Elust Setomaal. Nihe raadiokulle Parhilla Me tahe Mätase Mare tõkvalt imeköögis istumi Kihnu diivanikese peal ja olen märsi, kausitab putru ja mis Olavi meile tekk või Mare Tekmeile too pudrod ja hea meel on, et et kihklase võtva seto sõpru häste vasta kõnele Mare veidikene, et kui pikalt oma kihnlased sõbra olnu nii lääne piltsul dast Kihnust setomaa pääle homme. Noh, minul on küll, et kaua aega, paar head suhted on setomaaga ning minul on minu suhted või head suhted, said alguse õrna tegemistest, tema hakkas a ma seda, et hakkasime seltsi saama, seda seto leelo Unesco nimekirja saamisel asja, eks see oli nagu mente siuksed, esimesed kohtumised ning koostöö Zetodega ning pärast paika tuli sõpru, juured, need on juba setomaalt jääd peretuttavat, kellega käimegi läbi peredega, et oleme kõik juba sõbrant. Tüse otsa võiks 20 nime venda setomaad, kes on väga-väga head sõbrad kellega saab ka tööasju teha, sobilisi projekte teha, nagu veteran praegu ning seto kultuuri instituudiga on siis käsil see interräägi programmistena seltsis kohali setode algatuslikke. Küsimus näite puhul, et kas võtame selle projekti teha, mis on saiaprojekt olla ning paelu, paelu, asju on ta seltsis, nii palju see mõttemaailmas andete paelu sarnastmetel kui sa mõistad ütelda, et mänd, tegemist, viil oma olnu või projekti pill mõnda nimetada, untsakad, alagen setomaal seminare näiteks rääkimas ning oleme arutanud oma pärimuskultuuri hoidmise üle neidunduse valu korda all. Ehk siis muidu muidugi pean ka setomaa üritustel, mis mulle väga meeldivad ning seto kuningriigipäev, kõik siuksed, asjad mulle meeldivad ning pasapäev ning ning samamoodi on setod meitel külassi Kihnus ka, et on ka erinevatel, kas üritustel käel või olema jällegi mõnda asukest pärimuskultuuri hoidmise asja seltsis arutan või ühisosa leidnud, metal on väga-väga palju sarnasusi. Ökol tahtsingi vestlused, mis kihlaisile setol nii palju hütist komme, et kui ma su poole tulli, siis kõrrega ma ei arva, et male uma enemisemann, et mis sa arvad, mis tom neid ühendas. Narvat onudki inimestel vaata eesti rahval on kurb saatus on, tänu sellele on nõukogude võimule ning teise maailmasõja ajal olid kõik, et paljud inimesed oma koduga sideme kaotanud, need kodukohad võib-olla kus enne nagu rahvas elas ning kus oli oma identiteet ning kultuur on võib-olla jään nõrgaks ning põlesokas kogukond aega seda oma kultuuri enam mitte. Aga Kihnus setomaal on ju see, et nad ikka seesama põlisrahvas suures osas pikka aega elan selle sama koha peal ning selle kohaidentiteet tugevnenud Nende inimeste identiteet on tugevam ning Sandodza arusaaja sellepärast et selle koha ja kultuuri ja noh, seal mälu, mis on mõlematel või kombed või, või või nende tegema igasugused kommetest, kinnipidamised või need on kihnlased arusaadavad, noh, et võib-olla maise panime me, ütleme, vaesema inimene või noh, Eesti inimene alati nagu kohe seda kiirelt seda tajub, olemata, kui on, kui on näiteks kihlasel või see tal samamoodi kihnu suhtes. Kohe tekib see arusaamine kiirelt. Mis võis olla seal hütine tegemine kinno Kihnu ja Seto tal, kui nüüd edasi käia veel võisid sealt ette võtta lisast naile. Projektile võiks jah, ikkagi peame jälle mõtlema seda, et kuidas, kuidas seda oma kultuuri hoida, eks me oleme kõik paelu, selle peale mõtlen needsamad majandusküsimused on kõik jaoks kõige olulisemad, et saaks inimesed elada oma kodukohtades, et seal ju seda kultuuri lõuasse, et kui sa pead minema oma kodunt suvama või või, või Kihnus näiteks maismaal vees ja siis sa ju ei põle ega ka siia, et see pärimuskultuuri loomine võime harva seto majandusliku samad. Põhiline on ikka see taline tegemine, et siis sa teed seda käsitööd ja mis seal suidestele nältad oma rahvariidi või või, või õpid pilli mängima või seda saab tegelikult Teedu talve talve jooksul, et nii jooksjad on need majanduslikud meetmed, et ikka need kultuurid jääks, et vot siukseid asju võib-olla peab arutama, et võib olla äikest, tuleb mõnia jää võtta veel. Kas sul endal on ette tulnud, mille oled pidanud Kihnust? Ärka käima, töö perest või võitu sama majandusolukorra pärast, nagu sa ütled või oled kõik saanud? Ta kodo jäi peale, äge on ka, et käisin, oli näiteks tihemetsa tehnikumis, vahepeal oli kolm aastat, kogu oli seal ajalooõpetaja. Et jah, see siis oligi nagu sihuke korras sundseisus tuli, jää minna, väga siis ma ikkagi mõtlesime, otsi seda lahendused, mis muude taha kasvab, et et see on muidugi inimestes omas katusel peab väga suur tõudel olema kõikjal legevur seda põlemata, et saaksid, mis on nagu väga tahta, jõulised ning hirmust moodi pingutavad ja oma selle näiteks Kihnus elamise nimel saaksid elada neil ju neid ju kõiki pole siuksed, mitte et palud ikkagi tööl ning Suaa olla kanta või oleneb see oskustest kohe, et sa pead ju these minema ning peatükk tööd otsima, kui sul on pere ning lapsed taris koolitajat ja noh, kõik ei võlana tugevalt selles, et kultuuri hoida, et ka, et mõtlevad ka seda ikkagi näiteks Kihnust, rääkisime, arvavad ka setomaaga võrreldes on sama asi, et kindlast on linnas või kusagil muulal on lihtsam elada, kui et setomaal metsas talve hirmus kaugel teed lahtijaamata või on ta üldse hukas või, või on siis näiteks Kihnus mere tagaande kindlas palu kordi raskem elu kui, kui et Pärnus või Tallinnas või väiks kõikus muulal. Mis tast vanajumala salaTakast Kihnust siis vill setomaale mantleid soove sa tagasi saate seto hine mesila tast Kihnust Mätase Mare. Mina salaja setomaale küll väga südamlikud tervitused ning soovid, et seto kultuur püsiks ning oleks tugev ning oleks lapsi ning oleks Perezigisi seal elaks, oleks aastaringset eluni, oleks ideid, mismoodi seal majandus saaks olla selline, et et ei peaks sealt minema need, kes tõsi, seal on, et et see kultuuriidentiteet ollaksegi jääks ning püsiks ning oleks tugev Ede kohe, et see on suur südamesoov küll. Aitüma Mätase Mare, Kihnu kultuuriruumi juhataja, 10. Kihnu naine ja ma Parilla ka, et tal oli telefon, helises, niiet õtvalt tühjuladki. Male Leima Evelin, kullelge seto keeli tsituudisid ees päeva pool seitse õdagu.