Varna 14. september Estonia teatri külalisetenduste avapäev vaheajal palusin mikrofoni juurde teatri peadirigendi Neeme Järvi. Mul on hea meel, et meie vabariiki ja väljaspool meie Nõukogude Liidu piire alati peame ette kandma ja soovime seda, sagedamini tehakse Eesti meie Eesti muusikat. Ja sedakorda on üsna suurejooneline sündmus siin varma Bulgaaria rahvavabariigis kus täna avame meie Estonia teatri Castrol etendused. Avaetenduseks on Eugen Kapi ooperis tasuleegid. See on niisuguse suure lavateose esimene väljaspool vabariiki väljaspool Nõukogude liidu esimene ettekanne. Ja vastuvõtt on erakordselt soe. Südamlik üldse siin Bulgaarias on alati südamlik vastuvõtt. Siin armastatakse loga muusikat, kunsti, eriti ooperikunsti. Saalis viibis ka autor seltsimees kapp, kuidas teile tänane etendus meeldis? Mina jäin väga rahule kõigepealt juba selle tõttu, et meie artistid, dirigent, koor ja orkester oli väga omal kõrgusel ja ma pean ütlema niiviisi, nii kunstilises seisukohast aitas ka väga, et diaatori akustika on suurepärane hankel väikele diaator. Kuid selle eest akustika on võrratu ja isegi kõik muud, kõik oli kuulda saali. Ja ma pean ütlema niiviisi, et nii Meie tuntud Niivõrd tähendab minu arvates niisugust mingisugust uut elu sinna sisse puhunud sellele teosele ma tänan kõiki ja olen väga rõõmus ja mis on väga hea, on see, et, et ka publik oli ta nähtavasti rahul. Rannaääri. Edu. Visiitkaardiks on Eino Tambergi Joanna kentata. Nagu eelmisel õhtul viibib tänagi Saarid rohkistest taanlaste kolleege varna ooperi- ja balletiteatrist, kelle hoones meie esinemised toimuvad. Oma esimestest muljetest kõneleb Barna teatri direktor ja kunstiline juht seltsimees mürtsu mürtsed. Olen väga õnnelik, et olen võinud tutvuda suurepärase andeka kollektiiviga. Kõige esmalt jättis mulle tugeva mulje teie professionaalne distsipliin, professionaalne vastutus. See on minu arvates kunstis väga tähtis. See on tagatis kunstiliste tulemuste saavutamiseks. Ma ei eksinud, sest juba esimene etendus samuti see, mida näeme tänasel balletiõhtul võimaldavad öelda, et teie saavutused, see on kunstilise juhtkonna ja eelkõige andeka esitajate, kollektiivi, orkestri, koori, solistide, töö, armastuse ja talenditulemus. Olen väga rõõmus, et võisin tutvuda teie lauljate ja tantsijatega. Olen õnnelik, et võisin tutvuda eesti kultuuriga. Need kaks esimest etendust on ju teie helilooming, Kapi ooper ning tema õpilase Tambergi ballett, mis on juba loodud uute vahenditega dramaturgiliselt tänapäevasem. Teie etendused on meile suur pidupäev. Aga veel tähtsam on, et nad võimaldasid meil tutvuda ja luua sidemed, mis jäävad kestma paljudeks paljudeks aastateks. Ja see on suurepärane. Me saame sõpradeks, võime vahetada kogemusi, kõnelda oma muredest ja rõõmudest. Võin meie kohtumisest rääkida ainult vaimustusega. 16. september Verdi Rigolettot. X. Kõiki meie seniseid etendusi on jälginud varna ooperiteatri peadirigent medi, alko, nedi alkov. Mis mulle eriti meeldis, on püüa kõige mõtestatuse poole, mis toimub laval, õigemini mitte püüa, vaid juba selle teostus, mõtestatus ja sihikindlus pole endaga rahul olevaid muusikaväliseid lavastuslike efekte, mis annaksid kerge odavam menulavastusi autoritele või üksikutele esitajatele millega pole midagi ühist kunstiga. Vastupidi, mis mulle tee teatris väga meeldib. See on tõsine kunsti teenimine mitte näidata ennast kunstis, vaid ise esindada kunsti. Ja mis mulle veel väga meeldib teie suhtumine rahvuslikku loomingusse. See, mida nägime Eugen Kapi ooperis ning Eino Tambergi balletis tõendab, et kollektiiv püüab just oma rahvuslike teoste esitamisel anda oma parima. Muidugi peabki see nii olema, sest rahvuslikku loomingut. Ta ei saa olla rahvusliku teatrikunsti Eesti teatri kollektiivile varna ooperikülastajate seas juba palju sõpru. Need sõbrad on ta endale ise võitnud. Soovime kollektiivile uusi võite külalisetendustel varnas ja tulevases töös. Praegu tagasivaates võib öelda, et Rigolettot kujunes meie külalisetenduste menuka emaks ooperiks. Siira heaks kiiduga võeti vastu mõlemad Rigolettot, Tiit Kuusik ja Georg Ots, sildad Margarita Voites, Anu Kaal ning võib-olla eriti Hertsog Hendrik Krumm kes oli tõesti suurepärases vormis. Nii et meie lauljad suutsid tõesti heade vokalist teiega hellitatud Bulgaaria publiku ees läbi lüüa ja pealegi üldtuntud ooperis, mis nõuab suurt vokaalset meisterlikkust. Varna teatris endas on terve rida silmapaistvaid lauljaid. Mitmed varnas alustanuist laulavad praegu Sofja riiklikus ooperiteatris. Mõned aastad tagasi pühitses varna teater oma 25 aastast juubelit. Sel puhul anti välja heliplaat operiaariatega parimate lauljate esituses. Kuulakem kahte neist Lillianavassil joovad ja Nikola Nikolavit. Miks just neid? Nende nimed on seotud ka eesti teatriga koguni eesti teatriajalooga. Nimelt olid nemad pärastsõjaaegses Estonias esimesed külalisesinejad väljastpoolt Nõukogude Liidu piire. Lili Anna Vassiljeva esituses Liu aaria Putšiini ooperis Durandot. Ja Nikolanikkolovi esituses Rudolf fuaaria Putšiini ooperist poeem. 24. september. Lõppema hakkab kolmas ja viimane, Johanna Dentata. Ilmunud arvustustes ning suusõnaliste arvamustega. Kes on Estonia balletile, Mai Murdmaa koreograafia ning mitmeile tantsijaile saanud osaks hulk kiidusõnu, sealhulgas rohkesti super latiive. Oodates niisugune lehest, et tema garderoobis kasutan juhust, et küsida ühe oma teatriinimese kainet arvamust sest tegelikult on töötingimused olnud üpris rasked meie teatri omast ligemale kaks korda väiksem lava häirib tantsijaid ju kindlasti rohkem kui lauljaid. Vaktsiin on ballettmeister repetiitor Aime Leis, kes on jälginud saalist kõiki etendusi. KMD kui repetiitor olete vaadanud kõiki etendusi, mis te arvate varna etendustest, mis tasemel nad on läinud ja? No üldiselt ikka minu arvates seal heal tasemel läinud. Kunstilisel tasemel muidugi üks etendus läheb natuke nii suurema pinna peal ja teine etendus mõningad väikesed liigutused, kõikumised end esile ka väga üldkokkuvõttes. Ma pean ütlema, et kollektiivanimlast väga heast küljest näidanud. Joanna saabus jutto, palun tulge see jah. Kas teie etendusega sellega varnast läbi võite puhkama hakata ja nüüd on neli päeva puhkus. Viimane oli teha. Aga üldiselt on see muidugi väga meeldiv olla. Kuldsed liivad. Nii et puhkus paralleelselt. Kas väike laba väga segab moodi? Segab, segab, huvitavad isegi nagu raskemad ajad seda, kui suurel laval peab iga sammu niimoodi välja arvestama. Väsitab rohkem. Sest kogu aeg pidurdusprotsessid on isegi tugevamad ja üldiselt väga raske on selle asjaga, et umbes umbes sama raske kui Leningradis meil selle väga suure Kiirovi laval olid, need tunne oli peaaegu sama. Tuleb välja, et kodus on parem või kõige paremini. Kodus on muidugi kõige parem. Kas teil on selle teatri baleriin ka mingeid kokkupuuteid olnud? Ei, meil ei ole, sest nad tulevad alles homme tööl, aga nad ikka käivad etendusi vaatama, sellepärast autogramm trahvi looma hea. Aga nii otsest kontakti ei ole, paar tekkide treeningtundi meiega koosnen. Head puhkamist siis. Peatselt hakkavad külalisetendused lõppema, praegu käib lõppkontserdi proov, lib, kontsert toimub homme. Tööl, kasutame juhust küsida margarita poitiselt. Mis te arvate sellest varna, elustasin, kuidas etendused läinud? Minu meelest oli päris tore. Ja publik võttis väga soojalt meid vastu. Ma olin esimesel etendusel, vaatasin tasuleekide, muidugi see oli neile võõras. Aga aplaus oli siiski väga soe ja, ja järgmised etendused olid samuti. Saal oli rahvast täis ja publik võttis väga soojalt vastu kõik etendused, muidugi. Kõige suurema menu osaliseks sai Rigolettot. Sellel oli kahele viimasele etendusele, ei olnud enam pääsmeid saada. Väga tore oli katsianis kikietendus. See oli muidugi eesti keeles, ei olnud võib-olla kõigile arusaadav, aga aga sellegipoolest rahvas nii lustakalt naeris, sellepärast et osa tegelasi pani bulgaariakeelseid sõnu sisse ja. Ta oli kuulda, et oli väga hea vastuvõtt. Ja samuti ilmadega olime rahul algusest peale ikka sai ennast küllaltki pruuniks. No nüüd kaks viimast päeva. Võib-olla on just selleks vihma, et me saaks harjuda, kui kodumaale tagasi jõuame, siis oleks natuke tuttav. Olukord ei tuleks nii järsku et siin käib täitsa lühikeste riietega ja seal tuleks siis juba kasukad selga panna. Tsite osaga mitmesugustest kohtumistest. Siin Varla teatri solistide kajab kontsertidest. Kuidas need läksid. Meil oli kohtumine tulbušinil linnas ja samuti kontsert. See kontsert oli väga menukas, esinesid seal veel Tiit Kuusik, Mati Palm, Mare Jõgeva ja Peeter Paemurru saatis Thekla kohe pärast seda. Nii väikene vestlusring. Neile oli meil kohtumine Vanna solistidega ja see oli samuti väga meeldiv. Ma olen kuulnud, et on olnud kõvasti ettepanekuid meie solistidele külalisetendustega, siin nad kõik toonitas ideed, tingimata tulevad uued kohtumised siin varna teatrilaval. Ma tänan ja palju jõudu lõppkontserdiks homseks. Lõiga Särev, kelle kostüümide Zimmeerute paistab kuus olema sean Urve Tauts polikleit. Mõningad pisiparandused veel. Kuna lõppkontserdikostüümid me tegime nii üldiselt väga-väga kiiresti, siis praegu peaproovi käigus selgusid veel mõningad pisiparandused, mis tulevad ära teha enne homset kontserti. Kuidas te üldse saite hakkama tööga siin Karla teatris, meie koduteatris on teatavasti garderoobi tega ja igasuguruumidega elu palju lahedam. Kuivõrd oli ette teada seltsimees sõbra esialgsest informatsioonist. Teater on väga väike, väga-väga kena, väga kodune ja hubane teater, aga nende kõrvalruumid on hästi väikesed ja garderoobi on ainult kümmekond, aga meie suure suure kollektiivi juures kümmekond garderoobi see hirmutas algul lausa ära. Koha peale tulles selgus, et kitsas on küll, aga mitte nii kohutavalt kitsas, et kuidagi neid Castrol nagu üle ei elaks. Paigutasime ära suured solistid, kõigepealt naised, mehed, kes, kes nõuavad oma etenduste käigus ikkagi kõige niisugust rahulikumat õhkkonda Messoristidele jäigaks, ruumi naissolistiks tulid toime ühe ruumiga kooril naiskooril oli küll väga kitsas, aga inimesed kuna nad olid teadlikud, et, et ruumid on väga kitsad ja olukord on kehvavõitu, siis teadesse täna nagu ei tükkinudki nurisema, katsusid kordamööda ennast riidesse panna ja minki teha ja harjutada. Kuna veel naiskoori garderoobis oli teine klaver majas, siis seda enam nad pidid leppima niisuguse võõra rahva sisse-väljakäimisega. Nendes väiksemates ruumides. Meeskoorile ei olnud viga. Mees balletil gaamite, sest aga tavaliselt suur balletirühm majas ei ole, kui on ooper ja, ja päris ilusasti sai hakkama. Artistide ärapaigutamisega kostüümid peale lõppkontserdi pakkisime kõik välja esimesel päeval sirguma ja inimesed. Tänu sellele, et nad leidsid õhtuste etenduste ajal aega järgmiseks päevaks oma tööd ette teha leidsid ka, ega rannas käia meie olemata suvemõnusid, nautida varna plärsil oma hotelli lähedal. Anu Kaal, Neeme Järvi saabusid täna hommikul summeemil linnast kus nad esinesid kontserdil. Millised on teie muljed sõidust linnast, kontserdist? Muljed linnast on väga põgusad, sest aega jäi vähe linnaga tutvumiseks. Kuna me, mina tähendab, jõudsin kohale kontserdile eelneval hilisööl. Järgmisel hommikul oli proov õhtul kontsert ja peale seda juba lahkumine rääkida. Mine nüüd nii palju, et sumeni rahvas nagu üldse, Bulgaaria rahvas on väga sõbralik ja avaldab südamliku vastuvõtu kõigile meie üritustele. Nii ka seekord. Meile sai osaks palju meeldivaid muljeid ja isegi kiidusõnu. Kavas oli, minul oli kõvas Verdi Violetta aaria ooperist Traviata ja Rosinaga vatiin Rossini ooperist Sevilla habeme. Anu Kaalu nimetati seal eesti ööbikuks kohe ja tema sai hästi suure suure edu osaliseks, ma ütleksin, talle väga meeldis orkestrile ja publikule nüüd meil oli tore kontakt ja ja tore, et Anu Kaal sai tulla esinema sinna seoses sellega, meil olid siin raskused, meil ju oli probleem solistile, kuna solistid, et kõik siin kond meie Estonia etendustele varnas kinni. Schumen, mida linna külastasin, teist korda nüüd. Esmakordselt ma olin juulikuu sees, juhatasin Leningradi filharmoonia sümfooniaorkestrit seal ja mind tuntakse seal kui Leningradi filharmoonia dirigenti. Sellest peale kontsert muidugi filharmoonia kontsert möödus suure eduga seal ja ja meil tuli jutuks, et ma tulen tagasi siia Eesti ooperiga varnasse siis kohe tänu kohaliku dirigendi hilja temkovi aktiivsusele sai kokku lepitud niisugune tore mõte mis nüüd sai teoks. Et kui ma olen siin ja kui on seal võimalik mani läheksin, juhataksin seda väikest, nende filharmoonia orkestrit. Nendel oleks väga meeldiv ja nüüd see sai siis teoks. Tõepoolest, seal on selle linna kohta 60000 elanikku. Küllalt korralik orkester, mängivad nad maailma repertuaarist üsna huvitavaid raskeid teoseid. Meil olid kavas Tšaikovski keelpilliserenaad. Anu Kaal juba ütles, ta laulis siin videol Eddard rosinat ja Beethoveni teine sümfoonia. Orkester valmistus just Sofias toimuvale Bulgaaria orkestrit ülevaatusele. Ja selleks oli nendel väga vaja niisugust Lifi mõelda nende teostele, millega nad sõidavad. No mis puutub muidugi sellesse, et see toimus Nõukogude Bulgaaria sõpruskuu raames, niisugune esinemine selle tõttu väga pidulik kokkusaamine ja seda tähistati väga hästi, oli palju publikut ja orkestriga, meil oli väga hea kontakt ja meid kutsuti tagasi sinna iga kolme kuu takka esinema. Ikas rumeenia orkestriga, et kui te saate olla Leningradi filharmoonia dirigent, Tallinna ooperidirigent ja Moskva raadiodirigentide saates Humeni dirigent ka olla. Ja niimoodi jäigi jutt, mis hakkame siin muudkui käima juhatamas iga kolme kuu tagant. Järgmine sümfoonia pidi Beethoveni üheksas sümfoonia, mida nad kutsuvad mind juhatama detsembrikuu sees ja siis kui meil juhastauschi õhtu Tallinnas. Et kahjuks seda kutset ei saa siis vastu võtta heina. Muidugi, see on kõik niisugune, aga ilus jutt ja tore, et mul on hea meel, et me saame niisuguse väikse kollektiiviga, saime natukene abistada neid nende töös ja nad said sellest palju hindu juurde ja pärast korraldati meie jaoks korralik istumine, orkester ise tegi ettepaneku selleks ja vahetasime mõtteid ja rääkisime muusikast ja meie rahvaste sõprusest ja vendlusest. Estonia parimate lauljate ja tantsijate esinemine pidulikul lõppkontserdil võiti täis saali poolt vastu erakordse entusiasmiga. Meie lõpetame oma saate ühega lõppkontserdi menukamaid numbrist. Silva kavatiiniga Verdi ooperist Ernani. Laulab Mati Palm. Veel enne, aga meenutagem virtsa Mirtševi sõnu, sest meie külalisetenduste lõppedes võis tõesti uskuda, et need saavad teoks. Meenutagem, kes nii tähtsaim on, et teie etendused võimaldasid meil tutvuda ja luua sidemed, mis jäävad kestma paljudeks paljudeks aastateks. Orduööd. A. A. A Webaabraevad kogumit A.