Meie tänases saates kõlavad neli hääl. Naishääl kulub ainukülvandile, üks meeshääl tema õpetajale Tiit kuusikule, üks teine meeshääl, lavastaja Udo Väljaotsale. Ja eks siin teatud määral teeb kaasa ka küsitleja. Kõik see kokku on saade Eesti NSV teenelise kunstniku ainukülvandi juubeliks. Mõni inimene hakkab enne laulma, kui rääkima, kuidas teiega oli. Ei mäleta küll, et ma vist ikka rääkima hakkasin. Enn, meil oli kodus niimoodi, et isa mängis kannelt ja ema laulis siis teist häält kaasa, mina laulsin seda esimest häält meil kodus, niimoodi musitseerisime kolmekesi võrdlemisi varakult ikka juba. Isa õpetas mulle ka kandlemängu Maidi mingist lood sain selgeks ka, aga ma kaugemale ei jõudnud, sellega kandlemänguga laulmine istus rohkem. Jah, mulle see laulmine ja üldse see see niisugune näitemängu tegemine mulle kuidagi hakkas kohe varakult kangesti meeldima. Juba algkoolipäevil üks suurem osa oli mul nukitsamehes itiosa. Tiiu talude trükkine, ma ei teagi, kelle seltsis, kui näidend oli seal ma siis olin juba lavastajaga avastasin ja siis ise mängisin, Tiiu-talutütrekese oli siis võib pere algkoolis, seal ma siis tegin omanid esimesed sammud ja laulsin jõulupuu juures, ma ei, ma ei tea, kas ma olin teises klassis või jaa, mäletan, mul oli veel üks ilus punane kleit valge nööpidega mingisuguste paeltega seni meelde jäänud, siis ma esimene kord laulsin. Meil oli väga tore lauluõpetaja ja muidugi ma sealt juba keskkooli siirdusin, siis mul oli seal lauluõpetaja, keda me paljud tunnevad. Jaan Pakk, kindla Virumaa niisugune lauluentusiast üldse muusikaentusiast. Meil oli kooli orkester, ütles, et noh, et mis pilli sa võiksid mängida, kas mul on sellust kangesti vajad tulema õpetamiseks tsellumängu ma siis ikka tšellot õppisin ka ja mängime need lood, mängisin ka veel, siis mul ikke, mõtlesin teisest keegi, mis see nüüd ei ole naisterahvapill ja mulle ei meeldinud see. Siis ta ütles, et kurat, hakake laulab. Ja siis ma hakkasingi laulutunnis käima. Rakveres oli üks lauluõpetaja Elmi Aus kes lõpetas Tallinna konservatooriumi, ka noor õpetaja. Siis need esimesed sammud mul oli tema juures, sest meil oli esimene õpilasõhtul juba. Ma laulsin. See oli Lemba ooper Lembitu tütar, ma laulsin sealt ainuharioosot, te ise olete ka ainukas, sellepärast olid lihtsalt imelikud. Juhuslikult ma pärast hiljem olen vaadanud, et imelikud esmalt Ainwarioosud, just esimesena laulsin oma elasinisust toredas perekonnas, naine oli meil muusikaõpetaja keskkoolis ja mees oli organistid ja kui Tallinnas käisid solistid esinemas, siis nad ikka tavaliste nihitada käisid meil seal külas ja siis pärast ütleme või enne kontserti seal musitseerib. Seal juba kuidagi jäi, nagu koduseks. See muusika tegemine ja muusikas olemine. Kui te esimest korda ooperisse sattusite, kas tuli ka niisugune mõte pähe, et kunagi võiksite hoopis teise poole peale sattuda lavale ja sealt saali vaadata? Jah, mägi hirmsasti tahtsin näitlejaks üldse saada. Aga kui ma esimest korda Estoniast tuli, siis saalis istusime, siis tundus see nii tohutult kauge, nii võimatu. Ma ütlesin, et on küll imeinimesed, kes seal lava peal kõik esinevad, seda ei kujutanud üldse ette sinna lava taha nii-ütelda pääseks lava peale saamisest rääkimata. Kuid see aeg, kus tõepoolest ise lavale läksid, ei olnudki enam hirmus kaugel. Tähendab sõda 944. aastal ooperikoori võeti mind vastu ja siis ütlesin, ma hakkasin ka Tallinna muusikakoolis õppinud, muidugi need esimesed aastad üldse vaid väga rasked, mängisime glooria ruumides. Ja siis tükk tüki järel tuli välja, nii et mu tööpäev tavaliselt hakkas. Hommikul kell kaheksa hakkasid mul tunnid siis ma nii kaua tunnis, kui kella 11-ks läksin teatrisse, prooviproov lõppes ära pärast lõunat, siis ma läksin muusikakooli ja siis sealt tulin jälle õhtul teatrisse ja siis õhtul ükskord pärast etendust, siis ma sain kohe järgmisel hommikul jälle uuesti kella kaheksaks välja tulla. Pärast muusikakooli õppisite Tiit Kuusiku klassis. Jah, ma olen õppinud kolme meesõpetaja juures. Lihtsalt noppisin Ott Raukase juures siis Aleksander Arder ei ole seal, lõpetasin Tiit Kuusiku juures. Tööga rahul olnud. Ega nad rahul ei olnud küll. Ma just esimese viie sain erialas siis, kui ma sisse astusin ja siis, kui ma lõpetasin. Vahepeal on palju, üle kolme ei saanud alati minuga häda, millegipärast ma ei tea. Mängiks valulaps, ma ei tea, kas nad nõudsid mu käest liiga palju, tahtsid liiga hästi teenul vahele jäi niisugune mulje, küll, aga küllap maid halvasti sisest. Kõige rohkem ei saanud. Võib-olla töökoormus oli liiga suured. Ma lihtsalt ei jõudnud, eks see töökoormus muidugi ka oli suur ja. Professor Kuusik, kas te mäletate esimest laulutundi, Aino Külvand ikka, pean ausalt ütlema, et esimest tundi ma küll ei mäleta mu ainuoli algusest peale väga niisugune, kuidas ütelda, emotsionaalne ja hingega kunstiinimene peab ütlema. Ta töötas siis juba diaatris, olgugi veel kooris, aga juba koorilauljana paistis ta silma ja juba hakati talle ka osi andma siis, kui ta minu juures oli juba. Ja siis oli tihtipeale niisuguseid lugusid, muidugi see ei kõla, võib olla päris ilusti praegu juubelijutu juures. Aga kui ainult sai osa, siis ta kadus ära. Siis ta tundi tund muidugi professori seisu õppejõu seisukohast või peaks ütlema, et see oli paha lugu. Aga ma sain all ainust omamoodi aru ka ta oli selle tegevusi ja tööga, mida talle teatris niivõrd seotud, see teda niivõrd haaras, et ta nagu ei olnud tunni jaoks aega, aga siis kui ta jällegi vahele jäi oma asjaga, siis ta otsis mind kohe ruttu üles. Ja siis me pidasime üheskoos nõu ja, ja vaatasime, mis seal teha annab ja kuidas seda edasi ja läbiviija saab. Tema ise ütles ka, et ega tema õppejõud ei olevat väga rahul olnud konservatooriumis, mis samadel põhjustel, aga muidugi õpilane kaob tunnist ära, siis õppejõud alati nuriseb, see on päris päevaselge noaga pärast need tulemused. Ja see, mis ainult külvanud Eesti teatri on andnud ja on siiamaani teinud need muidugi korruvad need noh, pahameelepuhangud mitmekordselt. Sel ajal olite kogu aeg paralleelselt Estonias. Seal siis juba tulid ka esimesed suuremad osa. Jah, kontsert ära õppimise ajal ma ikka päris palju juba suurimisi tegin ära, suurem osa võiks ütelda noorest kaardiväest juba osa tegin seal kahte osa juubaja Klavat, kui palju üldse on ooperirolle ära tehtud? Nii üle 40 ikka tuleb? Päris hulga. On teil oma lemmikuju? Jah, eks neid ikka on kah. Nendeks Evaldava Vigelas Juta osa mulle väga meeldib seda, laulsin kunagi aastaid tagasi Tartus palju koordi, käisin lihtsalt külalisena tegemas ja mulle väga kasse ooperi meeldima. OP on kõik nii vara, nii toredad, mis mehhani Estonial lavastanud ja, ja nii vokaalselt meeldivat laulda. Muidugi, Lembitu ja jaa, jaa. Tasuleegid seal klassikast, ma nimetaks nendest oskama, mulle väga meeldib mulle nagu võib-olla ma ei tea millegipärast üldse meeldivad dramaatilisemalt osad rohkem. Toscana siis maskiball. Tütarlaps kuldsest läänest oli väga huvitav osa. Putšiini nagu kuidagi teiselaadiline ope nagu nagu moodsamas stiilis kirjutatud ja. Laval annab nii rohkem mänguvõimalusi, tähendab, ei ole nii. Numbriooper. Peaaegu kõik ooperid lõppevad peategelase hukkumisega. Kas pärast hakkab nukker natukene selle tegelase hukkumise pärast ka, kui see lavasurm on juba selja taga? Või siis nagu annab, ei hakka. Siis tavaliselt need vaatlike laua tagant üles ronis siis on ooper lõppenud ja siis tuled publiku ette, kummal siis hakkab jälle argipäev? Argipäeva peale? Suurema ooperid muidugi lõppevad nii surmaga, aga siis. No muidugi on niisuguse iga, mis ei lõpe nendest, ütlevad kuldsest läänest ei lõppe lõppe väga õnnelikult ära. Võib-olla sellepärast müügis olla. Teil tuleb sageli laval ka oma endise õpetaja professor kuusikuga koos laulda. Kohustuslik laval läheb, eks me laval päris hästi läbi saanud. Saali poolt vaadates paistavad. Vahel tuleb hirm peale küll, vaatad hirmu nagu katsed, mis professor nüüd ütleb, kas ma nüüd baasi laulan või nii, et ikkagi õpilase hirmunud natuke? Ikka on ikka säilinud jah, midagi ütelda ikka vaata, Tikelt ei teaks. Kui Tiit Kuusik on ikka proovis siis püüamegi paremini laulda. Aino Külvand on heade näitlejaeeldustega inimene ja see nähtavasti peaks mängu koos temaga ka hästi kergeks. No seda küll, aga me oleme ühes teinud seda maskiballi oleme mis me oleme teinud, oleme teinud lendavat Hollandlast kustuma oli minu partner minu armastatu senta ja need on võib-olla suuremad mäletagi praegu otsekohe, mis me kõik koos oleme teinud nende aastate jooksul on alati laval peakoos olla. Millist osa te võiksite tema tipposalani nimetada, kas on ühte niisugust võimalik välja tuua? No üks kindlasti, mis, mis on ainult on teil olnud väga ja osa on Amelia Verdi ooperis maskiball. Kui te ooperiosa olete juba selgeks õppinud, kas teie mõtted lavastaja mõtetega lähevad enamasti kokku. Kas te käsitlete osa, nii nagu lavastaja käsitleda? Jah, eks nad lähevad muidugi suurem jagu kokku, sest kui lavastaja õigesti lähtub, tähendab ooperipartituuri st nii nagu helilooja teda mõelnud siis ta läheb tahes-tahtmata kokku. Seltsimees Väljaots, kui Aino Külvand proovi tuleb, siis tal on arvatavasti omamoodi ettekujutus olemas juba kujust. Kas see ettekujutus palju erineb sellest, mida lavastaja Ottaw ühte kui teist vahel on eriline, vahel jooksevad kokku mõtted ta tegelikult väga palju just räägib, küsib ja arutleb ka osa juures ja tihti vestlema lihtsalt osa juures palju selles mõttes, ma ei tea lahkarvamusi kunagi eiole, patraiudia, teinekord on see ta võib-olla induja võib-olla liiga liiga palju anda, hästi, natuke nagu tagasi tõmmata, teinekord manud, ütlete kohe aastaid juba. Esimene lavastasid, nii ma tegin. Estonias oli Lembitu, kus ta mängis Kaupo tütart, Marek ainult hittidest on alati olnud nyyd nimetamast aeda. Töö juures on väga-väga aktiivne ja ja töötleb suure niiskuse. Võiks öelda isegi lustiga. Tema kunagi ei virise ja iga osa on talle nii kui midagi tal on niisugune uudne ülesanne. Eriti viimastel aastatel, kui ma olen töötanud idioodempolgi pesist alates, on ta väga toredasti karakterosi. Ta mängib ju küllaltki suure ampluaaga. Neid tegelasi mõtlen Pri madonnast kuni kõige niisuguse lihtsama naiseni. Võtame näiteks viimane lavastus, operett, tegime temaga koos. Siis on see minu sõber bänberi, kus ta tegi väga toredasse Sa päästearmee tegelast Leticia Prismi, samuti sai ta siin toredasti hakkama tekstiga. Siis nimetaksin veel tema, kus ta üllatas meid kõiki, nimelt ema osas sokolaadi ooperis, veine, pull. Kevade välja tuli. Ta võttis kätte ja õppis ära selles ooperis kolm osa. Teenijanna naabrinna ja ema ja ema osaga, kuigi alguses katsetasime, tema tähendab hääleulatus, kuna see on mõeldud metsale. Disain olnud, andsid küllalt, oskas nii toredasti Marina toone kasutada, nii et ta selle osaga saavutas toredaid tulemusi. Kippus olema tahaksin, nimetades tema osa ja miks nii, minu, mina olen töötanud koos küllalt suurepäraselt särinat orgieressis huvitavat laulistanit spirituaalselt ja kogu osa Viisleridaganis torda ja see nii tüseda karakteriga ajule on väga huvitavad teinekord momente, kus ta kuidas ma ütleksin, kasutas ta jumalikku unustamise momenti, kus näitleja ei mõtle selle peale, et teen, vaid võeti, laseb ennast muusikal ja osa ja ülesanded ise kanda purgilessis. Kuidas seda palvet teab? Ja siis, kui ta lõpetandonts ütleb, et aamen ja võtab võtvad olu korvi, jookseb turu peale kiirust kuidagi nii väga vaenulikult tuli see väljaminek sealt üle lava mulle lihtsalt meeldib, vot nii vaenulik läheb oma perekonnale tulu pealt midagi tooma. Vot vaadatavat näitlejast korraga plahvatab niisugune suurepärane moment, kus sa näed, et vot, et see olid õige leiutaja teha enam ei oskaks mittegi. Hea, ainukesed ütleksin niimoodi nimelt kutsume teda ainukene, ta on ju väga, keegi mööda hoiame, teda ei armastanud, ta on väga tore ja lõbus töökaaslane ja ma tahaksin teile soovida kogu südamest, et ta ikka jääks selliseks, nagu ta on ja ülete unustaks oma südamliku naeru. Kas on vahetevahel partii meelest ära kalaljud lava pealt? Laushaigi meelest ära minna ei saa, vahel ja sõnad võivad ju muidugi sassi minna, aga siis? Ma ei tea, mul on alati siiamaani, Hollandis on hea omadus, kui ka sassi läheb, siis ma ikea kuidagi kombineeri nad. Õige koha peal jõuame kõige otsaga kokku. Seal peaks olema töötlejaga ja meie teatris seda ei ole muidugi paraku see igal pool on. See on isegi imelik, et me ei ole nagu sa oled harjunud Riias laulsin möödunud aastal rubaduri, siis seal ees on hea dirigent, kaevalda dirigeerib ka mina ei oska siin avaldamine, vaata lõik üle tema, seda, seda päris tüvi käitis. Ega näe tähendab etteütleja külje. Etteütleja dirigent ka on ikkagi suurtes teatrites on igalpoolse seal kasti all ikka lava ees on, meil ei ole, meil ei ole, meil oli jah küll ütleja lavakõrvad aga see on juba nüüd aastal, neil ei ole tset, ütled, vahel on tõesti niisugune moment tekib, et võib-olla siiski peas etteütleja olema. Niisugune moraalne tugi, nagu oleks olemas. Sõnu saab ütelda ette laulda seda isa ja meil oli üks väga tore etteütleja Olga Mikk-Krull, meie kuulus laulja. Tema ütles täiesti teksti, nii et, et vot selle etteütlemise järele isegi muusikas õigesti sisse astuda. Nüüd lähevad teie suved Kloogal mööda. Mis te teete? Suvel õpid uusi osi, klaver. Suvel Vasuremagu ei, suvel ei õpi midagi. Suvel ma ei ehita, aga ma nii armastan teisi käsutada. Mulle meeldib see niisugune üldse tegeleda. Ehitusega tähendab selles mõttes, et, et lõhkuda või midagi ümber teha või mitme laulma hakkasin, see on üldse võib-olla ka natukene niisugune juhus või? No põhiliselt ma muidugi lauldavad armastasin, aga kui ma täies õppima tulin, siis andsin kahte kooliavaldused, siis kunstiinstituuti ja siis muusikakooli. Ja kuna musi kulisonid, eksamid ennima, sinna sisse sain, siis ma enam kunstiinstituuti sattunud. Ma muidugi ei tea, võib-olla ma ei oleks sisse saanudki. Ma vahel olen mõtlenud, et kui ma nüüd uuesti õppima hakkaksin, siis magaksin midagi sisearhitektuuri hirmsasti see huvitab. Ja ma selle sellepärast omal seal Kloogal ka ikka armastan midagi ümber teha või midagi juurde ehitada. Ei, ma ei ütleks, et ära tüütaks, sellepärast et igal etendusel leiadele mingist uued nüansid ja uued, niisugust läbielamused võib-olla uued mõtted tekivad ja ei ole siiamaani tunnetanud, et tuleks üks osa ära tüüdanud. Meie saade on teie juubeli eelõhtul ja kordus on juubeli hommikul. Niisiis soovime teile palju-palju õnne ja palju häid osi tulevikuks suhtena.