Kahes eelmises saates tutvustasin konkursi üldisi tingimusi, miljööd ning auhinna võitnud helilinte kategoorias A ja osaliselt ka kategooriasse tee. Neile, kes ei sattunud kuulama esimesi saateid. Teeme lühidalt teatavaks, mis konkurss õieti on prii Bratislava. On folkloorialaste muusika, salvestuste rahvusvaheline konkurss, mis toimub igal aastal septembris-oktoobris Ooerti ja Tšehhoslovakkia raadio korraldamisel Bratislava linnas. Tänavune konkurss oli arvult 10.. Sellest võttis osa 30 raadiot 13-st Euroopa riigist. Konkurss viiakse läbi kolmes kategoorias, kusjuures igal aastal muutuvad võistlustingimused kõigis kategooriates. Üldpõhimõtteks on, et A-kategoorias võistlevad vokaalteosed, mis on inspireeritud rahvamuusikast kuid on loodud 20. sajandi helilooja poolt. B-kategoorias on 20. sajandi helilooja kirjutatud instrumentaalpalad. Ikka folklooriainelised ja C kategoorias on esindatud üksnes autentne rahvamuusika. Tänavu oli A-kategooria täpsustav tingimus see, et esitaja oleks naissolist kas saatega või ilma kiirelt pilku tagasi pöörates. A-kategooria parim laul. See oli Bratislava raadiolaul, mis tõi kollektiivile kuldmedali heliloojale kolmanda preemia ja esitajale hõbemedali. See laul oli pealkirjaga sina minu lambake. Heliloojaks Ivandubetski solist Angela vargitsova. B-kategoorias oli tänavu nõue, et teoseks loodud poogen pillile ükskõik kas saatega või ilma. Jõudsime eelmisel korral tutvustada vaid B-kategoorias auhindu võitnud heliloojaid. Need olid Valeri Kicta Moskvast Joseph Kraček Prahast ja teine Klukas, samuti Prahast vastavalt siis ka kolmas, teine ja esimene koht. Kuulamees geenek Lukaši pala tantsija valu, mis põhineb kahel keskTšehhimaarahva viisil mängib Karel Šbelina vioolal. Parima interpretatsiooni eest jagati B-kategoorias preemiaid järgmiselt. Pronksmedal Athenas Valtševile Sophia raadio helilindi eest. Loo autor on Bogomiljoneedev. Pealkiri on lihtsalt süüd ning kasutatud on rahvaviise Edela Bulgaariast ja draakiast. Mängib Athenas Valtšev. Rebeckil saadab Bulgaaria raadio rahvamuusikaansambel. Athenas which on Bulgaaria parim Rebeki mängija. See pill on nende perekonna pilliksi Pattis põlve katalas jätkab oma kuulsa isa, Giro Valtcheri eriala ja tema esimesed lindistused Bulgaaria raadios on tehtud juba poisi eas 13 14 aasta vanusena. Debeckile. On toonud talle kuldmedaleid mitmetelt konkurssidel ja festivalidel. Interpretatsioonialase hõbemedali võitis Tiivodor neurošoviiulil. Ta mängis Zoltan Diore pala viiulihelid meesožeegist. Loo aluseks on neli Ungari tantsulugu Transilvaaniast. Clinton Ungari raadiost. Niisiis tiiva tar Messaros ja Ungari raadiopala viiulihelid meesiažeegist. Kuldmedali kui B-kategooria parim interpreet sai William Farkas Bratislavas esitades Sveto saar. Straationaloo unustatud tantsud Boughroniast. William Farkas on slovaki filharmoonia sümfooniaorkestrile orkestrile, et tema mängu maneeris on ehtsat priimashi sära, fantaasiat ja pulssi on temperamenti ja flirt tossust mis õhutab võistlema mängu osavuses mitte üksnes teiste pilli naistega vaid kas või lindudega. Unustatud tantsud Bohroniast, mida Vilja Farkas praegu mängib, tulevad veel kord jutuks, kui räägime teostest, mis tõid preemia oma raadiole. See tähendab aga kõige tähtsama preemia. B-kategooria kolmanda koha ja pronksmedali sai põrsoni raadio helilint. Kaks rahvaviisi Lõuna Tšehhimaalt helilooja Jaroslav Krošek, solist viiulil Jaan Leela tšekk. Jaroslav kõrgheck, nagu ta Praha vend Joseph Ki on keskmise põlve komponist, kes näitab üles suurt huvi folkloori vastu. Ta on laia huvideringiga. Esiteks tegeleta rohkearvuliste esinejate gruppidega, küll teeb ta neile arranžeeringuid, kirjutab laule, mängib ise kaasa või dirigeerib nii kuidas just vaja on. Kaua aastaid töötas ta ööseni raadios ja Suprofoni muusikamajas kui muusikaline juht. Kuulsad on tema rahvaluule kogumisekspeditsioonid ja teisest küljest on ta oma inimene ka elektronmuusikastuudios. Jaroslav krüptšecon folkloorispetsialist, kelle sõna hinnatakse nii vanade kui noorte muusikute hulgas. Ja teine sama autoriteetne muusika- ja folkloori tundja on ka loo esitaja, viiuldaja, Püünseni raadio sümfooniaorkestri kontsertmeisterjaan, Serlatšikk. Ühelt poolt on ta Praha konservatooriumi kasvandik, viiuldajana, teiselt poolt kodused traditsioonid ja esmajoones ema mõju on viinud ta folkloorimaailma ning selle sünteesi tulemusena on temast kujunenud laia ampluaaga Reet kes tegeleb ka folkloori ja kammergruppides ning kelle mängus on just proffide jaoks seda raskesti tabatavat stiilitunnetust. Folkloori esituses aga nii vajaliku. Kuulame kaht rahvaviisi Lõuna Tšehhimaalt, mille on linti mänginud Jaan Serlaček Teise koha ja hõbemedali sai Praha raadioloo eest tants ja valu, mida täna juba kuulsime. Helilooja arranžeerija on teine, Luukas mängib Kaarel Šbee lina vioolal. Loo aluseks on kaks tšehhi rahvaviisi ning lugu on säilitanud oma loomuliku muusikaarenduse ja lihtsuse. Esimene preemia kuldmedali võitis Bratislava raadio helilindi eest unustatud tantsud. Boughroni Ast arranžeerija, helilooja Sveta saar, straatšina, solist viiulil Williamfarkas. Bohronja maakonnas leidis helilooja muusikalise kultuuri mõttes unikaalse paiga. Siin ulatuvad juured vallahhide kultuurini, kes tõid oma loomingu iseärasused kaasa teistpoolt Karpaate ning sulatasid siis ühte Slovakkide omaga. Selle assimileerumist käigus on jäänud muusikasse väga palju elemente, mida Slovakkide folklooris mujal ei kohta. Unustatud tantsud koosneb nagu kolmest eraldi osast. Esimene osa on pealkirjaga kuidas peab elama, vaene. Teine osa on Troyclarva koos lauluga nimetusega armas jumal, too mulle rõõmu juba täna. Ja kolmas osa on Chardaš. Mängib hiljem Farkas koos Bratislava raadio rahvamuusika ansambliga. Ja lõpuks kategooriat see autentne rahvamuusika huvitavaim ja oodatuim osa. Tänavu osales selles kategoorias 50 helilinti ja teemaks oli meeste ansambel suuruses kolm kuni 12 inimest ning muidugi pidid need olema ehtsad rahvalaulikud või nagu öeldakse, konkursi statuudis, folkloori vahetud edasikandjad. Tänasesse saatesse mahub just veel kolm lugu ja me mängime siis kolm parimat. Siiski vabas kõnes rääkides on natuke kahtlane nimetada neid just parimateks sest väga häid ja huvitavaid laule oli siin 50 hulgas palju. Ja punktide vahe, mis ühe või teise just ette viis, oli nii minimaalne, et tegemist oli juba tõesti fortuunaks. Kolmas preemia ja pronksmedal läks Jugoslaavia raadiole Novis saadis laulu eest, pääsuke ehitab oma pesa. Laulab mees, laulugrupp, Ladeenowist, solist, lobrivoi, Bogdaanovitš. Teine preemia ja hõbemedal Jugoslaavia raadiole Skopi ess laulu eest paša noor naine esitab laulugrupp Teetovost Torupillisaatega. See on vana ballaad sealtsamast külast Makedooniast. Kombeks oli laulda seda külalistele söögi ajal meelelahutuseks. Intonatsiooniga on tüüpilised selle mägise paikkonna lauludele just lüürilistele, lauludele ja ballaadidele, milles segunevad tihtipeale armastuse ja karjuse elu ning looduse motiivid. Meie kõrvale on sedalaadi muusika värske ja huvitav eriti kui avastad pidevas motiivi kordumises tohutut variatsiooni rikkust nüanssides. Suurt osa mängib siin ka hääle tekitamise kunst. See kategooria esimene preemia ja kuldmedali võitis Baieri raadio Münchenis. Helilindil laul karjaaias on vasikad. Aga see on õieti küll pealkirja nii-öelda reaalune tõlge, milles originaali rütm ja kõla on kaduma läinud. Kuulame siis, kuidas see kõlab tarhingi lauljate esituses. Laulan tüüpiline saksa alpide karjuse laul, kus põhiteemaks jällegi armastus. Ja toogid võime väheksada oligi. Nii et. Saate Antsla Raeköök, jäätis. Ja seda siis ela. Näidu. Kädi Slo Laar just laoti ja ei too. Eesti elu suur on. Ees ju? Raadio ta. Need ju. Raadio. Hoolad ja. Nii kõlasid lood ja laulud, mis rahvusvahelisel folkloorialaste helisalvestiste konkursil Bratislavas viisid koju auhindu. Nende kõrval aga nagu juttu käiguski, ma rõhutasin, oli veel rohkesti head ja huvipakkuvat muusikat, mida meelsasti tutvustaksin teile edaspidi. Selleks korraks aga kuulmiseni.