Kas see pala kõlbab analoogsaatele, mille me pühendame bluusile? Jah ja ei jah. Sellepärast et see pala 1914. aastal loodud säntuishun pluus kuulub neeger helilooja William bändile ja mängib seda, lõi Armstrong oma aastavad ansambliga, aga ei ilmselt sellepärast bändi kui orkestri juht pani lõunaosariikides viibides bluusimeloodiaid kirja ja valas meeldivasse lähedasse kohta. Vaevalt et ta oli ära teeninud sellise tiitli nagu bluusiisa. Igatahes täitrotesteerinud, kui teda selle tiitliga nimetati. Niisiis tekib küsimus, mis on? Vaevatud mehe pluusis, lauldakse seda Veet muudkui ümisen, päevad ja ööd. Seda viit muudkui ümisen, päevade ööd. Olen hätta jäänud, välvike püüan minema ajada, pluusi minema ajada. Bluusi ongi nii, et pluus on, teataks, hingeseisund, võiks isegi tõlkida hinge vahev. Niisiis pluusid, kui laud on hingevaeva laulud, ongi. Pluus on kõigepealt subjektiivne laule. Selle peaosaline ollakse ise bluusi, lauldakse ainult enda nimel bluusi, võidaksegi omaette laulda või siis valada oma hingevaeva välja. Teiste seltskonnas ehtis hingevaeva avaldus. On bluus, omamoodi objektiivne, vahest isegi brutaalselt realistlik. See tähendab seda, et pluus on samaaegselt fakti esiletoomine. Järelikult ei tohi seda laulda ei viha ega kibedusega. Laulusõnades oligi öeldud pluusi, kui laulu lauldakse selleks, et lahti saada pluusist, kui hingevaevast lauldakse armastusest ja truudusetu, sest seksist ja üksindusest ka joomisest ja uimastas vahenditest, hädadest ja surmast. Juhtub, et lauldakse ka neegrite Lintsimisest. Luusides kajastus neegrite õiguseta olukord. Kuid sotsiaalne moment tulijale teesile läbi isiklike elamuste. Üksik inimene võis enesest laulda, kuid ta hingelaev oli teada teistelegi. Teised said temast alati. Nii juhtuski, et pluus kasvas välja neegrite elutunnetusest kui ka nende olukorrast. Pluusist sai üks rahvamuusikavarreluus arenes hoolimata sellest, kas džäss sündis või mitte. Kui džäss ei saanud eksisteerida ilma pluusite bluusdžässi olemast kõige sügavama, mõjutanud. Kuni selle sajandi 20.-te aastateni pluuse ei heli plaadistatud. Seitsmeteistkümnendal veebruaril 1923 laulis pessismis sisse oma esimese heliplaadi. Mässis, mis pälvis kahtlemata kõigiti kiidu nimesid, millega teda ristiti. Seda kurbusel Louise daam Haadee pluus. Lauldes oli ta oma kahekümnendais eluaastais. Oma kunsti õppis ta mareinilt, keda kutsuti pluusi emaks. Mäe veini esines laadapalagani des, mida inglise keeles andis veidi mahedamalt nimetada dent, see on telgi sõudeks. Temalt õppisime essis mitama, häält kasutama ja veelgi enam valitsema. Seda tegid aga sisulises mõttes mõne õige väikese rõhuga või seda esile tuua terve lauluma, et tema suhtes tabab naelapea pihta spirituaali lauljamal hääletšeksane ütlus. Igaüks, kes bluusi laulab, istub sügavas augus ja karjub abi järele. Nüüd pessismisse esituses vaese mehe pluus, puu, majanduspluus. Härra, rikas mees, ava oma süda ja mõtle. Anna vaesele võimalus, jah, seal nendel rasketel rasketel aegadel elades härrastemajas ei tea, mis on rasked ajad. Töömehe naine nutab, sinu oma elab kui kuninganna. Kuule mu palveid, nii ei suuda kaua vastu pidada. Hädaga võib vaene teha seda, mida sinagi tead, valeks. Kui poleks vaeseid, härra rikas mees mida hakkaksid. Kahekümnendatel aastatel tegi pressismis õige mitmeid heli plaadistusi koos Louis Armstrongiga kes siis Kornetit mängis. Nende hulgas oli ka lugu, teist viiulit ei kavatsema mängida. Mesis Michelle'i loomalt, kelle õrnatundeline kõik teist viiulit mängida talle ei meeldinud. Tarvitanud nii mõnigi kord ohtrasti džinni, ei hoolinud ta vahenditest, et ennast maksma panna. Tema Etegandamaneeris pole kunagi kübetki sümptomentaarsust. Enesepaljastus toimub senti mentaalsusele vastupidises suunas. Raskeid elamusi looritatakse huumori või koguni irooniaga. Küllap pluusi tegijatele näis, et see, millest lauldakse, muutub talutavaks siis, kui seda päris tõsiselt ei võeta. Kui ka kõige hullemas olukorras annad midagi avastada, mis sealjuures naljakana võiks näida. VSS missi jaagu jaamast rongi vahel valitses erakordne üksteise mõistmine. Pissis missis fraasid olid nohuga pidemeksuaalsust rongile toodab nendest kinni improviseerid, meeleolu jätku. Või toob sisse kontrast kommentaari. Üks parimaid Messismisse, heliplaadistati oli pluus, keegi ei tunne sind, kui oled oma eluga alla käinud, nõukogude nõus ju. Venia rahunenud, aud. Selles loos on nagu osake Messerschmitti saatusest 20.-te aastate lõpus, kui lihtne külapluus hakkas moest välja minema. Tema populaarsus vähenes varem teenitud suuri rahasid või siis mis hoida ei osanud neid kindlasti paremale ja vasakule. Rasketel kriisiaegadel pidi ta vastu võtma lepinguid isegi kaugeltki mitte esimese järgu teatrites lauldes küsitava väärtusega lugusid ja saates neid päris ühemõtteliste käeliigutustega. Tulid jällegi lühemad tõusuperioodid. Kuni 26. septembril 1937 olles ringreisil lõunaosariikides, langes plassis, mis ränga autoõnnetuse ohvriks verest tühjaks jooksule lauljotorile ei antud abi valgetele määratud haiglas. Näitekirjanik Eduard oodi näidendis pessis, mis siis surm on nii kujutanud lauljatari autot juhtinud neeger Jack'i kõnelust haiglaõega? Auto, ma ei näinud teda. Sa ei võinud ka mind näha, kõrvalteelt prakas oleme me teeme pidama mootoreid käimas põrutasime parema ukse sisse, väljas oli soe ja, ja pessil oli parem käsi aknast väljas. Paras sulle jood, kui juhid auto, Nad, mõtlesin, kullake, on sul kõik korras, siis vaatasin, uks oli lömmis, uks põrustama paremasse külge. PÖFF-i PÖFF-i proov, tema käsita parem käsi oli. Pea otsast ära, oli palju värd. Temast jooksis värd nagu vett kraanist, oh, seal kole-kole. Esimeses haiglas ütlesin neile, mis oli juhtunud, Nad ütlesid. Istu ja oota. Oota, see oli valgete haigla prouad. See on samuti valgete haigla. Nii nagu pessis, mis oli kõige lihtsama päritoluga bluusi laule, Hadi lõdveda keda kutsuti lõiks tina kõhuks. Vastandina Peeessis mütsile Lenderi tavaliselt ei esinenud jazzansamblite saatel. Talle meeldis ennast tunda 12 keelelise kitarri mängijate kuningana. Kunagi ütles ta. Kitarr on pool minu elust. Minu naine, teine pool kitarrid või muud pillid olid bluusi esitajatele, et niivõrd saate instrumentideks kui vestluskaaslasteks lõdveli alati improviseerin koos oma kitarriga ja muutus peagi üles kirjutamata rahvamuusikaringi kõndivaksantoloogiaks. Ei saa keeles kirjutada. Nad ei ole ju olemasoleva viisi kardemoni, vaid kordumatu elamus. Mis sünnib ainukordsele? Neid saab ainult heli salvestada. Lõdveli väljendas pluusi olemust nõnda. Igaühele tuleb bluus vahel kallale. Keegi ei tea, mis ta see on. Aga kui see unetult vähkrad voodis, mis on siis sinuga lahti? Pluus on sul kallal või ärkad hommikul üles, jääd voodi äärele istuma. Ema ja isa on seal vennad ja õed, sõber või tüdruk, oma mees või oma naine. Kellegagi ei taha rääkida, kuigi keegi pole sulle midagi teinud. Mis sinuga lahtiluus on sul kallal? Ometigi nagu enamik meeslauljaid laulab pealegi oma pluuse lüüriliselt palju lüürilisemalt kui naised. Ja kui pessismis naised, kes olid jumalakartlikumad, esitasid pluuse hoopiski harvemini kui mehed. Kirikusega nimetati pluuse kuradi lauludeks. Ja kui nad neid siiski laulsid, siis ka dramaatiliselt. Praegu laulab lõdveli bluusi rom päästa. See on niinimetatud värav Hausi tüüpi bluus. Värav. Hous tähendab vaadimaja. See on ju oma kohta, kus on suured märjukese vaadid. Kuna topsi najal tõuseb tuju, oli vaade majades üldse alati kõva sumin ja sellest suminast üldse välja kosta. Tagusid pianiino mängijale oma pilli, kuidas aga said? Siit tuligi bluusisaatesse mõnikord esinev löökpillid karakter, mida nimetataksegi house'i stiiliks. Seda on ka kitarre limiteeritud. Selles olid ka niinimetatud Pugi vudi stiili. Leppelilt kuuleme veel Punase Risti poe pluusi Red Cross, paar pluus. Segakava poed olid esimese maailmasõja päevil tihtipeale värbamispunktideks. Neegrid ei kiirustanud sugugi värbamispunktidesse minekuga, ehkki nende naised igatsesid näha neid kangelastena. Punase ristiga oli neegritel ka teistsuguseid kokkupuutumisi. Iga liiki patent rohtudel oli neegrite hulgas hea minek, sest haiglavoodid ja arstid olid neile tundmatuks nähtuseks. Rohumüüjad palkasid vahest bluusi lauljaid, et need teeksid nende kaubale reklaami. Neid nimetati siis meditsiiniliseks šõudeks. Patenteeritud rohtudelt uimastus vahendini oli ainult üks samm. Kui kuulete leveli mängu, siis on sellest tõesti tükike bluusi ajalugu, ennast. On avaldatud arvamust, et esialgne bluus kujutas endast lihtsalt laulmist pideva löökpilli liku rütmi taustal. Lauluread olid erineva pikkusega nendevaheliste pauside ajal aga laulja mõtelnud, kuidas jätkata. Kui leedubeli laulab, teeb temagi pause vahepeal kitarri sõrmitseb. Olen loor, kroon. Laibalt suurlinna nägemine on lõppelile kõvasti mõju avaldanud. Luus on nagu laksu pealne kommenda kõige selle au ja uhkuse kohta. Mine sa tea, kas see suhtumine päris lapsik ongi. Bluus on ju mitut liiki. Kõige vanemad külapluusid pole puhtal kujul meie päevi nii jõudnud. Need levisid möödunud sajandi teisel poolel. Selle sajandi esimesel kolmandikul arenes välja juba niinimetatud klassikaline bluus. Vastandina vanemale eri juhusele olid klassikaline pluus juba sobitatud ansamblis musitseerimiseks. Teiselt poolt on aga selle sajandi pluuse jagatud ka küla ja linna pluusideks niinimetatud kantri ja City pluusideks. Kui küla bluusi esindaja avaldubki siin oma suhtumist linna. Lõdvelli lemmik bluusiks oli, käin viimast korda ringi. Andmeil aast Göranud. Kuulates lõdveli esinemist võib tõepoolest uskuda, et kaks korda elus oma püsimatu loomuse tõttu vanglasse sattudes laulistandiga kord vabaks Louisiana vanglas ta avastati 1934. aastal. Ta oli siis juba ligi 50 aastane. Suri Nendele detsembris 1949. Nüüd kontrastiks lõdvelile kuuleme veel ühte händi kunstipluusi Luyamstrungi esituses. Seal Memphise pluus üle händi lõi juba 1912. aastal. Et selliseid pluuse luua, pidid olema juba vähemalt kujunemisjärgus sky, bluusi struktuurilised seaduspärasused. Kõige tüüpilisem pluusi struktuur ongi selline. Kolm ühepikkust tavaliselt neljataktilist fraasi kahes esimeses fraasis tekst kordub. Esimese fraasi ainult toonika harmoonia-le tuleb teises fraasis juurde kasub dominanti harmoonia. Kolmas fraas vastuse fraas sisaldab juba niinimetatud dominanti harmooniat. See oli muidugi raamistik kõige mitmekesisema sisuga hingevaeva väljendamiseks. Tüüpiliste kordustega bluusitekst võib olla ka selline, nagu luuletuses. Ma olin õhtul haige peast, mul peaaegu kadus meel nii haige, et mul peaagu kaduvmeel ma jõe nüüd palliksi pehmeks läks, mu keel nägin unes põrgut. Kuulame nüüd veel mõningaid ajalukku läinud bluusi lauljaid Lathing Hopkins. Sam Latin Hopkins tuli Louisianas Texases, et hakata seal harima ühte linnalähedast mahlapi. Praegu kõlava loo nimi on tagasi koju könback. Temast sai tunde, seda laulumees. Kitarri saada oli lihtne, aga varindrikas. Pruunzi oli farmitööline või ütleme, talu sulane. Veel proovisin nagu lämbelegi, kui rahvaliku bluusi esindajad mängisid kitarrelgi meloodiat. See on vaata, mida pärilt jazzkitarristid alles palju hiljem avastasid. Neid on nimetatud ka pluusistilistideks. Neid olengi püüdnud jäljendada. Hilisemad rock n roll'i lauljad. Kabeli Holidid on nimetatud pluusis tilistiks kuigi temast kujunes juba suur estraaditäht. Tema esineminegi oli Lindlikult kultiveeritud. Veel ei ole ta kunst peaks olema kuskil mässis Messi ja Ella Fitzgeraldi vahel. Nii nagu väsis Messali klassikalise bluusi kehastuseks ja Ella Fitzgerald on nüüdisaegset jazz laulu esimeseks leediks. Nii oli Billy Holiday svingiajastu bluusi üheksa eriti silmapaistvaks esindajaks. Vili oli, tee on palju esinenud koos niuke lingtoni orkestriga. Pärast esimese maailmasõja lõppu kujunes tähtsaks pluusi keskuseks. Chicago. Chicago pluusidele oli eriti iseloomulik selge ja tugev rütm. Et see oli linna plees, sellest kõneleb selget keelt tavalise kitarri asendamine elektrikitarriga. Seda on vaadeldud ka kui rahvalikku küla pluusi uut vormi, mis on just põhjaosariikides välja kujunenud. Lõunaosariikide aluspõhi on jäänud, kuid uute joonte juurdetuleku osutus parata. Esinejaks on praegu Sainz, kes alustas oma heliplaadistamisi 1946. aastal. Kui ta oli 30 ühene. Kuuleme temalt veel ühe loo, vaese mehe rammu. Siia juurde üksnes eemsel laieveli bluusitekst. Pluus ei tõuse, künkale ei lenda, tähtede säras majade kohale. Luus lainetab pimedas ja tema kätes väriseda võõras klaasluus on purjus pisar. Asjatu igatsus möödunud päevade järele. Veel üksi Kaagolane Vicky Joe Williams. Oled vanadaam joa õue. See on Joe Williams poolt esitatava bluusi nimi. Williams alustas oma plaadistamise juba 1930. aasta paiku. Kolmoshikaagolane John liig rändosson on teinud karjääri tänu heale kõrvale ja tugevale kujutlusvõimele pluusi stopp projegida aun võiks tõlkida nii hoianud püsti. Hei-hei pluus mahu häi sees, kui ma joon vett, hey hey, kui õlu läheb alla, püüame. Hei siis kui Mayon väät hey hey, kui õlu läheb alla. Kuid päris õnnega koosseis, sei, kui keegi mul riskid kallal. Kui sa suudad sõber pluuse vihtuda terve öö, kui sa suudad sõber pluuse vihtuda, terve öö istu siis ja mängija ainult mõistus segamini. Sinu muusika saatel laulan mängi siis sinu muusika saatel, sõber, ma laulan. Mängi siis. Pole tähtis, kuidas mänginud, ma laulan nagunii. Sest hüüan, Hei siis kui ma joon vett. Hey hey, kui õlu läheb alla. Hei siis kui ma joon vett, ei, kui õlu läheb alla. Kuid päris õnnega koos ei, ei, ei. Nüüd lõi aastrongilt mootoni pluus. Chili Raul mootor ei olnud ainult võrratu Rec taimede esitaja. Ta kirjutas selle pluusi juba 1905. aastal. Pilli Raili klaverivahemängud peaksid olema mootonile lähedases stiilis. Veel üheks tähtsaks tsentriks olid Kansas City. Selle linnaga oli seotud ka altsaksofonimängija CharlyPaaka, kelle lühike elu oli ometi oluliseks tähiseks nüüdisaegse džässi arengule. Tšaali paake suri 1955. aastal 35 aastasena kuulemegi tema kesi bluusi seal Kansas City bluusi. Tema trompetipartneriks on naiste eelis. Charlie paatori nii-öelda punaseks ristiks oli kahjuks marihuaana nagu lossis, Mik põletas temagi hoolimatult oma elu. Ent koos trompetis isegi lesbi, jõudis ta rajada tee olulisele suunale nüüdisaegses jazzi arengus niinimetatud piibopile selle tulnuka rütmiga. Ent samaaegselt vastandina lesbile ei olnud pater meelelahutaja. Oma muusikaliste tõekspidamiste taotlemisel oli ta kompromissitu söödama finantsilist. Olukord on muidugi õige. Ja lõpuks kuul bluus, Yahot, bluus, džauli paakarisoleerimisel. Tema kunstis olid linna ja külapluus teineteisele käe ulatanud. Parkeri kunstist kajas vastu ainult üks pluus, rahvalik hingevaeva avaldus, mis iseendaks kõikides oma erinevates vormides. Te olete varastanud, mu pluusid del alati neid Broadwayl del alateleid Hollywoodis topeltsümfooniatasse Te olete tähendab nii ringi teinud, et meil pole enam oma nägu peas ja te olete varastanud, pluusid, te olete varastanud Mu spirituaali Munserdata need märgibertitesse kõigeldamis minusse ei puutu kunagi, keegi ütleb minust oma sõna, kirjutab minust oma raamatu, minust suurepärasest ja mustast. Laulab, mängib minus näitemängu ja ma usun, et see saab olema, saab olema tõde ja minu tõde. Tõde.