Jaa, Rafaelilt tuli põhimõtteline küsimus ja see puudutas valimisreklaami valimiskampaaniat ja me oleme helistanud selle küsimusega Eesti suurema erakonna võima Erakond ja suurema toetusega erakonna viimase valimiskampaania võitnud erakonna Reformierakonna kampaaniajuhile Annika harrasele. Tere hommikust, Annika. Tere hommikust. Väga tore, et te mulle kohe, õigemini erakonnale kohe nii palju head reklaami tegite. Ja me olemegi siin, võtavad, aga me oleme rahvuslik ringhääling ei tohi seda teha mailis, oleme helistanud ühel suvalise partei kampaaniajuhile Annika harrasele. Nii, tema küsimus oli selline, mida rahval meie käest küsis, et et teadupärast valimisi päeval on valimisreklaam keelatud. See rahvelil ilmselt meeldis, ta ei saa aru sellest, miks muul ajal on see lubatud, ehk siis tegelikult küsimus sellest, miks üldse on vaja valimisreklaami. Miks ei võiks olla nii, et et tutvustatakse kuskil oma programmi sisulisi seisukohti internetis on üleval materjalid, miks on vaja kogustav kampaania osa, Need, reklaamid, teleklipid, kõik muu selline jama sinna, milleks on muutunud parteid ja poliitika nagu vorsti müümiseks. Nonii hakkame siis pihta, esiteks ma tahan öelda, et see on tõepoolest igavikuline küsimus, seda küsitakse pidevalt, küsitakse ilmselt ka edaspidi sellest küsimusest on ainult üks samm edasi selle küsimuseni, et äkki poliitikud ära keelata. Aga hea küll, tõsisemalt, et esiteks ma tahaks olla tega reklaami eesmärk ei ole kunagi ainult inimeste mingisuguse otsuse mõjutamit, et reklaam on, on alati ka informeerib. Ja, ja kui me räägime poliit reklaamidest, siis puhul just nimelt pool ongi väga oluline, et Eestis Eestis täna lihtsalt sellise sisuliste debattide ja, ja nagu näiteks rahvusringhäälingus üks üks konkreetne debatt ongi valimiste ajal debatt, saade ja ka raadiotes, et selliste nagu võimaluste osakaal täna Eesti meedias väga väike. Nii et, et sellisel juhul tekib küsimus, et aga, et kuidas ja mil moel me siis oma oma maailmavaatelisi seisukohti suudaksime inimestele edastada? Äkki ongi seepärast väike, et lihtsalt seda reklaami nii palju, et inimesed ei võtaks rohkem vastu seda infot. No see on, see on nii ja naa ja selline selline piiri peal jutt sellepärast et et valimiste ajal on, on, on, on Apii poliitikutel keeruline minna oma oma väga positiivse programmiga meediasse. Sellepärast et, et selleks, et meedia hästi müüks tahavad nad ikka ja ainult pealkirju. Et see, see on debatt, ma arvan, mis kestab meil igavesti, ma võin näitena tuua näiteks valimiskampaania, ma hiljuti käisin seal seal vaatamas, kuidas tehakse, siis seal on kõik reklaam olemas, aga paralleelselt on, on väga sisuline debatt telekanalites ja, ja, ja ma arvan, et see annabki inimestele valikuvõimaluse, ühtegi keerata teleka kinni, selle alguselt reklaam tuleb või, või vaadake mind, midagi muud, aga samas on tal võimalus tõepoolest seda sisulist informatsiooni saada. Et meil on, ongi nii, et rahvusringhäälingu valimisdebatti ja mõned raadiosaated ei suudagi rohkem hetkel meenutada. Aga mis siis juhtub, kui valimisreklaam ära keelata, täiesti, et ei tohi, lihtsalt nagu ostetud pinnale parteid tutvustada. Ma isegi ei tahaks nagu rääkida nagu võimalusele. Keelame midagi ära, et reformierakondlaste jaoks on siin nagu teine pool, et see on nagu meie maailmavaatest. Liber Lipp lähtub, et et kui meil on nagu vaba turumajandus ja, ja meil on turul lubatud reklaamide Eesti vabariigis sisuliselt kõike, siis mille pärast peaksime me keelama ära poliitika ravimise, kui see on just nimelt see, mis, mis siin meie Eesti riigis tegelikult meie elu edasi viib. Et me ikkagi peaksime ju meil peab olema võimalus rääkida sellest, mida me teeme. Heakene küll, aga leiaks, aga reklaamikäigus ei muutu see kõik kuidagi selliseks naeruväärseks või sisutühjaks ja ainult mingi mingisuguseks loosungiks, mis ei ütle inimestele praktiliselt mitte midagi, vaid on, ainult näeb ilus välja. Aga reklaam on ju ka alati tähelepanu tekitamiseks ja inimeste juhtimiseks sisulisema info juurde. Et kui me nagu reklaamis võib-olla räägimegi hüüdlausetega, siis, siis seal on alati ka seal tähelepanu äratamiseks ja seal on alati lisainformatsioon, mis viib inimese kas siis erakonna koduleheküljeni, mõne mõne erakonna poolt korraldatud valimisürituse, nii kus asjadest räägitakse pikalt ja põhjalikult, et see informatsioon peab ju kuidagi ometi ometigi valijani jõudma. Ja, ja noh, tänases Eestis ongi reklaamikanal lihtsalt see võimalus. Ja üks viimane küsimus, ütle nüüd rahvelile ja kõigile teistele kuulajatele selgelt ja kõlavalt, ühesõnaga sellest jutust saab seda järeldada, et seda valimisreklaami tuleb edaspidi veel rohkem. Ei, ma ei saa seda nüüd nii-öelda, et ma arvan, et seda tuleb täpselt nii palju, kui, kui seadus lubab ja, ja hetkel hetkel lubab ja keelatud on ainult välireklaam 40 päeva enne valimisi ja sel ajal me kindlasti plakateid tänavale ei kleebi. Isegi kohukese omasid mitte. No vot, ja siin te peate nüüd helistama ühte teise partei kontorisse. Ma tahan, et aga ma tean, mis Reformierakonna olla võiks r-tähega, mis toidu artikkel olla võiks? Tähendab, isegi mitte toidus võib-olla radiaator, näiteks, te võiksite kuidagi proovida mingi radiaatori maaletooja teha diili. See on mu pakuksid radiaator, oleksid äärmiselt igav lahendusest. Ja, ja te olete palju leidlikumad, nii et te võite veel järgmiste igavik igavikuliste küsimuste abil selle asja välja mõelda. Meie jaoks oleks väga hea. Ja igatahes aitäh selle vastuse eest. Aitäh Annika harras Reformierakonna kampaaniajuht.