See Rimski kortsakowindia külalise laulu meloodia, mida esitab trumbonist domindoorsi. Orkester ei kujuta endast ainuüksi ooperilaulu džässi, liku töötlast. Lool on oma kindel ajastu pitsat. See kuulub 30.-tesse aastatesse, sungi ajastusse. Söövad suingul kaks mõistet. Ühelt poolt tähistatakse sellega rütmiliste intensiivsust, mis on džässmuusika põhielemendiks. Orkestri juht, vingi meil on, on seda nii seletanud tempo kasvu tunnetamine, ehkki samal ajal eksimatult samas tempos mängid. Suing on kooskõlas aafrika rütmitunnetusega, ent ometigi ei ole aafrika muusika Sungee esinenud. Sung tekkis siis, kui aafrikalik rütmitunnetus sulas ühte Euroopa muusika rütmi ja meetrumitunnetusega. Teiselt poolt tähendab Sung 30.-te aastate džässistiil. Suing ühendab endas kõige täiuslikumal viisil kõiki džässielemente, seega rütmi, meloodiat ja Üksik improvisatsiooni sund erineb varasemast Chessist sellega et ta on üht-teist Euroopa muusikakonventsionaalset tehnikast üle võtnud. Nõuab nii noodimaterjali kui ka haritud muusikuid. Selle arvamuse on avaldanud Luiaamist rong oma raamatus sundida Music sundi seda muusikat. Iseloomulik 30.-te aastate džässistiilile oli suurte orkestrit, mitte niinimetatud bigbändide tekkimine. Euroopalikule, muusikale omase täpsuse ja koolituse tõttu kaotas džäss nii mõndagi oma Ekspressiivsusest ent samal ajal oma suurema laululisuse ja intonatsiooni selgusega. Jutus vastu võetavamaks mass kuulajale. Suurte orkestrite taustal hakkas üha suuremat tähtsust omandama ka üksiksolist kes on ikka olnud üheaegselt nii kollektiivi kui ka üksiksolistimusitseerimis. Viis pinnin Kuutmanni klarnetimäng tõusis Mik bändi taustalt seda säravamalteesile Luiaamstrongi trompeti. Kõla sai suurelt orkestrilt, kõlab plastilisust aina juurde. Niuke Ellingtoni klaverimängule oli tema orkestri kõla kõige värvikamaks kontrastiks. Sundi ajastu, orkestrite nii-öelda koolitatud mängulaad võimaldas neile koostööd mitte enam ainult tüüpiliste džässlauljatega vaid ka meeleolu lauljatega, sealhulgas kruunarite ehk vaikselt lauljatega. Tüüpiline bigbänd oli ka Tommy toorsil. Me kuulsime seda äsja mängiva Sindi külalise laulu. Mul oli ühes hiljutises saates juba põhjust nimetada Artuurataskonniini kiidusõnu Tommy toorsesse amet maheda tromboonimängu kohta. 1905. aastal sündinud Tomidoorsi asutas 1935. aastal oma bändi ja esines sellega kuni oma surmani 1956. aastal. Esinemine koos Tomi toalisi orkestriga kujutas endast ka Frank Sinatra Tra laulja teekonna algust passi järgi. Albert Francis, sina trahv, Itaalia päritoluga ameeriklane. Sündis ta 1915. aastal paarikümneaastast kruunerit hakati hellitlevalt Franki boiks Franki poisiks kutsuma ja teismelised hakkasid tema laulu kuuldes vaimustusest röökima ja vahessekaga minestama. Peagi hakkas Sinatra omale show business i maal oma käega teed rajama ega ütelnud eraga filmi esinemistest. Tänaseks on temast saanud omal ajal päris suurettevõtja. Frank Sinatra viimane heli plaadistus koos Tomi Toolse orkestriga pärineb aastast 1942. Selleks Adamsi lugu on selliseid asju. Mickey asutas oma orkestri veel tudengipäevil Ohio ülikoolis. Peagi võitis suurema tunnustuse esinemisega New Yorgis 38. aastal. Seal Mickey orkester ongi tüüpiliseks näiteks selle kohta, kuidas sundi ajastul meloodiline mängulaad rütmielemendi lausa tahaplaanile suruma kippus. Selle tõttu kasutas ei soolo ja koorilaulu rohkemgi kui tema kolleegid. Õige iseloomuliku näitena võiks esitada Saimeni laulu vanast laterna süütajast soolopillidele kõlavat klarnet sordiniga trompet, vokaal, solistidest esineb Willy Williams ja koor. Ameerika muusikaline film, päikeselise oru serenaad, mis meiegi ekraanidel on korduvalt jooksnud, on lahutamatult seotud Glenn Milleri ja tema orkestriga. Len Miller asutas oma bigbändi 37. aastal tuntuks sai alles 39.. Siis paari aastaga muutus ta lausa elavaks legendiks ent aega oli talle selleks vähe antud. 15. detsembril 44 tõusis kaheistmeline õhu kurjer utumatunud Londoni lennuväljalt õhku. Selle pardal olid piloot ja õhujõudude major Glenn Miller sihtpunkti Pariisis, kuhu Miller pidi sõjaväelastele esinema sõitma. Kunagi ei jõudnud. Masinast ei ole leitud jälgegi ja arvatakse, et avarii pidi juhtuma kanali kohal. Glenn Miller oli sündinud 1905. aastal i Iowa osariigis. Noore poisina juhuslikudest tööotstest elatudes sattus ta ühe tööandja juures vana trombooni peale ja siitpeale kujunes ta edasine elutee juba ette vääratuks. Temast sai mitte ainult silmapaistev tromboonimängijat, vaid ka suurepärane arranžeerija. Tänu temas seadet tere, oli tema orkestrilt õige omanäoline kõlapilt millest saksofonirühma heli üle domineeris kõrgema häälena üksik klarnet. Ja lisame veel, et mängu täpsus ning maitsekkus muutusid tema orkestri juures. Enesestmõistetavusega. Kuuleme kõigepealt orkestripala, mis on helisalvestatud 1942. aastal. Selleks on myyczemi lugu. Glenn Milleri esituses kuuleme veel tilats roopala, muutecar, song rähni rahul. Lugu oli tuntud ka pealkirja all õhtu nõmmel. Laulusolist on meri, on Hattan. 30.-te aastate lõpul tegi omale nimega Charlie baarneti orkester. Juba 16 aastase noorukina ületas paar need 22 korda ookeanit. Ta oli nimelt laevakapil liuht. Tema suureks eeskujuks olid Jukellekton pala nimetusega Chiraci On osas süüdist, mille Inglise orkestri juht rei nõudel komponeeris kolmekümnendates aastates sooviga iseloomustada erinevaid indiaanlaste suguharusid. Seade baarneti orkestrile on teinud trumpitist pillimehi. See Palazaibaneti orkestri motoks. Ja nüüdsest tuleme Chaspaarneti suure eeskuju. Elling Dani enese juurde. Edward Kennedy Ellington sündis 1899. aastal Washingtonis. Tuntuks sai ta eesnimega Tiuk, mis tõlkes tähendaks hertsogit. Ameerika neeger. Muusikutel on olnud kõlavat nimed õige meelepärased. On ju seda heades tingimustes üles kasvanud muusikud nimetatud ka džässi mustaks tšenklemeniks. Ta kujunes mitte ainult silmapaistvaks pianistiks ületamatuks äranžeeriaks, vaid ka vägagi arvestatavaks heliloojaks. Lisaks džässi lekile lühilugudele nagu karavan ja üksindus on ta kirjutanud muusikat filmidele näiteks filmile ühe mõrva anatoomia ning Broadwayl etendunud showdele. Ta on loonud ka sümfoonilisi teoseid, mis aga väljaspool Ameerikat on vähem tuntud. Muusikute ja algul oli Ellingtonilt kõhklusi, kas mitte hakata maalikunstnikuks, kuid muusika jäi peale, küllap vist õnneks. 1924. aastal asutas ta oma orkestri ja nii mõnigi mängija on sellest ajast siiani Wellingtoni orkestrile truudust säilitanud. Džässistiilid tulid ja läksid, Ellington oskas säilitada oma juhtiva koha ning igale stiilidest Kaumad pitsati lisada. Euroopasse tuli Wellington esmakordselt 1933. aastal ja sealtpeale tänu suurele edule korduvalt uuesti. Aasta eest külastas ta nõukogude liitu. Nüüd kuuleb Ühtegi Wellingtoni helisalvestust aastast 1941. Selleks on strei Hoorni lugu. Sõida Arungiga tiik ei trall. Sungi kuninga hüüdnimega on austatud klarnetit peni Kuutmani pinnin kuudmanud sündis 1909. aastal Chicagos, Poolast sisserännanud rätsepat perekonnas. Ta oli seal üks 11-st lapsest muusikaõpingutes olite väsimata? Jah, seda on ka edu krooninud. Lisaks oma saavutustele džässivaldkonnas on peni Kuutmann end näidanud ka maailma klassicklarnatistina Peela paar tokki kirjutas tema jaoks oma klarnetitrio. 34. aastal asutas ta oma orkestri tänu mitmete silmapaistvate muusikute, nende hulgas ka väga tuntud löökpillimängija Chinkruupa kaastegevusele muutus tema orkestri svingmuusika valdkonnas nii-öelda etaloniks. Benny Goodmani aktiivsus ei vähenenud ka sõjajärgsetel aastatel. 62. aastal andis ta rea edukaid kontserte Nõukogude liidus. Esitame heliülesvõtte tema eduka stardiajast 36.-st aastast selleks olnud mürgheri pala Kõudi koodi laulab hele noort. Nüüd aga kuuleme heliülesvõtet, mida džässi ja svingisõbrad on säilitanud sama hoolega, nagu Filatelistid on säilitanud eriti haruldasi postmar. Haruldase väärtuse omandas see lugu niipidi kuud, mannil oli vaja üheks plaadivõtteks solistid nii-öelda laenutas selleks puhuks tollal veel 18 aastase Ella Fitzgeraldi kes aga oli oma hinge maha müünud teisele orkestrile. Kui heliplaat välja tuli, hakkas Ella Fitzgeraldi päris firma kohtuprotsessiga ähvardama. Plaadid, mida ei olnud jõutud veel ära müüa, tuli müügilt tagasi korjata. Selleks saatuslikuks looks oli Gordoni head ööd, mu arm. Kuni möödunud aastani oli Louis Armstrongi elav legend. Nüüd on ta jäänud ainult legendiks. Mees kuldse trompeti ja kuldse südamega oli kõiges selle kehastuseks, mida džässi all mõisteti. Tema suuruse paistel soojendasid ennast ka monarhia vööstlikud hiilgused, kelle küllakutseid ta mõnikord suvatses vastu võtta. Vastandina kellektonile Olizzatchmaks kutsutu ja 1900. aastal sündinud Armstrong kõige kibedamad vaesust tunda saanud. Temagi kuulus kunagi sellesse räbaldunud laste jõuku, kes innukalt kuulasid New Orleans improviseerivate väikeorkestrite mängu. Teda õpetas tuntud džässmuusik Joe king Oliver ja võttis ta 22. aastal oma Chigago bändi vastu. Sealt peale algas Armstrongi legendaarne tee. Kuuleme nüüd sundi ajastu Armstrongivõte pärineb 33.-st aastast koosnev orkestriga, esitab Aarneni pala. Mul on õigus bluusi laulda. Haigodoraid, tõst, silmuse pluus. Saate algosas kuulsime ühte kruunerid Frank Sinatra, et nüüd lõpetuseks kateise tuntud tasalaulja Bing Crosby esinemine võiks märkida, et Bing, Crosby ja Frank Sinatra esinesid koos filmis ülemised 10000 milles oli kaastegevkalu jaamast rong. 1904. aastal sündinud Crosby, kellest ei saanudki juristi, asutas oma väikese džässkombo rütmipoisid. Siis aga esines koos tuntud sümfotšessi viljeleja pool vaid mõni orkestriga. Ülesvõte, mida kohe kuuleme, pärineb 31.-st aastast. Niisiis lõpuks värise laul, alistun kallis assessor venda, kuuleme seda siis mind Crosby esituses. Kas feimi orkestri saatel?