Head tervist vikerraadio stuudios on Andres Oja. Aeg on tänase jäätmesaate teemaks lühike või pikk. See on väga selline suhteline tuntud teadlane Albert Einstein juba. Ta teadis seda. Ja tõestas ka seda, et kõik on suhteline oma relatiivsusteooriaga. Nõnda on ju ka ajaga, kuigi sekund on ikka sekundi pikkune ja minut on 60 sekundit pikk ja tund on 60 minutit pikk. Täpselt nii ta on, aga siiski see aeg mõnes mõttes muud. Nii nagu selline tore ja vahva möphi seadustekogu ütleb ka seda, et minuti pikkus sõltub sellest, kummal pool WC ust olla. Nii ta on. Aasta on mingis mõttes väga pikk aeg, teises mõttes jälle väga lühike aeg. Kuidas seda kõike võtta, aga tänases saates muusikat just nimelt neilt muusikutelt solistide ja ansamblitega, kelle tegevuse aeg jäi ikkagi suhteliselt lühikeseks. Isegi kui nii võtta, siis ansambel The peetud maailmakuulus ka nende aeg jäi, jõuab lühikeseks kõigest kaheksa aastat. Kui võtta salvestus periood aastal 1962 andsid nad välja oma esimese singli lammituur ja aastaks 1970 olid nad juba laiali läinud. John Lennoni ja Paul McCartney esmakohtumine aastal 1957, siis võib öelda, et te biitlus vältas 13 aastat aga see on ka kõik selline suhteline ka 13 aastat, et ei ole väga pikk aeg, aga sellest hoolimata on need mehed jätnud väga-väga sügava jälje maailma mitte ainuüksi muusikasse, vaid, vaid ka kultuuri. Loomulikult, aga biitleid me täna ei kuule, ACME kuulame veel lühemat aega tegutsenud ja esil olnud kollektiive lauljaid ja muusikuid ja alustame Eestimaalt 60.-te aastate algus, kui tegutses ja laulis üheskoos Eesti Raadio meeskvartett. Ehk siis koosseis Arved Haug, eri klass, Kalju Terasmaa ja Uno Loop. Aastad olid siis 1960 kuni 1164 ja nagu Uno Loop ise ütles estraadisangarite televisioonisaates, et vähem kui neli aastat olid nad koos. Aga tundub, et nad oleks olnud väga-väga kaua, sest nad jõudsid selle lühikese ajaga väga palju Ohtmine teha, väga palju laulda, omi laule ka laulda, taust saab teistele. Tundub, et väga igavesti. Aga võiks nende kohta öelda ka, et Eesti esimene supergrupp, sest kõik mehed on ju ka eraldi teada-tuntud. Kahte meie seas küll kahjuks enam ei ole. Arved Haug, heliloojale muuseas ka väga hea saksofonimängija, ma olen ise seda kogenud 80.-te alguses, Arved Haug ei olnud just lisaks öelda nüüd, et kõige paremas vormis saksofonimängija, aga tunda oli seda, et mees valdab seda pilli, on seda mänginud ja tead, kuidas seda tehakse. Nii et selles mõttes oli see ka omamoodi kogemus. Kalju terasmaa loomulikult löökpillimängijana tuntud pikki aastaid ja ka solistina, hiljem ka Uno Loop solistina kitarristi Naatne kitarriõpetajana eri klass muidugi dirigendina ja oli samuti trummar, nii et täiesti superkoosseis võiks öelda kuulama Eesti raadio meeskvartett tilt arved, haugi poolt kirjutatud laulu, sepa jutustus. Kirpanti rahulolevaid ja hüppajal parajad rauad. Võrd uusaastaööl. Naljad ja jutt. Meil aega on. Töödega arm, vankrile, rehvidest, sälgud Sandriga Belt. 60.-te esimene pool ja Eesti raadio meeskvartett, sepa jutustus. Läheme nüüd agaatne kümnend varasemasse aega 50.-te teise poolde, pigem isegi sinna lõpupoole viiekümnendad teises pooles, nagu teada, vallutas maailma välja arvatud küll Nõukogude Liidu, mis oli natukene teistsugune riik, sel ajal, rock n roll, muusika, mis sai alguse jätta Ameerika ühendriikidest ja las spetsialistid vaidlevad selle üle, et mis esimene rock n rolli lugu oli ja kuidas ta seal täpselt alguse sai. See selleks, aga pritsi väelens ka üks rock n rolli pioneere. Tema jäi kahjuks igavesti 17 aastaseks ja tema aktiivne tegutsemisaeg kestis vähem kui aasta sellest hoolimata. Ta on ta endast jätnud vähemalt kaks või isegi kolm väga-väga tuntud laulu. Chrissy väelens sündis Mehhiko päritolu perekonnas. Richard stiivanud valem suaala oli tema pärisnimi. Ja maikuus aastal 1958 Los Angeleses on ta sündinud, sõlmis ta plaadilepingu ja salvestas laule, isegi terve plaadi tegemisi ei jõudnud ja neid anti välja postuumselt ja kolmandal veebruaril aastal 1959 juhtus see õnnetus, kus bridživäelase surma sai. Seda on nimetatud ka päevaks, mil muusika suri. Saba lennukiga said hukaga. Veel siis rock n rolli algusaja muusikud, padi, Hollyyapik, Poppering, siis kolm korraga. Iowa osariigi Clear Lake'i lähistel. See õnnetus juhtus, nad olid just seal tuuril ja hakkasid pärast kontserti lennukiga sealt lahkuma kui juhtus õnnetusi, hapne kolma. Noort inimest alla kukkusid ja surma said selle lennukiga ja Ritchie väljendus on tõepoolest kõige noorem, kõigest seitsmeteistaastane. Tema tuntud laulud on donna sendile aeglane ja ilus laul. Rock n rolliv kamoon, Let's Go, aga kõige tuntum kindlasti lamba-. Ja Ritchie tõestas seda ja andis mõista ja teada seda ka hispaania keeles võib laulda ja rokkmuusikat teha jaak pärast. Carlos Santana, kalošloobostne, kelle versioonis labamba oli isegi tuntum Guy Ritchie väelensiiv televisioonis ja alati pidudel isegi diskosid see, kes muidu lasevad tümakat ikka vahetevahel panevad selle lab hamba käima ja rahvas pihub tantsu selle järgi. Aga võib-olla ongi ära ära unustatud, et kuidas originaalversioon siis aastast 1958 Richypäälensiit esituses kõlas ikka hispaania keeles ja natukene teistmoodi kui las loobase versioon, aga tõepoolest vähem kui aasta jõudis muusikat teha, salvestada ja esineda ja jäi igavesti 17 aastaseks. Kuulame siis tema surematut labambat. Nõnda kõlas siis labamba originaalversioon Richiberentsi esituses aastast 1958 ja Richard Steven Valen soola jäi igavest tiitne 17, aastaseks aga jõudis palju selle lühikese ajaga vähem kui aastaga. Lauljast või esinejast jääb ainult üks lugu. Neid inglise keeles nimetatakse von hitt Wonderiteks. Aga vahetevahel on see laul nii meeldejääv, nii suureks hitiks tõusnud, et kõik mäletavad ja teavad seda. Oli ju kunagi. Tuletame meelde eesti televisioonis ülipopulaarne laulusaade nimega horoskoop mille kutsus ellu helilooja ja orkestrijuht, ansambli juht Gustast kikerpuu ja Meelis sefers. Kui mäletate veel sellist noort pikkade juustega Vabandust, noort pikkade juustega lauljat, et kes väga siis tolleaegsetele teismelistele meeldis. Pikkade juustega noor inimene, lubatakse ka televisiooni ekraanile ja Kustas kikerpuu laul, ootus oli see, millega meelisseffer sõnast suurte tähtedega jõuab. Eesti popmuusika estraadimuusika paeluku kirjutas Melissa Jefferson, hiljem ka ise komponeerinud muusikat mänginud ka kitarri, aga laulmisega just mitte väga palju tegelenud. Aga see laul, ootus on ikkagi jäänud Eesti muusika kullafondi. Kuulselgi. Varad. Meilis Effwers nagu öelda, et mängis ta kitarri pärast hiljem veel seitsmekümnendatel mõnedes eestiip ansamblites ja kuna tal olid välismaal sugulased, ise ta ka ei oleks rootsi ära. Siis oli tal ka üks Eesti esimesi Fender, strato Caster kitarre, väga uhke pill, jäätmeselliseid oli siin Eestis väga-väga vähe. Andres Põldroo, oled sa ise hiljem see pildia rock hotellist mäletatakse teda mängimas selle instrumendiga. Andres Põldroos kuulame natukene hiljem siis kui ta veel ei mänginud selle Fender kitarriga. Aga Fender radokasteriga mängis ka maailma tuntumaid kitarristide nimetada nimetatud ka maailma parimaks rokk-kitarristiks läbi aegade. Jimi Hendrix. Midagi imelist selles vasakukäelisest mehes igal juhul oli. Ja tema aktiivne tegutsemisperiood jäi aastatesse 1966 kuni 1970, kui ta septembris suri kõigest 82 vabandust kõigest 27 aasta vanusena. Nii et tema selleks aktiivseks ajaks neli aastat isegi ka natukene vähem. Ameerika Ühendriikides ta küll proovis ühte ja teist ja mängis seal ühe ja teise Little Richardi hapne, kelle ansamblites veel ta seal mängis, aga mingit suuremat tuntust ta ei saavutanud, aga 1966 toodida saabus, ütleme niimoodi Inglismaale Londonisse ja see 60.-te teine pool ja kuuekümnendat oligi briti muusikakõrgaeg seitsmekümnendad muidugi ka peal. Ja Jimi Hendrix jõudis tõepoolest selle lühikese ajaga väga palju teha, mitut plaati salvestada. Imeline kitarrist oli väga suure käega üks väga selline. Miks paljud ei suudab mängida samu asju nagu Jimi Hendrix muidugi, asi on ka tehnikas, aga see ka, et olid väga suured käed ja väga pikad näpud. Samamoodi nagu tuntud viiuldaja all viiulivirtuoos, ilm, Nikkolo paganiinil ka väidetavalt sama miks ei suudeta mängida paganiinid? Lihtsalt ei ole nii palju nii pika nii-öelda näppu siluda ulatust. Me kuulame Jimi Hendrixit 50 aasta tagant. Aastal 1967 ilmus Jimi Hendrix, eks peenst. Nii nagu seda triot nimetati, lisaks eelpool mainitule Noel Reding basskitarril tead Mich trummidel ja esimene plaat talveks pirn, siis teatmekuulame lugu nimega Mälik depression. Jimi Hendrix vees, kui teised teiselt planeedilt tuli, käis korra ära siin meie planeedil maa ja lahkus jälle. Huvitav kuulata Jimi Hendrixit, kuidas ta laulab, on öeldud, Jimi Hendrix ei ole suurem asi laulja. Jah, see on kuidas võtta, aga ta kasutab seda lauluhäält rohkem instrumendina kui ta vokalistina. Just see, kuidas ta kitarri mängib ja laulab koos. Täiesti hämmastav. Vähesed seda suudavad niimoodi teha ja Jimi Hendrix kahtlevalt vaata vaba ainulaadne. Jimi Hendrixit teeneks maailmas võib ka lugeda seda, et kitarri efekti wow. Wow. Mis teeb selliseid? Tema väga seda hapneb populaviseeris ja mängis ja puudu Chail muidugi eriti lugu, kus ta seda väga innukalt kasutab kasutati ka enne teda, aga pärast seda kindlasti selle kitarri efekti. Jimi Hendrixit selle kitarri efektimüük kindlasti pillipoodides kasvas ja neid osteti palju. Pigem Eestis oli vau-efektiga mängijatest üks tuntumaid 70.-te alguses ansambli keldriline heli või väntorel hiljem lühikese aja jooksul jõudsid nimegi vahetada kitarrist Viljar rähn ja keldriheli hiljem väntorel. Nende tegevusaeg jäi ka umbes aasta pikkuseks natukene isegi rohkem, 1970. aasta sügisel nad tegevust alustasid. Kui noored inimesed tulid Tallinna polütehnilisse instituuti praegusesse Tallinna tehnikaülikooli ja varemgi ansamblites mänginud, moodustasid ansambli, millel nimeks sai keldriline helipüüdlusi mänedžeri Brian Epstein Epsteini raamatu järgi sellarful ootasin noist siis kavern Klaabist Liverpoolis, kus Epstein biitlasi avastas selle järgi. Ja keldriheli ja 71. aasta kevadel olid nad sunnitud nime vahetama väntoreli yks, kuna neil oli selline laul olemas. Ventori lein on ka olemas ja ma olin nahktiibadega väntorel toredat poldreid. Valdkolen oli selle ansambli eestvedaja. Ja väga paljude laulude autor. Ja solistid olid Andres Talvik ja plagleepalpius Viljar, vähem kitarristid sai juba ära mainitud teist kitarri mängis Härmo härm, trumme plaks ja basskitarri Ants Rand. Kõigest aasta tegutsenud väntorel jõudis õnneks üsna palju akne laule linti mängida ja ka plaadi välja anda. Küll. Plaat ilmus mitu-mitukümmend üle 40 aasta hiljem, kui ansambel oli juba laiali läinud, nii et seegi üks selline väga suur saavutus. Kollaste lillede orgia keldrilile heli võib väntorel. Ansambel keldri heliaastast 1971 ja hiljem väntorel nimi, pillal näitaja võib-olla isegi paremini teatakse ja mäletatakse ka väntorel pidi ikka vahel teate, tegid hea meelega, ilmselt tantsupidusid koolides mängisid Tallinna kümnendas keskkoolis, praeguses Hiiu gümnaasiumis said nad isegi läbi ajalehe artikli sõimata või riielda sellest, et põhjustasid seal noorterahutusi ja mängisid muidugi vale muusikat ja teised ja mida arvatavasti vänt Orelgi mängis Inglise ansambli Free lugu boor raid nagu aastast 1970. See on üks selliseid laule, mis on jäänud ajalukku kui ja mida ikka ja jälle kuulatakse ja avastakse avata. Avastatakse uuesti. Vabandust, aga peeglis ansambel Friidnega nende tegevuse aeg jäi suhteliselt lühikeseks, on küll märgitud 1968, oli 1973. Õigem oleks öelda, et see tegelikult vältas ühtekokku kolm aastat või natukene isegi kauem. 73 oli see lõplik laialiminek, aga aastal 1971 läksid need noored inimesed juba esimest korda laiali. 1972 tulid korraks kokku, tegid ühe plaadi ja siis oligi põhimõtteliselt kõik läbi. Põhjuseks piks ansambel, frii asi tegutsenud oliga kitarristi folkosofi süvenev narkoprobleem. Kahjuks seda nii oli ja aastal 1976 pool Kosof kõigest 25 aastasena suri kõige noorem ansambli liige, kes oli ansamblit asutades kõigest 14 15 aastane basskitarrist Andid Fraiser, kes oli ka põhilugude tegija kosselist pol rosersiga, suri 16. märtsil 2015, nii et elus on veel kõige vanemat ansambli muusikud laulja Paul Rodgers ja trummar Saimunud köök v kuulama ansamblit Free, aga aastast 1970 mitte murretnovaid soonime ka raid on need towni? Jah, ka seda ansambli frii Lugo eesti ansamblid omal ajal tantsupidudel mängisid. Järelikult inimesed tantsisid selle järgi. Nii uskumatu kui see võib tunduda, aga nii oli ka muuseas ansambel Ruja. Nii vähe, kui nad tegid seitsmekümnendatel tantsumänge. Ka nende repertuaaris oli see Raido Neptunilt täiesti olemas. Aga Brujad klaverimängija klahvpillimängija Rein Rannap moodustas aastal 1976 ansambli Noor-Eesti mille aeg jäi küll ka väga lühikeseks aasta aega või isegi natukene vähem ja Noor-Eesti küll mitte selle nime all, vaid Rein Rannapi ansambli nime all andis kõigest kaks kontserti aastal 1977. Jep, esimesel ja teisel mail Kalevi spordihallis toimunud kontserdid, kus ka Gunnar Grapsi Magnetic bändovaatlejat debüüdi tegi. Aga laulejat nad siiski salvestasid ja solist Kadajas ansamblist, meie trummar Ivar Cipratas, Ablist Mess basskitarrist Tõnu Tormis, kes mängis ansamblis ornament, mida me ka kohe varsti kuulame ja Andres Uibo mängis orelit selles ansamblis teisi klahvpille ja heiti riismäe mängis fagoti. Ja hoolimata lühikesest ajast on joop ansambel Noor-Eesti jätnud ajalukku suurepärase loo ühes väikses Eesti linnas Jüri Üdi luuletusele tehtud ja nagu Taijo kades ütles, et Rein Rannap ei tahtnudki alguslugu teha Noor-Eestiga klienti, et nemad ikka rohkem selline progebänd ta ajas peale ja klientide sai. Aitäh selle eest. No ja. Maja nii. Ta naine hoiab ta äärel ka sügise Hoiata. Ja. Ma ja nii. Ansambel Noor-Eesti 40 aastat tagasi aastal 1977 ja selle ansambli tegevus lõppes. Tegemine küll katkes, aga edasi siiski ka ei läinud selle tõttu, et Rein Rannap läks Moskvasse edasi muusikat õppima ja tagasi tulles olid tal juba hoopis teised ideed ja tegemised. Teeme need kõrvalepõike vahepeal ka 90.-tesse aastatesse. Aastal 1992 ilmus üks ja ainus plaat ansamblit Little Willitš Ameerika inglise ansambel. Tegemist on juba väga tuntud meestega. John Haiat, kelle plaadil pringite Family aastal 1987 sama seltskond koos mängiseksis, kitarrist Raik Uuder vägagi tuntud mees, oma sooloplaate väljaanded. Inglise muusik, produtsent, basskitarrist ja laulja, nikli lõug, kes on samuti oma plaate välja andnud ja trummar Keltner Ameerika ühendriikidest, kes on mänginud nii paljudel plaatidel nii paljude muusikutega, Bob Dylani, Jokerit, George Harrissoni, John Lennoni ja paljude teistega, et neid ei jõua kõike kohe kuidagi peete lugeda. Kuna siin liidule, kes andis välja ühe plaadi, tegi tuuri Ameerikas ja Euroopas ja läbida poligi lugu nimega action siin umbes kusagil kahe kaks minutit, kui lugu on kõlanud on senine kitarrisoolo, et sellest võiks Raikuuderi küll üle kullata, on ta muidugi palju muudki teinud. Ei pea jah, selleks väga pikka kitarrisoolot mängima need tõestada, et tegemist on tõelise meistriga. Rai kuuderi poolse täna ka paika peab. Kuulame nüüd aga eesti kitarrimeistrit ja teisedki loomulikult meisterlikult muusikud Eestist ansambel ornament 73 kuni 75 ehk siis pisut rohkem kui kaks aastat. See ansambel tegutses Gunnar Graps trummid, laul, Andres Põldre kitarri ja alguses Ilmar Soots basskitarril pärast hiljem Tõnu Tormis basskitarril kelle mängu juba kuulasime. See peaks olema nüüd küll Ilmar sotsi mängitud raha tuvi üks esimesi laule, mille ornament salvestas Andres põldudel laulja Jüri Üdi tekst. Paljud muusikaasjatundjad on tornamentali parim bänd, mida Gunnar Graps kunagi tegi ja mina olen ka sellega üsna nõus. Kuulame ansamblit, ornament ja rahatuvi. Rahu suur toomepuu täna koos gospuka raha, tuvi. Vetokogumine ja juba ka koos veel veidi nokas panud nokka. Ansambel ornament ja raha tuvi Jüri Üdi luuletusele jätma Andrus Põldre poolt tehtud laul. Selline sai siis täna lühiajalise karjääriga muusikute, lauljate ja ansamblite saade, üks on veel jäänud feimi vain Hous vast kõige värskem ja kõige kurvem näide ka, kui võtta selle järgi, et tema esimene heliplaat Frank ilmus aastal 2003 ja Timi Main How vaeseke suri kõigest 27 aastane aastasena aastal 2011 siis isegi kaheksa aastat, aga see frank plaat eriti väga tähelepanu ei saanud, kuigi tegemist on väga hea plaadiga, siis tema 2006. aastal ilmunud album oli see muidugi, mis lennutas selle toreda neiu taevastesse kõrgustesse. Aga paraku osa ise talle ka saatuslikuks kuulame siis lõputu lõpetuseks tema plekiplaadi nimilugu. Tänan kuulamast, kõike head. Vikerraadio stuudios oli aadress pojalt.