Anname siht jagada raamiga, tõmbama. Esimene oli esialgu, et me ei löö, veri on juurviljamüüjana kariväli laiali päri, naised mitte kõrvale päri naisele. Stuudio teeme mustalt kõik läbi, olgugi et nõude ja neid esindajaid ei ole, aga võtab need kohad kõik ära. Nüüd läheb üles üle tiitri peale. Praegu jäi teadvustas vahele, unustasin ära, aga järgmine kord, kui me teeme läbi veel kord, siis teadustes on ka seal olev loosung võtta maha, nüüd see jäi vahele. Ongi proov ongi selle jaoks. Raha. Nii et kes on muidu kõik teksti mere aitäh, et kindlasti ei saa sellest hästi aru. Saate need olid meie esimesed stuudio režissööri assistendi, kes andsid stuudio juhtpuldid, korraldasid stuudiole ja lemmilingitasime salaja, nii et nad ei teadnud ja kasutage neid nalju ära oma punk töötutel. Ja pani imestama, miks televisiooni saade täna nagu teistkordselt uuesti otsast peale andnud. Siis asi oli nimelt selles, me tahtsime teile veel kord näidata Eesti televisiooni esimesed saated, vead või saate algustiitrid just nii, nagu ta 10 aastat tagasi esimesel saatepäeval eetrisse ilmus. Eesriided võrrelda, panite tähele, mis olid diktari kahel need olid ka pärit 10 aastatega ning nüüd enam ei kasutata nende lammardi liidi käetis vaade kahe on täna meil teel 1955. aastakäigumehed ja naised. Ühesõnaga need, ent alustasid televisioonis oma tööd 10 aastat tagasi. Mõni neist esimeses oli nädal-paar kuud hiljem. Ja ma arvan, et teil ei ole midagi selle vastu, kui igaüks meist veidikene tutatele ja vastaks lühidalt sellisele küsimusele. Küsimus on kõigile kuidas ja miks keegi televisioonis ja jalutasime, võib-olla stuudio esimesed reisid, Berit Leonard. Üksuse 54. aastal töötasin ma raadiorežissöörina ja siis saadeti mind. Kui Lätis avati telestuudio, saadeti mind sinna vaatama, uurima, et mismoodi seal lätlased kelladega toime tulevad. Ainult selles oli vahe, et neil oli pärast kahte proovis, tahad, et kõik üksipulgi lahti võetud ja algas alles tegelik monteerimine ja see lõppes 1955. aasta talvel veebruarikuud, õigemini siis tolleaegne komitee esimees, seltsimees Lembit, kalk tegi mulle kuivad mask, mürakas siin kerkima ettepaneku sõita juunikuus, sõita Moskvasse ja Leningradi, tutvuma nende stuudiote tööga. Nonii, saigi sõidetud siin, nii ma sattusingi. Televisioonid Moskvas ja Leningradis olime koos praeguse operaatori innovarandiga, seal ta istub, tema võib-olla jutustab edasi. Jah, ka mina töötan ennem raadiot Toomest vaatel maskiga kerkib kes, mis, tekkis ka huvi televisiooni ott pikemat kasvu ja haridusega seal ja ja fotod tundvad inimesed, nad ei jõudnud pikemalt. Anditooriutaja. Juhtuski nii, et valiti välja minna. Moskva siis olime umbes kuu aega küll elule väga pingeline. Palju väravad juurde, kunagi täitsa uudne üle muidugi kohapeal staadionil astute. Esimese tuleb huvitagi ratas, aga minul? Alguses kuna inimesi oli võrdlemisi vähe, meeldis igal inimesel, mitu analüüsi minu Hitleri adapteri röövlid erikaupmehe välja tõsta, veel alla kahe piidid. Tuleb reageerimiselt juhuslik. Et kõik oli esimese saatemuusika, oli välja valitud algus tiitriga välja rebitud liha markides kavatsevad. Noh, ja siis ma läksin vuta raadiot, ma usun, et ainult väga privaatne korter on palju temaga. Võtsin ta välja pealtvaates oli suur ehmatus kõigile. Juhtusime, ütles raadiole pärit loomingut päris alguses Mark mõnedel käest kunagi neid heliloojaid ooperi kirjutanud, olgu, räägime tänasest nädala tähendab nii harjunud kellemmardiga kaugelt kuuled, et saab jalgade. No muidugi, mõtlesin ületanud õpime Napolist televisiooniski. Matkasime matkadel religiooni lihtsalt tutvume, kuidas seda televisiooni tehaksegi, Tallinnat ehitati televisioonimast ja ma arvasin, et on usale, küllap tal kindlasti huvitab, ainult sellepärast läksingi matkata temaga tutvuma kaheksa nime, kes sellel uuel ja huvitaval alal kasulik olla. Siis tulime tagasi ja tegime esimese saate käegijat parimad käepärast nõrgegi. Märtin pannil diktorina seda esimest tegema. Nojah, ja siis, kuna me alati ja muide meie mitte ainult diktarit, vaid. Mõtlesime õnne proovida. Ja nii võetigi mind palun, lavatöölised paugutas ühes isikus ja hiljem sai minust operaator kasvanud välja. Jah, tingimused on sellised. Ja muidugi alult oli raske, ei olnud. Nii tootmisbaasid, puutusid isegi haamer ja naelad rääkimatest prožektorid juba. Paremas olukorras muidugi olid meil kälimehed. Nemad olid juba Siis ma mõtlesin, et noh, nimega televisioon, neli nadi aeg oli võrdlemisi lühike lõik või nii, kui kuuled, ikkagist tuli puude, minu pikkus ka natukene meeter 80. Toime on eraldi teema. Aga kes olid meie esimesed abid ja assistendid ei mäleta? Raiutada meie ollastena viibida Butaaliva puhkusel, jah. Jumala tulin vaatama, kuidas tööd ja toimetad siin käivad ringi, mingisid stuudiosse. Siis ma kohtusin sealsete noorte neidude hästi range olekuga. Kestis alastel mikrofoni võtme, venelastel aetaks ranget, nõudis absoluutset vaikust. Asi oli ka diskuteeriti pikk märkmete ja linna keskele kerkis, tõmbas tähelepanu endale, äratab tähelepanu ja siis hakkasin huvi tundma, mis ilmast peale tünni. Astusin, siis kontaktideks, Martiniga keda ma tundsin juba kunagise noorsooteatri päevilt ja pidasime läbirääkimisi. Martin tutvustas mulle siis televisioonitööd ja elu ja ja niimoodi juhtuski, et vormistati mendis augusti alguses. Alguses tööle. Aukartus muidugi tõrvast olid hirmus suur, annab aga tae televisioonis töötada veel suurem, sest asi tundub väga põnev, väga huvitav. Ja, ja peab ütlema, et ega, ega Penduda selles selles ei ole tulnud. Töö on, see on tõesti olnud olnud väga huvitav ja seda tulebki Meil kõigil tunnistada ka sinul number täpselt kuu aega peale mingit televisiooni tööle asuda. Kaks asjaolu sakslus kokku nimelt filmi. Siia ja oskas mulle nii suurepäraselt ja toredat edasi anda seda elu mis siin mäes toimub, seda uut ja seda, seda seninähtamatut, mis, mis ei ole võrdne filmikunstiga, mis ei ole võrdne võib-olla ühegi teise kunstialade. Ja siis sa lihtsalt Ei saanud. Tänasel päeval tunduvad väga lihtsad sõnad aga iseenesestmõistetavana mille nuppude arvu tead peast ka siis, kui une pealt järk. Kuid tol momendil muidugi võttis ta mitmeks ööks une ära, sellepärast et kartsid, et ei oska lihtsalt ennast kohandada selle puldiga selle tehnikaga ei oska kohendada. Puudu jäi, õpetuspraktika on, muidugi oli sell ajal ja nendel päevadel meie kõige suurem õpetaja, sellepärast meil teisi õpetajaid ei olnud kuskilt kedagi mingisugust kooli ega mitte mingisugust sellist. Reetsid teoreetilisi tunde, praktilisi tunde ei olnud, kuid õnneks olid sel ajal saata, et lihtsalt selles mõttes, et me demonstreerisin peaasjaliselt tiime. Elavaid saatus oli vähe, aga filmide eest juba hoolitses meil Mati rätsnik, minu kõrvalistuja ja tema juba vastutad, vastutad nende eest nii. Meil kui. Nojaa, minu televisiooni sattumine on muidugi ka nii pooljuhuslik, kuulsin lihtsalt, et televisioonis oli vaja kinomehaanikut ja tulin siis sealt proovinud, ehk võetakse. Ja nii ma siis lasengi. Huvitav asi, et filmid kõik, mis me oma saadet läbi vaatasime, Tomasin võimalik vaadatavat, käisime mööda linna kinose, täitis sealt abi et läbi vaadata. Ja siis üks huvitav juhus, mis seal veeretada, seda tunnet. Kunagi jooksis meil televisioonis ja foorumi kinos ühel ajal üks ja sama, küll seda veel osad Euroopa randa Ginatoobiasse järgul. Aga no toimetaja, kes meil sel ajal oli Canonova räägiks siis edasi toimetada, kuidas nemad oma tööd tegid ja oli muidugi Lükatakse vette ja vaata ujub välja või, või upud ära. Ma tulin sel ajal parajasti Saksamaalehe juures, töötas, seal tuli keelega tegemist teha, aga televisioonikeel oli veel vähem tuntud, nii et. Kõik räägivad, et murest kerkisid vabariigitelevisioonis oli midagi suurepärast. Romantika kõigile koolipoistele ja mina ka koolipoisina lugesin ajalehest teadet. Toimub televisiooni diktorite konkurss. Võtsin siis osa. Osavõtjaid oli päris palju, üle 100. Nähtavasti paremat ei olnud. Sälgi siia katuse alla tööle. Ja tõepoolest esimene saade ei olnud ainult minule debüüdiks, vaid selle Berliini saate režissööriks. Ühtlasi meie diktorite esimeseks õpetajaks sai tollest päevast Vello Rummo. Ja mina olin küll kümmekond aastat varem seal 1945. aastal alustanud tööd raadiot ja Tegelenud raadiotööga, kuid televisioonist puudus igasugune ettekujutus ja majja asumisel ja peale selle raadiot omal ajal ära kippusin, see oli see hing, igatses plaate, jääb keha ja teatri koorimaga taim, taim, paar aastat töötada, Piaatri kaduda, esime siseneda lavastuse juurde. Kui juba hakata veenma, et löömisel niisugune uus. Huvitav kunsti, haruga, televisioon, hinnangaja, kaadrit, kus need mujalt võtta või ehk raadioteatris vana külalisest tuleb ka kaasa lüüa. Ma tundsin kaua aega vastu mind ventideks perverdid tolleaegse raadiokomitee esimehe asetäitja siis, kui nad aatomite allus sel ajal kultuuriministeerium või siis kultuuriminister ja tema asetäitja. Ja lõpuks tuligi mul alla anda. Ja tagantjärgi võttes muidugi kahetada seda sammu ei tulnud. Tööpäevad algasid huvitavalt. Kiievisse kolla püüdsime hankida, ei saa ettevalmistust, kõik selles töös on mingisuguseid kogemusi. Minule võimaldati kohe pärast paari kuist töötamist kiirekskursioon Kiievisse. Kiievi stuudiate, kes oli minu meelest hõlmad Nõukogude liidus. Kolmandal alustas tööd pärast Leningradi Moskvat, kes seal kauem töötanud. Tegeldi hankega, olgu, see matk kestis 10 päeva, 10-lt päevalt kuus ööpäeva kulus sõidu peal edasi-tagasi ja nendest neljast päevast üks päev juhtus just olema Kiievist puhkepäev. Siiski kolme päevaga. Laadal lubatakse vanemate uude kogemuse saanud režissöör ja kui ma siis jõudsin detsembrit, hetkel oli see, ega ma jõudsin tagasi Tallinna, siis vahepeal päevil oli just meie stuudiot direktoriks määratud seltsimees piip kes kuulas ära minu lühikese komandeeringuaruanded ja Ta ütles selle peale päris nagu sul endastmõistetavusega. No leitigi esimesest jaanuarist peale asutaja režissööri ametit. Ma kohkusin hoopis ära, aga nagu me kõik seltsi võt piipu tunneme tema neid pika aja jooksul, temal on niisugune vankumatu kõigutamatu usk muudesse kanalitesse, kes kõik võivad ühe mõõduka aja jooksul kes peavad suutma igasuguses olukorras kohaneda ja kohanevad ja oma tööd hästi teevad, nagu ta oli veendunud. Ja. Ja nii ka edaspidi kolmudest minu mälestuse järgi. Eriti, mis puudutas nüüd näitejuhtide režissööri kaadrisse, Ahtitamiselt abidestasid põhimõtteliselt see, kaasa tuli kõik noorema põlvkonna teate töötajate seas juba siin tutvustasid ennast Ants Kivirähk, Endel Nõmberg, kes olid teatrist tulnud ja minu vastu pärast Melchiori peate töölt ka tekkivat valdu Himbek. Minu koolidele. Ka ja nii ma siis tulin ja et ta pidi niisugune vahepealne kunstini põlema. Tol ajal öeldi juba, et peab ikka kuskil põlema ja kuigi see on seniajani lahendamata, et Winston Nii aafriti peale, et ju ta siis kasuks tuleb, mida rohkem stuudios tööd teha. Nii väiksemate puute peale hakata. Et Jüri kōik, praegune operaatoritest saadik sõpra Tulnud peale tehnikumi lõpetamist suunati mind tööle televisiooni. Ja tulime siia heal päeval võib niimoodi ütles. Kui annad alla, oli, siis meil tööandjad olid. Päeval tuleb, teadis, et teada, mis tal oli puhkepäeva või veidi, mida kihva keerata. Anaveljand asi tuttavaks ja hakkas laabuma. Muidugi, see oli veel päris kaua aega, et mida te tegelikult ei olnudki, Allawi kattusid kohe õige koha peale. Nüüd on kuidagi imelik mõelda, et praegu see viga ja mõtted tegelikult sõidad rohkem vea kõrval platsil. Et need tehniline personal selle tehnikaga nii sina peal. Kinnisilmi võib öelda, kus midagi juhtunud. Kuidas läheb, veelgi enam ei lubanud veel elavnemist, tehnika pärast ei leita ja mida aga uut? Kujutage ette, õhtuti peale karjud, väeti oma töö oli tehtud, titaksime alla kaetud ja selleaegsete pillidega, nagu netis olid. Nimelt televisioonis eriti sellised inimesed, kes noh, peaaegu mitte midagi ei teadnud televisioonis. Aga kuidagi tareke täkit toimuma kõige, kuidas neid tegema hakata, kus me delete väljas. Ja see esimene korras vennasvabariikidest õigetesse, nii palju Leningradi Kiievis, kuhu minul oli õnn kõigepealt kohe sattuda Moskvas, hiljem teises stuudios, aeg käis, ma mäletan paari aasta jooksul, kus kiiresti edenes teine abistamise veerand, niisugune oli vennasvabariikide töötajate sõitmine, hiljem nelja ehk nööri ja kolisin võttu Pakovskist Leningradist, ühest suurimast, keda meie tundsime televisioonientusiastid, kes juba ennesõja-aastail töötas Leningrad, katke saadete televisiooni katsesaadete juures. Veendunud režissööri assistent, kes pidas seda ametit kõige kõrgemaks ja, ja ei tahtnud sellest mööduda, kuigi tema kogemused oleksid võimaldanud juba suuremat laiemat tööd teha. Tema. Need on võib-olla kõige esimeseks pannud ja pärast hakkas niisugune. Järgmisel astmel on niisugune omavaheline kogemuste vahetamine juba seda üks tegelikult võrdlemisi kurje dressi analüüsida püüdes, nii kuidas me selle teha suutsime? Tervikut? Muidugi filmil ja tegelikult kaks liini kaks erinevat suhtumist asjadesse. Kõigepealt Moskva oli oma, suures stuudioga võiks uute võimalustega avaramad võimalused suurstuudio Mitlustatanud ruutmeetrilt. Leningrad, mis oli väga sarnane meiega meie stuudio, kus me töötasime, esimesed säält tegime ja uutega tegime neid saateid, seal oli umbes 18 ruutmeetrit suur praegu see, kus me viibime, on 92 ruutmeetrit. Leningradis on umbes 56 kasulikult need enam-vähem need võimalused nagu sattusid kokku ja selle tõttu pakurski ettepanekut ja Leningradi käsitluslaad. Annie materjalikäsitluslaad oli meile natuke nagu lähedasem kui Moskva. Sellepärast me suundusime ta esimestes saadetes esimestest Volge hinguteks, suundusime rohkem Leningradi järel ruumi. Stuudiosse number üks, mida tuntakse raadiomajas raadioteatri nime all kus tuli liikuda kaameratele, esineb paigutada kõik ühele laulukoori või orkestriastmele. Osale lava pinnalt ainult ja alles vist päris 56. aasta päris jaanuari algpäevi, kui me taime siia sellesse stuudiosse, miks juba püüti sisustada meie tolleaegsete teadmistega ja omandatud pisukate kogemuste põhjal juba televisiooni stuudioks toimusid paralleelselt kaks aastat, nii siit kui sealt need olid juba keerulised saadaksid kahes stuudios ühes stuudios kombineeritud saated, nagu esimesed teatri. Nende hulgas on võib-olla ma hüppan korraks natukene, Edgar, niisugune esimene muusikateatri etendus nagu, nagu Estonia teatri stuudiosse toodud, kuna üle kanda kaamera stuudio stuudiosse toodud Adrian Robert opereti Rummu Jüri mis tuli Stanley mõlemast ruumist ja mille edasi andmiseks meil puudusid objektiivsed võimalused hoopiski kunagi paigutada siia teatri, orkestrit ja dekoratsiooni täiel määral üldse polnud võimalik ja siis tulime kasutades ära just Leningradi kitsalt tingimustes omandatud kogemusi. Esimene esimest korda heliüleskirjutuse ja, ja muusikaline osa läks juba helilindi. Hirmsa mure, aga mis siis, kui see äkki katkeb? Vere algpäevil alati, aga õnnelik oli see, et, et kõik need minu kõikne ikka noorele ja oli meil Üle kivide ja kändude saade pidi eetris. Aga muidugi ruumid, ruumid, ruumi, peegeldid, päevast märkaksime liiget. Maraja. Mul tuleb meelde, et neil on ikkagi nääriõhtu linik element, mis oli meil omavaheline puhkeõhtul. Jää kajastus Telektroovi korter ja käratas ruumikitsikus, palun, võib-olla režissöör paneb käimlatele lindi, kuuleme natukene. Algab näärikontser, meie proovid veel, et ütleme, televisioonitöötaja, Palju aega juba möödas sellest kui kutsute ellu pildi raadio Tallinna kolduma, kodu ega kohta pole seal veel mitte olemas. Tõepära pildi raadio direktsioonile administratsioonile peaks eriti südamelähedane olema. Uuel aastal on kavas televisiooni saadetes hulgaliselt üle kanda spordivõistlusi eeldusetele kavatsuse teostamiseks on olemas juba spordisaadete vastutav toimetaja. Erdi. Näki aitäh. Kaasa oma kindla asupaiga otsingutel on pikemat aega viibinud ühiskondlik-poliitiliste saadete toimetuse mehed. Ikka ja jälle kuuleme neid alustamas laulu. Ja see lilledel käib tihti ühiskondlik-poliitiliste seal lihtsalt selleks, et neil polnud üldse ruumi, kus jälleower need käisid mapist makita mööda maja ringi ja ja see jutt oli sellest, et pehmetaja kiibudega RMK mäkke käib kõbed piibuga ringi vaatajatele veidikene tellitud. Ja tõepoolest, siin majad olid ju elutingimused, on. Mina mäletan veel väga hästi, kuidas terve stuudio personal, terve stuudio kollektiiv mahtus ära ühte väiksesse tuppa, selle maja esimesel korrusel oli ametiühingu tuba olnud sel ajal raadios ja jaotatud ja ja siis algab eluruumi ehk võitlus, muidu kavandasid raadiotöötajad iseenesestmõistetavalt vastupanu sellele. Nende töötingimused muutusid järjest raskemaks, aga televisioonipääsu. Kuid töö peab kinnitama, et juba päris algpäevil Mingisugused vastuvõetavad tingimused ja kui see ei leidnud heakskiitu, kuna oli ette näha, et juba paari aastaga on tööks kiire arengu juures tööks tingimused kitsad siis teine projekt, mille kohaselt juba viiduseli püstitamisele püstitatud terve rida uute stuudiote hooneid, kuid mis meile nii väikesed, kui need kogemused olid. See sisaldaks mäletavasti lühe küllalt avaralt stuudioga kõik kõrvalruumid, tarvilikud tingimused siiski selles hoones oleksid puudunud. Kui kogenematu? Ütleme veel kaugema aja peale nihutada aga tele pilve ehitada siis niisugune maja, mis ka ikkagi mõned aastakümned suudab kiiresti areneva televisioonivajaduse rahuldada. Ja õnnestus siis luua niisugune suurepärane arhitektide, ehitajate, kollektiiv ja televisioonientusiastide kollektiiv ka väljastpoolt maja, nende hulgas vaade raadiomaja projekteerimise ja ehitamise juures olnud hea spetsialist, kes meil riikoja siis kuuleksime kollektiivselt koiduarhitekt projekti peainsener seltsimees kipper, kellega koos selle kollektiiviga näiteks minul võimalus. Ma mäletan eriti agaralt, organiseeris seda võimalust ja saatis meid komandöri pikale reisile mööda Nõukogude Liidu valminud ja ehitatavaid televisioonistuudio peasiht oli jõuda Taškenti, kus oli antud momendil teadaolev parim stuudio ehitatud uus, hiljuti käiku läinud ehitus. Uuesti Moskva stuudio ja püüdsime seal märgata kõike niisugust, mis oleks kasulik uue maja projekteerimisel. Siis algas projekteerimine, võitlus esimese individuaalindividuaalse projekti. Liigutada, aga mis nüüd lõpuks valmis sai, aga kui televisioonil neil päevil jutud juba päritlasele Aderoskisse kovi, ahven, esimene pool, aga siin on ette nähtud veel tuure juurdeehituse võimalus, töötingimuste avaldamise võimalus igavesel, eks avanevad tingimused olla registreeritud seal uued majad, käharate räägile tähtedel. Rääkivad ei ole midagi võrreldes vana, aga siin oli jutt 18 ruutmeetrit. Kahe ruutmeetrini tuuli, nüüd on meil juba korraks juttu kolm. Järgnesin seda siis poolteist väga ei lasknud ja see kõige pisem, mida me nüüd nimetame väikeseks stuudio on peaaegu sama tutvuse praegu. Laius oli karabrid, meie uus stuudio 300 ja peale selle on veel terve rida kõrvalruunad. Näitlejate tarvis garderoobid, suured, avarad fuajeed mida saab siis kasutada proovide tegemine ja lihtsalt niisama külaliste vastuvõtmiseks näitlejatel kokku. Edge astet ootavad neid võimalusi muidugi värvi maja kaheksa töötades ei olnud Ameerika samm edasi, on väga suur. Tänu nendele inimestele, kes seda ajakirjade lehtede keskel valminud lõpuks ehitasid. No öeldakse ju nii, et esimene kümneraator olevat raske ja siis läheb, läheb asi kergemaks. No need ongi see esimene 10 nöör ja uus maja valmis. Ja me lähme veel laadima, ega tegelikult, kes oli lugeda erinevate õppe lükata. Paistab SKP esimene 10. Keemilised ja niivõrd keeruliseks tehtud, et jaa Niva tehnilisi võimalusi kolm korda vähemalt rohkem kui vanad. Surutud õpipoisi ägedale hakata jälle otsast peale vaatama. Mõtlesime nendele kunagistele vigurite rüüstasime taastada.