Ning nüüd kihnukeelse uudise ratast, kehtlasetseening sealpool merd ja Kase Mark tahaks täna täitjale teada anda, kuidas läks minema esmaspäeva arupidamine Eesti kultuuri koja ning Kultuuriministeeriumi teemaks olid rahvuskultuur ning rahvakultuur. Ega sõna rahvuskultuur kohta päris selgelt otsus Sovskid teha pandio teistes riikessonal rahvustähendus, terve riigi rahvas. Meite laga rahvust tähendab pigem ühte etnost. Antud juhul eestlast, kes last või liivlaste isegi aga ette tuliseks läks mõttevahetus siis, kui tuli jutuks eelmise valitsuse otsus saata 15 miljonit eurot huviharidusse ning see kohtas mina küsigi uje Matu Mare käest on siis mõni Eroqva jõudnud tema juhitavas pärimuskooli. No Kihnu on juba jõudnud Kihnu valda Sand isegi Tweegaht juurde tulnud selle raha jagamise pärast Kihnus Andres Noorsootöötaja näiteks tões, nüüd. Noorsootöö hakkab asendama siis huviharidust või saan ma õigesti aru, minu teada noorsootöö on ikka huvitegevus, aga mitte huviharidus. Seal Antsakast segadust ka selle sama asjaga samamoodi nagu mõistetega rahvakultuur, rahvuskultuur, alkomeeter, Kihnus, vete palju segadust sellega, et huviharidusega ning huvitegevusega ning huviringidega ning kelle ülesanded need on, Kissi, neid, kuidas, et see on natuke sihuke uus ning keeruline asi, et sellest aru soe, kas ta jää tulemata, seda sellest gobeli pole aru saan, et ei mõista mina lapsevanemana veel ühtija arvata sellestki räägitust. Kihnu pärimuskool jääb alles Hino pärimus kuuele ei põle toetust juure, Soanega ei põle tulevikku ega elulootus sellele koolile antud, et ta läheb siis lihtsalt huviringiks, muutub Kihnu, valdas tavaliseks huviringiks akordioniringiks või viiuliringiks kitarriringiks või, või trummiringiks, et tagurpidi käik, jah, sellel asjal antud riigi nagu sellise võib-olla mõtlematuse tagajärjel kindlast mõtlematusi, tagajärjele. Tahaks loota, et muusikakoolid, kunstikoolid, pärimuskoolid, kõik siuksed, kus ant ikkagi õppekavad ning Gustanud siuksed, õpetajad kitsi, oma ainevaldkonda ette vägevas tundvad, et seda süsteemi mitte see võimas rahasüst nüüd lõhub. Seal ta Kihnu näite puhul paistavad, lõhub veojõud, ei hakka sinna peale, et see on nagu teised suunised on, põle teha, kedagi läheb hingusele lihtsalt. Muretsege liiga paljutõotav surra viimsena. Noh, ei tea, juba loetuses kadunud mõistagi arvata kedagi. Inimkonna ajalugu juba erinevad tsivilisatsioonid tulevad ning lähtuvad, paljud keeled on sündinud ning närtsinud ning kust on niuke, võiks kihnu kultuuri ning keele saatus olla. Kihnu kultuuri keelt teame ju meite põlvkond, Andrejs Kihnus, kes elavad ning teame hirmust muud ikka pingutama selle nimel, et see ollakse tega kestaks, aga lase kestmine sõltub sellest, et kas inimesed saavad Kihnus elada, kas nendel on töökohad ning see ongi nagu kõige tähtsam ikkagi see majanduslik alustala peab olema, et noored inimesed, kellel on pisikesed lapsed, saaksid Kihnus elada, et toimiks kuuel saanud meid oli ju väga heal tasemel praegu, mis annavad Toredat olnudki Kihnu õpetajad ning Pikkond väga, väga hästi. See on nagu üks põhjus kindlasti, miks võiks Kihnus elada kindla peale hetkeolukordades on hästi kõik, aga aga, aga jah, mis tööd seal teha, et vanad elatusalad enam pole elatusalad vaid on lihtsalt niisugune nagu traditsiooni oskused sellega võib-olla peret ülal pidada, enam ei saa kalapüügiga seotud juba ka minevikku minem nähtused, võõri kalamehi või kalameeste perekondi enam juure tuleta peaks nagu väga praegu uurima ning mõtlema ja pingutama selle nimel, et uusi elatusalasid. Uusi küll, eks ole, neid saab viljeleda ju kõikes saab maisemal, sõidad Ameerika ikka kõike, seda saad ju seal ka teha. Aga hülgepüüd mullal ei tee ju, kui Kihnus ning seal Nad püüdsid ühe aasta vanast õhta mehed kogu kutsu ning hülgepüüdu viia Maarja, kus aga asja pärast see ebaõnnestus. No vot, kihlastel jah, ise on ka ikkagi sihukest tahtmist võib-olla vähe ning palju lihtsam on selle kaasaegse eluga kaasa minna, selle asemel, et ta hülgevalla minna, et see on ju raskem valik. Et kõik muud asjad on lihtsamad, tänapäeval kõik on kättesaadavad ning paljude valikute hulka see ei pea sugugi olema esimene valik. Pärimuskultuur. Et see on ikkagi noh, need jah, selliste hoidjate või meitesuguste nagu ees ülesanne ikka väärtuste, sellest rääki oluline, neid oskusi ka keeleoskusi alles oodamis sealjuures olnud. Et seda ikka peame promo teha nii keemia, koa ning nii, aga ikkagi noh, miks ma räägi nendest uutest eladus elatusaladest, et siis on ikkagi võimalus, et kui sa päevade arvutiga tüveniks palka, et siis sa võid ju muul ajal kala püüda ning ülge veel või või noh, kõiki võid teha ju Kihnu oma koduelades, aga noh, sissetulekud on lihtsalt küsimus tänapäeval lapsibuliternics suva lihtsalt sellega hülgepüügi ühti. Eletus nüüdsel ajal. Kihnu kultuur on rahvuskultuur või on see rahvakultuur? See on küsimus, mille vastust ei jää ikka siiamaani on seda ju kvalifitseeritud rahvakultuuri all, et see on rahvakultuur. Aga miks ka mitte rahvuskultuur on, minu meelest on see kihnu kultuur Eesti rahvuse üks uhkuse asi, et ta võiks ka siis rahvuslik uhkus olla. Rahvuskultuur. Eesti kultuuri koda läks siis tera lõhki, kui Jaak Visnap ütles, et virve oma laule ka on kõrgkultuur ning mõned hakkasid karjuma, ütlesid, et ei, et see on ikka rahvakultuur. Kõrgkultuur on kutseline kultuur, see asi läheb üle maailma ning Visnap panijaga vastaga. Virve ongi üle maailma läinud juba. Ja, ja selles mõttes on see väga tore ning intrigeeriv küsimus ikka muidugi asjal tehase sõja vahet selgelt, et mis seal professionaalne kultuur mis vitud rahvakultuur siis lihtne on see, et sa teed seda, mida sa mõistad, kuidas tahad nagu see asi nagu kihmunalistentsele joonistas või võttis pintsli irveni hakkas joonistama või laul laulja hakkas laulma või läks ka kiriku laulma? Seda kriipsu kahe kultuuri vahel anud moest võimata vedada. Virvey tunneb nooti, aga terve rahvas laulab ju tema laulab Veneetsias käisime, siis arvati, et see ongi rahvalaul. Eks minagi Oledest ette paelu, need välismeediasse, tein lugusi, aitan teda, tõlkija filme kõiki, et mis on nagu ülemaailmanähtavatest paljudes kohtades, et hunta juba tuntud ning virvega nagu eriti tore teha Saksamaalt pärit filmitegijatega lugusid räägib saksa keelt kohta ja kohati nagu rahvusvaheline tegelane Kihnu Kihnu kultuuriruumist ja. Virve käis saksa koolis lapsepõlves ning tema laulud andki saksa siider tabeli peal ju üles ehitatega seda liider, tahvel tole kõikes eesti kultuuris ju tunda küll Kungla rahvas ning kõik need on ju. Vaat see ongi sihuke armas, tore julg teha ja luua ja tunda sellest loomisest rõõmu ning sellest rõõmu, et see kõiki teisi rõõmustab. See on väga ja väga tore, aga jah, mitte kuidas teda nagu nimeta kuidas, nagu liigituse alla selline tegevus panna vaat sellele mäega vastuse võlgu ma tõstid, jah. Kõik, kelles asja rahvas loob ning inimesed loovad peagi silti külge vanemad, las ta kasub ning elab Ede kohe palju, kui temal aeg antud on. Seda küll, et las ainult, et tuleks loomingut ja inspiratsiooni ja kõike muud, et väga tore, et mida, mida rohkem neid laule andi seda parem olnud, et ei teadest kusagile liigitama. Ja kultuuriminister Tõnis Lukas, sinu eelkäijad Signe Kivi ning Margus Allikmaa. Kui nendega koos esitasime Kihnu Unesco see siis kriipsutasin alla, et kõige tähtsamad on ikkagi kultuuri alustalad. Need on saare peal kalandus, merendus, põllumajanduskäsitöö ning selle pealt kasub liukultuur. Aga ohuallikana näitasime turismi, nüüd aga tuuled hoopis teise koosi peale keeranud. Sest sina sellest arvad. No küllap Kihnu kultuuri hoiab ka kultuurirahastu ja, ja hariduserahastu ja sellised asjad, aga ma saan aru küll, mis sa mõtled, mark, et, et sellistest ütleme, rahva eluks vajalikest tegevustest. Kui rahvas oma kultuuri on tuletanud mingitest asjadest, ta on merega seotud, ta on karjapõllupidamisega seotud siis kui neid seoseid enam ei ole, siis see kultuur ka muutub, aga kui me tahame teda hoida, peab neid seoseid looma ja sellepärast ei ole õige, et ainult turismiga saab tegeleda, et ma olen ise kokku puutunud näiteks kalanduse teemadega. Et need kalakvoodid vahepeal olid Kihnu kaluritele ebasoodsad ja see omakorda mõjus kindlasti halvasti ka kultuurile, kui mõnigi mees ära läks, kas mandrile või Norra või Soome ehitajaks tööle jättis kalapüügijättis selle kohaliku kultuuri edendamata ja võib-olla mõni peregi läks sellepärast ära ja lapsi vähem ja kõik nii. Nii et jah, kultuur on tervikkultuur, on tegelikult igal pool, kultuur ei olegi väga kitsas, omaette valdkond. Anu raud on hoiatan et käsitöö on ette ilus ning väärtuslik ning kannab enge omaga siis, kui seda tehase oma perekonnaliikmetele, lähedastele aga niipea, kui seda müüma hakatakse, siis kvaliteet minna alla. Kui hakkad oma rahvakunsti müüma, siis lõpuks nõida. Anu teeb oma sõnade järgi jah, see sinu selja tagaseina peal see vaiptorn, mille Anu mulle kinkis, see on mulle tehtud ja kingitud ei ole müüdud ja siin on tõesti hing sees, aga kultuur ongi inimeseks olemise osa. Ja loomulikult osa meist saab selle eest ka raha, kõik inimesed vajavad seda ja siis ostetakse nii seda käsitööd, aga mõtleme, mis see käsitöö on, et see on praegu justkui kunsti osa, aga käsitöö tulemused tegelikult on nii selga panna, kätte panna eluks vajalikud asjad, tööriistad, kõik praegu ostetakse neid kui suveniire. Aga tegelikult olid need hädapärast eluliselt olulised asjad, kõik tuur tuleb inimeste elust endast, sellest ainult turismiobjekti ei tee, et see oleks vägisi tegema. Selline saigi tänaõhtune saade onu Takmitajate hoome lõunast löövad põlema, tuled kino jõulumanna peal uue kunsti Muuseumis Pärnus ning kõik Kissiga tulevad maise maalt või teiste saarte pealton, ootad kena jõuluaega, siis rahvale siinik, sealpool merd.