Nii laulab juba neljandal eluaastal laulvaks kitarrimängija vaks imeks nimetatud siis Rosetta taar bluusi, džässi ja gospellaulja. Ja mis puutub kitarri, siis roosaid ta mitte lihtsalt ei saatnud end kitarril, vaid arendase kujundas oma isikupärase mängustiili ja tehnika. Millest on õppinud Jonny käsku, poni reid teiste seas. Laulu pealkiri on happe Bauma Eheed ülal oma pea kohal. Ma kuulan seal muusikat. Rosetta Daffy partneriks on siin Marignaid. Aasta lindistamisel oli 1948. Oli siin ühel päeval, nii et arutasime helgiga üht hoopis teist saadet, et rääkisime ja ja vahepeal siis Helgi võttis käeulatuses olevalt riiulilt ühe Billie Holiday plaadi, uuris selle ümbrist ja hakkas tagasi panema. Ja siis ta tuli, jõudis kohale mõttesaatest, kus kõlavad vaid naishääled. No täpselt nii see tuligi. Sel kombel tekkis seekordne valik souli, bluusi, džässi leedisid. Nende muusika on ajatuks saanud klassika. Neid oli palju, neid leedisid ja nende elu polnud eelmise sajandi keskpaiku Ühendriikides kaugeltki kerge sest enamusele neist oli loodus tumeda nahatooni andnud. See kõik käib ka mis pilli kohta, mille Holiday igavese nukk Kruse leedi nagu teda kutsutud igast tema laulus on tohutu annus tundlikkust, teinekord ka traagikat, mis tuli otse hingest. Ja kuulake seda häält, mis on pehme ja voogab otsekui siid. Kuulake, kui nõtkelt ja kaunilt kõlab tema laulude tekst, milles olile laver, Kambektsumi salvestus aastast 1944. Käin. Jää on märtsi. Veel veetud. Helijälg jälg ajas ajas. Helijälg ajas. Ilusat pühapäeva vikerraadiost Helgi Erilaid. Raimo Seljamaa ning sõu lehm, pluusi ja džässi leebid. Seiloway leidis ja oodeta muusikale lisaks ka näitleja ja kodanike õiguste aktivist, kelle otsustavaks mõjust muusika teele asumisel 1900 viiekümnendatel, kuuekümnendatel on teiste seas kinnitanud nii Bob Dylan kui saan paes, kes õppis selgeks teha kogu deta repertuaari ja nimetas teda jumalannaks ning Martin Luther King juunior Ameerika folgi kuningannaks Seilo või leidis, on pärit aastast 1957. Toosama tee ette on mind alati vapustanud lauluga, mida kuulsin esmakordselt nüüd juba päris ammu. Kui veel tegutses mõistatusliku nimega bänd Kralidenskleja Volter ei vaevunud, kes oli salvestanud laulu mitmeid Speš oma, Jon Fogertilikult hoogsal moel närvilised kitarrid ja puha. Mid näiteks Pežell oli rang, mis möödus täpselt, et igal keskööl Texase keskvanglast selle tuled valgustasid vangide konge ja panid näid unistama, et ühel päeval nad põgenevad ja hüppavad kesköö tunnil sellesse imelisse. Rongilaulude lood on teinekord üpris põnevad. Aga ma tahaksin teile siin täna pakkuda ette lauldud kesköise rongiloo. Sellesama mitmeid Speželi. Sest kuulake vaid seda häält. Ega ma. Vaatasin. Alal. Ja au teda abil saame ilusti üle minna järgmise esineja juurde, öeldes 1998. aastal ilmus au Tättal kontsertplaat nimega Ella pühendus Ella Fitzgeraldi teile keda on teatavasti nimetatud ka kõigi aegade parimaks naisdžässlauljaks. Sõnadeta vokaal. Improvisatsiooni isa oli Ella Fitzgerald. Vaata et ületamatu. Ja nii pääses temas valla tõeline laulurõõm kätt. 1945. aastal esimesed nii-öelda kätt salvestuse teinud Ella Fitzgerald on selle kohta öelnud, et lihtsalt püüdsin häälega teha sedasama mida tegid orkestri puhkpillid. Ei muud. Ella populaarsemaid kontserti, et albumeid on LAN pöörlin Mcte knaif, mis on salvestatud 13 Kümnendal veebruaril 1960 Deutschland Halles. Sel plaadil on ka laul, mis saatis Ellat tema esinemisi läbi aastakümnete. Hamiltoni Louise hau haide muun kui kõrge kuu ja kuhu viib laul? No mis sa ütled, uskumatu ja unustamatu, hella aga siin gospeli kuningannaks kutsutud mahheile chaks, kes öelnud. Ma laulan jumala muusikat, sest see annab mulle lootust ja vabadust. 1900 kuuekümnendatel ühines tol ajal juba väga kuulus ja ka Euroopas tuntud lauljatar võitlusega mustade ameeriklaste inimõiguste eest, mida juhtis maa hääl ja sõber Martin Luther King. Meenutatud on lugu sellest, kuidas ma jaksan, tuli ühel päeval Hallywoodikus parasjagu järjekordset Elvis Presley filmi vändati ja palus Elviselt annetust inimõiguste eest võitlemise fondi. Elvis olnud Pealtnägijate kirjelduse järgi äärmiselt viisakas ja lahke. Oumissis Jackson, mul on nii hea meel teiega kohtuda. Loomulikult teen ma oma annetuse, kuid pean enne koloneliga nõu pidama. Ja kui ma Heljo oli lahkunud, öelnud Elvis kolonel, ei luba mul iial sellist asja teha. Muidugi poleks Elvise kurikuulus mänedžer kolonel paaker mingil juhul sellist heategevust lubanud, sest suur osa Elvise tuludest voolas otsemaid tema ahnesse taskusse. Aga ega võitlused sellepärast võitlemata jäänud. Helje Jackson esines suurel afroameeriklastel testi Marsil Washingtoni ning laulis kama Filluter kingimatustel. Ja nii ta kõlas see võimsa häälega gospeli kuninganna. Ma hääle Jackson Lõuna-Carolinas sündinud saket laulja, tantsija, näitleja, nii laval kui filmis temagi osaline kodanikuõiguste liikumises. Jaa, Lätvaman Batmani teleseriaalis 1900 kuuekümnendail. Tema kord esilaastuda mitmed hääletustel kõigi aegade parimaks filmiks valitud kodanik Keini režissöör Ozo Muels nimetas sageeti maailma põnevaimaks naiseks. Ja kui veel üks iseloomustus, mis talle antud, siis tuli käes on ais üsa kiita oli hästi tuntud ja oodatud ka euroop pass ning üks viimastest ülesastumistest oli vaid mõni kuu enne lahkumist Briti Seltenami džässifestivalil 2008. Saagita oli siis kaheksakümneaastane ja kuivõrd mitmekülgne saket võis laulda vähemalt 10. eri keeles siis sai nüüd vahelduseks valitud türgikeelne laul. Tõsi küll. Igastahes filmist ka lühikokkuvõte inglise keeles. Ja see muusika asetub ka erinevate stiilide vahemaastiku. Tegemist on türgi rahvalaulutöötlusega usku taara aastast 1953. Kui see plaat ilmus, siis nüüdi seda esimese hooga. 120000. Võsakeetja anri René orkester. Sageli on tõepoolest üks maailma põnevamaid naisi aga andekas tagalas otsustas juba teismeeas, et temast saab iseseisev ja tugev naine, kes suudab oma hääle ja kitarrimänguga elus edasi jõuda. Noil aegadel, 20. sajandi esimesel veerandil oli see päris ennekuulmatu asi sest bluusimaailm oli tol ajal küll peaaegu eranditult meeste maailm. Lisi esines koos rändmuusikutega pidudel ja tantsuõhtul hotell. Kuid kuuldused Mihlstrid imedest ahvatlesite Memphises, kus ta laulis oma kitarriga tänavatel, kohvikutes ja klubides, abiellus 1929 koiga ja nende esimesed salvestused ilmusid nime all Kansas, Joe ja Memphis Minni, kuid lisi nüüdsest Memphis. Minni oli edasipüüdlik noor naine, kes keeldus sõltumast millestki või kellestki. Chicago oli tema järgmine eesmärk ja siin võttis salvestusstuudio Chess Records ta mahule alla. Chessi oli kogunenud enamus Mississippist põhja poole rännanud kuulsaid ja hinnatud pluusi, mehi, oma ala meistreid, kuid Minny ilmselt nende ees, kuigi suurt aukartust ei tundnud. Tema kirjutas oma laulud ise. Kitarr oli läbi ja lõhki tema pill, millega ta suurepäraselt hakkama sai. Üks esimesi feministe tollal nii mehisest bluusimaailmas on tema kohta öeldud. Ja siin Memphis Minni pluusi pärandist lugu sellest, kuidas ta vana aeglase rongiga San Franciscosse sõidab. Friskadoun. Temagi aktiivne kodanike õiguste eest liikumises osaleja laulja, näitleja, tantsija, kelle tee suurtele lavadele sai alguse 16 aastaselt Cotton Clubis. Kunagi tegime helgiga New Yorgi erinevatest muusika klubides, tantsusaalidest, eraldi saate nende seas. Ma mäletan, oli ju vist ka Koton klapp. Katan klapp oli kindlasti ja siis oli seal veel Savoy pool ruum. Mulle nii meeldib sealpoolruum nagu pall on midagi väga. Kaitsja ei, see kõlab väga ja siis oli vist Apollo oli hea. Aga mis veel oli, midagi praegu ei koida. Okei, tagasi siis Lena Horne'i juurt kui mainida vaid mõned nimed, kellega ta koos esines, Charlie Paanetteri pulss, Antiookia, Ellington, Pili ekstania orkester, Harry Belafonte, ja oli ka muide Eleanor Kruuse Veldi nõunik pärast teist maailmasõda mõnda aega Elena hooneid lauljatee kestis üle 70 aasta. Sarlini cooleri, Katri Raik sinkide pluus. Ja järgmine nimi juunis Vueyman, tema oli vaimulikud. Darja võiks öelda, et kirik oli tema teine kodu. Juba kolmeaastasena hakkas ta klaverit mängima. Teismelisena laulis kirikus gospeli hümne 21 aastaselt väga võttis endale lavanimeks Niinas Simon. Niina oli tema hea sõbra hellitusnimi. Simon tuli aga prantsuse näitlejatari Simon Siniore nimest. Viimane oli üks lauljatari suuri lemmikuid. Õige varakult hakkas too noor, andekas ja must leedi, nagu tema kohta öeldud kunsti abil oma kindlaid veendumusi välja ütlema. Olid ju 1900 kuuekümnendad rassism ja afroameeriklaste kodanikuõigused olid Ühendriikides valusad teemad. Nagu täna juba mainitud. Niina aktiivne väljaastumine ebaõigluse vastu ei jäänud karistamata kaugeltki. Igale poole ei kutsutud teda esinema ja mitmed raadiojaamad keelasid tema laulude mängimise. Kuid Niina alati mässumeelne, panin selga oma maani ulatuvat kleidid, riputas külge põnevad aafrika ehted. Tuli lavale seal, kus sai ja kuulutas oma tõde. Kuid nagu kirjas, polnud ühtki tõeliselt suurt number üks hitti kui mitte see järgmine. 1965.-st aastast pärit skriining Hopkinsi Aibut speron. Hulk kuulsat rokirahvast on seda esitanud teiste hulgas Allan Price, Krinasklevo, Terry vaevulm, Bryan Ferry, Ivan Morrison, Annie Lennox ja veel ja veel. Kui Niina Simoni versioon on jõudnud rock n roll hoolofeimis nende laulude hulk, aga mis rock n rollile selle kindla kuju ja vormi andnud. Meie poolt valitud lauljatel on ühine omadus muidugi mängib siin kaasa ka sünniaasta. Aga muret pole soul või bluus gospel, džäss, rock n roll. Ja nii on lood ka järgmise. Esile tuli aga eta Cheimsiga, kes valitud nii pluusi kui rock n roll'i hoolov. Freimi paljudega. Nende seas on ka parima džässvokaali Grammy. Billy Holiday lauludest koosneva albumi Mystery leidi eest. Chuck Berry kutsub nüüdetadzeemsi lavale, kus teiste seas ootama Johnson klaveril povi kiis saksofoni, kitarri idelberile, lisaks robot Kreigis Richardsi ja Eric Clapton. Ragn raal aga ei tea, kas keegi veel bluusivendi mäletab. Šeik ja Elwood bluusi, keda briljantsed mängisid Ecroidjad John võlushi. Filmis vabanevad nood härrad vanglast ja otsustavad oma kunagise bändi uuesti kokku kutsuda otsivad bändiliikmed üles, nende seas ka kitarrimehena Fi, kelle volüümikana restorani perenaisest kaasale üldse ei meeldi, et mees kavatseb taas bändiga ühineda. Niisiis annab proua möphi teada, mida ta sellest sammust arvab. Niisiis, mõtle tagajärgedele, hoiatab roosa põllega proua ja tema laul ja tants koos abilistega on päris ähvardavad. Just see stseen tuleb mulle ressafranklinile mõeldes alati meelde. Tema oligi ju see, mis möff selles filmis. Laulja ja laulude looja, suurepärane pianist, näitleja, taas kord ka mustade ameeriklaste õiguste eest võitleja, tõeline diiva ja soulikuninganna juba 1960.-te lõpust pole ühtki naislauljat, kellel oleks rohkem KUI Aretha Franklini vähemalt seni ja ajakirja Rolling Stone tabelis 100 kõigi aegade parimat lauljat seisab Aretha Franklin esimesel kohal. Saate alguses siis Rosetta Taaplaulis kuista tunnetab muusikat õhus ja tõenäoliselt midagi sellist kogesca poolsaiman laulu bridži rahul, toote valmimisel valmis seda sedavõrd kähku, et küsis endalt, kust see nüüd tuli? Minu moodi see küll ei kõla. On ütlemine, tõus on kõike, kõik on õhus ja nii järele mõeldes süvenedes juhatasid valminud laulu tekstiread poolsaimani algallikani spirituaali, nii ERR-i dont ju, kuid mille juured ulatuvad Ameerika kodusõja aegadesse. Muidugi, paljud lauljad võtsid pritsuvad Ravoldootoriga oma repertuaari paari ja neist kümnetest kümnetest lauljatest. Kõige südamelähedasemaks sai Saima neljagarbankelile Harrita Franklini esitus. Vahelt. Carfankel lausus kaunilt. Aritalis laulu tagasi kirikusse. Aretha Franklin, aga lõpetuseks üks uute aegade ime valge briti piiga, kelle kontra Alt ühendas rütmibluusi džässi otse tänases päevas. Eimivainhous tõusis kiiresti, säras eredalt jagadus otsekui komeet, aga tema laulud jäid meile.