Sel pühapäeval, kaheksandal detsembril algab Tallinnas Eesti esimene Frinud festival ja nüüd on minuga siin stuudios kaks noort kultuurikorraldajat. Tere tulemast Lisett Volk, kes on Eesti esimese professionaalse tsirkusetrupi bee Big Wolf Company asutajaliige ja õhuakrobaat. Ja teiseks on minuga siin Katrin Tegova, kes on kultuurikorraldaja tegelenud suga tantsija ühendatud tantsijatega draamafestivaliga ja nüüd siis prints festivaliga. Tere. Ma tahaksin kõigepealt lepime kokku, et kas sobib, kui me 11 sinatame, absoluutselt saab väga head. Ja mida teie arvate, mida tähendab see, et Eestis on nüüd prints festival, kui tähtis tegelikult on? Paljud ei tea üldse, mis, mis sprindis on, aga alustan sellest, mis te arvate, kui oluline seal? Ma arvan, et see on väga oluline, et ma ise sain ka sellest nüüd hiljuti teada, sest peakorraldaja tan Ta võttis minuga ühendust ja rääkis, et selline asi, selline festival on tulekul ja ma olin väga meeldivalt üllatunud, ütlesin, et oi kui tore. Et ka jõulukuusse mahub sellist meelelahutuslikum ja samas kvaliteetset, meelelahutuslikku ja siuksest mõnusat optseensust. Just et mida minu arust jõulukuusk oleks vaja rohkem. Ja ma olin hea meelega kohe nõus siis aitama, korraldada või olla. Tahtsin kohe olla osa sellest festivalist kuidagiviisi. Ei, ma arvan, et see on hea, et praegu üldse prints festival nagu koondab selliseid võib-olla kunstivorme, mis ei ole nii esindatud Eestis. Et ja ma arvan, et kõik need nagu vormid on hästi tõusulainel. Et see festival on nagu hea koht näidata inimestele, et võib olla kõik ei pea olema kas teater või tants, et seal on mingisuguseid selliseid halle alasid ka, et mida ei ole nii hästi Eestis esindatud, et ma olin natukene üllatunud, et kui ma sain aru, et Eestis teate, misasi see Fring, mis on, et see oli natuke kummaline, aga siis noh jah, et sa mõistad ka seda, et seda on vaja inimestele tutvustada, et, et hästi lahe algus. Aga räägimegi sellest, mida tähendab prints, sest tõesti ma arvan, et paljud kuulajad ei tea, mida tähendab Frinud. Et prints sai alguse siis hoopis Šotimaalt Ühendkuningriigist ja ma ka ise uurisin kiirelt, et millega, millega siis tegu on, et nii põnev, nii põnev, nii nähtus. Ja, ja siis jah, 1947. aastal Edinburghis, siis need, siis neid ei saa Sisveld ainult teatritrupid vaid siis üldse etenduskunste või siis ka ma ei tea siis ansamblid ja need koondusid, need, kes olid jäetud öelda siis väga kuulsast ja ametlikus nii-öelda festivalist välja, tegid oma festivali minu arust see oli üks selline, see siis on see algtõuge, et kuhu ja siiani see on üle maailma olnud täiesti elus nii-öelda siis festivalivorm ja mul hea meel, et tõstsin Tallinnas, nüüd ka, teame või saame usa Frinud laadi festivalist. Tegelikult see ei ole esimene Fringis tüüpi festival, mis Eestis toimub, sellepärast et just nimelt peakorraldaja, tänu lemmik on juba aastaid tegelenud selliste printsi tüüp Bibi Frintsi sarnaste festivalide korraldamisega, aga selleks, et aru saada, mida finish tähendab, see on siis seal on mõned väga olulised asjad, mis teevad ühest festivalist Fringe festivali. Et tegu on kõikide etenduskunstide festivaliga, mis on selles mõttes vaba, et ankureerimata mida see tähendab? Nagureerimatult polegi selliseid kindlaid, ma arvan põhimõtteid siis, et mille järgi hakatakse valikuid tegema, et ta jätab üsna sellised avarad avarad siis võimalused. Aga mida ta on ise on rõhutanud, et see ei tähenda sellist harrastust või see ei tähenda, et need ei oleks professionaalsel tasemel, vaid pigem nüüd ongi meelel meele lahutuslikumad vormid võib olla aga väga kvaliteetsel tasemel. Et see, see on nagu oluline kindlasti ja üks osa, mis võib olla selle printsiga, siis ka kaasa käib, on seesama. Et sul on, et need ei ole ka kallid, sa saad väga taskukohaste hindadega vaatama minna ja ka see süsteem, et sa saad seal minu arust vastavalt sellele, mis sa tahad anda. Et see rahaline panus sinna, et minu meelest see on ka väga mõnus osa sellest, et ei ole hirmkallid pile ja et sa saad tõesti millestki väga erilisest osa, teistmoodi. Stamylal jah, open station ju sama selle formaadiga, et ta oli küll väiksemas mahus ja igakuine vist oli niimoodi täpselt ei mäleta. Aga nüüd on tore, ongi, see on koht, kus nagu suureks kasvada, sest et tegelikult Edinburghis on see festival nagu metsikult populaarne, sinna lähevad nii palju artiste, sa nagu võitlejad oma koha eest kui ennelise suur festival ja siis sinna ei pääsenud ja nüüd ma läksin sinna printsile, siis nüüd on vaikselt sale printsiga nagu sama asi tekkinud, et paljud tahavad sinna Edinburghi printsile minna, aga lihtsalt noh ei ole koht täna. Ja see, see on täpselt see, et, et prints on siis vastureaktsioon ühele nii-öelda kõrgkultuuri või, või sellisele hästi kureeritud festivalile kuhu 47. aastal kogunesid kokku siis üks selline kümmekond truppi, kes otsustasid, et kuna neid ei võeta sellele kuulsale ja, ja hästi eliit festivalile, siis nad teevad ise samas linnas samal ajal oma festivali ja, ja panid püsti midagi täiesti sellist, hoopis teistsugust voolavat ja, ja see on nii populaarseks saanud, et, et lisaks sellele Friends festivalile, mis tähendabki festivali ääreala, Fryndjon äärealafestivali äärealal toimuvat. Lisaks sellele kultuurile on siis ka seal väljaspool midagi huvitavat ja samamoodi on tegelikult ka New Yorgis juhtunud nende festivalidega, kui neil on sellised Prins, festivalitüübid, Pi üritused, siis sellel on tekkinud Frinud, siis on tekkinud off Frennis ja siis on veel off-off õnn, et kogu aeg need ääred justkui laienevad ja võtavad endasse selliste huvitavat, et kultuuri ja ma arvan, et selle sisuks ei ole mitte alati opsid sööndus, vaid tõesti, pigem selline erinevalt kunstižanride koostöö. Et, et tulemuseks on hästi sellised interdistsiplinaarsed kavad, ma arvan kindlasti mingi suurem vabadus ka, ma arvan, et võib-olla see, et ma mainisin et sa oledki oma mõtetelt ja sellelt, mida sa sinna valika nagu vabalt, et sul ei ole neid piire, mida tihtipeale sellised kureeritud ja hästi nii-öelda väljapeetud ootustega festivalid ootavad, et see on, see ei ole teater, seal laseb vabaduse ja sellise inimlik kui faktori säilitab nagu paremini minema. Lisaks on on väga Frindilik kui ka see, et iga festivali päev Tallinnas, mis kestab kaheksandast 14 14. detsembrini, iga festivali päev lõpeb ka ühiselt kabaree ka kalamajas heldekese klubis kus võivad siis kõik festivalikülalised koos kokku 100 juba seal kohapeal midagi luua. Selline jämmilaadne üritus toimus seal? Jah, et seal ju üks nii-öelda selline programmi osa ongi ju, seal on tšemm saun ja kuidagi need elemendid, kui vana sa oled, Maran, publiku roll on ka päris suur, selles. Sa ei lähe lihtsalt sinna nagu vaatama, vaid et sa oledki nagu osaline, et sa saad seal ise sellesse sellesse hoopis rohkem kaasa lüüa sellisest traditsioonilisest teatrietenduse formaadis ja mulle tundub, et üks oluline asi on siin kindlasti ka seesama või mis on ka nii-öelda Frinud on need samad kohad, kus need kus need etendused või need performance kõik aset leiavad, on heldeke, ja Kellerteater, mis minu arvates on ise ka selliseid natukene äärealad, aga hästi põnevad kohad seal heldeke, heldekest võib-olla paljud ei tea, et siis praegu on see võimalus sinna tee leida või Kellerteater ka vanalinnas, et nendel on oma see noh, nii-öelda põnevusteatri rida ajada, aga, aga neil on ka kohutavad publikud alati niimoodi, et sa saad seal kohapeal, ma ei tea, võtta veini juurde, nautida hoopis teist laadi seda teatrit, et mitte sai jätma nii-öelda kõige väljapoole teatrisaali istugu seal hästi korralikult, et selline mõnus klubiline moment ka lised kinole osalenud mitmel prints festivalil, nii siin kui, kui seal kuidas räägib veidi sellest esinejavaatepunktist, et kuidas on osaleda Fincil, kas see on keerulisem kui tavaliselt täiesti kureeritud festivalid või kas huvid kuidagi lihtsam, mingit vabadust on rohkem? Korraldu korralduslikust poolest võib-olla on lihtsalt see noh, siin oleneb muidugi, et kus me käisime Rootsis, et seal oli lihtsalt kuidagi nendele veniudele siis nendele kohtadele, kus need etendused toimusid, olid natuke liiga vabad käed antud, et aga see on lihtsalt korralduslikku poolt, tegelikult on hästi lahe, sest et sul on palju teistsuguseid artiste kohaselt, sul ei ole ainult see, et, et sa teed seda, et nüüd kõik teised artistid on täpselt samast valdkonnast, et sa saad nii palju nagu sellist inspiratsiooni või siukest teistsugust vaatenurka, et kui sa töötad teiste inimestega koos, et kui sul on muusikud ja näitlejad ja tantsijad koos, et see nagu kogemus on hoopis teistsugune, kui noh, ma olen õhuakrobaat ehk siis üldiselt käime tsirkus festivalidel. Et siis nagu, kui see seltskond muutub, et sul on endal ka kuidagi nagu siuke teine hingamine olla. Et aga jah, selle kureerimisega oli lihtsalt see, et ajakava läks natukene lappesse, aga muidu nagu noh, muud ei ole mitte midagi öelda, et hästi nagu teistsugune kogemus, aga pigem nagu rikasta, mitte see, et et oi, et teised inimesed ja paha on olla. Aga siis, mis sa arvad, kuidas Eestis hakkab selline hästi interdistsiplinaarne, mitmeid erinevaid tasandeid siduv festival üldse tööle, kas hakkab tööle? Ma arvan, et meil on aega vaja, kuskilt tuleb alustada. Ma ei tea, kas ta nagu noh, et et eks me näeme, kuidas meil see aasta läheb. Aga et ma arvan, et see on tõusulainel, et see on niisugune valdkond, mis nagu järjest kasvab, sest et noh, et kui mujal-Euroopast vaadata, et mis seisud on, et siis kõik sellised Kunstivormid on siis tõusulainel ja me oleme natukene nagu eestis maas sellise teatri ja tsirkuse ja printsi nagu maailmas. Et ma arvan, et see on tõusulainel ja et, et see on hea, et keegi võttis need ohjad enda kätte, hakkab kuidagi festivali tegema, mis sinna suunas nagu liigub. Arvad, Katrin Ma väga loodan, et sellest võiks tulla sellise noh, ta saaks iga-aastaselt toimuda ja kõik oskaksid leida juba ka meie enda siis etenduskunstnik ja tõesti tsirkus, tsirkuseartist ja kõik, et nad teaksid, et neil on ka oma väljundi võimalus kuskil olla, sest ma arvan, et seda on tõesti on vähem. Ja, ja kuna seal on noh, just see, mis on muusika osas, olen ka sõnaline osa, mis meil on ju, ütlevad põuetri slämmi tegijad, kes saavad ka juba seal osaleda, kes otsivad nii-öelda oma kohta ja see ei käi täpselt selle traditsioonilise teatri või ka või ka siis üldse kõrgkultuuri alla nii-öelda selles mõttes, mis mõeldakse, et siis nendel ma loodan küll, et see, et see, noh, see rikastab igatpidi seda, et seal on põnevam minna vaatama midagi, mida, mille osas sa ei tea täpselt, mis toimuma ka seesama selline nii-öelda x-faktor, mis seal siis on, et sa ei pea kogu aeg ootama, et seal etendus kestab teatud kellaajast kellaajani vaid et seal aset natukene sellel improvisatsiooniline, seda kaasa Viiani publikut nii etendama nagu publikult julgemaks. Et võib minna vaatama ja tegelikult ei ole hirmus, et kui sa ei tea nagu ühtegi näitleja nime või et ei saa aru, mis etendusega täpsemalt tegu on, et minge vaadake, et päriselt lahe on jah, sest et meie see stand-up komöödiat laine on ju meil väga hästi siin ülejäänud, et see on väga populaarne ja see on juba väga suur osa sellest svingfestivalist. Et räägitakse või noh, ongi see päevaga ealised, poliitilised teemad ja kõik see, mis sealsamas kui on nii-öelda naljategemisel pool selle juures, et kuidas see, see, ma usun, et on noh, võimalus jälle tuua selliseid artiste väljast ja kui ka kui ka siis oma eesti stand-up koomikuid rohkem rakendada. Ma arvan, et selle nalja juurest oleks väga hea minna edasi ühe muusikapalaga. Sest et tsirkuse ja tänavakunsti aux mängiksin ma nüüd ühe loo, mille tunneb vist tõesti, no kas nüüd läänemaailmas, aga võib-olla terves maailmas iga inimene ja see on Julius futsiku teose gladiaatorite sissemarss, mida esitab sel puhul nüüd siis tšehhi filharmoonia orkester, juhatab vaatslav Neumann. Milliseid žanre siis sellel nädalavahetusel algaval Eesti esimesel filmifestivalil võib näha seitsme kaheksandast 14. detsembrini loene mõned neist ette, Katrin kindlasti saab näha, stendat, tähendabki siis kindlasti tsirkuse tsirkust, määrand, tsirkuseelemente sisaldavad väga paljud nendest siis tõesti on seal purleski siis on ju noh, ma ei tea, kuidas muusikas on väga erinevas vormis ja, ja mida veel tuua mustkunstiga mustkunsti. Nii et luulet lihtsalt lavaluulet luule ja on ka sellist mittesõnalist päris palju, et mõningaid see keeleprobleem ei ole ka takistuseks, et kindlasti leiab. Neid asju, kus ei pea teadma näiteks muidu ei saa ühestki keelest. Aga võib-olla nimetaksime mõnda esinejat, näiteks võib seal näha isegi kahe kavaga eesti nukunäitlejat ja, ja sellist ka kehalise tri ühte praegu lipulaeva Sandra langet ja Sandra üks üks siis nii-öelda projektlavastus, millega ta on, on siis, ongi sõnatu, Burleskib paroodia, kus ta kehastab siis vananevat Mothambrid, tee midagi ja tema tegelaskuju kasutab siis mida kasutab selle tegelaskuju loomiseks sellist poolmaski, mis on kindlasti hästi huvitav vaadata ka nukutehniliselt, kuidas ta kõik selle lahendanud on. Ja see tema tegelane siis see lugu vähemalt ma arvan, kuidas ma olen aru saanud, et see daam püüab siis teha et oma armukest võrgutada, ma arvan, et see vanadaami esituses võiks olla väga tore. Ja tegelikult on siin ka väga palju erinevat standa komöödiat, püstijalakomöödiat nii Eestist kui mujalt maailmast. Et ma arvan, et tähendab komöödia printsi jaoks on kuidagi hästi sobiv žanr, sest see võtab vähe ruumi ja tal ei ole ka vaja väga palju erinevaid vahendeid. Et ma ei tea, kuidas lihtsalt sina oled näinud. Kuidas tavaliselt umbes on tasakaal, tähendab komöödiasõnaliste etenduste ja ja siis mingi sellise natuke suuremate proportsioonide vahel, mida vähem ruumi sa võtad, seda mobiilsem sale, et stand-up on, ma arvan, et nagu väga nii-öelda sobilikest prints festivalidele, sest et noh, et sa tuled kohale, sul on sa ise ja mikrofon ja sa ei võta ruumi, et et kui sa tahad teatritüki lavale, siis ilmselgelt sul on vaja valgust, heli, kõik asjad, et, et see stand-upi nagu maht on niivõrd palju väiksem ja töötab samahästi et selles suhtes, et korraldaja korralduslikust poolest on nagu super šanr. Kindlasti võib, võib-olla tähendab, võiks juhtuda ka nii, et kui Frinud või festival natukene areneb rohkem, siis tekib võimalust kogu aeg ja, ja selle võrra ka natukene suurematele provokatsioonidele suuremad ruumid, sest praegused kohad, mis on sellel festivalil kaks kaks kohta, mis said mainitud Kellerteater ja heldeke, on väga väikesed kohad tegelikult. Et ega sinna väga palju inimesi sisse ei mahu, vist heldakkesse korraga alla 100 inimese Kellerteatris natukene üle 100 piletit tuleb varakult erastased täiesti heldeke, läheb kiiresti täis ja see on väga mõnus koht, nii et kellel vähegi võimalust, et siis kohe nagu ostma, pärast jääb, ilma. Aga lisaks stanud apile, tähendab pidime mainima, et siin üks stand-up, koomik, kes on pärit Venemaalt tema on tegelikult väga kogenud ja käinud lausa kolm korda juba Frinud Edinburgh printsil ja siin noh, meil on siin nii-öelda oma, neid tähendab koomikuid ka, et siin Semjon Alonov on oma sõuga hiigelkääbus. Et ma noh, võib ka nii-öelda oma artist, mis te siin esile tuua, aga jah Venemaalt, Moskvast, siis on Oleg tehnideni Soff kes on varasemalt olnud, siis olen juba kolme või on olnud oma kolme soololavastusega Edinburghi Fringe festivalil ja tema tegeleb selliste teemadega on, noh, ta on selline poliit poliitiline satiiriline siis suund, aga just see, kuidas seesama kui siin tsiteerida või tuua veidi sellele näitusele, mis siin hiljuti Fotografiskas tõde on surnud, et teda huvitab see maailm, et kuidas me elame nendes pettekujutlustes ja illusioonides, mis meile luua loodakse ja kuidas, kuidas on siis elada ajal, millal noh, nii-öelda privaatsust enam ei ole ja selliseid keegi ei usu enam mingi müüt, muinasjutt või noh, selles mõttes, et uued müüdid, muinasjutud on loodud, mis on täpselt sellised nii-öelda ta on, noh, ma arvan, et Venemaal ma ei tea, kuidas tal seal läheb, on ju, sest et ta on üsna üsna kriitiline ja julge. Aga jah, et seda kindlasti soovitaks ka. Kuid kavas on ka näiteks purleski. Heldeke, võib-olla ongi kaardil Tallinna kaardile jõudnud pigem oma Burleski programmiga ja ma arvan, et need inimesed, kes on printsist kuulnud nende jaoks Frins tihti ikkagi seostub Burleski kas me ütleme kohe striptiisiga mingi madala kultuuriga mida sina arvad lihtsalt sellest? Natuke kurb, kurb. Mulle väga meeldib kurask ja see on ääretult naeran. Et kui Ongi vist ma ei tea, kas ma ei oska öelda selle kohta midagi, nagu et. Võib-olla, kui tsirkust kardetakse rohkem kui sõna, nagu kuuldakse, sest et seal on konkreetne tähendus siis Burleskil, nii palju kui ma olen nagu inimestega rääkinud, kes ei ole Burlaskiga tutvunud. Et on kaks siis varianti enamus ei tea üldse, millega tegu on, et siis on nagu lihtsam kuidagi tutvustada inimesele, et kui tal on täiesti null teadmist, see on väga lahe. Tule vaata, see ei ole see, mis arvad, võib-olla et pur, lesk on ka arenenud viimaste aastate jooksul väga kõvasti, et ma arvan, et PUR Läsil läheb väga hästi, praegu oleneb tõesti vist väga palju ka sellest, mis kogemused seal Burleski žanr on, ütleme niimoodi, et ta, tal on see õhkõrn võimalus alati ka pisut võib-olla ebaõnnestuda, kui teda heal tasemel. Aga ma ise olen käinud kunagi Hamburgis vaatamas ühte väga-väga ägedat Burlaski šõud, et see võib olla noh, ikka selline jalustrabav. Kuidas nad oskavad sind nii-öelda kaasa tõmmata ja kuidas see näeb ikka väga efektne välja. See oleneb on sest et ta on väga raske žanr, et ta ei ole nii muidugi kergelt ja teha hästi endaga raske. Ja see raha ja aeg, mis tegelikult läheb Burleski suude ja kavade ettevalmistus, mis on võrreldav ükskõik milliste on kõrgkultuurietendustega lavastustega, võib niimoodi öelda ja Eestis on tegelikult tuleski juba juba päris hea üks kuus aastat, et tehtud, sest et Tallinnas on olemas ka selline ühendus nagu pur, lesk Estonia, kes tegelevadki just nimelt sellise väga glamuurse Burlaski ja minu jaoks ma võin öelda, pur, lesk on naise keha ülistamine absoluutselt, et see on, see on tõesti ja need on, need on inimesed, kes on saanud lapsi, kes astuvad lavale ja näevad kohutavalt head välja, näevad välja nagu tavalised inimesed nii uhked selle üle, et nad on tavalised ja neil läheb praegu on ka kuidagi see välisturg on hästi palju kasvanud, et paljud Eesti nagu Pulleski artistid käivad ikkagi välismaal suurtel festivalidel nagu väga heal tasemel on eestipärast täielikult absoluutselt, absoluutselt. Ja lisaks on selles kavas ka üks väga huvitav lavastus, mis on mina olen seda ise näinud, see on marja Barnov, Skytte sohva projekt, mis tegelikult sellel sügisel Epic Sirk festivalil juba oli nähtaval just et see on väga kummaline lavastusel mõeldud surmadele vaatamiseks, mitte inimestele. Just võtsime Maria, me kohtusime taga, siis leedus ja nägime seda tükki. Väga tore oli, et otsustasime epitsergile kavate, mis nüüd oktoobris toimumas. Ja nüüd on marjati tagasi Eestisse leidnud, et kellel jäi nägemata, tulge vaadake, Maria on tegelikult õpetanud. Philip oli erikooli Prantsusmaal, mis on hästi kõrgetasemeline klouni koolsis, ehk siis tan klounaadi haridusega, et ütleme, et kloun ei ole, aga klounaadi teeb aga etenduse mõeldud Sophadele ehk siis inimesed saali tulles peidavad või kehastuvad ümber Sophadeks, sest et tükk on ikkagi eelkõige Sophadele mõeldud. Ja siis kogevad seda, mida safadele pakutakse. Diivanid on ka. Isegi tugitoolid olid okei sellised ja väga huvitav tõesti ja noh, minu jaoks see läheb väga hästi kokku ka praeguste poliitiliste ja teaduslike arengutega, sest tegu on tõeliselt posthumanismi vaimus loodud teosega, kus inimsus kaotab igasuguse tähtsuse. Et midagi väga ootamatut ja, ja südamliku. Ma arvan, et üks väga suur asi Fringi juures ja paljude printsi lavastuste ja žanride juures on see, et seal on kuigi väga sotsiaalkriitilised, nagu sa ütlesid, poliitiliselt võib-olla meelestatud ja võib-olla natukene riskee siis Nad alati jõuavad mingi huvitava helguse ja südamlikkuseni alad ja just see, et rahvas on hästi lähedal. Et ma ei teagi, mis te arvate, kas eesti rahvas on valmis printsiks. Ma arvan, et eesti rahvas januneb sellise asja järgi ja ma loodan, et ta julgeb oma janule järgneda just väga hästi. Ma olin nagu aga ma siia lõpetuseks tahaksingi täita, mõlemat tänada, aitäh, Lisette, aitäh, Katrinile, tulite täna ja vestlesime sellest tõesti olulisest teemast. Ma arvan. Omapärane festival, Tallinna esimene prints festival algab sellel pühapäeval Tallinnasse kodulehelt leiab kindlasti lisainfot ja ma arvan, et lõpetuseks kuuleksin mingi veidi sellest samast Marie Barnoskaite diivanite lavastusest ühe ühe lõigu ja see on muusika, mida diivanitele mängitakse alguses, et nad rahuneksid maha ja läheksid siis sellisesse meeldivasse meeleollu. Aitäh teile, aitäh sulle.