Stuudios on üks meie nüüdisaja kaalukama loomingu paun aga laulumeistreid ja väikevormide viljelejad. Helilooja Edgar Arro. Seekord kuulame ja teeme juttu tema viimase 10 aasta loomingust. Meenutagem vaid, et varasematel aastatel domineerisid Edgar Arro loomingus vokaalselt teosed. See oli tingitud nagu ajastu nõudest. Suure populaarsuse on nende hulgast saavutanud rahulaul kiigelaul Vihule Pärnu lahel kodulinn Tallinn ja mitmed teisedki. Ka lavamuusika loomine köitis Leo Normeti Gagaasse valmis operett Rummu Jüri, mis püsis Vanemuise repertuaaris 250 korda. Menukas oli Cooperit tuled kodusadamas. Kuigi Edgar Arro eelistas väikevorme, ei puudunud ka ulatuslikud tööd. Sõjasündmuste kiirteedel valmisid kantaadid võiduni ja võitlev koduma. Nii palju siis kokku surutult möödunust. Kas ka viimasel ajal olete jäänud truuks laululoomingule? Ma ei tea, kas nüüd saab just seda sõna kasutada, kas mu truuks olen jäänud, aga ühte kui teist ma olen ikka viimasel ajal ka koorile ja kooridele kirjutanud. Mõningaid segakoorilaule peaaegu kõikide kooriliikide nagu segakoorile, nüüd madiaan Jaan Krossi tekstile üle kollase liiva. Siia tekstile mu kodu suumoni tekstile, Ühte laulud, laugenevat rahvaluuletekstile ja veel mitmeid teisigi. Mis teid on ajendanud looma erinevatele kuuri liikidele? Mind peamiselt ajendanud loomalaule see mõttekuma omani loomingulist biograafiat, teinekord vaatan siis. Äkki märkan, et ma ei ole näiteks segakoll viimasel ajal midagi kirjutanud. Siis võtan ette ja teen jälle sarja segakoorilaule sisse jälle vahelduseks naiskooridele meeskooridele paska lastekoorile. Kuidas te leiate oma lauludele tekstid? Ma püüan hankida endale ilmuvaid luuletuskogusid, siis ma vaatan, näib, et sealt midagi pole võtta aga ilmselt ei ole vastavat meeleolu. Kui see meeleolu on olemas, siis ma väga tihti leian ikkagi nii, et minul nihukest spetsiaalset luuletajat ei ole, nagu meil mõnel heliloojal on, kellega pidevalt koostööd. Et ma ikka publitseeritud luuletus kogudest. Olen siia saadik endale tekstid leidnud. Ja ka rahvaluulest olete ikka jälle ainet saanud, jah, ka rahvaluulest. Siin on palju mind abistanud õige mitu vihikuna ilmunud eesti rahvalaulude antoloogiat. Need säält on kamm olema leidnud väga tihti tekste. Kas te olete kirjutanud ka laule mõne tähtpäeva puhul või on teed spetsiaalselt tellitud laule? Üldiselt peab, ütleme nii, et spetsiaalselt minut ei ole tellitud ja ma võib-olla ei suudaks tellimust rahuldada. Aga mind on innustanud laulude loomisel väga tihti välja kuulutatud kollauda võistlust. Laule kunagi oli meil siin ilmalike kombetalituste laulude võistlus. Sinna ma kirjutasin, elab laul sinust Ainotootekstilisega koorile. Ära suri suuri kuuski, rahvaluuletekstile suu laulab, süda muretseb samuti rahva Ludekstile, naiskoorile ja. Üksi jäimina hüüde Maie keelpillikvartetile solistile. Ja muidugi tahaks loota, et kui nüüd on jälle meil välja kuulutatud mõningad võistlused, et ma siis vast seda tempojale jätkan. Mitmed laulud on teil tulnud hinnalistele kohtadele. Nojah, siin mõningaid Olik olnd. Samal võistlusel sain ma preemiaid just öeldud laulude eest. Viimase aastakümne loomingu mapis on ka instrumentaalansambli palu nagu seitse kontrasti keelpillikvartetile, neli pala puhkpillikvintett dile rahvatoonis, viiulile, kolm meditatsiooni, viiulile ja orelile. Küllap muudki veel. Mis ajendas teid aga looma klaveripalu noortele? Minu kui pedagoogitöö nõuab väga tihti vaid pean tooma näited õpilastele teatavates, laadides, teatavatest võtetest. Ja selleks ma kirjutasin tsükli klaveripalu noortele, kus ma siis kasutasin seal küll murtud akorde. Küll põikhelisid igasuguseid laade, mida meil vähem kasutatakse, mida noored võib-olla veel ei tunne. Seal mustad klahvid olid ühes loos mängus. Siis kaks kord suured sekundid, idamaine meloodia tehtud. Ka käsitlesin. Ja püüdsin siis muidugi avardada noorte teadmisi sellest, kuidas praktiliselt vaat antud laadis. See lugu võiks kõlada ja olen kasutanud neid oma pedagoogitöös. Teame, et olete lõpetanud Tallinna riikliku konservatooriumi professor Topmanni oreliklassi ja professor Kapi kompositsiooniklassi. Kui vaadata loomingu nimistut, siis oreliteoseid lahutab 25 aastane paus. Millest nii suur vahe Emoli tingitud ja kuidas ta jälle oreli üles leidsite? No siin nähtavasti olid pakilisemad probleemid, ma olen üldse oma loominguga istunud nagu ajastuse, siin sai omal ajal kolhoosilaule kirjutatud siis rahulaule. Esiteks oli muidugi üks põhjus ka see, et heliloojate liidu liikmeskond oli päris väikene. Ja kuidas ma jälle leidsindisel oreli siin oleks niisugune väikene episoodikene sellest Rus jutustada, ma olin siin Tallinnas loomingulisem kohtumisel koori juures. Ja seal üks laulja esitas mulle küsimuse, teades midagi minu biograafiast, et miks ma enam ei ole orelile kirjutanud. Jahma Jaroslavlis kirjutasin viimase loo ja siis oli tõesti üle 20 aasta, kus ma ei kirjutanud, ma andsin lubaduse seda teha. Ja nii me hakkasimegi siis 1000 963. aastal kirjutama oreliteoseid. Valmisid mul seal viis kontrasti siis veel mitmed teised teosed. Tokaata, passurstinaato. Kindlasti on teil paljude orelipaladega eriti nende sünnilooga seoses midagi huvitavadki pajatada. Ühe teosega küll, mida ma praegu nimetanud son invemooriam teatavasti leinamuusika. Sellega on mul jäänud meelde üks niisugune episood. Seda ei saanud mitte heliloojate liidus näidata, tegelikult Me oreliteoseid suurem jagu. Ikka näitame Estonia kontserdisaalis. Meie liikmeskond tuleb sinna kokku ja see kukkus nii välja. Mul oli teos küll valmis kuid saal oli kinni. Kui meil avanes võimalus seda seal ette kanda, siis samal päeval suri Villem papp. Inimesed tulid pärast minu juurde ja küsisid minu käest, kuidas ma teadsin, et Villem Kapp sureb. Tegelikult seda geimi võinud oodata. Ja ma Villem kapile, isegi seda kui ma ei eksi, mängisin ette, rääkisin, ma kirjutan niisugust teose. Neil, mul ei ole siin taga konkreetsed isikust, aga nii ta välja tulis. Nüüd hoopiski teiseks puhuks on teil valiminud Maest tooso ja kanti vist esmakordselt ette Moskvas. Ja professor Hugo Lepnurme kandis, et ja selle ma kirjutasin Jüriöö 600 aastase juubeli tähistamiseks. Täiesti uudsed ja omalaadsed on teie rahvaviisid, orelile suhtumine rahvaviisi on olnud üpris erinev. Mõned heliloojad ja teoreetikud soovivat kuulda ainult ehtsat rahvalaulu ilma igasuguste muudatusteta tihtil sulapse orgaaniliselt, ühte tema loomingumaneeriga. Kolmandad on laulule ürgselt omase vahetanud ajastule iseloomuliku vastu. Kas te olete kasutanud päris autentsed rahvaviise ja mis põhimõttel te olete oma vihikut koostanud ja need palad kokku seadnud? Nendes oreliteostes ma muidugi olen kasutanud eesti rahvaviise Ja minu mõte oli ja on olnud kogu aeg niisugune, et antud tsüklis ma midagi siin ei muuda, ma ei hakka neid väga töötlema. Sest võib juhtuda nii, et helilooja on ise vaimustatud sellest töötlusest ja see on tõepoolest hinnatum, ta oskab töödelda, aga rahvas ei saa sellest aru, kus see rahvaviis oli, seal villad algas, millal ta lõppes. Ja nii oli minu mõte ja ma olen püüdnud seda realiseerida, anda rahva liis sel kujul, nagu ta on ja vastavalt tema iseloomule ümbritseda teda siis vastava faktuuriga. Mis siis annab talle iseloomu ja olen püüdnud neid nii sättida kaena ühes vihikus oleks nii kontrastsuse printsiibil reastatud. Tee läheks kuulamine igavaks. Kus te olete need kriisid saanud? Siin muidugi on palju aidanud Herbert Tampere poolt koostatud viis kogumikku eesti rahvalaule. Ja ma ise omal ajal käisin ka Tartus kirjandusmuuseumis. Seal ma tegin üleskirjutisi, nii et neid olen ma seal kasutanud malm. Peamiselt olen võtnud niisugused viisikesed, mis on nii tundmatud olnud, et avardada lihtsalt meie teadlikkust veel rahvaviiside suhtes ja näidata, et me oleme siiski küllalt rikas ka sel alal. Kas te teate, kus on neid viise juba ette kantud ja kes on seda teinud? Ma pean muidugi tänulik olema esmasmeie organistidele. Professor Hugo Lepnurme ele ja Rolf Uusväljale ja hiljuti sain ma teada kaat talliini. Muusikafestivalil kandis helilooja ja organist starter kolmite viis eesti rahvaviisi. Mul on andmed Läti organistid, ka leedulased. Isegi Ukrainas, kus konservatooriumi juures on veel oreliklass korrelasi õpilased on neid ettekannud.