Peab kõigepealt mainima seda, et taolise festivali korraldamine ja läbiviimine Tallinnas oli suureks ja hindamatuks õppetunniks just positiivses mõttes. Võiks öelda isegi seminari, kus vabariigi koorijuhtidele see oli ainulaadne juhus, kuulda nii suurel hulgal kauneid helivärvidest kootud kangaid tutvuda nii paljude omanäoliste kollektiividega ja nende juhtidega. Meile valmistab erilist rõõmu see, et selles tihedas rebimises meie vabariigi esindus suutis oma žanris esikohtadele tulla ning võita ka absoluutselt parima koori aunimetuse. Koos eripreemiaga, mida siis me võisime kuulda head ja mida halba. Eeskätt muidugi tuleks rääkida kooride vokaaltehnilistest võimetest ja tuleks alustada ansamblisse tähendab rühmade vokaalsest tasakaalust nende kokku sulavusest kõla puhtusest, mis elanikul kooridel olid tunnustusväärne. Eriti heast küljest jäid kõlama niisugused koorid. Ma räägi praegu meie vabariigikoolidest, sest need on meil läbinisti tuntud ja teada mõtlen näiteks eeskätt Prestige õpetajate koori olgugi et Lüdigu mets näiteks natukene forsseeritult tõusis. Edasi nimetaksin Vachi nimelist moraavia, õpetajate naiskoori, Leedu naiskoori, Egle ja mõndagi teist osavalt häälestatud koori kõrval haarab kuulajat ettekande elamuslikus. See esines peaaegu kõigi kooride juures. Esile tõstaksin siin jällegi juba mainitud moraavi õpetajate koori kirgiise, Pedagoogilise Instituudi naiskooriungari segakoore ars muusika siis pidi arvestama seda, et piiratud aja siis meil oli teatavasti lubatud kuni 20 minutit. Selle aja sisse oli vaja suruda hästi üles ehitatud kava ja et see ei ole kerge ülesanne. Ent selles osas olid mõned koolijuhid oskuslikult oma laulud valinud ning järjestanud. Siin tõstaksin esile selles mõttes Moskva noorsoo ja üliõpilasega koori Ungari ars muusikat. Siinkohal peaks nimetama eitava näitama näiteks Leedu naiskoori Egle kus vaiksed laulud ridamisi üksteise mõju kahandasid. Kava monotoonne maha laulmine ilma veenva fraseerimiseta tungis aeg-ajalt esile nii mõnegi koori juures, aga ma ütlen aeg-ajalt. Osalt on see muidugi tingitud lauljate ülipüüdlikkusest ja närvilikkusest võistluse tingimustes, ent domineeris taoliste koordi juures nagu Šolly nimeline noortekoor. Juba mainitud heegle kasahhi naisku haigul olles šitski kultuurimaja, meeskoor vaikse kiretu esinemise kõrval võis tajuda ka liigselt forsseeritud ettekannet, kus dirigendiväline temperament ei olnud tasakaalus sisemise muusikalise temperamendiga. Siinkohal hakkasid silma näiteks Armeenia Pedagoogilise Instituudi segakoor. Dirigendi loidus ühelt poolt ning teisalt jällegi kontrollimata ägedus viisid mõned laud kas vajumisele või tõusmisele. Üldiselt aga esines neid puudusi harva. Üldkokkuvõttes kuulsime kahtekümmend, kuut koorid ning saadud muljet avaldasid kahtlemata meie töötavate koorijuhtide silmaring võimaldasid tutvuda festivali võistlemise õhkkonnaga ning kuulda hulgaliselt huvitavat ning erinevad ajastutel pärinevat repertuaar. Festivali orgkomitee, kuhu kuulus terve rida kogemustega seltsimehi ning meie kauaaegsed üldlaulupidude korraldamise kogemused olid suureks abiks festivali ladusel läbiviimisel. Olen veendunud, et järgnev festival 75. aastal kujuneb möödunust veel ulatuslikumaks eeskätt mees- ja naiskooride osas ning valmistab teed festivalide traditsioonile Tallinnas. Huvitav on see, et just sellel festivalil kuulsin põhiliselt segakoor naiskooli mees koolivahemeie vabariigis ja võib-olla üks öelda Baltikumis on ju naiskooride mees kord arv siiski võrdlemisi suur, aga paistab, et segakoorid on siiski põhilised. Kui me kuulasime festivali kontserte ja kuigi kontserdil olid väga pikad siis niisugust tuled siiski ei jäänud seal väsitav, sest niivõrd erinevad ja huvitavat kavad olid žüriin, töö oli väsitav. Ja kas näiteks teisipäeva õhtuks oli veel? Kõrv nii ergas ja nõudlik kahtlemata väsitab kui terve päevapealt kuulama kuulama Italy tavalise kontsert kuulaja seisukohalt vaid väga kriitiliselt. Ja ma pean tunnistama, et taoline kontserdi kuulamine isegi mõnevõrra kahandab tema nii-öelda emotsionaalset mõju. Sest sa nagu teadlikult suunad oma kõrva just sellele, mis seal võiks halb olla, mis võiks seal need ebaõnnestuda, sellepärast et hinnangud tuleb anda väga objektiivsed ja õiglased. Ja ma mäletan, et žürii liikmed ise seda ei teadnud, aga vastastikku hiljem mullisid vahetasime siis rääkisime küll, et ära väsitas ja võib-olla viimased hinnangud ei olnud nii täpsed, aga siiski. Ma ei usu, et meie siin eksisime, sest meil oli ikkagi võrdlemisi palju inimesi. Ja võib-olla kui mõnel inimesel mõni detail ehk läks natukene kergemalt kõrvust mööda, siis teine selle võrra jala või seda, sel hetkel olla täpsem ja ja seda tasakaalustada. Siiski arvasime, et edaspidi peaks vist korraldama. Eriti kui on tegemist paljude kooridega, peaks tegema kaks vooru. Et enne eraldama ütleme näiteks kuus koorina, et kui neid oli kuusteistkümnenda segakoor võib olla kuus paremad, eraldama nendest ja need omakorda veel läbi kuulata. Sellest oli ka enne enne festivali kordamist juttu aga me oleme lihtsalt ajaliselt niivõrd piiratud ja kitsasse raami surutud, et seekord me pidime leppima ühe vooruga. Kahtlemata suure koor, taru puhul oleks kahekordne läbikuulamine õiglaseks. Teise kuurina festivali kontserdil esines moskva torso üliõpilassegakoor. Kui toimus kooride registreerimine festivalile, siis oli juba teada andmeid kuuride kohta. Raadio kaudu tutvustasime kooride elulugu ja oli olemas ka lets lindid, mida võis kuulata. Juba siis oli teada, et Moskva üliõpilaste segakoor on üks esikoha pretendente. Oli teada, et nad on edukalt esinenud arretso koorifestivalil. Oli teada, et nad on mitmel pool veel väga kõrge taseme selliselt esinenud ja nende esinemine oli üks huvitavamaid. Jaa, haaravamaid kui kõnelda Moskva noorsoo ja üliõpilaste segakooris, siis muidugi torkas kohe silma, et hoolimata tagasihoidliku lauljate arvust need ei olnud vistiseks kuutkümmet laval. Kas mäletad, kuidas minul on märgitud, et 52 32 neist 20 meest ei olnud isegi kuutkümmet, täitsa norm ei pandud, aga koor oli väga suured kõlajõuga ja üldjättis väga hea mulje. Sviridovi kohtus poeg isaga, see oli kujuntud ilmekalt vajaliku dramatismiga ning veenvalt. Seevastu vene rahvalaulu tainetanusca, mis oli hea töötlus ettekandes oleks oodanud vene koorilt just kontrastsemalt ilmekamate ettekannet. Eeltoodu on kehtiv ka Tarmo Lepiku hällilaulu kohta. Tugeva mulje jättis aga Danieli kotkapesatorni varemeis mis haaras kuulajaid jäägitult. Kooris oli muuseas ka väikesi isolatsioonis kõikumisi ent puhangulise emotsionaalse sööstud korvasid nimetatud puudujäägid. Koor talvist täitsa teenitult. Esimese preemia. Kurikava oli võrdlemisi mitmekesine, siiski minu meelest see on päris hea kui meie niisuguseid teoseid nagu näiteks Tarmo Lepiku kolmipressiooni, kui üks osa sellest oli ka Moskva kooriga. Tarmo Lepiku nagu nüüd ta on kolm meesterahvalauluseaded, see viimane osa hällilaul on ikkagi küllaltki keeruline alati kui mäed Tarmo Lepiku rahvalaule laulame siis olenemata sellest, et need on meil autolt linti ja neid on lauldud arretsas ja mitmes mujal, pool enne iga uut esinemist toimub väga põhjalik niisugune lihvimine ja kontrollimine. Vormi ajamine, need, see on vägagi nõudlik laul ja see on muidugi väga tore, et ka väljaspoolt meie vabariikides kord meie noorte heliloojate repertuaari laulavad. Muidugi oli tunda, et Tallinna kammerkoor, kes esitas sellel samal festivalil terve süüdi Tarmo Lepiku kooris laulis muidugi Coheni kui mitte peaaegu pool ja peaaegu kindlasti paremini. Ja võib-olla siin oli just minu kõrva hakkas, et et see emotsionaalsus, mis nüüd meile meie rahvalaul, on oma Moskva koor ei saavutanud seda see külmaks, pisut, sest lovakkia oli esindatud koorifestivalil Tallinn 1972. Lais kooli ta siin viibis moraavia õpetajate naiskoor, seal asutatud 1912 professor Ferdinand Vachi poolt. Tema asutatud on ka oraavia õpetajate meeskoor, kelle kohta on meil teadet. See koor oli nagu nagu eeskujuks professor elusatsele meeskoorilaulu viljelemisel. Moraavia õpetajate naiskoor esitas festivalil žüriile küllalt ulatusliku kava, kus oli nii vana klassikat. Kaasaegseid autoreid oli ka Gustav Ernesaks, laul Mu isamaa on minu arm. Me teame, et tsehhis on väga palju neid koore, kes tulevad kokku vahetevahel umbes samamoodi nagu meil on koorijuhtide segakoor. Partiid õpitakse ära kodus ja siis saadakse aeg-ajalt kokku, kusjuures siis viiakse laul ühise mütsi alla ja sellel baasil toimubki väga paljude tsehhi kooride juures töö. Neid koore nimetatakse tsehhi õpetajate koorideks. Kuidagi on see väga tore, et õpetajad on koondunud teistesse lauluringidesse lihtsa kooridesse peale nüüd selle moraavia õpetegooriunud veel praam õpetajate meeskoor ja naiskoor ja mitmes mitmes teises linnas selga tore omamoodi traditsioon. Kuidas pannakse õpetajad laulma ühiselt üle maa? Kasu on sellest muidugi tohutu, sest me teame meiegi koorijuhtide segakoor. See on ju meie muusikale otse niukseks õppetunniks. Igaüks viib siit kaasa, kuna sellega töötavad meie paremad dirigendid teadmised ja oskused, kuidas laulu õieti teha? Mainekas koor, kes meil siin külas oli seal juba tuntud. Varem teame, et meil on sidemed, kauaaegsed, sidemed, juba alma tammel on vahetatud repertuaari ja näitama dirigent. Aleks Vesseli on olnud meil juba varem laulupeol koori esinemine, kooriku ülaon. Väga meeldiv. Mulje jättis ta kuidagi väga pehme ja toreda tunde, kuigi võib-olla siin oli just see ka, et pisut võib-olla tõlgenduses natuke liiga lüürilise ukse laadija küürilise tooni peale võib-olla tahtnud rohkem saada kõlavust rohkem Pärvikust. Aga siin võib-olla oli ka see, et teatavasti Nad jõudsid Tallinnasse võrdlemisi viimasel minutil pikk reis ja tulemuseks on see, et väsimus pisut nagu nende dirigent ütles, et oleks pidanud paar päeva varem sõitma, oleks saanud väsimuse välja puhata.