Ja nüüd ma lõpetasin Tallinna riikliku konservatooriumi neli aastat tagasi dotsent Simoni lauluga siis ja kui ma olin veel neljandal kursusel, tulin tööle raadiusega kooli solistina, tööd on kaks aastat. Tutvustad ennast Ludmilla tomprovskaja. Temast ja tema esitatud lauludest on meie tänane saade. Kuulsite Wolfi serenaadi. Järgnevad veel kaks Wolfi laulu uinuda, rahu leida. Ja mul on biennas armsaim asupaik. Vaatamata küllaltki lühikesele perioodile, mis jääb konservatooriumi lõpetamise ja tänase päeva vahele, on Ludmilla don Provskaja jõudnud lausa aukartust äratavalt palju laule oma repertuaari võtta, neid soolokontsertidel esitada ja heli lindistada. Selle tõttu peaks tema mahlakas soe hääle kõla olema tuttav juba paljudele kuulajatele. Kust te pärit olete? Ukrainast linnast maalt, no see on väike linn, kaminets Podolski. Kui me leppisime tänase jutuajamise suhtes kokku, siis lauljatar ütles, et ta hea meelega laulaks paar laulu, selle asemel, et vestelda. Muidugi, keelestaaž on alles üsna pisike, aga me katsume siiski tänased jutud ära rääkida eesti keeles. Kunise mõtte väljendus teisega. Kas teie perekonnas on olnud või on ka teisi muusikainimesi? Mina olen esimene professionaalne mulje, aga ema ja isa laulis kooris Tallinna konservatooriumis õppisite seni simmanil käe all. Mul väga vedas, et ma kohtusin sellise inimesega nagu senist Simon algusest oli meil väga raske, kulus. Ženja Simonile ma mõistsin, mis tähendab vabalt laulda. Eriti tänulik olen ma talle selle eest, et ta väga südamlikult võta puu, see minu probleemidest ja peenetundeliselt oskab nõu anda, suunata afissidelt võib lugeda, et teie hääle liikkonna metsosopran aga Devist kooris laulate aldi partiisid kooris. Ma laulan Saldi Pärdi. Nii et vabalt saaks ka kogu aldi repertuaari laulda ja, ja katsu natukene soprani repertuaar, mis teile endale rohkem meeldin. AM ütles arvelt. Safran kui hilist muusika, siis ma ei mõtle, milline on kõige madalam noot toll ja see tuleb siis nii lahedasti välja. Mina alumine register praegu ei kõla, nagu ma ajan praegu harjutan kooris, muidugi ma laulan. Aga kui lähen seal Eestina, siis ma väga täpselt ja lihtalt minu nõrk koht praegu, kui palju ta päevas töötab. Neli päeva nädalas. Harjutan kakskolm tundi hommikupoole aga pärast lähen teel. Ja see paneb failide ajal need kaks-kolm tundi ja õhtune tööaladel seal kooril kontoniaga pärast koeri katsun veel kodus harjutada, teksti lihtsalt teksti õppida ja see on muidugi üks raskus praegu, et kui kooris kaasa laulda, siis peab neid tekste veel eraldi õppima. Aga eks see töö läheb viga astmega ikka kergemaks ja muidugi ei näe. Ludmilla Dombrovskaja esitas Eesti rahvalaulu tule koju, edasi kuulata kahte Tobiase laulunokk Türn romanss. Ja see järele Artur Lemba Me kenas kohakeses. Teie kavas või soolokavades, eriti on märgata ette väga sageli kaldute väga kaasaegsete heliloojate juurde. Mis teid seob kaasaegse muusika? Mulle meeldib laulda tänapäeva heliloojate palu. Aga kahjuks on kaasaegses muusikas vähe laule, mis mind väga vaimustunud. Mille jaoks on väga tähtis, et muusika ja tekst lähedalt seotud, millised on need teosed, mis teid huvitavad kaasaegses muusikas? Oli selge vene keeles ärasus katsuma eesti keeles. Niisiis seoses bloki juubeliga oli Ludmilla Dombrovskajal esinemine ühes raamatukogus. Otsides kaua selleks muusikat, jäi lauljatar lõpuks Sviridovi romantside juurde, sest helilooja on suutnud suurepäraselt edasi anda bloki sümbolistlike mõtte- ja tundemaailma. Ent seni on lauljatari päriselt leidmata tõlgitsus kujundid. Tsükli viienda osa jaoks, mis kannab pealkirja hommikul Moskvas on vaja veel leida sobiv värvivarjund. Milliseid autoreid üldse olete praeguseni esitanud? Kaasaegset muusikat interpreteerida on tõenäoliselt palju raskem kui minevikku, muusikat. Teate, see on? Ma praegu ei oska ütelda, raskel, kui ma ööbisin Sanderg mul oli raskusi rütmiliselt jäälind. Aga tekst ja muusika oli nii hästi seotud, kuidas vahe väljendanud, et mul ei olnud seal märgid niisama, on teil absoluutkuulmine? Ei oska mul lihtsalt väga palju töötama ja. Aga mis teid seob kaasaegse muusikaga? Siis see maailma harva võtan oma repertuaari sageli esitatavad romansi laule ja ma ei võta neid sellepärast, et nad ei meeldiks mulle, aga lihtsalt ma kardan alateadlikult jäljendada kuuldusi kaasaegse muusika puhul, muidugi tuleks küsida veel seda, et kuidas on sellisel juhtumil suhtelt publikuga publik on küllaltki traditsioone armastav ja väga tuttavat repertuaari armastav on vist selle repertuaari kaudu raskem ka publikuni jõuda, muidugi on raske, aga kontserdi del pärasbergimaaksin laulmas Sanderi ja siis ma lihtsalt kuulsin, saalis oli vaikus. Ma kuulen nagu ehmatasin, eks miks nii kaheksa, kohe hakkasin mõtlema, no võib-olla ootavad midagi väga rõveda, siis mõtlesin lihtsalt ennast väga kakkuja. Mul oli väga raske laulda. Esimene kord sander vihas, see oli neli romansse ist Giningagi seltsiks Adolf ripuvad ja see oli raamat ja raamat ja seal oli neli tükki ja siis jäärest kõik läksid ja pärast ütlesid, et ikka saad aru, mis ma tahtsin ütelda. Kuulsite kolme Schönbergi laulu tsüklist rippuvate aedade raamat. Edasi kuulete Bergi laulu. Teil tuleb tööd teha nüüd nii klaveri saatel kui koori saatel. Millised erinevused siin on, mis raskem, mis kergemad? Ma ei tunne end hästi, kui miine selja taga on palju rahvast. Aga vastupidi, kui minu ees on palju kuule siis on hea. Aga kui on palju rahvast selja taga, siis on seljatagune kindel, nagu öeldakse. Ma ei tunne praegu veel, võib-olla pärast tuleb see tunne, aga praegu ei ole mugav, nii et tunne on niisugune, et 90 kriitikutel selja seal siiski üpris sõbralik kriitikute vägi, kellega teil koos tuleb musitseerida lihtsalt võib-olla mul ei ole harjunud nii palju. Kui on solistina, siis ainult kaamera, siis muidugi ma olen rohkem vaba ja ja see on kõik teha, mis ma tahan ab. Kui kooriga siis vajan. Aga telligendil järgi. Ma küsisin, milline on kõige raskem teos olnud, aga võiks ka teisiti küsida, milline on teos olnud, mis teile endale kõige rohkem rõõmu pakkunud? Kuulsite Tšaikovski romansse, pettumus ja pisarad. Edasi veel kolm laulu šopäenilt. Kurb laul, kuidas kellelegi meeldib ja minu võlutar? Te ütlesite, et teile meeldib valida niisugust muusikat, kus ei ole eeskujusid. Tuntud muusikat interpreteerides tuleb veel rohkem töötada kui kaasaegse muusikaga. Tuleb leida kõigepealt see, mis on endale kõige omasem. Mis ennast kõige rohkem erutab. Traditsioone tuleb küll austada, kuid edasi öelda siiski kõike omas kõnes. Nii et kõige lähemas tulevikus on lindistamisel Sviridovi romansid plokis aladel ja seejärel siis vist võib ka uut soolokontsert ja see on härra Vello Nigeri. Millal see kalasem kehade poole tuleb Tallinnas? Võib-olla ehk te räägiksite natukene oma kontsertmeistritest, Kaagna on olnud võimalus töötada selliste heade kontsertmeistritega nagu mutter, sina, langu hirve Eigima Aino Hindrek, Riina keerits Evie Roos. Praegu oh, ma valmistun sulakontserdiks koos krunoloogiga. Bruno lukk on üks silmapaistvamaid eesti muusikuid. Ta on rikkalike kogemustega ja nõudlik. Ja töö temaga on inspireeriv ja huvitav. Ja ma olen väga tänulik Neile, kes on mind aidanud minul lauljal teel. Kuulsite kahte lide austeri romansi. Nende pealkirjad olid tänulikkus ja kas mäletad saate lõpuks veel Artur Lemba romanss ilma kuuta meil taevas ei selgi.