Kahe orkaan ja Kristjan Port. Tere eetris portaal tehnoloogia kommentaari esitab Kristjan Port. Vaidlused tarkvara omaniku küsimuses olid kunagi kuum teema. Tänaseks ollakse paljusid tõsiselt pahandanud lahendustega harjutud. Paljus tekkis toona seoses poest kas flopikettal või CD-plaadil ostetud tarkvaraga kui endine kasutaja tahtis seda edasi müüa. Tarkvaratootjatele selline tegutsemisviis ei meeldinud, kuna edasimüümise käigus võidi ju müüa tarkvarakoopiat või siis jäta endale koop pea ja originaal uuele omanikule anda. Tarkvara tootjad väitsid, et klient ei ole ostnud endale tarkvara omandiõigust vaid ainult kasutamise võimalused mistõttu tema ei tohi taolist teenust edasi müüa. Üldse. Seal oli selline lähenemine uudne, sest keegi ei keelanud näiteks poest ostetud raamatut edasi meenust. Näiliselt oli seegi ju jutustuse teenus. Paljud traditsioonilised, teisiti toimuvad protsessid on osaliselt või täielikult muutumas infopõhisteks. Järelikult langeb vanade protsesside ja nendega seotud tehnoloogiatest väärtust ning kasvab andmeid ning informatsiooni töötlevad tarkvara väärtus. Levinud näiteks on fotograafia muutumine keemilisest protsessist digitaalseks ja sellega koos läksid vana põlvkonna masinad prügimäele ning neid. Tootnud firmad pankrotti uue põlvkonna väärtusahelasse asusid tarkvarafirmad nagu näiteks küllaltki kallis tõbi photoshop. Oodatavalt asuti seda loata kopeerima, mis omakorda harjutus läbi piraatlusevastase võitluse. Tema tarkvarasse teenuse rendina. Praeguseks on tarkvaraäris suur osa rendipõhine. Poodides pakutakse karbistatud papitükke, millele trükitud koodiga saab veebis mängida. Klient saab osta olemasolevale teenusele juurde lisasid ja kasutajad ei mõtle veebiteenuste omamisest. Mõnes valdkonnas seisab taoline õppimise protsess alles ees. Näite leiab autode maailmast. USA klient nimega Alec koostis möödunud jõuludel autokaupmehe käest paari aasta vanused Tesla model S-i kauplus ostnud Tesla korraldatud oksjonilt seega igati korraliku ajalooga ja vabriku lisadega sõiduk välja arvatud väike kosmeetiline viga keskkonsooli ekraanile tekkinud kollase kuma näol. See oli ka põhjus, miks tootja autosid oksjoni kaudu, mis tegemist oli piiratud tootmist praagiga tänu millele tehas ostis autot tagasi ja pani need siis seejärel kahjude minimeerimiseks väikese defektiga uuesti müüki. Oodatavalt püütakse taolises olu, kuidas luua autost väärt kaubakuvand. Muuhulgas seisis müügikuulutusel, et auto varustusse kuuluvad uudsed autopiloodi ja täieliku isejuhtimise abifunktsioonid. Alec oli ostu üle rõõmus. Olulise osa sõidukist moodustab selle tarkvara. Tarkvaras esineb vigu ja seda on võimalik täiustada, tänu millele tehakse Tesla sõidukitele regulaarselt tarkvara uuendusi. See on veel üks põhjus uue põlvkonna sõidukile rõõmustamiseks, sest auto omadused käivad ajaga kaasas ja võivad isegi paraneda. Kuid lekita pettumus. Pärast järjekordset tarkvara uuendust kadusid autolt mainitud abifunktsioonid. Tesla mitte ainult ei saada autodesse uut tarkvara. Vaid korraldab sõiduki, võttis läbivaatuse. Viimase käigus tuvastas kontrollsüsteem, et selle auto omanik ei ole ostnud autopiloodi ja isejuhtimise funktsioone mistõttu neid ei saa kasutada. Tesla Motors selgitas uuele omanikule, et neil on segaduse pärast kahju. Aga kui Alex soovib, võib ta need funktsioonid vabalt. Ostuhinnaks 8000 USA dollarit. Varasemast suurem osa auto omamisest on siirdumas autotootja kätte. Kui vanasti sai auto omanik jõuvankri omadusi muuta. Ta metafüüsilise mutrivõtmega siis tänu tarkvarale on olukord muutumas. Tarkvara. On tootja oma ja autoomanik võib omada autot, aga mitte tarkvara. Seda saab. Ta vaid kasutada. Seda loogikat ei muutnud ka asjaolu, et Tesla ise oli sõidukit reklaaminud koos kirjeldatud lisadega. Selle kohta on audiot vahendanud müüjale vastu kinnitavad dokumendid. Eleku ostis auto samuti eeldades, et need omadused Tulevad autoga kaasa ega saa aru, kuidas ta pole nendest maksnud. Ta argumenteeritud, nagu omal ajal vaieldi. Vara ostmisega Väleki olukord meenutab kasutatud arvuti ostu, milles olevat tarkvara ei oleks tohtinud edasi müüa. Donali seda raskem kontrollida. Aga nüüdseks on tarkvara omaniku võimekus arenenud. Arenema peavad ka õiguslikud suhted ning nende jaoks on vaja elekki ja väidetavalt paljude teiste des lautomanike pisikesi kriise. Ning võimalik, et suhe autosõit vabanebki omamisest muutub teenuse kasutamiseks. Kuula varasemaid portaale R2 L2.