Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Maailm ei toimi efektiivselt ka tõhusalt. See tähendab, et maailmas on kasutuna seisvat potentsiaali ja kasutatava tulemuste hinna ning kvaliteedi suhe on ju jätkuvalt rahulolematust allikaks. Võib-olla peabki see nii olema. Aga kui ebaefektiivsus peakski osutuma vajalikuks, siis saame ju sellest aru ega oska väärtustada kuna püüdleme jätkuvalt tõhususe kasvu poole. Olgu näiteks olukord, mida iseloomustab seal maailma nurkadest tühjana seisev heas korras elamispind. Aga selle kasutamisele võtmise asemel ehitatakse reisijate majutamiseks kalleid hotelle. Järelikult ei ole probleem elamispinnas ja lahenduseks ei ole uute hotellide ehitamine. Probleem on informatsioonis, mis peaks kokku toma vaba pinna omaniku ja selle ajutisest kasutamisest huvitanud kliendi. Analoogne olukord kordub autode ja sõitjatega. Maailmas on umbes 1,3 miljardit autot ja sellest peaks piisama kõikide inimeste sõidutamiseks võttes põhjuse ehitada ja kasutada selleks taksosid luues klient. Tema sõidutamiseks nõustuva autojuhi vahele infosilla kasvatanud sporditeenuse tõhusus ilmselt on juba raske varjata jutu mõtet taga olgu siiski kohtuseaduse kolmanda näitena kauba tootja ja ostja vahelise infovahetuse korraldamine tänu millele kaob hinnakujundusest, poodide ja kaubanduskeskuste pidamise ja külastamise aja- ning rahakulu. Näiteid on palju, peetakse juht tõhususe kasvatamist hüveliseks. Piirdudes lihtsusega atest toodud näidete tagant paistavad RPM bee Uberi Amasoniga Breblisustustega jätkates tõdeda, et nad alustasid äri andmebaasi jooksutava arvutiga. Olnuks toonaste arvutite võimekus suurem võimekust jätkata, ärib haldamist kas või garaažist. Garaaži kuvandi võrdlus suurte hotellide taksoparkide kaubamajadega aitab tabada tõhususe muutuse. Mastaapi. Arvutid vajavad aga seni suuremat ruumi kuna needki pole veel väga tõhusad ja raiskavad ligemale kolmandiku kasutatud elektrienergiast võitlemaks vabaneva soojusenergiaga. Tõhususega võtame sellest on raske väljuda. Pelgalt juba sellepärast, et seniste ebatõhusalt ettevõtete turult eemaldamise tulemusel kogunevat teenindavate klientide massid tõhusate ettevõtjate juurde. Koos massidega kasvavad nõudmised nii teenuste mahus kui sortimendis. Samaka jätkamise asemel sunnib areng laiendama haaret senisest infoplatvormi teenusest kaugemale. Näiteks pidi Amazon arendama loo majandust. Sedagi tehti senikogematu tõhususega, mille tulemusel olid isegi paljud Amazoni suhtes konkureerivad pood nagu sunnitud kasutama firma teenuseid. Amazon asusisega kaupu tootma, trükkides raamatuid produtseeridest ilme valmistades. Nutiseadmeid jätarnides pilveteenuseid värskemaks sammuks on suurteks. Poodide välja suretamisega vastuolulisena näiv otsus asuda ise kaubanduskeskuseid pidama. Loomulikult tõhusamalt kui ükski senine suur kaubamaja. Huber tegeleb sõiduinfo vahendamise järel uue põlvkonna robotautode arendamisega ja võimalik, et peab tulevikus muutuma taoliste sõidukite rentnikuks võib-olla ostes ära isegi autovajaduse languse tõttu raskustesse sattunud autotootja pankrotivara ja asudes siis ise kah sõidukeid valmistama. Protsessi peaks iseloomustama ju autosõidutõhususe kasv. RPM piist on saanud sedavõrd suur majutusteenuse pakkuja et nendegi arenguteel seisab ees Amazoni ja Uberi nööridest tuttav otsa. Ilma ühegi välja renditud. Toata majutusfirma väärtuseks hinnatakse umbes 30 miljardit dollarit. Ümberöelduna RPM bee kõikidest suurtest hotellifirmadest. Väärtuslikum värskete uudiste järgi on firma samuti jõudnud nüüd arenguetappi. Asudes ise hotellipidajaks RPM P ostab ära hotellide ketti. Tegemist ei ole rikastamisega kaasneda võiva rantjee ilminguga. Kui ostetakse mõni kallis häärber ja asutakse elu nautima. Majutuse infoteenusepakkuja tõstab valdkonna tõhusust hankides hotelliketti, mis spetsialiseerus nõndanimetatud viimase hetke majutamisele ost parandada RPM paindliku ja odava majutuse sortimendi rikastamise kaudu. Selle konkurentsivõimet ehk teiste sõnadega muudab traditsiooniliste hotellid omanikke elu veelgi raskemaks. Taas kord sa võid meenutada, et kõik leiab aset odavama ja parema teenuse pakkumise ehk suurema tõhususe nimel. Kuid piirdudes öelduga jäävad pildilt välja kaotajad. Need pankrotistunud firmad, madalad palgad, varade koondumine väheste kätte ja ähvardav tööpuudus. Vaevalt et USA presidendikandidaat Elizabeth Warren on kõik läbi mõtelnud sest reedel rahvamasside hirmudega manipuleerimiseks välja hüütud loosung tähendab ränioru rahade. Ja poolehoiu kaotust world lubas võidu puhul asuda suurfirmasid. Tükeldama mainides näidetena Facebooki, Google'it ja Amazoni, kuna mainitud firmad on kasvanud nii suurteks ja võimsateks. Kuigi. Õigem olnuks öelda, et nii tõhusalt, eks. Aga nii vist ei tohi öelda. Sest tõhususe kasv on püha.