Mehhiko jõulud laspasse hädas kestavad kadestamisväärselt kaua, detsembri keskelt kuuenda jaanuarini. See on pikk, värviline ja vahva pühade aeg. Paberlaternad vara liitod ehivad kõiki tänavaid ja kodusid. Päevad on täis läbi aegade elanud vaale ja pidustusi. Keskmissale minnakse küünaldega rongkäikudes. Pärast missat prahvatab taevasse uhke ilutulestik. Lasvas saadase Kaheteistkümnenda öö traditsioonilisel etendusel on kolm kuningat teel Petlemma, et tervitada äsja sündinud Jeesus-last. Sel ööl jätavad lapsed oma kingad aknalaudadele ning kuningad Reyes maagos täidavad need kingitustega. Võiks arvata, et sellest jutustas kehjust kõlanud loos lõbuse jõululaul regaalude Reyes. Kuningate kingitus. Ajas. Helijälge ajas. Kaunist ja rahulikku pühapäeva, mina olen Helgi Erilaid. Ja mina olen Eke Christian õilaid. Tänane esimene laul oli loss loobase tänavuselt jõuluplaadilt ja just loss loobost järgmised tund aega kuulamegi. Asten avad anud from istel lai, lihtsalt veel üks bänd Ida-Los Angelesest oli Los loobuse 1978. aastal ilmunud heliplaadi nimi. Ja sellel on kaunis hispaaniakeelne valss Lažeerijadele Flores siis lilleaed, võilillede väljapanek. Mäletan seda laulu päris ammusest ajast, kuid alles nüüd uurisin järele, mida loss loobus, siin õieti lilledest laulab ja kas ta annabki lilledest oma musta hobuse seljas, ratsutan üle mägede ja läbi orgude. Miski ei suuda mind peatada, sest tulen järele oma lillele, et viia ta siit kaugele omaeneseaeda. Relv on mul vööl, nii et ärgu tulgu ükski siine aednik mind takistama. Peal on jäik ja no ei koolse. Nii kõlas Lazlovos karjääri algusaastatel, kui nad esitasid veel peamiselt Mehhiko traditsioonilist muusikat. Inglisekeelseid rokklugusid hakkasid David heid Algo lovi peres ja see seal roosas kirjutama hiljem 80.-te aastate algul ehk tasuks veidi rääkida Mehhiko mõjutustega popmuusikapärandist USA-s. Mujalgi maailmas. Loss loobus, asutamise ajaks oli juba nii mõnigi artist need toredad ladina rütmid tuntuks teinud. Esimesena meenub muidugi 50.-te rock n rolli staar lovitši väelans tegeliku nimega Richard Valenzuela kes hukkus gospadi holiga 1959. aasta traagilises lennuõnnetuses. Rutsi lab hamba mehhiko rahvalaulu põhjal loodud laul oli tolle ajajärgu suuri popid. Hiljem tegi Lozloobasleb hambast ka oma versiooni, mis osutus vägagi menukaks. Võib-olla on see isegi nende kõige kuulsam laul, aga ehk just sellepärast, jäägu ta täna siit saatest välja. Teise Lozloobusa eelkäijana võib nimetada Texase muusikut, tooks kes sooloartistina ja ka oma bändiga Sun Douglas kvintett tegi Mehhiko ainelist muusikat tuntuks 60.-te aastate lõpul ja seitsmekümnendatel. Tema üks tuntum lugu kõlas niimoodi. Taks ajam ja õrnalt mehhikopärane. Mändasseinov, mis vallutas raadiojaamu ja edetabeleid aastal 1970. Loss loobusele oli lisaks Mehhiko rahvamuusika tuntuks tegemisele väga tugev roll 80.-te aastate. USA kitarri rockis, mida mõnikord ka garaaži rokiks nimetatud Californias, aga mujalgi kerkis toona esile terve rida autentse kõlaga rokkbände, kelle üks jalg oli 50.-te rock n rollis, teine aga vägagi kaasaegses helikeeles. Nimetada võib selliseid gruppe nagu nendel Fuegas tõdel loots biit farmes, seisan nendes cookies ja talong Raidas, kuulame korra viimati nimetatud talong railiast, niisiis nagu Los loobassorid Nevadki California bänd ja esile kerkisid nad umbes samal ajal 80.-te aastate alguses. Longroilias muuseas avaldas tänavu kolmekümneaastase vaheaja järel jälle uut muusikat, aga läheme meie praegu ikkagi sinna kaugetesse 80-le. Kristjani Steven McCarthy, Low, Raido, kes nagu ka las loobasse jõudis kaheksakümnendatel aastatel minu teadvusse Soome raadiosaadete kaudu. Ja õnneks on tegemist muusikaga, mis ei aegu. Ja aga seda loss loobus. Inglisekeelset kitarri rokkima ju polegi veel täna kuulnud. Parandame selle vea los loobuse, peamiselt laulukirjutajad David Hyde algoyal Luiper ees on siin hakkama saanud tõelise meistriteosega. Kas hunt jääb ellu? Vilde Wulf vaev. Hunt tähendab selles loos meest, kes püüab talle võõras ja vaenulikus maailmas ellu jääda ja vastu pidada. Üks loovuse laulu kirjutajatest trummar Luib, kes on öelnud, et selles laulus jutustatakse nende bändi Los loobuašelluku eesteley Ida-Los. Angeles kujutas enesest kunagi Los Angelese jõe idapoolset piirkonda, kus oli ligi paar 1000 aastat olnud Gabriel Liina indiaanlaste kodupaik. Kaheksateistkümnenda sajandi lõpul jõudsid siia hispaanlased. Hiljem tuli üha enam sisserändajaid, venelasi, jaapanlasi ja väga palju mehhiklasi, sest arenes tööstus- ja nõudis töölisi. Viimased tulid peaasjalikult Mehhiko ost ja moodustasid õige varsti valdava enamuse kohalikust rahvast. Las lõbus tuli siin kokku. Aastal 1973 sündis õieti koolivendade David Hyde algoya Luibereci sarnasest muusikahuvist. Bändi kutsuti veel Frank Gonzales, seeder roosas. Jah, Conrad nõsanya. Nad mängisid kohalikes pulmades ja pidudel, tuuritasid ümbruskonnas ringi ja püüdsid oma loomingut ka kaugemal tutvustada. Need noored ameeriklased olid uhked oma Mehhiko juurde üle. Isade kultuur ja muusikatraditsioonid olid nende jaoks olulised. Läbi lööks suures rokimaailmas oli aga samuti oluline ja nii nad siis pididki küsima. Will-Wulf Sõrvaev, kas hunt suudab vastu pidada sellise nimega plaat ilmus 1984, järgmine album kuuvalguses tuli 87 ja sellel leidub kadu järgmine laul. Lase mind vabaks setmi free Rosali sest sind armastada liiga valus. Steve Berlin oma saksofoni kauamängivaga Biden, Laidlasemmuun jõudis Los loobus päriselt massidesse. Ühe erandiga olid sellel plaadil vaid inglisekeelsed lood. Ja just 80.-te aastate lõpul oligi bänd oma kommertsedu tipul. Mäletan hästi, kui tihti see tyybonber neti produtseeritud plaat ka meie kodusel lintmakil keerles. Ja loomulikult on need laulud mul peas. Äsjakuuldud loo autor on loss, loobusin kitarrist tseesar roosas, kes oli alati äratuntav tavama mustade päikeseprillide, süsimustade, juuste ja kitsa habeme poolest. Võiks vast öelda, et tseesar oli loss loobuse stiiliikoon. Aastaid hiljem jõudis tseesar roosas uudistesse jubedam isikliku elusündmuse pärast. Nimelt mõrvas üks sugulane tema abikaasa Sandra. Kuigi loss loobus, esitas peaasjalikult inglisekeelset muusikat, ei loobunud nad kunagi Mehhiko viisidest. Üks uhkemaid näiteid on LPT Ramireesi kirjutatud Elgusta. Elguston Lozloobuse neljandalt 1988 ilmunud albumilt läbistola l korrast on püstol ja süda. See on puhtalt hispaaniakeelne plaat. Tehanomarjatsi folkmuusikast jalus loobus on vaieldamatult selle stiilimeister. Album võitis 89. aastal parima mehhiko ameerika muusika Grammy't. Aga püstoli süda ei saanud kuulsaks mitte üksnes suurepäraselt esitatud emotsionaalsete laulude, vaid ka kõigi aegade parimate albumi kaante hulka arvatud kaanepildi tõttu. Mustvalgel pildil on õrnalt teineteist embab paar osaliselt luukerede na kujutatud, nad seisavad kõrvuti mehe vasakus käes on püstol ning vasakut luukere. Rinnakorvi ehib ainus värvilaik kogu pildil. Tulipunane süda. Kaanepilt on sama kirglik kui laulud plaadil. Mõistatuslik ladina maailm, millest meiesugused, leiged, põhjamaalased vist suurt midagi ei taipa. Plaadi kaaneautor on istel Leiczykano kunstnik George jeebeeess. Ja lõviperes on seebi juhib see otse plaadil kõlava muusika tulipunaselt kirglikku südamesse. Aga las loobuse muusikaline maailm on mitmekülgne ja avar ja avatud. Siin on eelmisele kontrastiks mõtlik ja nukker jumalapisarad. Küllap see kaunis laul jumala pisaratest viitab loss loobuse liikmete katoliikliku pärandile. Mehhiklaste jaoks ei ole jumal kunagi kaugel. Need olid hullumeelsed aastad seal oslo pasa, ülemaailmse kuulsusega aeg. Kui koitis uus kümnend üheksakümnendad, hakkasid asjad vaikselt muutma Toma. Las loobus. 90. aasta plaadi andan Neymar Four nimilaul räägib Los Angelese ladina linnaosade argielust. See on just see Los Angelese idaosa eemal glamuurist ja Vaikse ookeani randadest. Viimastel andmetel on 96 protsenti Ida-Los Angelese elanikest Ladina-Ameerika päritolu. Need kvartalid on midagi hoopis teistsugust kui Hollywoodi sära või selle tohutu linna rikkamate piirkondade miljonäri villad. Ida-Los Angelese tänavatel on aastakümneid tuntud relvastatud gängide vägivalda. See maailm, kust loss loobus, pärit ta Neybrahud. 1992 Olilos Laabast pärast pikki esinemistuure taas stuudios ja ilmavalgust nägi bändi kuues album, kiika lõi peres on öelnud. Küllap teavad kõik loominguga tegelevad inimesed seda kummalist tunnet. Äkki oled otse vaakumis, kõik on kuidagi kujutu ja vormitu peaaegu sürrealistlik, otsekui sõidaksid kanuus utumatunud ja tead vaid seda, et pead edasi sõudma. Niisiis me ei teadnud täpselt, kuhu me välja jõuame, kuid olime kindlad, et tee on õige ja see oli võrratu tunne. Kihko salvestada. Mine oli omamoodi spirituaalne katsetus, ütles Loui perest, kelle jaoks kiikkondlas loobuse lemmikalbum. Loominguprotsess on teadagi, üks salapärane ja seletama NATO asi. Aga selle protsessi käigus sündis maagiline üksildane tegelane kiiko, kes magas päikeseloojanguni ja ilmus välja siis, kui lavendli värviline kuu taevasse oli tõusnud. Mängis oma mänge, tantsis, tantsis läbi terve ööpäeval, aga magasi nägi unes rohelisi kingi, toredaid soenguid ja magusaid kooke selle lauluteksti tehesele. Lõvi peres oma lapsepõlvele mõelnud. Nii, siin on siis kiika anud leevender, moon. Just kuuldud lauluga jõuame, on minu jaoks kõige põnevama ajajärgu juurde selle Los Angelesse bändi loos. 1992. aastal ilmunud kiika oli esimene kolmest loss loobuse plaadist mille produtseeris mees nimega Mitsu Froome. Froome oli produtsent, kes ei kartnud muusikalisi eksperimente. Tema kaasabil loodud laulud kõlavad veidi teistmoodi. Nad on eriskummalise helipildiga ekstsentrilised. Las lobuse ainus mitte Mehhiko päritolu liige, saksofonist Steve Berlin on öelnud, et Froome'i abil loodud muutis Lazlo post palju. Üheksakümnendatel kuulusid nad veel suure plaadifirma hoonerblades tiiva alla ja meestel oli vabadus teha, mida süda lustis. Aitäh, aga samas kõlasid nad nagu ei keegi teine kuulama selle ajajärgu laulu veel loo nimi on männis Bows ja ka siin on kuulda, eks, päris uhke Steve Berliinist saksofonisoolo. Kui me veel siit ilmast lahkus, naersid kõik mehed ja nutsid kõik tüdrukud viisime ta jõe äärde ja lasksime veevoolul tema keha viimasesse puhkepaika kanda. Los laabuse loomingus on üpris vähe laule, mille autoriteks poleks märgitud David Idalgoya Loui peres. Tavaliselt on ja tavaliselt loob David lauludele meloodia ja lovi sõnad. Mõlemad viiekümnendatel sündinud mehed on erakordselt andekad, võimelised nii laulma kui igasuguseid pille mängima algusest siis 1973.-st aastast peale Allos loobuses siiani jätkanud ka teised asutajaliikmed, tseesar roosas ja passimeeskonnad Lõsanya 2002 ilmus tol ajal juba 50.-tesse eluaastatesse jõudnud muusikute 10. stuudioalbum Kurmooning Atslan asjatundjate väidet. Bel segunevad sellel plaadil rokkrütmibluus, soul ja ikka Mehhiko folk. Aslan kujutab enesest aga kunagi Mehhikos elanud apteegi või siis ka Ats teegi hõimude esivanemate kodu ja ajaloolased pole siiani selgeks saanud, kas tegemist on puhtalt müütilise või tegelikult eksisteerinud ammuse paigaga. Nõnda jõudsime kiilas loobusega 20 esimesse sajandisse ja ikka maalivad David heid algaja. Lõviperes pilt USA mehhiklaste argipäevast ikka elektrikitarride jõuliste helide saatel. Hilisematel Losla hobuseplaatidel on päris suur osa lauludest hispaaniakeelsed. Võib-olla tuleb see osaliselt ka sellest, et suur maailm on bändi vaikselt unustama hakanud ja laulude sihtgrupiks on aina enam latiinod, nagu neid lõuna poolt pärit inimesi USA-s kutsutakse. Ja nüüd juba pensioniikka jõudnud härrasmeestel on oma kogukonnale ikka ja jälle midagi uut öelda. Tõepoolest, mine sa tea, mis peitub nende kuldsete väravate taga tõeline ime või seninägematu ilu või paiku, kus sa saaksid igavesti nooreks jääda. Tänavu säilos loobusel valmis jõuluplaat, alustasime ühe selle plaadi lauluga, lõpetame teisega soovides kooslas loobusega kõigile rõõmsat pühade ootust.