Nii on raadio kaks No tere eetris portaal tehnoloogiakommentaar esitab Kristjan Port. Vaatamine pole Samajumist, nägemine ja kuulamine ei lange kokku kuulmisega ja nii edasi. Need ütlused on vanad pikk traditsioon tähendab kestvat uuesti tõendamist. Üha jälle sama kogemist. Varem võis taoliseid ütluseid kohata peamiselt koolilaste ennekõike siis koolipoiste puhul, kel õnnestus koolitunnis viibimise kiuste sealt väljuda ühegi teadmiseta. Viimasel ajal pole taolisteks aforismideks enam aegagi. Rääkimata lootusest, et keegi neist peituvat ega peast läbi laseks. Tähelepanekuga sobib kirjeldada nii koolilapsi kui töö eest palga saajaid. Tähelepanematus leviku põhjuseks on tähelepanurahaks muutnud tööstus. Tänu millele on see kistud liiga paljude sündmuste vahel. Paistab, et inimesest endast olukorra kontrolli all hoidmiseks ei piisa, kuna pika inimarenguloo jooksul on taoline olukord esmakordne ja meil puudub vastav kohanemus. Asjade seis on muutumas sedavõrd imelikuks, et inimesel napib tähelepanu isegi arvutimängu mängimiseks. Maailmas suurimate arvutimängutootjate sekka kuuluma Electronic Arts pahandas investoreid viimase kvartali halbade müügitulemust. Teine sama suur tegija aktivisjon koondas 800 mängurite äris osalenud töötajat. Põhjuseks toodi langenud müügitulu. Tõenäoliselt võib mõlemas näitajas osutada ka töövõtjate langenud tähelepanu võime negatiivsele efektile uute ja senisest paremate mängude loomisel. Aga hetkel peetakse kehvas olukorras peasüüdlaseks mängijaid ja nende tähelepanu tabanud kriisi. Mängutööstuse tulemus sõltub ju klientide elulaadist. Varasem ajajärk kinnitab mänguisu olemasolu ja selle asumist eespool õppimisest ning tihti isegi tööst. Otsides seletusi mänguisu langusele, pakutakse ühe hüpoteesina energiakriisist tuttavat konstruktsiooni sarnaselt naftatipust tipp tähelepanust. Maailma naftavarudega seoses seletati olukorda, kui toornafta tootmine maailmas saavutab suurima taseme asuvad selle ületamise järel tootmismahud, pöördumatut, langusfaasi, mängurite puhul märgitakse kogu nende teadvustatud ajaressurss, on uute digitaalsete meelelahutuste tõmbed tulemusel hõivatud küllastumiseni. Uue või olemasoleva mängu jaoks ressursi leidmine muutub üha enam prioriteetide sättimise ülesandeks. Ümberöelduna nõuab elu tähelepanu kasutamise osas kompromisside tegemist, milles kõike kogeda. Soovidest saab igast liiga vähe ja järelikult trumpab mõni soov teisi. Öeldu ei tähenda mängude halvenemist otse vastupidi. Poolt näit tuli turule ülisuure eduga. Kuid just sellest edust võib välja lugeda probleemi kinnitavaid tõendeid. Fortnite'i populaarsus röövis miljonitelt viimasegi tähelepanuressursi ja lihtsalt kiirendas kriisi saabumist ning rõhutas selle mõju muudele tegevustele. Oma müügitulemuste langust pelgalt Fortnite süüks pannes reedavad kriitikud vanamoodsad raha pärast konkureerimise ärimudelile keskendumist. Inimestel on suhteliselt palju raha ja veelgi rohkem odavaid kaupu ja teenuseid, mille kasutamiseks napib peamiselt aega ja tähelepanu. Arvestades, kuivõrd suur osa modernsetel internetiteenustest rajanevad reklaamirahadele terendab tulevik, millest tähelepanu muutub veelgi defitsiitsemaks ja seda jagub veelgi vähem päriselt olulistele tegevustele nagu töö ja õppimine. Sest suur äri maksab kinni tähelepanu hõivamise meetodite edasiarendamise vaid neile kasulikkus suunas milleks on siis kardetavalt suhteliselt kriitikavaba asjade ja teenuste ostlemine. Hüpates öelduga, kokkusobivalt mängudelt need tööga seotud teemale osutab ühinenud kuningriigis ligemale 2000 täiskohaga kontoritööd tegeva töövõtja uuring, et neljakupp kogu kaheksatunnisest tööpäevast keskmiselt kaks tundi ja 53 minutit tulemuslikule tööle. Ülejäänud tööajast umbes pool kulub sotsiaalmeediale. Teist sama palju kulus veebis Surdamisele ja siis järgnes midagi traditsioonilist ehk vestlused kolleegidega. Aga mitte siis tööst, vaid millestki töövälisest, sest üha vähem leidub neid, kes suudavad natukene kauntööle keskenduda. 79 protsenti tunnistaski, et nende tööpäev ei ole täidetud tulemusliku tegevusega. Nad võivad tööd vaadata, aga nad ei näe seda. Nad võivad tööandjad kuulata, aga nad ei kuule teda ja nii edasi. Järelikult kui midagi tänapäeval koolist ellu kaasa võetakse, siis on üha enam oskus olla keskendamatus olekus. Kuula varasemaid portaale R2-e-L2.