Minul on ääretult kahju et Leedu naiskoorile ei saanud ennast või ei näidanud ennast niisugune, nagu nad tegelikult on. Kogu selle esinemise ajal oli niisugune ootus, millal nad ükskord tõesti ennast lahti laulavad. Ja kahjuks on see niisugune kurb ja tõsine näide sellest, kuidas tõesti koor ei oleks tohtinud koostada oma festivali kava. See on kohtutud põhiliselt Leedu heliloojate loomingust aeglastest ja vaiksetest, lauludest ja selle tõttu koor lihtsalt kuni lõpuni. Ei saanudki ennast rohkem näidata kui ainult metsu Piano metsa, forte, andante moderaator piirides. Ja muidu on niisugune erakordselt meeldiva hääletämbriga väga puhta intonatsiooniga jättis seekord külma ajal üksluise mulje, kuid ma tean ka sellest jutuajamistest leedulastega, nad said ise sellest ka aru, et nad on vea teinud ja lubasid edaspidi niukseid vigu vältida. Siis ma usun kindlasti, et see on üks arvestatavamaid koore, kui peaks tulema veel koorifestival. Ja huvitav oli see, et neil oli seal kavas ka Mihkel Lüdigi Koit laul, mida me kõik väga hästi tunneme. Seda nad laulsid ka nagu nagu väike kammerkoor kuskil metsopiano metsa forte vahepeal, nii et lihtsalt koor jäi, jäi nagu lahti laulmata ja sellest on tõsiselt kahju, sest väga hea häälematerjal väga korralik ansambel. Selles suhtes ei ole absoluutselt mitte midagi koorile ette heita, ainult kava vedas alt. Selles mõttes oligi minu arust kõigil žüriil kirjas rivist kahju, et see niisugune võimekas kollektiiv kuidagimoodi oma kava ja esimene esinemismaneeriga asja nagu ära rikkus. No kas ta nüüd just ära rikkus sedasi öeldades? Kuulame praegu Brahmsi lauluvaiksel ööl, see kõlas ka väga kenasti, muidugi kõlas aga korea. Aga 20 minutit kuulata taolist muusikat, siis hakkab ära tüüpkõlaline amplituud, lihtsalt väga tagasihoidlik. See kuur oli juba nagu ettearvatult üks kindlamaid medali pretendente ta on käinud esinemas, ei ole küll veel teada, milliseid rahvusvahelisi võite ta on saavutanud, koor on suhteliselt noor, ta on loodud Tallinna kammerkoori eeskujulikult tunduvalt hiljem õite temal mingit nõrka külge kusagilt kusagilt haarata, kõik on suurepärane, kõigepealt häälematerjal nooruslik kõla, väga nii modulatsioonirikas rikas, ulatuslik, vokaalselt nii päris täiuslik ja kui selle koori forte tunnis oli ka seal nii mõju täitis saali. Ja teisest küljest tehniline külg oli otse virtuooslik selle suure pärandi, ükskõik mis nad laulsid seal, nii pikk oli raske ja, aga nad mängledes saivad kõikidest üle. Ja kui ta just kull medaleid ei tulnud, siis mitte tema võimet, vaid vast ehk žürii linnaku veerel. Kahjustus seda kava, mis oli võib-olla sel puhul liiga spetsiaalselt valitud, nagu oleks olnud ütleme, moodsa muusikafestival või selle sihindagooli natukene laiemat see seekord. Ja võib-olla selle kavavaliku tõttu too vast kõige kõrgem tulemus jäi seekord saavutamata. Aga kindlasti vajutas õieti nii kõige tugevama Mulleni oma eriliselt meisterliku, eriliselt virtuoosliku esinemisega. Läti kammerkoor alustas oma esinemist ta seekord, nii nagu alati alustallitsi laulu Kaavesel, see tähendab, oled päike. Selle laulu järgi ongi vist võetud koori nimi ja, ja see on nende koori muutuks ka, nad alustavad sõnalistele laulupeolt kuldselt, nagu oli juba juttu. Läti kammerkoori kavas domineeris kaasaegne muusika täitsid oma helilooja abistamise tsüklist merelaulud. Väga huvitavate värvide kooskõlavärvid ma peaksin ütlema seda kõikidest koorides, kes seal esinesid, jätsin nii, nagu plaanis oli esinemine need kõige, kõige niisuguse silmapaistva Novi elamus ka mulje. Vot sellel kooril on oma võlu, võlu minu meelest seisnes eelkõige väga toredas ühtlases häälematerjalis ja rääkimata sellest, et seda häälematerjali osad paindlikum kasutada, eriti ma ütleksin tamme laulus mis on tõesti nii kaasaegsete kõlavärvidega ja kaasaegse nüüd kompositsioonitehnika alusel loodud. Asin neelu Olumisest laulult kaikus. See tõesti oli suurepärane, kahju muidugi, tambi süütan algusest lõpuni, huvitav, ühte osa kuulates muidugi võis jääda äärmuslik mulje, aga koor ise on seda väärt tõesti, et oleks niisugune ikka kindel nii-öelda esikoha pretendent. Kontsadel nad minu meelest näitasid üles ikka kohe lausa professionaalset virtuoosliku, kahtlemata eriti sellise lauluga nukusesti farmida siis tahes tahtmata tekib võrdlus Tallinna kammerkooriga siis. Põhiline ja meie koorile võib-olla paindlikum ja nüansirikkam ettekanne. Lavaline niisugune musitseerimine on võib-olla suurem, kui sellel kooril momendil aval oli veel tundub ka mitme lekivoorivatas imatus kokas tema natukene kinnine hirm siis juhataja ütleks ei ole täpne ja selga võib-olla seal puud, peened nüansid sees, vahel on nii, et kuuled head koor ja siiski võid mõtelda võld. Vot kui seda ja seda veel oleks, küll siis oleks eaga siinselt koori juures nagu ei oskaks midagi enam soovida, mis seal peaks olema materjal, suurepärane väljatöötlus, suusatada. Kohati jäi võib-olla minule nende dünaamika amplituud natuke pisikese ikkagi muidugi kavas tingitud osaliselt, sest et väga palju oli toredad, toredad ja mida see mõne laulu puhul üksikud niisugused dünaamilised tõusud, ühesõnaga nagu seda kooriv täielikult ei lasknud ennast ütelda, välja laulnud. Mulle tundub, et taolised kollektiivid nagu Riia kammerkoor Tallinna kammerkoor saavad siiski sellega pakkuda erilist haaravat muusikat, et et nad nagu koosseisu poolest oma võimete poolest on. Nad laulavad säilikmuusikamehed ja nad on nagu koosseisu poolest professionaalse, eks nad, aga nad käivad koos nagu asjaarmastajad ja sellepärast teevad seda. Ero mängisterlasega, sest nad käivad enese pärast mitte palga pärast spetsiaalselt välja valitud. Kõik on kõrgema haridusega. Ütelge mulle üks koor, kutseline koormus on kõrgema haridusega. Mulle tundub Bennet segakooride osas meil oleks seal nüüd ka vist võrdu invenesi koore veel välja panna tuul, sest ma mäletan, kui valik seal siis üliõpilaste ja üliõpilaste Alor igal juhul ma olen täitsa kindel, et kas medal võib-olla, ütleksin nüüd natukene rääkida veel sellest kooride valikust festivalile territoriaalne printsiip on nagu ühest küljest, aga näiteks kui võrrelda isegi sellega, et kuidas valitakse, ütleme meeskondi olümpiamängudele siiski kuidagi on ette teada, kus mingisuguseid missugune tase on ja selle järgi võiks olla kuidagi see valik rohkem mõnest piirkonnast võiks olla rohkem koole. Mõnest vähem asi oli nii, et seal festivali niikuinii korraldajamaa sai eelis, et me saime esitada ennast kolmekooriga. Ega kahtlemata oleks meil oleks kümmekond koori, kas oleks võinud väga edukalt esineda ja tõesti kahju näiteks segakooritud Stat üliõpilassõja korri saanud esineda, aga midagi ei ole teha. Vahest on nii, et kooritase ju ka natukene kõigub täna niisugune homme on halvem ja on seal väga head päevad ja sealt tuleb niisugune päev, sa ei oska millegiga seletada, mis pärast sul täna halvenenud, aga niisugune see oli liikmete arvates optimaalne kooride arv festivalil. Praegu tuli, mis oli 16 segakooril, eks ole, võib-olla peaks kaks ringi tegema, kui on rohkem koorises, võib-olla järgmine päev kuulaks veel üle, kas nad võiks esitada isegi muud repertuaari ütleme finalistid, nii-ütelda üks, kuus kooriumil järgneda kuulata, võib-olla tuleks otsus veel õiglasem. Tõesti kaptenina huvitava naiskoor, teine voor snais korrali kuul, rohkem olla, no mees kurtnud tegelikult suurt võistlust ei olnud seal neli ainult ja siis vahe oli liiga liiga silma paista. Aga see on huvitav, Moskvastat absoluutse meistrina tuli siiski Gaudeamus. Ometi võiks ehk ütelda seda, et segakoor ja peaks olema oma värvidelt rikkam ja nõnda edasi ja võiks ütelda, et nad isegi võib-olla isegi täpsemalt ja puhtamalt isegi laulsid, aga näete ometi meeskoor sellesama arvu juures 60 laulu juures? Naiskooris segakooris järsku mõjus kuidagi efektsemalt?