Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Veebruarist 1996 kaotas male maailmameister Garri Kasparov kuuemängulise turnee kaks neli arvutile IBU. Aasta hiljem korraldatud kordusmatš kinnitas, et arvuti oskab inimeste seast parimaks peetud mängijast veelgi paremini mäletada. Seis malemasina kasuks kolm võitu ja üks viik inimese kahe võidu ja viigi vastu. Paljud ehmatasid uudise peale ära ning olid sobivaks kasvulavaks telepeagi saabuvast masinate ülemvõimust. Selleks ajaks olid ära nähtud juba kaks esimest osa terminaatori poest ja peagi tabas teise lainena kinokülastajaid Matrixi sõnum, milles inimestest tehakse vaguralt toiteelemendid, kes tänu Aiv juhitud info poole ise oma saatusest midagi ei tea. Kui teil tasahilju võttis võimust lubatud robotite mõtteline puudus mille peamiseks mõniferitutsiooniks oli masinate kardetav invasiooni dema unustamine. Mõnes eriala kesksamas ringkonnas vaieldi universaalse intelligentsuse masinatesse istutamise võimalikkuse võimatuse üle. Toitis ühtlasi mulje, et rohkem filosoofilisest kui elulisest probleemist. Triin ja Page kolivad arvutipargi Stanfordi ülikoolist tuttava garaaži. Registreerivad domeeni Google'i punk on. Sajandivahetust iseloomustasid arutelude internetti liikuva ettevõtluse tulevikust internetiäriga kiiresti rikkaks saanutest ja dot-com-mulli pankrotilaine alla matunatest ja nii edasi. Keegi ei rääkinud elektriautodest ega sotsiaalmeediast, kuna nendega kohtumiseni oli jäänud veel mitu aastat. Kulub umbes 10 aastat, kui taaskord IBMi loodud arvuti esitab inimesele väljakutse. Seekord võetakse mõõtu USA-s populaarses mäluturniirist Jeopardy arvuti jutumärkides tarkus rajaneb selleks ajaks mälumahu ja protsessorite võimekuse parandamisele. Tehniliselt kättesaadavamaks muutunud masinatele. Arvutist mälumängur mõistab inimkõnes küsimusi ja võidab mällu kogutud faktikesi vastusteks korrastades inimestest parimateks peetud vastajaid. Meedias kasvab tehisintellektile pühendatud uudiste ning arutelude tihedus. Peagi võidab Google'i inseneride loodud tehisintellektile rajatud alfa Go Go mängumaailmameistrit ja sama masina. Jätkudemonstratsiooniga õpib seadeldis omaette pusides mõne tunni jooksul malet mängima. Ja võidab siis selleks ajaks planeedi parimaks maletaja peetud malearvutit. Ja algab uus inimeste ületavate masinate teemaliste spekulatsioonide ajajärk mis kestab tänaseni. Uudistega üles köetud ootuste ja tegelikkuse vaheliselt kääridega ei saa puidu kasvada ja tõenäoliselt ootab ees nüüd uus jahtumise periood. Võib-olla saadakse meeli jahutavaid sõnumeid juba sellel aastal, kui algavad tehisintellekti ja loomade vahel korraldatud olümpiamängud. Traditsioonilistes spordivõistlustega on seos vaid nimeline ja vist rahvusvahelise olümpiakomiteega kooskõlastamata. Aga nii polegi oluline. Selleks on eesmärk võrrelda, kuidas lahendavad nutikaks peetud masinad loomadega võrreldes erinevaid ülesandeid. Olümpiamängude kas on tegemist mitmevõistlusega, milles iga masin peab läbima 100-st ülesandest koosneva kadalipu. Samadele väljakutsetele on allutatud ka loomariigi esindajat lindudest, ahvideni. Tegelikult ongi testide loogiline sisu olnud pikemat aega kasutusel loomade käitumise uurimisel. Võistlejate üllatuseks saab aga olema testide konkreetne. Tegevusmasinate puhul tahetakse teada saada, kas ja kuidas need suudavad 100 muutuva ülesande tingimustes üles näidata intellektuaalset paindlikkust paremini tuntud universaalse intelligentsuse na. Sest Ko või malemänguoskusele ei tasu loota, kui pleksiklaasist kastist peab banaani kätte saama. Masinatelt Te eeldate füüsiliste asjade manipuleerimise osavust, nende ülesanded asuvad virtuaalses maailmas. Võistlejad ei tea, milliseid ülesandeid nad hakkavad lahendama. Seadmete arendajaid ehk treenereid on informeeritud ülesannete koostamise aluseks olevatest põhimõtetest ja kaloogilistest jutus plokkidest. Võistlejatele antakse siis kirjeldatud ehitusplokkide üha keerukamaks koosseisus ülesandeid. Võistluste korraldajad ei eeldagi, et üks masin saaks kõigega hakkama. Aga seda põnevam on ju ootus näha kui võimekas anud tänane teesi elekt. Eriti huvitab suutlikkus kombineerida üksikvõimeid universaalseks ja tingimustega kohanemaks intellektiks. Ühtlasi saame ka teada, millise loomatasemega tänas tehisintellekti. Saab võrrelda. Seda siis lisaks võitjale, kelle auhinnaks on 10000 dollarit. Arvestades tehisintellekti arenduskulusid pole auhinnaraha ihaldatav ja seda trumpab kindlasti võimete proovilepanemise huvivõistlused toimuvad pikema ajaperioodid jooksul, kuna iga masinaga tuleb tegeleda eraldi, mitte sättides neid samaaegselt ühele joonele. Mänguväljakut tutvustatakse alanud kuul. Võistlused kuulutatakse avatuks juunis, kui võistkonnad loovutavad oma süsteemid korraldajatele ja mängude võitjad peaks selguma detsembris. Seega saab näha, kas tulemus mõõdab rohkem tarkust või rumalust võimalikelt viimast. Selle mõtte tabamiseks. Olgu küsimus, milline on džungli kõige rumalam loo. Ja vastus selleks on jääkaru. Kuula varasemaid portaale. L2.