12. novembril 1899 tutvustas prantsuse dirigent Charles lammu röök oma järjekordsel sümfooniakontserdil muusikal sile Pariisile ühte 22 aastast Hispaania tšellistid, kes mängis hiilgavalt Klalood tšellokontserti ja keda Lamor ise nimetas äravalituks. Ta noormees, kes kandis tol õhtul esimest korda fraki mängis erakordse vilumusega ja kavalehel teakesita nime Pablo gazals. Gazalson tõesti peenetundeline ja sügavkunstnik, tõeline muusik, selle sõna kõige laiemas tähenduses. Tema interpretatsioon, see on tema mõtterefleks. Gazalson suurim interpreet kõikide hulgast, keda kunagi olen kuulnud. Tõusen, ei, sain. Poogna kuningas Fretz Chrysler kes pole kunagi kuulnud Pablo kassasse, see ei tea, kuidas võib kõlada keelpill tema mängu iseloomustava kõlalise ja vaimse ilu kokkusulamine on kordumatu. Wilhelm Fortrangler. Täiuslikus Ignasseppaderevski. Ta ei ole mitte ainult oma põlvkonna suurim muusika interpreet. Ta on selle põlvkonna kõige täiuslikumaks kõlbelisemaks eeskujuks, hingestatud oma isiku õilsusega, võimetu mingiks alatuseks või tehinguks oma südametunnistusega. Juba noorukina hämmastas ta oma aja muusikuid ja sisendas neisse mingit täiesti erakordset austust, erilise andega süveneda kunsti kõige hinnalisematesse peidupaikadesse ning anda edasi helides suurte meistrite kõige kõrgemaid mõtteid. Alfred kort. Õigupoolest algab tšellomäng temast marssell tüpre, gazalson vaieldamatult ainus interpreet maailmas, kelle kohta ei ole olemas kahte arvamust. Hoogust manioom. See, kes on tuttav kasarsi poogna stressiga, ei unusta seda kunagi. Edward. Need, kellel on tuttav harilik tüüp, muusikuid hämmastab Kasasse lihtsus. Täiesti harmoneerub andega Ludvig Emil. Gazals on igas suhtes suur muusik, võrreldamatut, tšellist, hämmastav dirigent ja helilooja, kellel on, mida öelda. Muusikuna on ta grandioosne sellepärast et on väga suure hingelise sügavusega inimeneAlbert, Schwaitzer. Gazals jääb meie kõigi jaoks õpetajaks. George enescu. Gazals kordumatu inimesena Jetšellistina Leopold Stokovski. Mul on langenud tihti au terrigeerida kontserte gazalsi osavõtul ja kõik need olid minu jaoks hämmastavad õppetunnid muusika hinnalise sisu avastamisel. Adrian would. Minu arvamist mööda on Pablo kaasals mitte ainult kõige suurem tšellist, vaid arvatavasti ka kõige suurem praegu elavatest muusikutest. Julsin omandi. Tõsi, ei oleks vaja olnud oodata minu arvamust, et kuulutada paablokkasaal suurimaks kunstnikuks sest selles suhtes on kõikide autoriteetsete inimeste arvamused üksmeelsed. Kuid see, mis mind gazalsi juures eriti vaimustab, on vankumatu positsioon, mis tal on mitte üksi oma rahva rõhujate, vaid ka oportonistide suhtes. Ta mõistis haruldase läbinägelikkuse ka, et maailma ähvardab suurem oht nende poolt, kes taluvad või on liiga pehme käeliselt kurje suhtes kui nende poolt, kes teda Seda rida võiks jätkata Järnestantsermee John Barbi rolli Jehhoudi Menuhin, Bruno valt, interRansybeelius, Emanuel, Fayerman ja paljud teised paablokas algse isiksuse ja kunstipüsivad austajad on väljendanud oma erakordselt lugupidamist väljapaistvale muusikale. Kuule. 1876. aasta Johannes Brahms lõpetas oma esimese sümfoonia. Edward kriik kirjutas muusika näidendile Peer künt. Tšaikovski Valmis ballett Luikede järv. 1876. aastal avati Bayreiti ooperiteater Richard Wagneri nelja õhtut täitva muusikalise draama tetra loogia Niibelungide sõrmus esietendusega. Sel aastal sündisid Jack London ja Manuel defalia. Selle 1876. aasta 29. detsembril sündis Wendrellis väikeses Kataloonia linnakeses Barcelona lähedal kohaliku muusikamehe Carlos gazalsi perekonnas. Tulevane tšellist paablokazals. Muusika oli mulle lapsest peale sünnipäraseks stiihhijaks sama vajalik kui hingamine, meenutas maestro hiljem. Väike-Pablo õppis kiiresti, mängis kõiki pille, mis käe alla sattusid. Erilist tähelepanu pöörati viiulile ja klaverile. Väike kasv kippus takistama musitseerimist orelil. Aga mõne aasta möödudes oli seegi mure murtud. Üsna varakult alustas Pablo komponeerimist. Isa, kelle käe all muusikaõpingud algasid, tutvustas paablut Beethoveni sonaatide jope nii klaveriteostega. Ja mis poisi jaoks kõige tähtsam tundus Bachi hästi tempereeritud klaveriga. Muide prelüüdi Teeeffuugadega sellest tsüklist algas hiljem maestro gazalsi iga tööpäev. Kord ühel kammermuusika kontserdil kuulis Pablo tol ajal 11 aastane esmakordselt tõelist tšellot. Uus senitundmatu Pill muutus korrapealt paablule kõige ihaldusväärsemaks asjaks. Isa tuli poisi palvele vastu ja ostis talle tõelise tšello. Kuigi ei pidanud Ei tšellomängu ega muusiku ametit üldse elukutsena sobivaks. Kui Pablo ema poleks tookord nii energiliselt tegutsenud, oleks paablogazal sisse saanud ehk tõepoolest vaid hea puusse nagu soovis isa. Ema viis poisi Barcelonasse õppima sealsesse muusikakooli. Isa pidas seda sammu äärmiselt arutuks ja kirjutas selle oma naise suurusehulluse arvele. Perekonnas tekkisid tugevad lahkhelid. Noorikazalsi õppejõuks Barcelonas sai Hoseegarssija võimekas ning andekas muusik vast ehk ainult mõnevõrra kammitsetud mängumaneeriga, mida noor gazals tol ajal ikkagi vaid 12 aastane õigeks ei pidanud ja mille kõrvalda omi uusi tehnilisi võtteid hakkas välja tema. Meenutagem siinkohal ühe prantsuse poeedi sõnu. Kõik on meis lõplikult kujunenud enne, kui meil täitub XII eluaasta. Barcelonas õppimise ajal mängis Pavlo gazals kohalikust osti kohvikust trio koosseisus. Isa külastas poega igal nädalal koos käidi noodikauplustes repertuaari otsimas tôesti kohvikutrio jaoks. Poiss oli nimelt oma nõudmistega saavutanud loa ühel õhtul nädalas esitada kohvikus Triiuga või solistina klassikalist muusikat. Kord Pablo oli siis 13 aastane, avastas poiss ühes kaupluses juhuslikult. Johann Sebastian Bachi kuus, hüüti soolotšellole. Suurekantori selliste teoste olemasolust ei olnud siiani talle keegi rääkinud. See leid oli suurim avastus mu elus, meenutas kaasals oma 80. sünnipäeval. Olin neist ühtidest vaimustuses ja hakkasin neid kohe õppima. Ja õppisin neid tervelt 12 aastat, enne kui julgesin neid avalikult ette kanda. Selgituseks niipalju, et tolle ajani esitati soolo sõittidest küll üksikuid osi, kuid peaaegu mitte kunagi ei kantud neid ette tervikuna, nagu neid mängis gazals. Pärast Barcelona linna muusikakooli lõpetamist 1894 siirdus seitsmeteistaastane muusik Madriidi. Gazaltsi. Õpetajaks sai Jeesus demonosteerio suurepärane muusik, kellest maestro gazals elu lõpuni suure vaimustusega kõneles. Tänu helilooja all peenise soovituskirjale leidis nurgas als eest hea vastuvõtu õukonnas ning moraalse ja materiaalse toetuse Graste morfi kodus. Nikgraaf kui ka Hispaania tolleaegne kuninglik perekond olid suured kunstisõbrad. Et õpetada noormeest selgelt ja täpselt väljendama oma muljeid, kohustas krahh gazalsi iga päev külastama Prado muuseumi ja pärast esitama nähtust nii-öelda isikliku aruande. Graste morfi ise muide, hea muusik nägiga saalses hispaania ooperi tulevast loojat ja pööras seepärast suurt tähelepanu noormehe kompositsiooniõpingutele. Gazalsi ema seevastu arvas, et kui poisil on tõepoolest heliloominguks annet, ei sega tšello teda põrmugi. Aga kui ta pilli kõrvale jätab, On raske kaotatud aega tagasi võita. Ja emal oli õigus. Õpingute jätkamisest Brüsseli konservatooriumis ei tulnud mitmesugustel põhjustel midagi välja. Järgnes majanduslikult väga raske aasta Pariisis ja tagasipöördumine Barcelonasse. Töö Barcelona muusikakoolis ja ooperiteatri orkestris kestis kuni 1899. aastani, mil toimus gazalsi kohtumine dirigent lammu rööga. Sellest olulisest kohtumisest oli juttu meie saate alguses. Esimesele õnnestunud kontserdile järgnes teine veel suurema eduga. Kahjuks jäi see lammur ööle viimaseks. Mõni päev hiljem dirigent suri. Gazalsi kontserditegevus võttis kiiresti laia ulatuse. 10 kuud aastas igas kuus kuni 25 kontserti kõigi erinevate programmidega. Selline oli nüüd aastaid paablokazalsi hooaeg. Oma kavades eelistas ta klassikalist või kaasaegset muusikat. Ja dirigendid, kelle käe all gazals mängis Artur nekis Hans Richter, Sergei Rahmaninovi, Richard Strauss, Aleksander siloti mängelberg, Fort vängler, vein, Cartner, Bruno Walter Sheni say, Stokovski, Ancermee would barbi rolli. Viis testi kõik peale ta sõbratoscaniini kuuleme praegu esimest osad vorsaki tšello kontserdist, tšehhi filharmoonia orkestrit juhatab George sell. 1912. aastal omistati gazalsile Londoni filharmooniaühingu Beethoveni medal. Autasu, mille vääriliseks oli seni peetud vaid nelja inimest. Ferenduslisti Johannes Brahmsi, Anton ruumisteini ja Joosep Joachim. Palju rõhku pani Pablo gazals kammermuusika mängimisele. Selles nägi ta iga muusiku elulist tarvidust. Gazalsi. Paljude ansamblipartnerite hulgas olid edevad kriik Ferutšuposooni siloti ja Golden veider Wilhemgem Rudolf söökin Baderevskija Graysler Karl Flash ja George enescu Jevgeni Stioomin ja Yehudi Menuhin Joseph Sigeti jada Vidois trahv. Erilist tähelepanu väärib palju aastaid tegutsenud ansambel kortootsivoogazals. Ansambel tekkis 1906. aastal kunstiliste vaadete ühtsus ja tõeline sõprus liitis neid muusikuid aastaiks. Kuulame teist osas keltsalt Beethoveni seitsmendast riiust, Opus 97 Siibe maailma suurtrio kortootsi puuga sals ettekandes. 1920. aastal pöördus gazals Barcelonasse, et luua oma kodumaal püsiv ja kõrgetasemeline sümfooniaorkester, mis soodustaks hispaania muusikalise elu arengut. Ärgem unustagem, millest gazals loobus tulevase orkestri heaks oma säravalt edukast kontserttegevusest. Energiat ja vahendeid säästmata. Orkestrantide palgad maksis kasars. Oma säästudest lõi maestro 80 neljaliikmelise orkestri Barcelona parimaist muusikuist. Aastate kestel on ka seal selle orkestri dirigendina propageerinud klassikalise ja kaasaegse muusika parimaid teoseid terves Hispaanias ehk Eusel Isay sõnadega. Kus asub see inimene? Seal on kõik võimalik. Suuri teeneid Hispaania muusikakultuuri arengule oli gazalsi poolt 1924. aastal asutatud töölismuusikaühingul mis vabariigi päevil edukalt tegutses. Pärast fašistliku riigipööret Saksamaal keeldus Pablo gazals seal esinemast kuigi see oli ju ka Bachi ja Beethoveni maa. Teade Hispaania kodusõja algusest 1936. aasta suvel tabas karsaalsi Beethoveni üheksanda sümfooniaproovil. Ta andis enesele lubaduse dirigeerida seda sümfooniat Barcelonas. Niipea kui maa olukord muutub normaalseks. Oleks lõpmatult kurb surra, seda kavatsust täitmata, ütles maestro 1954. aastal. Kuid tingimused, mida ootas maestro, on senini loomata. Peale vabariigi langust 39. aastal läks gazals pagendusse. Tema uueks koduks jäi elu lõpuni. Sõjapäevil sai ta just siit kõige paremini aidata oma kaasmaalasi kontsentratsioonilaagrites või sõjapõgenikke. Ei sõja ajal ega pärast sõda ei võtnud kunstnik vastu ühtegi ettepanekut kontsertturnee, eks, ja keeldus protesti märgiks lahkumast praadist. Sakslased nõudsid gazalsi Berliini kontserte andma. Maestro Visa keeldumine tegi olukorra ohtlikuks. Ta sõbrad kutsusid teda Ameerikasse, ta keeldus. Kuni Franco võimul püsib, ei lähe ma siit kuhugi, teatas Kasas. 1945. aastal pärast paablucazalsi autasustamist auleegioni ordeniga ütles prantsuse vabariigi ajutise valitsuse välisminister härra George pidu. Te olete üks neist, kes kehastab käesoleval ajal ühiskondliku südametunnistust. Moraalsed põhimõtted nii enne kui nüüd peavad prevaleerima kõikide üle. See kehtib võrdsel määral ning kunstnike kui ka harilike surelike kohta. Gazalsi esimene kontsert pärast seitsmeaastast vaheaega toimus Londonis 1945. aasta juunis. Sellest kirjutas üks Londoni ajaleht. 70. eluaastal on see suur kunstnik täiesti suuteline alustama uuesti oma kontserditegevust noore inimese energia ja vaimustusega. Kui ta ilmus lavale, selline tuttavlik, selline tagasihoidlik, täiesti kiilaspäine, paistes vaevalt pikem oma tšellust enesele teed tehes BBC orkestripultide vahel. Siis tõusid kuulajad, kes olid kuningliku Albert hooli, pilgeni täitnud püsti et ohjeldamatu aplausiga tervitada inimest, kelle nimi jääb sajandiks mitte üksi kui suure muusiku nimi vaid ka kui kõrgete inimlike vooruste ja türanniavastase võitluse sümbol. Ta mängib Schumanni jõelgaari kontserte ja lisapalaks ühe Bachi soolo süütidest, mille esituses jätkazals kogu maailmalt sotsialistide eeskujuks. Jälle säras õilis lihtsus, tema kunsti iseloomustav täiuslikus, mis talle kõigi Virttooside seas erilise koha annab. Juba esimestest nootidest sai selgeks, et tema ettekande võlu ei olnud oma jõust midagi kaotanud. Muusikute hulgas sai Kazaals vaimu vastupidavuse sümboliks. Tema kui kunstniku suurust võib võrrelda vaid ta hinge suurusega. Kuid Hispaanias valitses fašistlik diktatuur ja gazals keeldus pidulikel vastuvõttudest Oxfordi ja Cambridge'i ülikooli audoktorikraadidest. Kuni Inglismaa-poliitika Hispaania suhtes ei muutu. Pärast heategevat kontserti kuulutas gazals, et ei võta vastu ühtki kutselt ühtki ettepanekut, kust seega poleks tulnud seni, kuni Hispaanias ei taastata režiimi, mis austaks põhivabadusi ja rahva tahet. Gazals keeldus osa võtmast isegi Bachi juubelipidustustest. Seetõttu tulid paljud väljapaistvad muusikud Bradesse, kus toimus maestro gazalsi initsiatiivil. Kohalik Bachi festival. 1965. aastal esitas isaks Stern 88 aastasele paablokkassaalsele küsimuse. Kui te võiksite pöörduda kõikide inimeste poole korraga, mida te neile ütleksite? Jaga sals, vastas. Ma küsiksin neilt, kes neist tahab. Sõda kindlasti selliseid ei leidu. Ja siis ma mängiksin neile Bachi.