Niisiis, alustame aasta naiskoori teemal ja sellist ilusat tiitlit anti välja suisa kaks. Suure preemia pälvis naiskoor kaudeete ja panuse eest kohaliku kultuuriruumi sai samasuguse eriauhinna Pärnu naiskoor Linda, mille dirigendid on Tiiu Künnapas ja Külli elu. Aga enne, kui anname sõna kaudeete dirigentidele, presidendile ja lauljale kuulame 2015. aastal salvestatud võistulaulmisel Tõhelu Eduard Tubina kõik tuuled, Ernst Enno tekstile naiskoor kaudeete ja dirigent Mait Männik. See oli naiskoor kaudeedee dirigent oli Mait Männik ja kõlas Eduard Tubina kõik tuuled Ernst Enno tekstile kirjutatud laul. Tegemist on 2015. aasta kontserdisalvestisega, kui toimus Eesti naislaulu seltsi korraldatud naiskooride võistulaulmine. Eesti naislaulu selts on tegutsenud tükimat aega ja seltsil on tulemas sügisel, suur juubelipidustus, aga asutatise oktoobri lõpus aastal 1994. Sel hetkel oli seltsi asutajaid 60 naiskoorilauljad ja dirigent. Täna on seltsiga liitunud 74 koori. Nendest siis 67 naiskoorid ja seitse on neidudekoori ja Eesti naislaulu. Selts peab oma eelkäijaks 1009. Kas sa 121. aastal Tallinnas asutatud Eesti lauljate liitu? Selts püüab läbi oma tegevuse kõik need aastad eesti naiskoorilaulu kuidagi edendada, väärtustada, pildile tuua ja korraldatakse traditsiooniliseks juba muutunud ühiseid kontserte, aga nüüd ka juba välisreise pannakse kokku naiskoore ka meeskooridega, et anda lauljatele suuremat sellist kogemust just nimelt esitus kunstnikuna ja naislaulu seltsi üks väga tugev tiib on seotud tud naiskooride võistulaulmisega. Ja ka eelmisel kevadel oli naiskooride võistulaulmine, mis oli väga tuline, väga kirglik ja seal osales palju koore ja B-kategooria võit läks naiskoorile kaudeete. Kuid kindlasti ei olnud see ainus põhjus, miks kaudeete pälvis aasta naiskoori tiitli. Kaudeede on 10 aasta jooksul ennast, et tõestanud väga hea kontsert koorina ja esitatakse palju eesti muusikat. Seda peetakse tähtsaks ja mul on väga hea meel öelda tere tulemast ja palju õnne aasta naiskoori tiitli puhul kogu seltskonnale, kes inglasi raadiost praegu on. Koori peadirigent Mait Männik, dirigent Merike Toro, koori president, käte kobinja, laulja Rutt Hinrikus. Palju õnne. Meil on stuudios kaudeete peadirigent Mait Männik, dirigent Merike Toro, president käte kobinja, laulja Rutt Hinrikus kätte, teie olete selle koori looja ja miks teil üldse tekkis 10 aastat tagasi selline vajadus naiskoori moodustamiseks? Sellel on natuke võib-olla pikem tagamaa, isegi kui ma töötasin oma eelmises töökohas siis ühe ajurünnaku käigus hakati mõtlema, et kuidas seda asutust paremini reklaamida. Ja kuna just äsja oli olnud hästi populaarne laululahing, siis loomulikult tuldi selle peale, paneks Q firmagoria läheks esindama. Ja sellest siis vaikselt hakkas arenema, alguses ta pidi olema segakoor ja siis kui sai nimekirja kokku, oli 40 naist ja üks mees, millega ma Maidu poole võrdlesin. Ja siis Mait arvas, et tuleb naiskoor. Aga millised olid teie eelnevat laulja kogemuselt, koorid ja teie enda lapsepõlves laulsin ja koolikooris ja käisin kaks korda laulupeol. Ja see laulupidu istus mul hinges ja tegelikult, kuna üks eelmistest töökohtadest on ka Eesti Kontsert, siis muusika jäi minu hinge ja seal maga, Maiduga tutvusin, lihtsalt tahtsin väga laulda, aga kuna ma ei tunne nooti ehk siis ma ei julgenud ennast kuhugi pakkuma minna, vaid tegin omasugustest koori. Igatahes on see koor kahel korral naiskooride võistulaulmisel B-kategooria esikoha omanikuks saanud ja Mait. Te olete ise rahvusmeeskoorilaulja. Kas meeskoori ja naiskoori võrreldes, kas nende kooriliikide vahel on midagi ühist ka? Keeruline öelda, ma ei ole meeskoori kunagi juhatanud. See-eest olen ma jällegi mitukümmend aastat tegelenud naiskooridega. Kindlasti on see naistega on lihtsam tegeleda sellel lihtsal põhjusel, et naised on kohusetundlikumad, ilmselt nad käivad ka paremini proovides. Ja noh, ma arvan ka, et mees dirigendil vast naistega selles mõttes oma nõudmised on võimalik paremini esitada. Ja kaotajatest rääkides siis seal nagu igast rakust paistab see tahtmine hästi laulda. See on suurepärane, teeb dirigentide töö lihtsaks. No te ütlesite siin mitu korda sõnal lihtsam, aga mis materjal teil on olemas ja mis on see, mille jaoks te peate tegelikult palju vaeva nägema? Kui me räägime laulja materjalist, siis mulle meeldib öelda, et see on Eesti koorimuusikale päästetud lauljatest koor. Sest et suures enamuses on nad tulnud minu juurde, ma ei ole laulnud 10 aastat, 20 aastat, viimane 30 aastat. Mis kõik tähendab koorilastekoorile, mis kõik tähendab seda, et on tegemist täiesti kogenematud lauljatega, aga täna ei saa seda enam öelda. Õnneks. Ma saan aru, et siis ka see noodikirjaoskuse tase on väga erinev. Ilmselt pakun natuke üle, kui ma ütlen, et 20 protsenti natukene loeb midagi. Et enamus on ikkagi nii-öelda minu Jameerikese suured töötulemused. Kõike, mis on sa algstardipakk, mis teil olemas on, alustatakse ikkagi sellest noodivaatamisest, tekstist, muusikalisest ülesehitusest. Kahtlemata on alguses palju juttu, enne kui loo kallale minnakse. Aga edasine õppimine käib ikkagi mälu peal. Suuresti teil on koori juures hääleseade, see vist on olnud üsna alguses, saate alguses, see on taotluslik, ma saan aru. Absoluutselt sest et meie hääleseadja Maila ploom on, kelle ma kutsusin omale kõrvale kuna mul oli hääleseadet tarvis, aga tal oli mul hea sõbranna. Aga teda kui heale seadet ma ju ei tundnud ja ega ma arvan, et tema ise ka mitte. Aga üsna ruttu sai selgeks, et me sobime hästi ja me oleme oma töö korraldanud niimoodi, et Maila teeb individuaalhääleseadet teises ruumis annab lauljatele kätetööriistad ja dirigentide asi, on see siis vormid alpi ühiseks tervikuks. Kaks korda nädalas on proovid aga just ette, et selle koori hääleseadega tegeleme meie ise ja niukene tervikuks vormimine siis aastas vähemalt korra käivad mul minu isiklikus kodus häälerühmad. Sõltuvalt vajadusest on see siis ükskord tavaliselt viisi pill ehk esimene sopran käib vähemalt kaks korda. Aga kui me teeme ta proovides siis lahku, siis meil on ikka soprani. Kohtunik olema, mis staadiumis teos on, kui ta hakkab laagerduma või kaua kulub selleks laagerdumiseks aega? Aitäh. Hea see laagerdumise aeg on päris pikk aeg. Ja maid töötab tavaliselt niimoodi, et ta teeb ühe loo teatavale tasemele viib. Ja siis ta paneb ta seisma ja kui uuesti kätte võetakse sisse on sammukese isegi edasi arenenud. Et see on üks kaval netteno töös. Nii-öelda Lagerdumine annab hea tulemuse. Aga öelge, Merike, te olete ise Eesti Teaduste Akadeemia naiskoori juures kaua aastaid olnud dirigent, missugune on teie meelest ilus, väljapeetud naiskoori kõla, mis on need teie taotlused kaudeta juures? Särav kõla, tummine, kõla, niisugune, teatud momentidel, ere kirgas altide poolt tahan kuulda kust maht sopranite poolt minust heledat, säravat värvi. Pean tunnistama, et Meil on ameeriklasega väga ühesugune mõtlemine ja sellepärast me ilmselt ta päris hästi sobima omavahel koos tegema. Mul ei ole siia eriti suurt midagi lisada. Sest et võib-olla see, et need olid nagu need kriteeriumid, aga see viimane lihv läheb ikka isikliku tunde pealt, et eks ole, kuidas ta mulle kõlab, eks ta loomulikult sõltub väga suuresti selles, millises akustikas sa laulad, sest meie proovi room on proovi jaoks väga hea, sest et me laulame sisuliselt nagu koti sees. Et iga akustika, kuhu me esinema läheme, on oluliselt parem. Ja siis meil on mitu korda aastas laululaagrid ja ma olen üritanud viia väga heasse akustikas, et naised saaksid kätte selle tunde. Sest et selles kotis lauldes noh, iga iga on kuulda iga aps, mis kuskil tehakse, kõik tuleb välja, mis heas akustikas ju peituva ära nii-öelda. Aga et no kui sa nagu kuude kaupa muid kvant kotises laulad, siis ühel hetkel tundub, et aga, aga kuhu see ilu jääb siis. Aga vat, ja siis sa lähed ihas akustikasse ja siis nad saavad ise ka selle tunde kätte. Rutt, teie olete siis, ma saan aru, see üks kotis laulja, kuidas ta ennast seal tunned? No ausalt öelda aeg-ajalt ikka päris halvasti kõik on kasta, ta ei varja mitte mingi nipiga seda on see hea või halb niimoodi kotis laulda? No isiklikult mulle endale tundub, et see on väga halb, aga ma olen aru saanud dirigentide jutust, et kui me suudame laulda kotis nii hästi, kui me suudame siis hea akustikaga saalis me teeme juba täitsa ilusat muusikat. Ameerika, teine on hästi palju kogemusi, kas omavahel ei teki siin mingisugust sellist väikest nihet, kui, kui ma olen harjunud Launa selles matis ja, ja halva akustikaga ruumis ja siis mul on näiteks konkursi situatsioon või kontserdisituatsioon, kus mul on napilt poolteist tundi näiteks ainult aega. Kuidas ümberhäälestus toimub? Mulle tundub, et laulja naudib seda, kui ta pääseb sellest meie kott ruumist välja. Ja Maidule on väljukas hiilgav lahendus. Me teeme paar korda aastas laululaagreid ja need on tohi soo mõisas. Seal on imehea akustika. Nüüd kui sellest sügisest on meil koor suurem 40-le läänele, et nüüd Maitan isegi kartnud, et võib-olla me lööme lõhki, luba sellesse asi. Aga see on nii tohutu suur vahe meie harjutussaal ja siis tohiso mõisa saal. Et see on nagu kingitus lauljatele ja juhtidele ka, kui me pääseme sinna harjutama. Ruth, kui kaua võtab aega, et ümber häälestuda kehvemast akustikast ilusa akustikaga saali? Üldsegi mitte palju? Pigem on vastupidi, kui me tuleme sealt hea akustikaga saalis tagasi, et harjuda ära sina kotis laulmisega, et hea akustikaga saalis selline tunne, et mina oskan väga hästi laulda. No seal on see, et kindlasti sa pead arvestama sellega, et see ajaefekt on nii suur, et sa tegelikult pead sundima ennast laulma vaiksemalt selleks et sa üldse kedagi teist ka kuuleksid, et koorilaul on ikkagi tiimitöö, seda sa ei saa üksinda teha, sa pead kuulama nagu ka ülejäänud seltskonda ja selleks on meil väga head dirigendid, kes panevad käe peale ja ongi juba vaiksem. Öelge mulle vaid teenist ütlused, hääleseadja annab tööriistad, mis tööriistad, isad? Oi, see on väga põnev alase hääleseade, et ma olen ise praktiliselt terve elu laulnud, aga ikkagi on vaja seda väikest meeldetuletust või seda, et, et tõsta oma põsesarnad üles tee miimikat, et ei tohi sellise kivist näoga laulda, sellepärast et siis lihtsalt ei tule mitte midagi sealt. Eriti kui sa tahad näiteks kõrgeid noote laulda siis miimika, suured silmad ja kulmude tõstmine ja põsesarnad ja tõstmine, et see aitab väga kaasa ja ja kui keegi sulle ütleb, et tõstan nüüd suulagi kõrgeks, et kas sa seda reaalselt nagu siis noh, niimoodi oskad teha. No aga kui sa ikka harjutad pidevalt, siis see annab väga häid tulemusi, maid, kui 10 aastat tagasi alustasite, siis teil kindlasti olid mingisugused noh, esialgsed plaanid, et missugune see võiks olla see koor, kuidas ta võiks tegutseda, kuhu ta võiks nagu positsioneerida siis kas need eesmärgid, mis said loodud, on need praeguseks ületatud või, või on need veel endiselt ees või peab eesmärke kogu aeg nii-öelda uuendama? Illust nimed uuendama, kogu aeg uuendama, sest et ma toon ühe lihtsa näite, et see oli, ma ei oska öelda, oli see teine aasta, kolmas aasta, on üks lihtne jõululaul, maa on nii kaunis ja ma panin sellele laulu kõrvale, sest et me ei saanud hakkama. Ja vot siis sa töötad mingisuguse raskusastmega, siis tõstad, võtad ühe laulu, paned nii-öelda krõbedama raskusastme ette ja kui sa näed, et, et see hakkab nagu tulema, siis võtad sinna juurde, siis võtad järgmise jälle veel natukene krõbedam. Ja olgem ausad, mul on praegu ka mitmeid teoseid silma ees, mida ma tahan selle kooliga teha, aga ma ei ole nõus neid võtma ennem, kui mul on tunne, et me oleme võimelised tegema lähest. Teil on alati palju eesti muusikat, see on üks koori selline tugev. Kaart sellel on ka väga lihtne põhjus, ma julgen öelda küll, et seal nüüd alatiseks niimoodi jääb. Aga kuna ikkagi täiesti kogenematutest lauljatest koosneb see koor siis alguses on vaja lauljad ja teha kõik nii-öelda söödavaks, eks ole, ta saab nagu kõigest aru, kui me hakkame sinna juurde panema võõrast keelt. Ta võtab selle tähelepanu nii palju omale ära, et Ma arvan, et pigem pidurdab seda nii-öelda arenemisprotsessi. Aga küll me, küll me sinna jõuame, ühel hetkel. Aga samas on mitmeid näiteid nimesid nimetamata eesti kooride seas, kes ei oskagi laulda eesti keeles, pigem on lihtsam laulda inglise keeles, ladina keeles ka eesti keeles laulmisel on. Ikkagi väga kõrged nõudmised absoluutselt, seda enam, et, et tegemist on meie emakeelega, et eestlane on üldiselt väga laisa suuga all väeldaja siis üks meie põhieesmärkidest on ka laulda ilusat eesti keelt. Kuidas ta siis teinekord välja tuleb, see on iseküsimus, aga püüd meil sinnapoole. Merike kaudeede on olnud üsna aktiivne Eesti naislaulu seltsi, kontsertide ja ettevõtmiste seas, kaasalööja kui üks nendest tähtsamatest tegevustest on Eesti naislaulu selts ise alati pidanud oma naiskooride võistulaulmist, siis kui oluliseks teie peate, et üks koor käib konkursil. Ma arvan, et see on tähtis, sest kui koor ei võta mõõtu ja ei lähe ennast näitama ja kuulama teisi siis see võiks olla ju tagasiminek, peaks seda tegema. Kui närv vastu peab, siis kõik võistulaulmisel kätte, kuidas te motiveerite lauljaid tegelikult ma arvan, et võib-olla algusaastatel oli natukene probleeme puudumistega kuna ehk siis olid ka need eesmärgid natukene, ei olnud nii selged, võib-olla, ja ja inimestel oli ka endal see, et kui me ikkagi ei tea, mida tähendab sõna, ütleme, süsteem, hakkame sellest pihta. Et õppisime kõigepealt natuke nooti lugema ja ja siis, kui inimesed said aru, jõudsime sinnamaani, tegelikult oskame juba lauldavate sisse, eduelamus paneb, see ongi see, mis motiveerib see, et me esimest korda B-kategooria võitsime, see oli kõigile niisugune üllatus. Et pärast seda me laulame väga-väga rõõmuga. Mis on järgmine suurem eesmärk? Ilmselt on meie 10. juubel, mis tegelikult sügisel on meie sünnipäev küll. Me tähistame seda nii-öelda aasta pärast, järgmisel kevadel, aga me juba mõtted jooksevad, kus ja mida ja kuidas seda teha. Aga muidugi meil koorises omavahel käivad ikka jutud, et peaks ka välismaale ka minema. Et meil, mis meil on hästi vahva, on see, et meil on omavahel nii tore olla koos ja eriti just reisidel, sest seal on see, sa ei pea mõtlema, kas mees saab sokid jalga ja laps söönuks, et sa saadki olla meiega, me saamegi mõelda ainult enda peale, meil on tõsiselt vahva, et see selgus meil parasjagu oligi Eesti naislaulu seltsi esimene välisreis oli Peterburgi ja see oli äärmiselt äge, kust tekkiski mõte, et me peame seda kordama? Sõitsimegi Hispaaniasse ja nüüd siis vaatame, kui sedasi. Mait lõpetuseks, kas selline nimetus nagu aasta naiskoor, kas see paneb ka mingi kohustuse? Kahtlemata paneb, pean tunnistama, sellele ühest vastust ei oska anda, et, et kindlasti paneb see kohustuse väga hästi laulda kõik esinemised, mis meil selle aasta jooksul nüüd on. Üritame pakkuda publikule kunstilist naudingut, mitte siiamaani poleks teinud, aga loodame, et nüüd teeme veel parema. Rütm, mis tähendab olla aasta naiskoorilaulja? Ma arvan, et see on ülimalt äge tiitel ja me peaksime kindlasti selle nimel olema valmis esinema igal pool iga kell ja seda tegema väga hästi, nii nagu meie peadirigent Mait Vainik ütles. Merike, mis te arvate, kas kaudu, et võib mingil hetkel ulatuda A-kategooria naiskooride sekk oioi, kas ambitsioonid on? Ma olen kuulnud lauljate seas kavaidlusoost et mingisugusel hetkel äkki võiks hakata proovima, aga meil on niisugune mõte. Koor peaks olema suurem sellisel juhul, kui me tahaks minna rindabist maa kategoorias. Lauljaskond peaks olev lauljaskond peaks olema suurem. Kuidas meil kätel suutis sügisel teha nii toreda reklaami niisugune kampaania, et me saime vist üheksa lauljat? 11 no näed, et see on vist viimaste aastate ikka väga hea ja suursoo. Muidugi laulupidu mängib alati kaasa nendel sügisestel aegadel, aga see kartulijahu ja head lauljad küll vist on, nii et lauldakse kuskil umbes segakooris ja tahetakse ka naiskooris midagi sellist, võib-olla mis on hästi vahva, meil sel aastal tulid kaks nii-öelda rahvusvahelist lauljat. Üks on soomerootslanna, kes tuli abikaasa tõttu Eestisse ja teine lauljanna tulid ka abikaasa tõttu on Ameerikast väga äge. Nüüd, kui me organiseerime asja, siis peab inglise keeles suhtlema. Väga vahva, meile väga meeldib ja alati ootame selliseid selliseid lauljaid ka, kes ei räägi eesti keelt. Nii et naiskoorihuvilised on naiskoori kaudeete ridadesse oodatud. Otsige üles, kus nad tegutsevad. Ja ma tänan veelkord stuudiosse tulemast. Siin olid meil aasta naiskooriks tituleeritud kaudeete peadirigent Mait Männik, dirigent Merike Toro ja laulja Rutt Hinrikus ja viimati rääkis president käte kobin. Kuulame veel kaudeete esituses mullusest naiskooride võistulaulmisest. Ühe laulu jooksupolka eesti rahvaviis, Villem Reiman, Muia veetamme seatud ja teksti seatud Mait Männik juhatab naiskoori kaudeete.