Ei ole kerge alustada juttu oma koolivennast Moskva konservatooriumis. Suurest sõprast erakordselt andekas viiuldaja Allik sander eemaldastest. Raske on harjuda mõttega, et teda ei ole enam meie hulgas. Veel hiljuti sain temalt kirja, milles ta nagu alati pajatas mulle kui mitmekesine ja pingeline kontserttegevus ootab teda sel hooajal kirja lõpus täit jäädes. Me ju kohtume varsti. Jaanuarikuus tulen kaheks nädalaks Tallinna kroonuga töötama, siis mängin sulle ka meie kontserti. Koos Bruno Lucyga pidid nad ette valmistama sonaatide õhtu, Beethoveni ja Brahmsi ja Eesti heliloojate teostest. Nimetatud meie kontsert oli minul lüüriline kontserti, mis tuli ilmale tänulik Montosele. Ta oli rahutu hingega kunstnik, alati tegutsev, alati täis energiad, millega nakatas teisigi, kes teda ümbritsesid. Kogu oma elu pühendas ta muusikale. Muusika ümbritses teda kodus. Tema abikaasa andekas pianist, kolgas Steinberg, aite oli palju aastaid tema vääriliseks partneriks, saatjaks Aleksandr Leontes, oli väga nõudlik endajad. Teistest õhti häälestamata killutanudkismi halli kunsti vastu alati heatahtlik, tähelepanelik inimeste vastu. Ta armastas kirjandust kujutavat kunsti, arhitektuuri. Iga kord, kui tulin Vilniusesse, leidis ta minu jaoks midagi uut andekat leida. Kunstis teravmeelselt märkas ta koomilisi nähtusi elus. Joonistas andekalt, karikatuur. Teel praegu heliseb kõrvus tema naeratav hääl. Kuid see on juba minevik. Tenor näelistesse Clay ostinaata, mis praegu kõlab. Saša sündis 1920. aastal Odessas tööliste perekonnas. Ema tahtis väga, et poeg õpiks riiulit. Kuigi Saassal endal ei olnud algul suurt huvi muusika vastu. Üheksaaastasena, alustas ta viiulimängu õppimist kuulsa Nõukogude pedagoogi professor Stoljarski juures. Poisil olid igapäevased riiuliharjutused, vastumeelsed ema oli sunnitud vahel teda luku taha panema, et poeg harjutaks nii palju kui vaja. Kuid niipea, kui ema läks kodunt ära, Torissasse aknast välja, et poistega tänaval mängida. Nähesega ema koju tulemas, oli ta kähku kohale, harjutas hoolikalt edasi. See peidumäng ei kestnud kaua. Võitjaks said suurepärane õpetaja ja muusika. Ta hakkas viimast armastama. Armastus muusika vastu suurenes aastast aastasse Jewisse assa Moskva konservatooriumi. Kui andekas ja lootustandev noor viiuldaja, sattus ta professor David ohist prahi klassi. Sasha pidas seda õnneks ja oli oma õpetajale väga tänulik. Oistrahist sai talle suur eeskuju kogu eluks. 1944. aastal lõpetas Saša Moskva konservatooriumi. Alates 1945.-st aastast elas ja töötas Aleksander Livontas Nõukogude Leedus. Kes vabariigi muusikaelust aktiivselt osa töötas pedagoogina Vilniuse konservatooriumis ja muusikakeskkoolis esines tihti solistina. Kiiresti omandas ta leedu keele ja üsna varsti sai Aleksander Livontasest Leedu parimaid viiuldajaid. Leedust sai tema uus kodumaal. Mäletan, see oli 1949. aasta varakevadel. Tallinnasse saabusid nagu varesed, pääsukesed. Esimesed leedu muusikud, helilooja, dirigent, palistvarjoonas ja viiuldaja Alexander limates. Tulite esimesse sõprussilla rajajad Leedu ja Eesti muusikuteni heliloojate vahel. Sümfooniakontserdi kavas olid tol korral varjoonasse pidulik avamäng viiulikontsert ning Tšaikovski viies sümfoonia. Juba esimeses proovis tekkis dirigendi solisti ja Eesti raadio sümfooniaorkestri vahel vastastikune sümpaatia. Kontsert viiulile ja orkestrile võlus kõiki oma lüürika ja emotsionaalsusega. Tõrjehoonesse muusikas on palju poeedilisest intenatsiooniliste rütmist värskust, mis on nii iseloomulik leedu rahvamuusikale. Väga värvikalt kõlas orkester kõiki, seda teist suurepäraselt esile solist liivates viiulikontserti esimene interPriidena. Samal aastal omistati Verioonasse viiulikontserdile riiklik preemia. Teos sai kiiresti populaarseks ja selle edule aitas palju kaasa Aleksandr Levantes. Tema esituses kõlas kontserti ovaalsed Moskvas, Leningradis ja paljudest teistest Nõukogude Liidu kontserdisaalidest. Kontsert heliplaadistati. Leningradi ja Moskva filharmoonia kontserdikavades ilmub üha sagedamini Aleksander Leontesse nimi. Ta saab kuulsaks. Leedus jätkub ta intensiivne mitmekesine tegevus. Nii loen tema kirjadest. Eile mängisin konservatooriumis Leedu kammermuusikat nagu alati, olin väga erutatud. Leedu filharmoonia juures loodi Trio, alustasime juba intensiivset tööd, teine proove kaks korda päevas. Esimesel kontserdil mängime Händeli pasa, Kaljat, Beethoveni triot ning Arenski triot. Täna mängin Rahmaninovi eleegilist triot. Lihtsalt uskumatu, et selle muusika on loonud noor poiss kolme päeva jooksul. Nii suurepärane sellest tunneta jõud. Nii küps muusikaline mõte. Alles eile jõudsin tagasi Odessast. Olen õnnelik, et olen taas Vilniuses ja saan lõpuks alustada tööd, mille järgi tundsin suurt igatsust. Tead, millest ma unistan? Mu sooviks õppida Eugen Kapi sonaat. Palun sind väga, saada mulle eesti heliloojate viiulipalu. Tahan ette valmistada terve kontserdikava eesti heliloomingust. Kuuendal septembril mängin Raadios mendel soni, viiulikontserti. Üheksandal esitan Leedu muusikaülevaatusel Caroosase sonaadi ja siis asun tõsiselt kapi sonaadi juurde. Tahan seda tingimata mängida oma kontserdil Tallinnas. Meie fonoteegis ei ole kahjuks säilinud Verioonasse viiulikontserti Eugen Kapi sonaat Aleksander Levatesse esituses. Caroosase sonaadi finaali klaveripartiid mängib Olga Steinberg, aite. 50. aastal lisandusid liivatesse repertuaari Eugen Kapi Eesti tants, minu ballaad ja tantsud balletist Tiina. Ta mängis ning Leedu raadios oma ringreisidel lindistas Moskva ja Leningradi raadius ja kirjutas. Eile sain oma leedu külaliskontsertide afišid, kus autorite seas on ka sinu ja kapi nimed. Sinu tantsud meeldisid kõigile väga, mängin neid suure naudinguga. Kui õnnestuks neid kirjastada, oleks heaks mälestuseks meie sõprusest. Kaheksandal märtsil mängisin konservatooriumis sinu palu naistepäev, autor, naine, edu oli suur. Nüüd mängin neid veel paremini. Saksa nagu matile nimetasin, palus mind korduvalt, et ma kirjutaksin temale viiulikontserti. Ta soovis, et kontsert ei oleks suur. Teemad oleksid aga kompaktsed, orkestri soolo osad lühemad. Riiulipartiis ei soovitanud ta kasutajate väliselt efektset massaaž. Ja mis kõige tähtsam, et kontsert oleks väga lüüriline ja siiras. Ära püüa kirjutada tärka muusikat, kirjutan nii, kuidas süda ütleb. Aastad möödusid ja siis, kui ma tõsiselt asusin kontserdi komponeerima ning osade kaupa temale konsultatsiooniks saatma kirjutas liivantes. See, mis sa saatsid, meeldib mulle. Kuid mul on mõned märkused viiulipartii kohta, et ta oleks viiulipärasem ja mis kõige tähtsam, et oleks ära kasutatud ka kaasaegsemad riiulivõtted. Ma teen ettepaneku saada mulle kõik, mida sa pead lõplikult viimistletud, X mõtlen kõik läbi, et olla oma ettepanekutes küllalt konkreetne. Minu töös tekkisid jälle pausid. Siis tuli Telegram. Kuidas edeneb töö meie kontserdi kallal, teatas see erutab mind taga. See oli talle väga iseloomulik iga Leedu helilooja uue teose sündi, mis oli loodud Leontes inspireerimise ja tema jaos elastajaili nii erutatult nagu teos olnuks tema oma. Üüriline kontserti sai valmis, kuid seda koos orkestriga mängida Sasha enam ei jõudnud. Ühel kevadel kirjutas ta mulle fronzes, kus toimusid festival kevad, Alado. Kohtusin siin Tiit Kuusiku ja Valdur Rootsiga. Kasutan juhust, et saata sulle nendega heliplaat, mille juhuslikult kodunt kaasa võtsin. Olen väga õnnelik, et see plaat lõpuks ilmus jama oma lubaduse täitsin. Plaadil olid märtsini prussi lisasse ja palsse palede kõrval lindistatud kaks tantsu balletis Tiina klaveril saatis Leontest Vernaerdas. Asi laoskas. Aleksander liivates armastas lapsi, omati Tagoogilist tööd. Tal oli palju õpilasi konservatooriumis ja muusikakeskkoolis. Mõnikord saatsite mulle oma õpilaste footasid säravat näokis treidsid, kui hea vahekord oli meil oma õpetajaga. Tema kirjadest loen. 13. on minu üliõpilaste eksam oleneb väga erutatud rohkem kui ise mängides. 23. mängivad minu muusikakooli õpilased avalikul kontserdil, aga 21. esitavad minu üliõpilased koos orkestriga Bachi kontserdi kahele viiulile. Äsja lõpetasid minu lapsed muusikakoolist lindistamise, raadios oli ikka tegemist, olen päris väsinud. Lõpuks ometi sain foto ja saadan sulle. Nüüd näed, missugused oivalised lapsed on minu klassis. Sel aastal ootab mind suur pedagoogiline töö. Konservatooriumis lõpetavad mul neli üliõpilast ja muusikakoolis kaks õpilast. Leedus on palju häid viiulimängijad, sümfoonia ja kammerorkestrites ning kammeransamblites siin Aleksandr liivantes seal suured teened. Vahe rääkis ta naerdes, et on juba vanaisa, kuna õpetad viiulimängu oma õpilaste lastele. Leedu heliloojad on loonud väga palju toredaid helitöid viiulile neist silmapaistvamad nagu Verioonasse, viiulikontsert, Panjuna särab soodi ja Leedu teemadel, mis ka Tallinnas kõlas liivantas esitusest. Saik riiklikud preemiad, Balzizi kontsertide dramaatilist freescud aga Wabariigi preemiad. Kõik see osutus võimalikuks tänu sellele, et heliloojate kõrval seisis andekas muusik, viiuldaja, Leedu muusika, suur patrioot ja väsimatu propageerija. Wabariigi 10.-ks aastapäevaks mängisin uut helitööd Caroosase leedus hüviti viiest tantsust. Praegu lõpetan tööd koos helilooja vain Joonasega leedurabsooria kallal. Õppinud kontserti, mille kirjutab konservatooriumi üliõpilane Kloova, kelle klaveripalusoo Olja esituses kuulsid Hiljuti jõudsin Kaukaasias ringreisilt igal kontserdil, mängisin varjonase kontserti Evan Joonase rapsoodiat. Kontserdid toimusid suure menuga. Ma pole vist kunagi nii hästi mänginud, vaatamata sellele, et tingimused olid rasked. Eriti piinas kuumus. Selle kirja annab sulle üle minu sõber Balziis. Hiljuti mängisin tema uut viiulikontserti. Mulle tundub, et see on väga tõsine teos. Valsiisel on kaasas kontserdilint. Oleksin väga õnnelik, kui nõustuksid linti raadios läbi kuulama. Kutsuge Roman Matsov ja Bruno lukk. Tahaksin väga kuulda nendegi arvamust. Sa muidugi tead, et Moskvas toimus meie dekaad, kus pidin väga palju mängima osavõtu Eeeszteegaadistamistatimule Leedu NSV teenelise kunstniku aunimetus ja autasustati ordeniga austuse märk. Mõned päevad tagasi sain teate Moskvast, et mulle kinnitati dotsendi nimetus. Vaat kui tähtis mees ma nüüd olen. Sellel hooajal pean koosooliaga mängima Balziis dramaatilisi fresko viiulile, klaverile ja orkestrile. Mul on kokkulepe matsu viga, et tema teost juhatab. Meile meeldiks väga, kui esiettekanne toimuks Tallinnas. Aleksandr leevendas, on palju kordi esinenud Tallinnas, esines raadios, televisioonis. Ta armastas tulla Eestisse. Teda huvitasid meie ooperi balletilavastused, meie interpreedid, kuid keegi neist esines Vilniuses, leidis Levante. Sa oled ja aega minna neid kuulama. Tema viimane kontsert Tallinnas toimus Estonia kontserdisaalis 73. aasta märtsikuul. Mõni aeg hiljem kirjutas ta, kui palju aega on möödas minu kontserdist Tallinnas? Mina meenutan ikka veel seda päeva. Mul oli väga hea teie juures. Tuleb välja, et mul on Tallinnas väga palju sõpru. Pingeline töö jätkus vaatamata sellele, et liivandas viibis juba kaks korda pikemat aega haiglas. Olin talle eeskujuks tema õpetajad, navid konstraht. Oma viimases kirjas kirjutas ta uuesti, et töötab väga palju. Ees, seisid esinemised Uljanovskis, Jerevanis, batuumist, pagus, siis Moskvas baasise autorikontserdilt, hiljem veel leedus koosuljanovski sümfooniaorkestriga ning lõpuks kontserdid Kesk-Aasias. Tean, et ta käis Moskvas jumalaga jätmas ja viimsele teekonnale saatmas oma õpetajat Oistaksi. Novembris mängis ta Vilniusse filharmoonia saalis Paltsis viiulikontserti. Kontserdi vaheajal nakas tuksumast Aleksander liivatesse süda. Ta suri nagu suur kunstnik poogna ja viiuliga käes. Tema töö jätkub tema õpilaste töös. Meile jäi tema kunst tema viiulihelid.