Tallinna pioneeride ja koolinoorte palee, teeneline lastekoor Ellerhein laulastid olnud 23, nii et kahe aasta pärast juurde kontserte neid on olnud palju. Üle 670. Esinetud on meie koduvabariigis Nõukogude Liidu mitmetes paikades. Laulmas on käidud ka välismaal, alles hiljuti Tšehhoslovakkia sotsialistlikus vabariigis. Möödunud nädalal Moskvas. 24. oktoobri õhtul Moskvas hotell Joonas konverentsisaalis leninliku komsomolipreemia laureaatide kontserdil. Kui laulab kool laulab koguma, kettaga hääled kristalselt kõlama hakkaksid. Selleks on enne vaja palju proovitunde. Täna kuulete laulmas Ellerheina ja kuuletega neid helilõike, mis sai kaasa toodud Moskva reisilt. Lähen oma jutuga ajas tagasi kontserdieelsesse päeva ning alustame sealt. Eesli tugevas Mostume rajal vastandab seemnest rajale Folitoorset. Jätame Mosnali tõstringijatel küpseri Tiina Padarit. Dime paljudesse suurte intervalli 200, siis saab suurte vahedega nii suurte vahedega kahterita. Ette pole klaverit keskele taha. See saal on nagu pedaalide klaver. Tüdrukud, nüüd olete te siin paar laulu ära laulnud, juba maid, saal on, ei taha nagu laolesti kõlada, alguses ikka võõras küll alguses, aga siin proovitakse seda klaverit küll ühele poole ja teisele poole jah, küll keskele klaver keskel siiski läheb paremini, siis me kuuleme ka klaverit, muidu ainult üks-ühele rõhkula klaverit. Sibula läheb edasi. Huvitaval kombel on kõige taga, solvus Eesti elu teine lugu. See koolilõpuosa seebi, palun teine, teine vaatus, palun andinevad igaüks oma 13 praegu selles saalis olge head. Heino kallistasid, ütlesite, et see saal on nii nagu pedaarita klaver. See saal on tehtud nii nagu öeldudki konverentside jaoks sõnakunsti jaoks, aga muusika on seal tõesti selline, mis siinsamas sünnib ja poole meetri peal kohe sureb. Nii et see nõuab muidugi esindajatelt tohutult head ansamblitunnet muusikatunnetust. Sest et kui seda ei ole, siis on selles saalis üks suur kaos, valitseb. Aga näiteks proovidel veel jagu dirigendile? No lihtsam oleks, ma ütleksin, kui proovid ei oleks selline akustika, tähendab, kui proovidel on halvem ja kontserdisaalis parem. See on kahtlematult õigem variant, tegime kõik, mis selles saalis teha võib. Tänaseks on meil üks laul veel homseks finaallaulud meil ära kõik, täna tuleb ära õppida, jah, täna antakse kätte ja, ja see ei ole, see ei ole mingi probleem üldse, veeretati kass, kes seal, kes oli hüljanud, siis kui me, kui, kui tuli Podolski tuli juurde. Ülehomme on lõpukontserdid, saaks sakslase laulu ära õppida, mõtlesin luba siia õppima ära. Mul ei olegi üldse veel see laul, alles homme hommikul ma panen paberile, järgmisel hommikul panin pataljoni neljahäälse, õppisime ära ülejäänud peast neljahäälse seal artistiks mass laulda. Tuttava laul pahmutava ise on ka siin ja, ja kõigi nii-öelda koosolejate ühises ettekandes tuleb laul Me tuleme lavale, kui koori oleme eestvedajad. Täna ja homme on aega veel õpid ilusti kena, aga nüüd marsist teinekord selle peale tulekut, palun parem pool, läheme sinna ja tuleme niikuinii nagu lavale. Palun palun pidanud katset selline. Me tuleme lavale. Mul on tunne, et kas meil on kaldunud jälle liikvel paremale küljele. Vaata, ma kohe kindlasti oli sellest niimoodi, kus sa oled malet. Selle järgi, kui me tuleme lavale kohe laulane, ilma teadvustamata, meil teadvustad, teadvustatakse ära, et see koor tuleb autasustamisele. Laulame esimese laulu kohe koolikell kooli Kellijasse, hästi, palun, Mare. Ja me teeme praegu läbi, pidime. Kontserdipäeva hommikul kolmas refrään, igaüks arveteaegki üksinda sealmaal ma pean. Vist kõik mis seal, kuna ta siis pärast igaüks eraldi tänaõhtusel kontserdil laulatati kaks laulu, aga siis öeldi Lile eile. Et tuleb veel üks laul selgeks õppida ja süda, te nüüd siin kõik kenasti harjutatud, et kas on varem ka olnud, nii et öeldakse, et vaat nüüd tuleb Rutt, Rutt üks laul selgeks õppida, õhtul kontserdil on vaja laulda. No otseselt nii ei ole olnud, aga on küll nii olnud, et alles antakse laulja, siis juba varsti tuleb ära laulda, need tuleb hästi kiiresti ära õppida. No võib-olla et meene. Täna anti kõige kiiremini. Nii et hommikul antia, õhtul peame laulma. Muidugi on see raske laul, käiakse, ei ole, märke on vähe ja üldse sellise lihtsa meloodiaga nagu no alguses saime laulu kätte, siis mõtlesime, et noh, et ei tea seda täpselt, kus see asub, umbes siis võtsime selle joa su koha, vaatasime ära helistiku, vaatasime ära, milles ta pealehakkamise astmest siis hakkasime, ta ei ole miga laulma ja oleme iga saab ruttu selgeks, aga ega see teeks sellepärast viruta veel sinna ei lähe. Siis hakkasime, vaatame seda teksti, panime tekstiga paika ja hakkasime tekstiga laulma, aga ei olegi nii väga lihtne. Kas teil tavaliselt on kõikide laulude juures kõigepealt alati ole viise, siis hakkate sõnadega tööd tegema? Jah, on küll niimoodi astmetega me nagu saame selle meloodia enne selgeks. Ja siis pärast paneme sõnad juurde. Ja nende. Mängigi alustati uuesti mitmeid kordi kontsertmeister Mare Orgse, kes kõigis hotellitubades, kus elasid meie laulutüdrukud ja koos seati valed noodid õigeks. No nüüd on kontsertini veel aega ja siis õhtul midagi muud kui esinema. Mis tundega te lähete sinna hästi vähe on? Ammu esimene on niisuguses kohas ikka tähtis koht, aga muidu ei närveeri küll eriti. Mina olen küll kohe päris rahulik, sellepärast et Tšehhis sai ka niisuguse koosseisuga esinetud ja ja kui juba harjunud niisuguse väikese koosseisuga neid laulma ja see tänaõhtune kontsert on ju tüki maad siiski teistmoodi, kui on olnud kõik need kontserdid siiamaale. Meil tuleb näidata, et me oleme selle preemia väärilised. Tuleb olla lihtsalt emotsionaalne ja hästi ära laulda. Need laulud. Hästi, ma ei taha, praegu kuulake kui puhtalt eks. Praegu tehakse viimaseid ettevalmistusi õhtuseks kontserdiks. Seega viimane proov. Kena, väga kena. Üks patune oli ainult üks koht sopranit, kogu see patt oli suur patt oli alli peal. Nii, paluksin. Paluksin teine, teine sall, lõpetame pika noodiga. No õmblemisele ei, viimane pikk noot aa jaa, sihuke lahti, suunurgad ülespoole, sae. Ega proovidele käis alati just nii nagu tualett, kõikidel on tore nagu ees ja jaan laulda. Ja kõik läheb hästi välja, on kõik selge proovida, ega see niisugune suurde päevast päeva vahest on tõesti lausa tusatuju teeb niisugune ebaõnnestumine proovil ka muidugi, kui on hea esinemine publik hästi vastu võtab, siis see on ikka suur tasu, selle eest tasuks ära. Valentiina Jernjelova Ivanova, üleliidulise Vladimir Iljitš Lenini-nimelise pioneeriorganisatsiooni, kes teie ütlesite, lastekoori ellerhein vastu. Kuidas teile meeldis nende esinemine? Meie teenelise lastekooriga ellerhein sõitsite kaasa Teie professor Rõuge. Ka minul oli õnn olla selle preemia üleandmisel, mida nad said komsomoli poolt ja ma mõtlesin kogu meie muusikaavalikkuse poolt ja ühtlasi muidugi ka Kultuuriministeeriumi poolt, andsin üle neile Photo mappi ja laulsid kolm laulu üldiselt kõigepealt Naissoo koolikella kavalevski õnn ja lõpupoole oli ka pahmadovi laul, sinust ei lahku komsomol esinemine nendelt oli väga ilus, väga hästi võeti vastu. Ja üldiselt see, mida on teinud see koor, meie tehniline koor, Ellerhein, selle kogu 23 aasta jooksul ma tean, et ta ta ära õppinud üle 500 teose, nende seas on ka niisugused. Aga suuredki ütleme, ulatuslikud teosed nagu rahu, valvel ja siis laul metsades Stakovitšee, eelmine tähendab Prokofjevi oma siis koolikantaat Jaan Räätsa oma ja teame ka, et nad on ära ja ka palju uusi laule välja tormiliselt ja teistelt keheli loetad ja mind seob nendega ligi 20 aasta oli niisugune sõprus, loominguline sõprus ja ma hea meelega nendele kopad, hirm kindlasti ka veel, seda enam, et nad on praegu niisuguse suure preemia au osaliseks. Tahaksin, et Valgevene kolleeg, helilooja Igor tutsionok ütleb Heino Kaljuste ja kõik need 20 tüdrukut, kes on sõitnud siia Moskvasse vastu võtma komsomolipreemiat. Palju õnne teile. Täname. Nüüd on siis esinemine esinetud, telje laulud maha lauldud, siin praeguseks lõpulaul tuleb veel laulda ja kätte on antud teile ka laureaadi märkia diplom. Heino Kaljuste. Nüüd on see suursündmus olnud ja meie vabariigile on see väga suur päev. Me oleme väga õnnelikud, et see suur päev Vabariigile tuli just meie koori kaudu, sest et nii nagu juba mitmel pool öeldud, räägitud ning kirjutatud tõesti leninliku komsomoli laureaadi austav nimetus kunstikollektiividele langes esimesena just meile, tähendab Ellerheina laureda nimetus kahtlematult kohustab meid paljuski kohustab meid kõigepealt jätkama oma otsinguid. Jätkame oma kätte võidetud positsioone nii meie vabariigi piires kui ka üleliidulises ulatuses, sest kahtlematult sele laureaadi nimetusega siirdusime me nii-öelda omamoodi uuele orbiidile võib-olla üleliidulisele orbiidile ja kahtlematult hakatakse meie tööd ja tegemisi edaspidi kindlasti rohkem teiega sellel orbiidil jälgima, see kohustab meid hästi paljuks. Lastekoor Ellerhein on juba väga staažikas. Koorus 23 aastat, 24. jookseb praegu selle koori hea omadus on see teisipidi, ta võib-olla natukene raskusi tekitav on see, et lapsed kogu aeg pidevalt vahelduvad. Lastekoori heaks omaduseks on üldse see, et laste kurje alati lastekooriks olgu ta vanus 10 20 30 või isegi rohkem noored tulevad, lähevad ja nooruse tulekuga koori muutuka Toorlati uuesti alati uueks ja jaa nooruslikuks. Meie Ellerheina koori on läbinud praegu juba tsirka 1000 lauljat, kes on saanud oma esimesed laululised kogemused kooris. Need, kui me kõik kõiki oma endiseid lauljaid kokku võtaksime, siis me saaksime kohe kenakese laulupeo ühendkoori koguarvuga 1000 lauljat ja neid kokkutulekuid me oleme ikka teinud iga viie aasta järel need 76. aastal, kui me tähistame oma 20 viiendat juubelit, siis kahtlematult kas kõik 1000 kokku tulevad, aga, aga igal juhul suur arv neid kokku tuleb kindlasti. Ja kui veel kord meenutada Moskva päevi pidulikku kontserti, mil lõpulaulu ajal laval kõik üheksa komsomolipreemia saajat tunnetki midagi väga suurt küll väljaütlemiseks on raske, mängisime kõik saalis olijad tõusid püsti, laulsid kaasa kaasa nendega, kelle suurt sõda soojusega tehtud tööd hinnati nõnda kõrgelt. Leninliku komsomolipreemiaga. Nüüd on laululapsed tagasi Tallinnas preemiat vastu võtma. Ma läksin ainult kahekümnekesi, see tähendab hästi väikese kammerkoosseisuga. Ja seda suurem vastutus oli, sest me esindasime siiski suurt Ellerheina. Ja ühesõnaga see kahe laulu vältel me pidime nagu näitama siiski koori kvaliteet. Me oleme selle preemia väärilised. Liiniliku komsomolipreemia andmine Ellerheinalehe, see on nii-öelda teine ütleksime riiklik tunnustuskoorile kõige esimese riikliku tunnustusena 167. aastal, kui Tallinna pioneeride koolinoorte palee lastekoor sai esimesena vabariigis noorte kollektiivides teenelise kollektiivi nimetuse. Need leninliku komsomolipreemia on mallid. Teine riiklik autasu. Preemia koostab neid muidugi laulma paremini iga päev täna paremini kui eile ja homme paremini kui täna. Ja muidugi seab igale lauljale individuaalselt eduka tervele koorile suuremad kohustused.