Tere eetris on portaal, tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Aeg-ajalt juhtub igaühe elus midagi sellist, mis ülejäänud mälestustest eristavalt talletub koos seda hetke ümbritsevate detailidega. Teinekord käiakse selliseid mälestusi isegi sõnade kõngitsemas. Näiteks kas mäletad, kus olid, kui näiteks kui inimene astus, kuule, kui sulle sündis kui reisilennukid sööstsid New Yorgi pilvelõhkujate seal või kui Taylor Swift läks lahku Harrystalisest. Igaühe jaoks leidub mitmeid eluhetki tavalisest enamast detailsuses fikseeri kaid, sündmuseid. Üheks selliseks on kindlasti globaalse positsioneerimise süsteem ja selle signaale kasutavate kaardirakenduste väljakuulutamise päev. Aga ometi võib olla kindel, et peab kellelegi ei meenu hetk, kui ta kosmose vallutamise ja arvutirevolutsiooni viljana sündinud kaarditeenust esimest korda kasutas. Seda hoolimata taoliste teenuste tavatult suurest rollist tänapäevases elukorralduses. Võimalik põhjuseks on asukohapõhiste teenuste igapäevases ja selles tammutata väärtuse vähenemine ülejäänud tavaliste asjadega võrreldavale tasemele. Ümberöelduna on keskmise kodaniku jaoks kaardi teenus aeg-ajalt just nii palju vajalik, et sellest ei raatsite loobuda. Samal ajal mingit suuremat imet, aga sellest samuti enam ei oodata. Aga pane pähe näiteks Google'i omaniku müts ja pilt paistab oluliselt teistsugusena. Teenusepakkujad kulutasid uue tehnoloogilise võimaluse loomisele väga suuri summasid ja nägid kõvasti vaimset vaeva. Need kulud ületasid kordades kliendile pakutava väärtust. Näiteks kui palju on väärt, leides võõras linnas ilma nõu küsimata üles oma hotelli kui sõita paberist kaarti kasutamata. Sihtpunktini väärtus on kindlasti olemas, aga mitte kõige suurem, sest klient saab oma osa kätte tasuta. Taoline olukord peaks põhjustama ärevust, seda nii ettevõtjad kui kliendis, sest midagi on antud väärtuse ja hinnavahekorras valesti. Võiks küsida sama küsimuse, mille esitas üks Google'i Facebooki-eelsesse aega maha jäänud mõtlemisega vanema põlvkonna USA senaator pärides hiljutisel USA senati ärakuulamise käigus Mark Zuckerbergile. Et kuidas nad tasuta teenusega üleüldse raha teenivad. Senaatorid, teadmatus klientide andmetest kui uuest naftast kutsus esile iroonilist vastukaja. Aga kui paljud kliendid üleüldse mõtlevad tasuta infoteenuste äriloogikale? Kas neid üleüldse huvid, keda äri mõttes pügatakse ja kui palju? Kõik ju rõõmustavad allahindlused ja siin klient saab suurima allahindlusega kasu teenuse alguses, kui tema vajadus saab rahuldatud, aga müüja kannab kahju, kuna pakub teenust kõvasti alla. Omahinnamüüja loodab tulevikus kuule. Lootus pole isegi niivõrd klientide arvu kasvus, sest nad saavad teenust tasuta. Võiks isegi eelistada, jagada tasuta asju miljardi asemel ühele. Lootuseks on saada keegi pikema aja jooksul teenust kasutama sest klientide raha asemel kogutakse nende kohta andmeid. Kavalus hakkab hilinema, kui panna kokku kaks kõverat. Üks kirjeldab teenuse väärtust kliendile ja see on suhteliselt laugjas, kuna aja jooksul jääb teenusest saadav väärtus enam-vähem muutumatuks. Teenuseks pakkuja kasu joon liigub aga aja jooksul aina ülesmäge sest iga kasutuskorraga saab ta müüdavate anne maki juurde. Andmete koondamise tulemusel kujuneb teenuse omanikust üha rohkem klientide liikumiste ja valikud kujundaja. Juba täna on lihtne demonstreerida, kuidas otsingumootor pakub sama küsimuse puhul erinevatele indiviididele kohandatud sisuga vastuseid või kuidas sotsiaalmeedia rajab kliendigruppide ümber erineva värvinguga infomull. Elu lihtsustavad teenused on kasutajale ajas enam-vähem muutumatu väärtusega. Aga teenuse omaniku huvi ja motivatsioon kliendiga tegelemise suhtes kasvab iga päevaga. Sissejuhatuse meenutuse testi juurde tagasi pöördudes oleks vähemalt täna veel imelik, kui sinu käest küsitakse, kas mäletad, kus olid, kui ja sulle meenuvad, mida sellel päeval nägid Google'i või Facebooki sisustatud ekraanil. Kuna sinu unikaalsed mälestused on mõjutatud sisuga manipuleerima masina poolt. Sedavõrd tooplise tuleviku võimalikkusest ei pea veel on kaotama. Aga see pole võimatu, sest isegi kui sina ei jätnud näiteks kaarditeenuse kasutamise esimest päeva meelde siis kaarditeenuse jaoks kujunes sellest detailiderohke mälestus. Kuula varasemaid portaale R2-e-L2.