On algamas üldi au juhtida õnnitlemisel. Pidulik tseremoonia. Väsinud tööd teinud dirigenditööst väsinud õlgadele. Piduliku tseremoonia juures on kogu. Õnnitleb rehad pretsingut. JÜRI varitele ja koori aplaus sinna juurde. Ja nii edasi ja nii edasi. Mis õieti tähendaks seda, et raport Teaks, millest rääkida. Ja palju on neid, kellelt midagi küsida. Kuid siin on praegu kõige ise on laule pidama. Koorist olen tabanud. Kui vana sina oled, hooaeg? Kuue aastane, kas sa laulsid ka? Eks ole temaga? Aga vaatame natukene tooraplaus vaiksemat ja küsin, kas sa armastad laulda? Oskad sa mõnda laulu mida sa ise vahel lauljad? Ei tule meelde. Aga kui nüüd tõustasid natukene kõrgemale, siis on ka mõista see laul armastusest ära kalakeses minu silmade ees on ene kandron, meie lugupeetud koori, kuidas teil on tänaseks mulje? Iga on väga ülev ja tauni teda on oodatud ju mitu aastat ja kõik see on nagu koondunud tänasesse päeva tänasesse kaunisse, ilma lauljate rõõmsatesse, sära silmadesse ja sellesse ilusasse muusikasse, mille sees me iga päev töötame ja mida me väga vajame. Mida minu arvates vajavad kõik meie inimesed, kellelt teil need lilled juba? Need lilled on mul juba minu maa naiskoorile, keda ma oma kodukohas juba teist aastat juhatan nad nii mitu aastat igatsesid laulupeole tulekut ja lõppude lõpuks siis said minu nõusse natukene tööde ja mul on väga hea meel, et need Riisipere naiskoorilauljad täna üle hulga aja esimest korda laulupeol. Ja Kangronite perekond on kahe dirigendina laulupeol. Missuguste kooridega abikaasat raadiusega koor? Ja esimene naine täna dirigendipuldis oli Laine Karindi. Lugupeetud üldjuhid Heino Kaljuste, mis läks täna eriti hästi. Minu arust läks täna hästi kogu programm, mis puutub minu minu others nii-öelda tegevus, see lõppes teatavasti eile lastekooride esinemisega, kuid täna oli seda mõnusam kuulata vaba ja rahuliku südamega teibi ja mina ütleksin, et kogu kava läks algusest lõpuni. Noored praegu niisugune öeldud, raske, isegi vastutus. Ma ei oska leida sõnu, millised muljed on eriti, kui sa vaatad seda, täislavasid rahvas, siis. No lihtsalt ei ole sõnu. Vabariigi rahvakunstnik harva rattasse, missugune laul läks eriti hästi korda. Mul on viimane meeleviis värvilist rõngast tuli uus laulja, olümpia tuleb järel, see laul läks suure suure kaasaelamisega. Praegu on kõik fotograafid. Ja nagu mikrofonimees ei sobiski siia vahele. Seepärast, et ei tahaks ühtki pilti segada. Ja siiski, lugupeetud maestro. Jüri-Mari ees, kes te olete väga rasket koormat. Olete väsinud, Vassili leebidilkumaid, olete õnnelik? Arodini see oli NSV Liidu rahvakunstnik Naroodne lõpetamegi erti huvi viimase, küsi Gustav Ernesaksale laulupeo juht tänas Eesti NSV rahvakunstnik, valeta õnneligarskeptuaala tulla, et neid ma olen see asi ikka pesni. Naroodne järgisterdangeelse ser Uno järgulanud. Kuule peale, et võib-olla tõesti, muidugi kergem on juhatada kuulata, sest te olete esimest korda üks suur kõrv. Ja laulupidu jätkub veel. Jätame meiegi oma reportaaži SIIT ja pöördume tagasi reporteritorni. Friedrich haugusseebelmann Ruubeli sõnad, kaunimad laulud lutsibis nii koore juhatab Arvo Ratassepp. Kõlab Gustav Ernesaks Lauli Juhan Liivi sõnadele meelespea. Vutšeebeetia, Gustav Ernesaksa Laslava Juhana liivanisaputka dirigeerib üldlaulupeo aujuht. Eesti NSV rahvakunstnik professor. Gustav Ernesaks tekst rahvaluulest lavatarud, meie hakkame mehed minema vaid jo Mussini pädema, juhatab Kuno areng. Miina Härma laul, Anna Haava sõnad, vihja, Miina härmas lavaandmeid ei saa mitte vaiki olla, nima kumanud sead. Dirigendipuldis on üldlaulupeo aujuht. Eesti NSV teeneline kunstitegelane. Miina Härma Tuljak koore juhatab hirved Ants Üleoja. Kõik roosid nii kirju, täi meenutate oma lauljate keskele, kellelt need rõõmuhõisked praegu? Üldlaulupeo aujuht. Eesti NSV teeneline kunstitegelane professor veres, hirved apters lõpeb Eesti patsiooni direze, Orbraldnika testi sääsluuseumeid eetilis kustestanskeelse ser Tuudur Vettik. Vanemate mütsidega meeskoorilauljad tulid eraldi paaride esimestes ridades, neid on palju, palju nad lähevad üldliftide juurde, et neid hakata õppulaarsena üles tõstma, tool viisile kaasa, kuhu auväärsemaid vihma panna, aga saha näen valgus vasakult põhjatorni juures väljakule lähemale tagapool istunud rahval. Need rahvad jõuab lausa biomurule ja kandmine rahvariietes. Kätest kinni hoides tulevad käikudel ja teevad ringi ümberjuhtide, mida jätlejaid antakse. Nii et lauluväljakul, siin on nüüd niimoodi noored rahvariided, näitlejad vööri ilusat tantsusamme ringlevad ümber õlgadel ja kätekantavate juutide. Ja midagi ei ole parata, laulunädal on otsa saamas selja taha ja venelased panid ajale koore, eriti meie, mingi seos kõigil igaks juhuks vihmavari kaasas. Olme muutunud skeptiliseks varasemate laulupidude kogemusele. Täna võime öelda, sellel laulupeol vihmavarje läinud Lasnamäe uut elamurajooni rajades leidsid ehitajad sealt mitu kultusekivi, mis on pärit meie ajastu koidikut. Iidne põlluharija võttis enne päikeseloojangut õhtul munakivid ja laskus suure kivi ees oma põlluveerelt põlvini. Selle lihtsa tööriistaga kadusta kivisse nohu. Et tänada päikest ilusa päeva eest. Selliseid kive on eestimaalt tuhandeid. Ja Lohtide arvu järgi arvutavad tänased teadlased põllutööde ajale langenud päikeseliste päevade arv. Ka kogu laulu nädala olid tänased põlduri väsimatult töös, sest heinailmad ei oodanud. Küll innustas neidki, aga laul, missid, Lasnamäeveerud läbi raadio ja televisiooni ka kõige kaugemale põllukaarele kostis. Ja lauljatest täna õhtul koduteele asuvad, on nemadki homme põldudel ja tööpaikades uue innuga laulu lustiga elamisrõõmuga, mis Tallinnast kaasa toodud. Võiksime meiegi siis täna õhtul oma kivisse tänu lohukese päikesele toksida, muidugi ka sellega toime tuleksime, sest sellel nädalal oli palju päikest, päike Tallinna kohal, päike lauljate silmades, päikesepaiste lauludes ja südametes. Hoidkem siis seda ühtelaulmise päikeselist tunne, mis praegu selles vastastikuses aplausi publi dividendid aina tugevnes. Isegi see väikene vahemaa, mis varemalt eraldas kuulajaid lauljatest on mind üles Tartus, sellest on üle astutud ja sõltum jõudnud lauljatega. Finnkino ei ole enam senini. Olen kihutama rahva pühalaulu näha. Üks kuulaja, nagu tuhanded lauluväljakul ja teie oma kodudes. Valdav tunne on tänulikkus ja teadmine. Laulupeod jäävad meile. Lisaks. Tänan südamel kaunite õnnehetkede toojaid ja looja lauljaid, mängijaid, tantsijaid, kõiki nende juht, luuletajaid, heliloojaid, korda läinud, laulupeo puhul ilma teieta ei oleks ju laul. Samuti tänagem, suur peo toimekaid, korraldajaid, abistajaid kõiki meie organisatsioone, asutusi ja veel tuhandeid üksikuid. Üksikisikuid ilma teieta ei oleks ju pidu. Üheskoos ütelge aitäh kogu kuulajasperele omadele ja külalistele ergutava tähelepanu- ja südamliku tunnustuse ees. Ilma teieta ei oleks ju laulupidu. Head pidulised kuulutanud 1980. aasta üldlaulupeo lõppenuks viimaseks lauldav Koidula laul Mu isamaa on minu arm kõlagu ühtlasi kui kutse, et taas kokku tulla 1985. aastal peetaval 20. üldlaulupeol laulmiseni. Kallid kuulajad, kõlas Gustav Ernesaksa Mu isamaa viimane kord. Kuulsite, hingamislaulud sellesse panid. Kustus põhjatornis tuli taas peidetakse laulu, tuli sügavale südametesse. Kuid ta on seal praegugi veel nii tugevalt, et uuesti valla pääseb. Laulmiseni 20. üldlaulude Et meie laulupidu tänu teile kõigile nii toredaid, veel meeldetuletuseks laulupeo kontsertide lavastaja tava ju Eesti NSV teeneline kunstitegelane Aksel Pajupuu liikumisPaul Raul tantsude lavastaja on Eesti NSV teeneline kultuuritegelane, nende talu trummarite juht Heldur Saade date orkestri kutseline puhtile, Petletalling peadirigent, Eesti NSV teeneline kunstitegelane, Leho Kolbre. Dirigent, Eesti NSV teeneline kunstnik Ülo Raun. Kiirovi nimelise näidiskalurikolhoosikutseline puhkpilliorkester Heiko, mille peadirigent Toomas Välja muusikaline kujundus asja Kuivjõe, helirežissöör Spründmel ja kontserte teadustes Marite kallas. Et meil on Eeva nailonmaile taimla Taimla neid oodatakse dirigendipuldi juures.