Kuulda oli kolmas osa nõndanimetatud türgi marss Mozarti sonaadist, laama soor köhel 331 esitajaks maailmakuulsa nimega saksa pianist täna oma kaheksakümnendat sünnipäeva prints Wilhelm ken. Kui võtta aluseks eluloolised andmed, siis saabuval 1976. aastal täitub 60 aastat Wilhelm keldrikontserditegevuse algusest. Meie muusikute noorem põlvkond teame, et Wilhelm Genfon ülemaailmne autoriteet klassikalise klaverimuusika esmajoones Beethoveni, kontsertide ja saakide samuti Schuberti ja Schumanni klaveriteoste esitajana. Eesti NSV teeneline kunstnik professor Bruno lukk on Wilhelm Genfi ka isiklikult kuulnud, näinud. Mina kuulsin teda siis, kui tema oli umbes 30 viieaastane. Ja ka siis ta oli juba väga noh, võiks öelda väga omapärase käekirjaga ja väga omapärase lähenemisega. Mina ise olin veel väga noor, küllaltki roheline ja tol ajal ma muidugi ei kuulanud niisuguste kõrvadega nagu praegu. Kuid võib ütelda, et Villem jättis oma mänguga vapustava mulje. Tema on kahtlemata selle sajandi üks silmapaistvamaid heani tornikujuline. Terves pianismi ajaloos tema repertuaar on kolossaalne, kuigi tema esitab peamiselt On plaadistanud peaaegu tervet klaveriloomingut beto ennilt, summanilt ja Subestilt näiteks kõik. Schumanni võiks ütelda kõik teosed, mis ta klaverile kirjutanud. Minule isiklikult tundub, et kuulates näiteks tema Schumanni Schuberti klavereid teost esitust, võiks öelda, et see on peaaegu täiuslik. See tähendab, et tema kavatsuste realiseerimine vastavalt väljendusvahendite kaudu on täiesti kooskõlas. Tähendab nende väljendusvahendite kasutamine ja realiseerinud mene vastab täielikult tema sisulistele taotlustele. Ja mõningate teost pool võib ütelda, et näiteks Schumanni Traslejana kohta või daamid tantsude kohta Schuberti muusikaliste hetkede kohta võib ütelda, et seal iga nuut lausa kingitus kaasa toodud plaadilt, mida te soovitaksite. Sellelt plaadilt on kõige hämmastavam, minu meelest summani liblikat ja Schuberti muusikalised hetked. Sellepärast Tamsar eriti võluv ja eriti Reene eriti endastmõistetav Ereti voolav eriti sügav. Tempi puhul peaks veel eriti alla kriipsutama tema tohutu kõrgel tasemel seisvat mehhanismi ja piano kultuur, tähendab, ta mängib vaikselt. Ta väga harva katsetab õiget suurt fakt, et ja kui ta seda kasutab, siis ta on seda mõjuvam. Kas te olete kuulnud midagi Genfi viimase aja tegemistest plaanidest? Lugesin hiljuti ajakirjast fona farmist et tema kavatseb oma 80. sünnipäeva tähistamiseks esineda terve rea klaverikontsertidega dressitalidega Hannoveris Münchenis ja esineda ka testriga esitades Mozarti klaverikontserti seal 467 ja siis kavatseb tema lubada endale puhkust. Aastani nii, et kogu aeg rivis, kõik see 60 ja mida vanemaks ta läheb, nähtavasti seda tahtja maksta läheb ka. Ja plaadistamised viimastel aastatel on näidanud, et ta on võluvam oma interpretatsioonis kui kunagi varem. Et olla täpne, võiks Wilhelm Genfi kohta lisada veel nii palju, et tegelenud on ta ka heliloominguga kirjutanud oopereid, sümfooniaid, instrumentaalkontserte kvartett, klaverisonaate laule ja nii edasi ning pedagoogilise tööga Stuttgardi kõrgemas muusikakoolis, Potsdami muusikainstituudis ja nii edasi. Ei jää muud öelda, kui et novembrikuu 80 aastat tagasi pidi lihtsalt kuidagi eriti soodus olema just pianistide ilmaletulekuks. Juba ainuüksi Saksamaale kinkis ta 20 päevase vahega kaks maailmakuulsusele jõudnud pianisti pealishelgilsiga alter Kiise kinni kes on sündinud viiendal novembril. Kahjuks aga surnud 1956. aastal. Lisamärkusena, kuigi see tänase saate raamidesse ei haardu. Et 28. novembril samuti 80 aastat tagasi on sündinud ka väljapaistev hispaania pianist Hoseid turbi. Tänase saate peategelaste kahe saksa pianisti Wilhelm scendriewalter Kiise kingi puhulgi on põhjust tuua mitmeid paralleele. Kagise king on tegelenud pedagoogi tööga nimelt saar blokini konservatooriumis. Ka tema on interpreedi tegevuse kõrval tegelenud heliloominguga kirjutanud arvukalt kammeransambleid klaveripalu laule, olles tuntud veel ka mitmete klaverimängutehnikat ja interpretatsiooni käsitlevate teoste autorina. Nagu Wilhelm kentsigi loetakse kavalter Kiise kingi üldiselt klassikute loomingu väljapaistvaks interpreteeriks eriti suureks, Mozarti tundjaks ja prantsuse intressionisti klaverimuusika suurepäraseks esitajaks. Tahtsin just seda rääkida, et isegi muidugi kroonimata kuningas impersonistide klaverimuusika esitamise valdkonnas. Ja ka klassikalise muusika, näiteks eriti Bach ja kas ka alati tema Mozart on jäädvustatud. Köik klaveri sõnadid, aga selles osas minule tundub, et tema lavastab niisugust stiili mis on väga kaugel sellest, kuidas mina kujutan ette, moodsad tema mängib Mozarti väga kuivalt. Võiks ütelda, niisuguse Saksaliku pedantsusega tähendab saksa liku pedantsusega sõna halvas mõttes. See on kõik väga üliselge, väga kuiv nagu väga lühikese kõlaga püksikud noodid on nagu omavahel seostamata. Ja kõik kokku teeb niisugust moodsat, keda mina isiklikult üldse ei aktsepteeri. See on ainult graatsiline ja nisugune pealiskaudne maha uuristamine. Ja see tõeline Mozart tähendab tema sügavus ja tema paljudes kohtades esinev tõsidus ja võiks ütelda isegi traagelisus. See ei leia minu arvates igatahes Kiise kingimängus üldse kajastust. Intressionisti improzonistid, no seal on ainult üks sõna vapustav ja nähtavasti ületamata siiani veel seal on niisugused värvid, tähendab see mees just selle solist kliku klaverimuusika esitamisel, nii eriti vajalikum. See on ideaalsel kujul teostatud igas üksikasjas ja sellest võib ainult vaimustusse sattuda. On öeldud, et väga sageli lülitastamagaalisega Prokofjevi teosed, kus te olete, mulle ka ei ole kuulnud, aga ma tean, et ta mängis Naseks krabinemalanise kuulmutamaski Rabiminesitust. Teda kuulnud kahel korral, see on meelde jäänud taks klaveriõhtu alines ja siis üks kontsert Roomas, kus ta orkestriga esitas kolm klaverikontserti, et seal oli Mozart, betoon ja ka sella tahtita klaverile, orkestrile paistis veel silma sellega, et tema olevat vangis istudes pähe õppinud. Plikult oma pedagoogilises töös et ei oleks sugugi tarvis klaveri juures õppida uut asja, vaid on täiesti võimalik omandada seda partituuri silmadega neutel seesmise kuulamisega ja siis klaveri juures realiseerida seda, mis pähe õpitud. Siin on üks plaat, kus tema mängib Ravellid kiirelt. Onliin selles tsüklis on küll nii ja ka veel üks tüüpiline näide tema kunstist, bürowelli sõdu. Plaadilt kuuletegi kuigi mitte väga heas kvaliteedis Valter Kiisekingi esituses ravili Undiini ja veemängu.