Ning nüüd kihnukeelse uudise puhtast kihnlased seening sealpool merd, mina kasemark, kutsee veneva teisenda Kihnu kooli teise kolmanda klassi õpilased omale uue kunsti muuseumi küla. Nemad tulid Lenna oomist tapma ning pärast tulidki sedasi na pisikesed kosla pojad koslama oma järges otsemede uksest sisse koslavamaks ei olnud keegi muu kui koolijuhataja Jaan urvet. Kõigepealt istusime maha, vaatasime närtust, rongid, rongid, vaatasime, kuidas kitsarööpmeline Tallinnast senti sõitis. 1967. aasta kuidas viimne porgand Pärnust Tallinna põrutas jõulukuusk 2018 ning siis nautisime seda, kuidas Rail Baltic Pärnust kaudu kupatab. Siis läksid poisid-tüdrukud suurde saali seal naa palju päevavalgust tajuda, et hakkasid kukervalitama selle tiritamme tegema ning kui see rõõm oli välja elad, siis hakkasime meie raudteest unistama seda mina tänad heitele kuulata annagi. No tere Kihnu poisid ning tüdrukud Siimarite muuseumis. Nüüd on näitus, rongid, rongid, rongid, rongid vaadata, et issi täitest ise rongiga sõitnud tissi on ta. Ja olen Šveitsi Lotte maal. Ja väga hästi läks rongiga sõit. Nii harva küll, mina ei mäleta täpselt. Kas Tassaga ikka väljas oli kõige rang? Viskel Lea sõit Pärnust Viljandisse ning siis ühes kohas tale veel sõit Tartust kuskil sinna Narva poole, aga mitte Narva. Pärnust Viljandi enam otse ei saa, aga aga kuni mineva aasta lõpuni sai Pärnust otse Tallinna ning Tallinnast Viljandi, et sa pidid igavese suure kaare tegema, siis kuidas oli rongisõit? Üsna igav midagi polnud teha, väga pisike mäletas. Hääli pisike siis, et mäletas, kuidas mina sõitsin rongiga, aga, ja ei mäleta, aga no seltsi Tartu. Poisid-tüdrukud ja nägi, et Rail Baltica pakkustatiale võib-olla kõige rohkem huvid. Ma ei arva, et Kihnu võiks ka tulla raudtee. Kas otse rail Balticu Arud võiks tulla tunneliga otse Kihnu välja vä? Seda küll pole väga tarvis, aga võiks kangidega rongid, mida peab ülesalla lükkame. Tüdrukud aga kuidas täita Stad Kihnu raudtee, et kuskohast see, kus kohta käima võiks, siis? Heaarust pole üldse seda kiitnud, tariski Kihnu Sand Kihnu virve ning põle üldse tariseda. Kui on, siis vahest võib ikka olla. No aga see oleks ju vägevu sadamasse otse Virve juurde sõita. Ja eest oleks hea mõte kihnu pann panna mõned rongid. Lennart, kas eakad siis rongijuhiks vä? Siukest plaani veel ei põle ollagi, avatav. Selle ette, suure vägeva traktoriga saadi hakkama, kõik tööd on tehtud, et nüüd siis järgmine aasta ongi võib-olla rongijuhi amet. Kui ei tule, siis mina eest. Mina olen natuke liiga pisikesel elektroni juhti. Pisikesi ronga ning on olemas kitsa Repalised. Aga Mihkel, sina praegu oled pisike, oled veel Mikivist, et kruusis seost, võiks Kihnu raudtee teha. Kihnu raudtee võiks teha kuskile muul ajal, mitte Kihnu. Saab näiteks teha Manijast munalaidu raudtee siis ei peaks ju üldse hõljukeiga, käime talvel, vaid võiks käsivända selle raudtee ka käia. Kas Manija ning munadla raudtee peaks olema tunnelis või ette kõrge silla peal? Ei arva, et silla peal no tunnelis on allpool lind, seal on kaikoha kõrge ning sellepärast ongi parim silla peal. Tahtsin seda öelda, et range pole sellepärast üldse vaja, et kui on laudo, on olemas, siis võib ju tulla, võtad võtta ning autod rööbaste peale seisma panna ning siis, kui tulevad tihedete, siis rattad all olla. Kas teil lapsed ei tundu, et kihtlus kõigepealt peaks alustama mitte raudteest vaid hoopis kergliiklusteest, et jalgratastega ei peaks autoteede peal ringi uputama? Njaa eest võiks küll Kihnu kergliiklusteed tulla, kui väiksed lapsed näiteks kooli tahavad minna, et oleks turvalisem. Koolijuhataja uje maja Joen, millised on sinu kogemused raudtee, aga sa oled ju mujal maailmas üsna palju ringi rännanud. No ikka on uhkete rongidega sõidetud ju Euroopas ja Hiinas ja aga kõige huvitavam kogemus oli ikka Jaapanis, kui sõitsin Osaka piirkonnas ja olin ühes vagunis ja rääkisin oma reisikaaslasega eesti keeles kenasti jutt, see oli hommikune aeg, rong oli puupüsti täis, nii et niisugune tunne, et jalad olid ka õhus, vagunitesse, lükkajaid lausa olid seal perroonide peal ja äkki yks kaasreisija sai aru, et, et me ei ole kohalikud ja ütles, et kuhu me tahame sõita, ütlesime siis jaama nime ja täitis, teate, te olete vales vagunis. Ma ei saanud alguses arugi, et kuidas vales vagunis näiteks. Vot see rong läheb nüüd varsti pooleks ja teie vagun jääb nagu rongis maha ja sõidab hoopis teises suunas. Minge nüüd kiiresti, järgmises jaamas kaks vagunit ettepoole ja siis te saate sellesse rongiossa, mis viite teie jaama? Ega me ikka ei uskunud ta jutt, aga noh, tegime õpetuse järgi ja läksime ja paarijaama pärast nägimegi, kuidas rong läks pooleks. Meie vagun sõitis hoopis teises suunas ja meie sattusime õnneks ikkagi õiges jaamas maha minema, aga see oli ikka päris suur üllatus. Ega seal midagi segamini läinud, et võib-olla pidid hoopis tagumisse vagunisse minema, sest tagumised vagunid jäävad maha ja pidurdavate lähtuvad siis hoopis sinna jaamale, kus inimeste minna taastuvad. Jah, ikka tagumine jäigi maha, meie pidime edasi sõitma, mingil ajal võib-olla isegi hargnesid näidata, seda ma täpselt ei mäleta. Igaljuhul rong pooleks läks seda päris naljakas. Tagumisest aknast vaadata. See tähendab seda, et see rong üldse ei peatugi, et kysi tahtvat maha minna, need lähtuvad tagumisse vagunisse ning see haagitakse lahti ning need, kes tahtvat sinna rongi peale minna, siis istuvad jaamas vagunivaguneid, kihutab minema ja siis peatumata rong, püüab ta kinni ja siis kihutab sedasi Ede kohe kas Tokyo, Osaka või Hiroshima või Nagasaki poole. Jah, vaata nii võiski olla, et ega me seda. Ta ei mäleta üldse, igal juhul me läksime paarijaama pärast läksimegi juba maha, muidu me oleks ei tea, kus lõuna Lõuna-Jaapanisse vist jõudma. Kuule, kui õiged peastlikud saavad taevas oma poegi tohutu suure kubatamise kiiruse pealt Tšueta ning lennukid tanki lendamise ajal ning kosmoselaevad pakata siis asja pärast, siis selle Rail Balticu puhul seda ei räägita, et ongi tuleviku sihuke kiirrong niuke kupatab Helsingist Berliini peatumata. Ning Kissi peale ta minna läheb eestatavasse vagunisse. Rong püüab kindi ning need, kes tahtnud välja astu, need lähevad tagumisse vagunisse. Keerab pealiini pealt välja, nii, keera pärnu sisse. Jah, see oleks see suurepärane. Idee, et siis saaks kõik väiksed jaamad niimoodi ühendada ühe suure kiirliiniga ja, ja kõik jõuaksid õigel ajal peale õigel ajal maha ja põhirong ainult. Põrutab sisepeaks, heida perega Doriaga Sindi elanikud nutma, et nendel rongiühendust põlente sihukesi ronge vist enam inimesed juhti soontes oleks vist ikka peavad olema raali või siis arvutid. Ja ilmselt küll, et ega me hiljem nägime seal Jaapanis ka neid heid, rongi nii-öelda ninasid ja need olid täiesti inimtühjad, et siis me saime aru, et tegelikult inimesed neid ronge küll ei juhtinud, et kõik ikka käin. Kroonikaga sihuke elamus on Kopenhaagenist vussis metroos võid istu vedurijuhi koha peale ning tunda seda kuidas no ise seda rongijuhid, kuigi seda tegelikult juhib arvuti hoopis a. No see on ju ka tore kogemasse täiesti atraktsioone, 2008 veel üleilmsel kliima. Kongressil olid juba siuksed rongid. Kopenhaagenis maal sõitsid Ede kohe tahku. Jaanamine Jaapani kogemus jah, säilib aastal jah, 2004, no nüüd siis on meite saate kuulajatel ja arvuta, kui palju siis Eesti muust maailmast maha jäänud selline saigi, selle õhta näebki niukene saadasid, et Pärnu uue kunsti muuseumist kümmekond päeva on veel lahti näitus, rongid, rongid, rongid, tulge vaatama kaasa mõtlema, kihnlased, siin-sealpool merd ning kõik teised Eestimaa inimesed ka. Tere tulemast.