Kahe orkaan ja Kristjan Port. Tere eetris on portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. 1952. aastal, töötades Cambridge'i ülikoolis arvuti ja inimese suhtlust käsitleva väitekirja kallal. Programmeeris Aleksandr schaftotarlas raadiolampidel töötavale Etsak arvutile trips traps trulli-laadse mängu. Teadupärast on see esimene arvutile loodud mäng. 1958. aastal USA-s proghi veni rahvuslikus laboris õnnestus William higim Botomil manada elektron kirkuva ostsilloskoobi ümmargusele ekraanile. Tegevus, mida ta nimetas tenniseks kahele keeratava potentsiomeetri ja lülitiga juhitavat tegevust, peetakse esimeseks videomänguks. 1962. aastal programmeeris tyybrassal. Suuremein freimi arvutid, peedepe ühe ekraanil punktikest kastikest, kriipsukest, jutumärkides ist tulistamisega Tähtede sõja-nimelise mängu mida peetakse tänu uuele transistorite põlvkonna arvutile esimeseks päris arvutimänguks. Ja 1967. aastal valmistatud PR esimesel televiisori ekraanil mängitavat tagaajamist meenutava mängu. Aastal 1972 meisterdasid Nolan Basnal ja detamini esimese mängukonsooli, millel mängida hüppa ja karga tüüpi mängu nimega. Kompuutris Space ja aasta hiljem asutasid samad mehed mängudeks loodud arvuteid valmistava firma Qatari. Seega tõsisest akadeemilisest arvutite alust. Teadusest sündis mõnekümne aastaga mängiv arvuti. See ei räägi midagi arvutitest, vaid kirjeldab puhtalt inimest nendest päevadest tänaseni. Juhtuvast on kõigil mingi ettekujutus. Suures pildis kasvas arvutimäng iga aastaga üha olulisemaks IT arenguid kujundavaks teguriks, unustamata siis miljonitesse kodudesse ostetud arvuti tegelikke ostu motivatsioone. Alanud sajandi märgiks võib pidada videomängutööstuse jõulist trügimist ülejäänud meelelahutust pakkuvate tööstuste kõrvale. Õigemini neist ette, sest mängude äri käive on suurem kui filmi- ja muusikatööstuse käibed kokku. Ja see sõnum võib tulla paljudele üllatusena sest tavakodanik kuuleb muusikat sagedamini ja vaadata filme rohkem võrreldes mängudega kui puutumisega. Samas unustatakse, et suure tõenäosusega leidub enamuste kodudest keegi, kes on hommikust õhtuni mängudega tegeleda. Sest keegi peab ju statistika paikapidamise jaoks ka vanema põlvkonna eest ära mängima. Lõppenud aastal jõudis mängutööstuse käive 152 miljardi dollarini ja selle tagamiseks peab ikka väga palju mängima võrreldes kordades väiksemas rahalises mahus. Filmide ja muusikatarbimisega. Videomängud ei püsi enam kodus Te vahel ja tungivad ühe uuemates valdkondadesse. Palju on räägitud ees spordimärksõnal arenevast, uuest meelelahutus ja spordiäri sümbioosist. Lugematutes kodudes tagakiusatud teismelised toodi üha sagedamini enesekaitseks näiteid rikkusi koguvatest, arvutimängijatest, arstiks või kosmonauti. Saamise asemel unistavad nad maailmakuulsa arvutimängijakarjäärist. Uueks mängutööstuse edulooks võivad aga osutuda hotellid. USA-s on nimelt rajamiselt kaheksa atari nime kandvat telli. Mäletate, 1972. aastal asutati sarnase nimega mänguarvutite tootmise firma ja tegemist on sama ettevõttega. Patarei, kanad, vana ja tuntud logo. Ainukene erinevus Ataariga seonduvast arvutimängu kultuurinähtusest on asjaolu, et firma mängudega arvutit ega ei tegele. Ette mõtestan pärast mitut edasi. Müügitsüklit kujunenud omaaegset intellektuaalomandiportfelli omav investeerimisettevõtte nimi on aga selles äris oluline. Ja sellega võib-olla tehakse järgmist arvutimängu revolutsiooni. Mõelge ise, mis ta annab kodudes puhkusereisi planeerimise päevadel. Vähemalt üks lastest. Tahab teada, kas ta saab puhkuse ajal arvutiga mängida. Katari bränninguga. Tellides on sellele mõeldud tõepärasemalt, ongi mänguvõimalus äriidee tuumaks. Hotellidesse ehitatakse virtuaal-ja liitreaalsuse mängude toad, luuakse spetsiaalsed ruumid ees spordiürituste korraldamiseks, hotellide tubadesse luuakse mängimist toetavaid võimalused ja nii edasi. Lapsevanematele ja firmajuhtidele distsiplineeritud kuvandi hoidmiseks leidub hotellidest ka restorane, konverentsikeskusest, saale ja kinosid. Just nii, nagu ühes tavalises hotellis peab olema. Aga nagu öeldud, need on vajalikud kuvandiks, et reisis on kõik kondlikult tavaline. Lihtsameelsetest pole ju kunagi puudust. Patarei hotellidest jõuavad kodudesse ja töökohtadesse tagasi, eeldatavalt aga teistsuguses psüühilises seisundis indiviidid. Kuula varasemaid portaale R2 L2.