta endale helilooja kutse valinud agit propi rühmas on ta kirjas kui seadete autor ning klaverisaatja. Samade kohustuste tõttu olid äsja uuesti Tallinnas, seekord kooriga koita. Mu nimelised mähilka lappele mao kuskile piiretoostuseks Sibeliuse akadeemias kus ta tule musiginud etaja, ta ei terapeuti ehkenteeleviele. Meelitasin kaklusi ja just nii. Kascana apetaja. Helka lappela õpib siis samas Sibeliuse akadeemias, kus äike Varbola teoreetilisi teadmisi, aga nemad kahekesi on ka grupi muusikalise külje hooldajad. Kuulakem nüüd Elvis Hiner tekstidele kirjutatud laulu Natalja. Oma vaadete pärast sattus sellise energia 1944. aastal trellide taha. Kongikaaslaseks juhtus talle üks Ukraina tütarlaps. Temale mõeldes tekkisidki read, mis kannavad pealkirja Natali. Võõras maa võõrast rahvast kaugel, kaugel. Kuid siiski ära heida meelt, ehitajate sammud. Agid proplaste vanus kõigub seitsmeteistkümne ja 30 vahel. Suurim osa liikmeist on 20 25 aastased. Töötajakse hagisid Troppist tasuta. Oma vabast ajast. Noorte tundmatute suuruste kõrval on asid propi ridades ka mitmeid Soome kunst elu, tuntuid, tähti eesotsas agittropi juhi Timo, päri Holmiga, kelle põhitööks on Soome televisiooni teatri juhtimine. Nagu öeldud, kuuluvad nimetatud kirjanike kõrval agit propiga neli viis elukutselist näitlejat. Tuntuimad neist on Kristiina Halkkonna ja Vesa Mciale. Viimane oli ka Tallinna külastanud rühma koosseisus. Mine CERN teile nõnda käsutada. Frans Ewald von katkel. Jagunu Germ teile, Kaljasta Itsekin, ülen. Sillä hella Kaibki olid kooperalla. Ka üks hea tööandja korraldas tõelist lastele oma tehase ümber jooksukrossi. Võitja sai autasuks puhtaks kitkuda. Vabrik kandi, proua roosipeenrad. Et aga proua oli kangelasena sisse jootnud viis pudelit limonaadi siis tekkis seal suur pakitsus. Kallis vesi jooksis peenarde vahele. Arelases polnud kedagi. Tööandja vaatas peenetundeliselt kõrvale. Hiljem pani sinna isegi lipiku. Neid roosipõõsaid väetas anno Domini töölist, laps toodaaberi, ealise töö anile. Ta tõstis kaabut läbi autoakna, pilgutas kätt. Lõunamaal puhkusel olles sai ta infarkti. Kõik paremad surevad. Leen e pool teine seoli. Töö on anda ja Tiina seisu ja sürjaanhan katsele. Nii lahtrikasti järsano, oi ei see mide. Päin vast toim Roovani ruududentki pesta Lannuitu, sillad, töö, laps Enn pirtsasse on ele mällu Kovimann. Ja tänase nukesil paigal visaku õigustab eestlase ümbüürial laadal jossa lugi. Tämä ruudu Bengin, Lannoiti anno Domini jooksu kyll, palun. Tehtan ümber, ib huvitanud töö, Lähis-lapsi. Duo tahvel. Ja üht tean, ei olnud ülbe. Vaan paikjaaterlekti, Atuanostlik ja haudu, mingit punast kärel lävinikuti. Kun ajoyulomalle edele. Kul oli saanud infarkti. Kudenud kaike suuren vastu alla heledad tüved, töönandaja tuvad vaeraste saar. Siin terve ülbile. Sellin enne. Kuuldud laul oli pärit televisiooni näidendist 1000 ja ühe töölugu, mille lavastajaks oli Timo, päri Holm ka kaitseedeeniuse laulu Ojala ilmast, ta on pärit samast esitajana Kristiina halgule. Soomlastega samal ajal viibis Tallinnas ka üks poola samalaadne muusika. Saabunud Tartu Ülikooli kutsel. Rahvaste sõpruse nädalale andis ta Tartus Tallinnas huvitavaid kontserte. Hea kitarri käsitsus ja osa suupillimäng ei lasknud ta esinemisi üksluiseks muutuda. Kui siia veel lisada külalise rikas naljasoon, siis saab selgeks, miks ta paljudele meeldis. Jänese Vutšikk elab ja õpib kraakumis, erialaks on inglise keel. Et õpitavat praktikaga ühendada, tegeleb ta palju laulmisega. Bob Dylan, õnnestšibki Amsem. Kui saabub laev valge laev, siis seal leidub tajad, praegused võimulolijad ei armu. Nad võidetakse, heidetakse kõrvale. Jerzy Vuitsik on tuline Bob Dylani patrioot. Tema repertuaaris on üle 30 Dylani laulud ja mitmed neist laulab ta tõesti suurepäraselt. Meenutades suvevaheaega Londonis Vutšikk näiteks enda poolt sooritatud sotsioloogilist uurimust. Vaadates kuni kolmekümneaastaste inimeste elamist, leidis ta, et kõigi nende plaadikogud olid ühes mõttes sarnased. Meis kõigis leidus Tšaikovskit ja Dylanit. Seejuures arvab Vuitšikk, et kuigi Dylani mood on küll möödunud ometi on Dylani sisulised väärtused suures osas veel avastamata, laiali kandmata. Eks ei olegi põhjuseks, miks Jerzy Vutšikul on iganädalane Dylani laulude programm Krakowi kunstikoolis. Mis on Poola edetabelis küllaltki kõrgel et saada ettekujutust, milliseid lugusid seal mängitakse laulist oma ansamblikaaslaste loodud originaalloo. Et seal mängis-laulis korraga ja kordamööda seitse meest siis täidab Jerzy omal olnud pausid introviseerimisega. Laul sellest, kuidas inimene suhtleb, kuidas annab edasi kunsti kultuuri, annab edasi oma läkitust, sõnumit, Se laule, meetoditest, kuidas suhelda, kuidas avada teisi. Kuidas olla ise.