Septembri lõpus, oktoobri esimestel päevadel toimus Tšehhoslovakkia sotsialistlikus vabariigis Bratislava linnas rahvusvaheline folkloorialaste muusika salvestiste konkurss prediumis ikk folklooriga, raadio Bratislava. Selle korraldas juba kümnendat aastat järjest Tšehhoslovakkia Ringhääling Aerti toetusel. Et iga konkursist osavõttev raadio võib saata žüriis oma esindaja, siis oli ka Eesti raadio osalideni konkursis kuju žüriis meeldiviivis Bratislavas. Muusikasaadete toimetaja Virve Normet. Saates kaks nädalat tagasi tutvustasin üldist konkursi õhkkonda, tingimusi ja probleeme, ühtlasi võisite kuulata ka konkursi ainet, materjali. Seda muusikat, mida žürii kuulas, vaagis, hindas. Tänavuse 10. konkursi iseloomulikuks jooneks oli taseme ühtlus. Võib-olla et varasemate aastatega võrreldes jäi väheks ekstra eredaid lugusid. Kuid seda väidet võite uskuda või ümber lükata tegelikult pärast käesoleva saate kuulamist taadile ette mängida seekord ainult tunnustust ja äramärkimist leidnud teoseid. Auhinnalugusid. Konkurss toimus kolmes kategoorias. Kategooria hindamisele kuulusid 20. sajandi helilooja teosed naissolistile kas saatega või saateta. Laulud, mis on inspireeritud rahvamuusikast kohale saabunud lintidest, lubas žürii võistluse 41 laulu. Eesti raadio läkitas kaks rahvalaulu töötlust ansambli kollaaž esituses hällilaulu ja suur tamm. Solist Lea Gabral. Üldises pingereas olid meie laulud esimese kolmandiku seas. Kuna on kombeks alustada auhinna jagamist tagant ettepoole siis tutvustame ka meie võidulugusid alates eriauhindadest suunaga esikoha poole. Muusikalise töötluse eest sai kategoorias A kolmanda auhinna tšehhi helilooja Ivan Trubetsky laulu eest, sina minu lambake. See oli Bratislava raadio poolt esitatud lugu. Hetkel me ei kuula veel seda laulu, see tuleb veidi veidi hiljem seoses muude preemiatega. Muide, sel konkursil ongi nii, et tavaliselt üks õnnestunud lugu toob oma realiseerijaile terve rea. Preemiaid on võimalik saada ju auhind heliloojale esitajale ja raadiokollektiivile. Kui aga kaks esimest on hästi punkte toonud, siis automaatselt tõusevad kogu töökollektiivi aktsiad. Nii oli Ivan Trubetsky lauluga ja nii oli see ka Ukraina helilooja Jevgeni Stankovitši ning tema lauluga oi sügav kaer millega Kiievi raadio loorbereid lõikas. Teiseks komponendiks, kes A-kategoorias preemia sai. Esimene preemia oligi Jevgeni Stankovitš Ukrainast. Ja kolmas võidukas helilooja, teine preemia oli Martti Bogela Soomest lauluga. Tule siia, mu väike lambake. Helsingi Yleisradio produktsioon. B on elukutselt tšellist, lauljana aga asjaarmastaja. Marti Bogela ise sündinud 1924 on üle 30 aasta oma elust pühendanud rahvalaulukogumisele systematiseerimisele töötlemisele. Ta valitseb oma maa folklooristiili peenimate nüanssideni ning kõnesolev laul on tõepoolest ime, võlu ja puhas. Nagu võibki ette kujutada karjalapse laulu. Taolise laulu on seotud karjuste hõiked, kutsumised ja meeleolu, lüürika. Kuulake, Marty kogela laul, tule mu juurde, mu väike lambuke solist Irma lappi. A-kategooria interpreedi preemiad jagati järgmiselt. Pronksmedal nina mat viie kole Kiievist. Oi, sügav kaev, tõeliseks töö võiks edasi hõbemedal Angela vargitsovale Bratislavas, kes esitas Ivandubetski laulu sina minule hambake kes samuti said komponisti preemia. Ja kuldmedali tõi Nõukogude Liitu Liliani Kolskaja, kes laulis Moskva raadio poolt esitatud laulu. Vanja ostis endale kitse. Son Vjatšeslav Clevjevi töötlus Kurski kandivine rahvalaulust. Liidia Nicolskaja on laulja professionaal, kes töötab üleliidulise raadio akadeemilises vene rahvakooris koorisolistina. Ta on sündinud 1949. aastal. Ettekanne kõlab peaaegu ehtsa rahvalauluna. Solisti hääle ilu ja stiilitunne on vaieldamatult ekstraklass. Kuidas jagunesid siis preemiad A-kategoorias, raadiote vahel? Eelräägitust juba teame, et šanss oli kõvasti Kiievi ja Bratislava raadiotel kummalgi just ühe lauluga. Kolmanda preemia, pronksmedali aga võitis hoopis helilinti, selle valmistanud raadio, kellest veel juttu pole olnud ning kes ja mis ei saanud ka ühtki lisapreemiat. Kolmanda preemia ja ponks medali võitis A-kategoorias Branske põskritse raadio Tšehhoslovakkiast helilindi eest. Aastaringid. Helilooja on Vladimir kajuš, solist Otto Huudets. Lugu tundub ehk pikavõitu ja hakkab tasapisi lõpu poole tuhmuma oma esialgset võlu kaotama. Ei oskagi öelda, mis sellele loole nii palju plusspunkte tõi. Võib-olla pretensioonitu tavalisus. Kõik need ja. Ood seadki oh briis. Oo jaa, chi. No ood ja riivis loomi aastahimu. David. O. Ovi. Ja kuumi koopaid. Toot ja mu. Oo paadi. Nüüd aga teine preemia ja hõbemedal. Esimest korda 10 konkursi aasta jooksul tuli üks kollektiivi preemiatest Nõukogude Liitu Ukraina raadiole, Kiievist ja selleks võidulauluks oli seesama, oi sügav kaev. Nimetame siis veelkord, et oi, sügav kaebane Jevgeni Stankovitši laul ning selle esitas Niina Matvijenko ukraina raadio õnnelik esindaja, žüriis oli nende muusikasaadete peatoimetaja Roman Stadziuk. Autor on lisanud, et algmaterjal on pärit Kesk-Ukrainast. Laul on lüürilise rahvalaulu laadis lahendatud ka heliloojal. Ning kogu selle kordamineku juures ei või kuidagi alahinnata Niina Matvijenko osa. Kes muide on akadeemilise ukraina rahvakoori solist. Jevgeni Stankovitš on sündinud 1942. aastal. Vabariiklike preemiate laureaat. Kirjutades eelistab sümfoonilised muusikat, kuid tal on head närvi ka kino ja kujundus muusika jaoks. Teda loetakse Ukraina nüüdisaja üheks andekamaks heliloojaks. See oli Kiievi raadiolaul oi sügav kaev mille kirjutas helilooja Jevgeni Stankovitš ja laulis Niina Matvijenko. Ja nüüd jõuame A-kategooria esimese preemia ning kuldmedali. Nii. See ei üllatanud eriti kedagi, sest kuidagi oleme nagu harjunud, et Bratislava raadio tuleb välja vähemalt mõne looga, millel on menu. Võidulauluks sai meil täna juba kaks korda kõne all olnud Ivandubetski laul sina mu lambake, mille esitas Angela vargitsova. Angela vargitsova oli varem kooril Lutšnitsa solist. Nüüd laulab Bratislava rahvamuusikaansamblis. Ta on aktiivne rahvamuusika propageerija ka raadios ning tema poolt sisse lauldud helilintide hulk ulatub poolesajani. Asjaarmastajast on saanud professionaal. Ivan Trubetsky on lõpetanud muusika filosoofia eriala ülikoolis. Tema huvialaks ja materjaliks, kui nii võib nimetada, on saanud folkloor. Ja kui veel kord meenutada ja alla kriipsutada Bratislava ja üldse Tšehhoslovakkia rahvamuusika viljelemisel traditsioone siis need traditsioonid püsivad ja on au sees tänu just sellistele fanaatikutele nagu Trubetsky. Tema aine on folkloor. Ta teeb nii tantsu kui laulu arranžeeringuid raadiole, televisioonile, teatrietendustele folkloorikontsertidele ja muudele kombineeritud või eksperimentaalses vormis esinemistele. Ka tema isiklik helilooming kannab ikka rahvamuusika hõngu. Laul sina, mu lambake on karjase laul šarysi maakohast, kohalikus murdes, mis on pehmekõlaline ja meloodiline. Karjaselaulud on tihti ja nii olevat ka see laul, ühtaegu rituaalsed laulud ja samal ajal meeleolu väljendaja. Lauldakse karjus elust, loodusest, armastusest ja muidugi ka oma karjast. Bratislava raadio rahvapilliorkester Svetusena stuuri juhatusel Joseph Peško torupillil ning solist Angela vargitsova esitavad Ivandubetski laulu sina Mulambake. Nii kõlas A-kategooria parim lugu, mis võitis ühe kolmanda helilooja, ühe teise solist ja ühe esimese seal raadiotoimetus preemia ja aitas suurel määral kaasa, et ka tänavu jääks Grand Prix kõikide punktide kogusumma järgi kodulinna Bratislavas. Veekategooriasse mahuva poogen keelpillidele kirjutatud rahvamuusikaainelised palad, mille pikkus ei ületa kuut minutit. Tingimus on, et helilooja on meie sajandist soolokeelpill võib-olla saatega või saateta. Selles kategoorias konkureerisid 35 helilinti. Põhipreemiad läksid kõik TšehhoSlovakkiasse, mõnel isikuliselt. Auhinnad jäid siiski ka teistele. B-kategoorias domineeris viiul. Veelgi enam domineerisid tugevad kunstnikud. Nimetan näiteks üleeuroopalise kuulsusega nimesid. Miroslav Tuudik Bratislavas, Mihhail parta Budapestist, Kuulsa partoki kvarteti esimene viiul Carol Adam, samuti Ungarist, Holst Maier, Manfred Weber, Hains Šunk, kõik Saksa DV raadiote poolt Raymondas katiilius, Vilniuse nii-öelda esimene viiul, Anatoli baseenov Ukraina, Kiievi esinduskvarteti tõepoolest esimene viiul, Tatjana krindenko Moskva raadio poolt ja nii edasi. Tõeline interpreetide konkurss. Kuid ma praegu alustaksin siin heliloojatest. Kolmanda koha võitis Valeri Kicta Smolenski laulude eest mängis Tatjana krindenko. Moskva raadio helilint. Valeri kikk ta on 41. aastal sündinud ja Moskva konservatooriumi difonhreinikovi juures lõpetanud komponist. Tema kontos on viis balletioratoorium kontsertorkestrile ja mitu instrumentaalkontserti soolopillidele orkestriga. Ta on kirjutanud lugusid ka vene rahvapilliorkestri tellimusel. Tatjana kõndenko on meile tuttav nimi, ta pärineb muide Ukrainast. Tema viiuliõpetaja oli Moskvas kuulus professor Janke levitš. Paneerid Kiktabala Smolenski laulud mängivad Tatjana krindenko ja üleliidulise raadio riiklik akadeemiline vene rahvapilliorkester Nikolai kraasovi juhatusel. Teine preemia A-kategoorias muusika eest anti helilooja Joseph Jackile Praha raadio helilindi Panatšehhi meloodia eest. Soliston Jaan Puble, viiulil saadab ansambel muusika poleemika Jaroslav Kortšeki juhatusel. Vast rohkem kui teised raadiod ja teised heliloojad on kõrtšekitel kannatust olnud materjali töötlemiseks kaasaegse helitehnika abil. Jan Puble on tšehhi filharmoonia sümfooniaorkestrimängija, kes hobina lööb kaasa ka vanamuusika elustamisel ansamblis muusika. Poleemika. Kuulame. Ka esimene preemia saanud, komponistan Prahast, teenek Lukas. Pala nimi on tants ja valu aluseks on kaks rahvaviisi. Kesk-Tšehhimaalt mängivad Bošeki nimeline kammerorkester ja solist vioolal Kaarel Šbelina. Ka Kaarel Šbelina on tšehhi filharmoonia sümfooniaorkestrist tan vioolade kontsertmeister teine Lucas, Tšehhoslovakkia riikliku laulu- ja tantsuansambli naiskammerkoori dirigent, et tema on üks neid, kes Bratislava konkursist võtab osa aasta aasta kõrval ning kes on koju viinud seitsme osa võetud konkursi kohta juba kolm preemiat. Aastatel 76 78 ja tänavu 79. Et tänast saadet lõpetada maiuspalaga kuulame viimase loona Bratislava raadiolinti pealkirjaga ununenud tantsud. Bohroniast seal keskTšehhimaalt. Seda mängiv solist William Farkas sai kuldmedali kui parim B-kategooria interpreet. Ja ette rutates ütlen pikemalt räägime sellest järgmises saates. Et lugu ise võitis B-kategoorias esikoha ja kuldmedali. Just see lugu on üks noid eredaid, mis on hästi üles ehitatud hästi mängitud, hästi tehniliselt realiseeritud. Pluss hästi on tabatud oma rahvahõng. Just sellist lugu nagu ootad, kui kuulad lugu loo järel tükki 35 40 nagu neid konkursil on. Ja siis, kui ta kõlab, siis tunnete eksimatult jah, kohe ära. Ning huvitav on vaadata, kuidas žüriiliikmed rahulolevalt laskuvad oma tugitooli selja tugedele et nautida, sest mõtelda pole ju siin midagi. Selleks korraks on Bratislava Kirde-Normet jätk konkursi muljet tee muusika tutvustamist jälle kahe nädala pärast, sest B-kategooria praegu kuulmiseni.