Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Mida muudavad inimeste argielus odavneb arvutuslik võimsus, akude kasvav jõudlus ja elektrimootorid. USA-s Californias arvavad autojuhid, et need kolm tegurit võtavad neilt töö pannes elektrimootor ja akud ja arvuti kokku. Sünnib ju isejuhtiv elektrisõiduk. Kedes mängust välja elektrimootori sünnib sõiduinfot vahendav platvorm, tänu millele peaaegu igaüks kaupa vedada. Kauba omaniku jaoks on oluline. Üha tõhusamaid transpordiviise sihitist paratamatuse tunnetamise stress, millest ajendatuna kaebas California veoautode juhtide Liit osa riigikogu Kohtusse kaebaja väidab, et osariigi seadusmuudatus kahjustab hinnanguliselt 70000 veoautojuhi tööd. Tegemist on suurte veoteenuste firmade kõrval tegutsevate sõltumatute ettevõtjatega, kelle majandusmudelit tuntakse modernses töökorralduses inglisekeelse lühendikki economy kaudu. Osariku uuendas tööseadust ja sätestas sellesse juhutöö tegijatele õiguste kaitset. Varasemalt tegid kõva häält muuhulgas Uberi lifti taksoteenuste pakkujad, kuna sarnaselt paljudele ajutiste teenustepakkujad Telekoristajatest laste hoidjateni puudub neil kõigil otsene tööandja. Juhutööde majanduse uued hiigelfirmad väidavad, et nemad ju töödi tellivaid. Pakuvad kõigest platvormid tellija teostaja vahelise pakkumise info vahetamiseks. Tšehhis poliitiline samm sundida tööandjaid võtma individuaalseid teenusepakkujad oma palgalehele koos tagatud miinimumpalga ja tööseadusest tulenevate õigustega. Huberialüht võitlevad seaduse vastu, kulutades järgmise aasta valimistel 90 miljonit dollarit nende vaadetega sobivate poliitikute toetamiseks. Kui uus seadus jõustub esimesest jaanuarist ja seega oleks tegemist seaduse tühistamisel viitavate sammude toetamisega nüüd siis võib mõneti üllatusena paista, et veoautojuhitasusid nende kaitseks loodud seaduse vastu protestima. Nende hirmuks on kaotada ettevõtja vabadus. Tüüpiliselt on uue veoauto investeeringud kusagil 150000 dollari juures, kuid nüüd nad kardavad, et peavad end allutama veoteenuse tellijast uue tööandja reeglitele tihti ettevõttele, mille juures nad on algupäraselt lahkunud oma tee autoga teenuse pakkumiseks. Sisuliselt kardavad Nad kaotada metsikumas töökorraldusest tuleneva majandusele. Kui eeliselt nende sissetulek on suhteliselt suurem võrreldes teiste juhutööd tegevate taksojuhtide, koristajate, kasseeride ja kas või parkide hooldajatega, kelle kaitseks uus seadus on mõeldud oodatavalt veoautojuhtide probleemid sellega ei piirdu. Nende töökorraldus muutub ega ole kunagi enam endine. Kadunud on stabiilsem elukestva ametiga ja ametiühingu abil kaitstud töö ajastumisse lõppes väljateenitud pensioniga. Töövõtjate positsioon muutub järjest nõrgemaks. California seadus on paid sümptom, millega protsessile reageeritakse. Juhusliku iseloomuga töö sisaldab suurt paindlikkust mitte ainult töö tegemise osas, vaid ka töötegijat. Ta näol kasvava automatiseerimise tulemusel muutub töö lihtsamaks ja tööpanuste info levikut. Toob kokku rohkem pakkujaid. Igaüks neist seisab enda eest ja on kompromisside osas paindlik. Isegi heatahtliku asjade korralduse juures on sellise tööpatja positsioon nõrgem võrreldes püsiva töölepinguga kolleegist. Ainult püsiva lepinguga pole enam mõistlik palgata, kui konkurendid kasutavad odavamat pakkumist. Lisaks muudab tehnoloogiaprotsessi enda jälgimise tõhusamaks, kuna süsteemi kaasatakse rohkem andmeid teenuse kvaliteedist ja töötaja tegevusest kuni kas või lõunapauside kestvuse analüüsini. Andmeanalüüsi. Võimaldab töötajast rohkem tööd kätte saada tänu millele koondub töö vähemate ettevõtete kätte. Nende võimu kasvab töövõtjatele oma vähenemise võrra. Jelena sööb Amazon näiteks hinge seest tuhandetest kauplustest, kuna pakub kliendile kaupa odavamalt ning paindlikumalt. Kes tahavad seda kaupa osta, peavad. Leidma tööd, miks siis mitte Amazoni laost või asuda selle kaupa vedama jalgratta, auto või veokiga. Viimane aga nõuab suuremat riskivalmidust. Investeeringuna oma sõidukisse ja seda ähvardavad riskid ongi juba realiseerumas. Kui mitte uute seadustena, siis varsti isejuhtivate veokite näol. Kuula varasemaid portaale. L2.