Mujal maailmas võib leida suurepäraselt diaatrite häid laule õpetajaid kuid Milano on mingisugune eriline ja teatriskaala on mingisugune eriline õhkkond ja hingus, mida kindlasti mujal ei ole. Milano teatel on vana teater Itaalial ooperi sünnimaa Milano ooperi kodumaa ja kogu Itaalia laulutraditsioonid ja operdajad. Traditsioonid on kõige enam välja arenenud just Milanost ja La Scala teatrist. Säärast hingust ja asjatundlikkust taset vaevalt et ükski teine linn teater vaid saavutada. Kuigi ma nüüd olen juba Estonia teatri solist 69.-st aastast ja selle aja jooksul ainult oli mul võimalus. Üks hooaeg samas seitsme teisel aastal stažerda Moskva konservatooriumi juures tunda end jälle õpilasena, kuid nüüd selle kaheksa kuu vältel ma võisin siis täielikult tunda õpilasena selle kõige paremas mõttes õpilasena, kes juba teab, mida ta tahab ja mida temalt oodata. Kas sa seda võimalust ma püüdsin ska võimalikult kasutada? Nii sissejuhatus on tehtud, võib minna teema juurde ooperisolist. Mati Palm vahendab tänava muljeid itaalia muusikaelust. Kaheksa kuud õpinguid, laskala laulukoolis on selja taga. Millistel printsiipidel töötab siis laskala lauluhool? Skaala kool, see tähendab skaalad ei kanta alla skaala laulukool la skaala juures. See kool asutati kohe pärast sõda eesmärgiga siis itaalia noortele lauljatele anda veel viimast lihvi just siis teatri juures, nagu küll mitte lihtsal moel, nagu on meil Nõukogude liidus stažööri, kuid siiski selles skaala õhkkonnas noori lauljat veel lihvida. Nii oli siis selle laulukooli eesmärk 15 aastat, sellest ajast on siis võtnud osa ka nõukogude noored lauljad animeratlandow Hendrik Krumm, Tamara Milaskena ja paljud-paljud, teised laskala koolist, vähemalt sellel aastal kui oli 12 õpilase kohta valitud välja 36-st õpilasest üle maailmakonkursi alusel. Pluss siis kolm õpilast Nõukogude Liidust vahetuse korras ja pluss üks õpilane Unesco stipendiaadina, nii et seega siis 16 õpilast meid oli. Igal aastal toimuvad talvised üleminekueksamid esimese kursuse õpilastele, välja arvatud siis nõukogude noored talvisel eksamil langes välja viis õpilast, sõel on tihe ja see on päris tõsine. Kes edusamme ei tee, sellel ei ole mõtet koolis olla selle inimese peale. Laskealateater, kes on niigi kriisiseisukorras rahalistes raskustes, ei kuluta raha ega aega. Sellevõrra jääb siis tunde jälle neile, kes rohkem seda ära tasuvad. Kevadisel eksamisessioonil, siis kuulatakse üle jälle kõik õpilased. Ja kes saab siis teisele kursusele, kellena mõtet edasi õppida, kes jääb ukse taha, kelle asemele võetakse uued kõnnite kursustel kurss on kaks, äärmisel juhul kahel, kolm. On maestro Caroosija endine koloratuur sopran, kes on ta laulnud lastealas. Aastad on vokaalpedagoog maestro pastorina, kes on koolikontsertmeister juhataja. Töötanud 36 aastat ja kontsertmeistrina neist üheksa aastat laskala kooli juures. Ja sellest aastast oli kutsutud ka konservatooriumi õppejõud, aastat teatrijuht kontsertmeister olnud maestro Pedratsolly. Need on siis eriala õppejõud. Peale selle veel praegune tegevlaulja väga kuulus hinnatud laulja, maga Tauli Veero oli kutsutud teatud arvuks stiilitundideks. Tundideks õpilastele, kes ei valda itaalia keelt, veel küllaldaselt, on võimalus siis õppida itaalia keelt, kaks korda kaks tundi nädalas. Peale selle mõningad tunnid grimmi ja 20 tundi teatriajalugu ja moraalselt kohustuslikud teatri ümmarguse lauaõhtud kohtumised. Need olid meile küll teatritööplaanis kuid samal ajal ka väga huvitavad ka kuulata ilma Tööplaanite kollektiivsed tunnid olid ainult siis loengut. Ülejäänud tunnid olid kõik individuaalselt materjalist, laulud on nüüd koolis, oli väga vaba, sundimatu õhkkond ja me olime oma valget nagu üks kollektiiv ja head sõbrad. Kuigi oli esindatud aga pallimaidma nimetaksime Türgist Jugoslaaviast, Bulgaariast, Kaczobrant, Jaapanist, Iisraelist, itaallased ja meie. Nii et rahvusvaheline õhkkond, kuid väga sõbralik, ikka vastutulek, kui keegi soovis teise tundi kuulata, ei juhtunud seda küll kunagi, et keegi oleks ära ütelnud. Teinud. In here? Is a o. O. Töömeetodis on üks põhiline erinevus see, et kui meil toimuvad konservatooriumis laulutunnid koos laulupedagoogi ja kontsertmeistri käe pluss veel siis eraldi tunnid kontsertmeistriga, siis seal on nii kolm-neli korda nädalas pool tonni ainult harjutusi pluss tunni lõpus, soovi kohaselt võib läbi võtta siis aariatest või, või ooperikatkendid, mis tekitavad raskusi. Maestro, siis juhendab, abistab ja eraldi kontsertmeistritunnid. Kontsertmeistritunnid ilma vokaalpedagoogi abita õpitakse ainult partiisid või siis vabal valikul mõningaid katkendeid või aariaid laule. Kontsertmeistrid on väga kogenud, töötanud aastaid lauljatega ja meil on väga hea ülevaade ka laulja võimalustest ja, ja vajadustest ja tehnilistest raskustest. Nii et vähemalt need kaks kontsertmeest, kellega mul oli nüüd võimalus töötada juhendasid väga asjatundlikult ja hästi ka vokaali. Anti ka koduseid ülesandeid ja kuidas neid harjutada? Säilisel ei, kodused ülesanded ei olnud rohkem kui laulu. Just vokaaltehnika tundides oli algul mõningaid märkusi mul hingamise kohta ja veel lihtsalt artikulatsiooni harjutusi neitsis, maestro Caroosia palus teha, see oli õppimise alguse poolel. Aga partiide ettevalmistamisel on nii, et ega, ja üldse kooli kogu süsteem on nii et keegi kedagi sunni. Igaüks teeb oma äranägemise järgi. Ja kui palju siis kellelgi tahtmist ja ja aega jätkab nüüd järgmiseks tunniks ette valmistada. Nii taga oma äranägemise järgi teeb klassiruume ei ole palju. Klassiruume on nii lauluklassiruum, kaks kontsertmeistriklassiruumi ja siis veel lavatehnika tundideks üks klassiruum, mida saime kasvatada ühel üks väike ruumikene klaveriga, kus võis siis igaüks, kui see vaba oli, sama tööd teha ja ette valmistada. Üldiselt ütleks nii, et kool on väike, koolon tiivne ja võimalused ei ole mitte. Nüüd nii väga avarad, kuid kellel töötahet jätkub, sellele siiski võimaluse leidub. Kuidas neid oli nendel õpilastel, kes seal laskala koolis õppisid, võimalus tutvuda La Scala teatri enesetööga ja, ja selle miljööga Et meie kool kuulub küll laskeala alla administratiivselt kuid laulukooli õpilased ei ole mitte täielikult laskala tööliste Velaskala inimeste õigustes, küll võisime vabalt ringi liikuda ja kõike vaadata, kõike ka siis kursis olla, mis seal toimus. Kuid otseselt laskealatöösse ei puutunud rohkem, kui võisime ainult suurest saalist naises väiksest saalist jälgida proove, välja arvatud hooaja teine pool kus meil oli keelatud jälgida peaproovi, mis oli ära keelatud. Ametiühingute poolt. No me oleme harjunud selle mõttega, et Itaalia on lauljate maa, kuidas nüüd tundus, seal on tõesti neid lauljaid nii käega jalaga segada. Itaalias on nii vanad ja tugevad laulutraditsioonid ja itaallase hing on lahtine ja rõõmus neiut, itaallane nagu juba looduse poolt kipub laulma. Meil on suured traditsioonid koorilaulu osas, mida Itaali maa üldse ei tunne. Taanlast olid väga üllatunud, kui ma näitasime, rääkisin meie laulupeotraditsioonidest ja sellest ettevalmistusest ja kõigest. Kuid itaallase laulmine läheb välja teisiti lööb välja selles, et keel on ilus. Rahvalaulud on ilusat viisi, rikkad ja traditsioonid on kandunud läbi sajandite siiani ja elavad rahvas edasi. Ja nüüd, kui tekkinud mõningane kriis mõnes hääleliigis, et võib-olla praegu ütleme nii, et ehk ei ole Itaalias väga head passi, sest et Etseebilsa on juba aastaid surnud. Ja seal saaresseebion vana lihtsalt nimesid passide hulgas ei ole. Kuid hääli on suurepäraselt, basse võib leida ka Itaalias praegu nagu lund, irooni ja mõned teisedki kõrgemaid hääli on Itaalias alad leidunud ja leidub neidki praegu, kellede nimed kanduvad üle maailma. Ja tenorit Luciano Pavarotti. Itaallased peavad põhiliselt üleval metropoli Dane teadet ja palju muid suuri maailma teatrilavasid. Kuid kodus praegu õlitada Milano teatris on. Ma võiks öelda väikene kriisiperiood, süsteem on säärane, et iga dirigent kutsub omale siis vastavad lauljad vastavat kuulsused, keda ta tahab ühes või teises ooperis näha. Ja nii on kujunenud välja, et pea igal etendusel laulab kaasa neljast-viiest tähest kaks, kolm või igal juhul üks välismaalane. Ja kui me arvaksime maha näiteks sellel hooajal laulnud hispaanlased, bulgaarlased, jugoslaavlased, mõned sakslased, siis nagu itaalia nimesid jääks võib-olla pool järgi, ainult neist solistidest, kes siis sellel hooajal laulsid, laskalas peapartiisid. Publik on Itaalias väga soe, väga asjatundlik, väga kärarikas ja võiks öelda tormiline publik on väga asjatundlik mitte ainult laskealateadvuses, vaid seda ka Roomas, Firenzes ja Brežas, kus mul oli võimalus oopereid näha kuulda. Inimesed tulevad teatrisse, mitte vaatama seda ooperit, seda ka muidugi. Enamasti tullakse teatrisse, kuulame üht või teist solisti või vaatama seda konkreetset lavastust või kuulama dirigenditööd. Kui siis laulja laulab oma aariat, ei juhtunud vist küll kordagi, et oleks jäänud ilma plaasist kuid vastavalt aplause intensiivsusele, mis algab siis vähesest aplausiga mõningas plaksust ja jõuab välja siis järgmistel juhtudel oli viie uue, võib-olla isegi kümneminutiliste braavo ja viis ja hõisete niitvaid vahel kasvada paremal juhul täitsa omatsiooniks tormiks. Itaallased armastavad siiski, nagu ka kõik teised rahvad, eelkõige oma muusikat, oma heliloojate teosed ja ikkagi kõige rohkem neid kus on lauljatel võimalus ennast näidata, end oma tehnilist meisterlikkust demonstreerida igal hooajal. Kindlasti on kavas mõned rohkem tuntud Verdi teosed ja sinna juurde üks või kaks vähem tuntud teos. Kindlasti on alati kavas Putšiini, seda eriti veel sel aastal, kus oli Putšiini 50. surma-aastapäev kindlasti kavas Mozart, Rossini ja narmastega Wagner, Putšiini, Verdi teosed. Vähemalt enam tuntud teosed teab suurem osa publikut juba peast aariad ansamblit, tuntud numbreid, need ei ole mingi probleem, nagu poeem. Don Carlos, niisugused teosed on, publik on väga tuntud ja neid kuulatakse suure õhinaga. Just kuidas nad õnnestuvad sellel õhtul. Need teosed ringlevad aastaid aastakümneid. Ja sel aastal tuli välja üle 100 aasta jälle las skaalas Verdi Attila. Ühelt poolt see nagu kindlaks kujunenud repertuaari ja teiselt poolt see, et igaks uueks lavastuseks komplekteeritakse uus niisugune rahvusvaheline meeskond, see nõuab seda, et iga rolli on võimalus kutsuda parimad jõud üle maailma. Nii et on tekkinud nagu kindlat lauljat, kes interpreteerivad ühte või teist heliloojat paremini ja ongi selle juurde jäänud, nagu. Ja ühtpidi on see muidugi väga hea, tingib ja eeldab väga kõrget taset, et dirigendid, lavastajad kutsuvad oma etavalmistitavasse ooperisse, siis vastavad jõud, keda nad tunnevad ja jäävad, kes garanteerivad juba ette teatud kõrge taseme. Ja teiseks on see lauretele. Siiski oli juttu mõne juhtiva lauljaga nagu Paolo Mantor soologa, kes on tuntud kui puhobas ele võiks lugeda nagu parimaks puhobassiks praegusel ajal maailmas. Tema mängis Moskvas tuhkadriinus keda Moskva publikuteks suure vaimustusega vastu ja kes oli Moskvas nagu uus nimi ja avastas, et üks bass suure kasvuga mitte väga noormees võib nii kergelt, nii graatsiliselt ja nii muusikas laval liikuda. Temaga oli pikem jutuajamine ja tundus nii, et neil on niisugune probleem, et kui nüüd ta oleks ka võimeline laulma mõnda teist manud autorit kui Rossini, Mozart või mõni muu puhva autor siis keelduvad võtmast teatrit mõnda teise ooperisse, sest iga teater, iga etendus peab olema garanteeritud kõrgetasemeline. See omakorda lauljat paneb teatud raamidesse, tekib omamoodi stereotüüp sus. Kuid teisest küljest, kui kuulata Verdi ooperit, kuhu on kutsutud kõik vastava ettevalmistusega vastava häälematerjaliga suurte võimalustega lauljat siis see ooper on juba garanteeritud, kui tõeline Verdi või ka nagu ma kuulsin Arozini operetitalonausiiris kuhu olid kutsutud ka kõik lauljad, kes on ainult spetsialiseerunud Mozarti, Rossini ja teiste Bufa autorite laulmisele nagu tenor nudi, Alva Paulo Mantor soolo ja möll, hoor, metsosopran koloratuur Ameerikast. Need kolm inimest tegid sellest ooperist vokaaltehniliselt küljelt nauditavaid etendusi üldse. Las skaalas sel hooajal. Teisest küljest selle stereotüüpe, nagu tasandab see ringreis, paljud uued etendused suurtes kohtades uue publiku uue koosseisu, kuna kujutise pinge tol teisel määral nagu säilib, et telesellega seos. Ma ei tea, kuidas stereotüüp susega nüüd aastakümnete vältel, kuid inimesed, kes laulavad valla alla 10 aasta nooremad inimesed algemad lauljad on kutsutud paljudele maailma ooperilavadele kasvõi ühe ja sama või kahe kolmerolliga, kui Ma peaksin laulma näiteks don basiilijat. Ühe kuu. Koos ettevalmistusega ja pärastele Tallinnas ja hiljem veel kuskil Nõukogude Liidu teatris, siis ma usun seda, et see teos ei tohiks mind küll vist 10 aasta jooksul ära tüütada, kui, kui oleks võimalus niiviisi laulda. Sest ikkagi uued partnerid, uued teatrid, uued suhted, uued inimesed ja vähemalt kui ka need solistid, kõik, keda ma nüüd selle ovaal laskalas kuulsin ka mitmel korral mitmel etendusel järjest, kes laulavad Neid samu rolle või üht kitsast rollide ringi paljudel lavadel siis ei olnud mitte minutikski või kõige vähematki märki sellest, et nad inimesed oleksid väsinud või kulunud või teeksid seda etendust mingil määral vastumeelselt. Etendused on äärmiselt kõrgel intensiivsuse tasemel. Kuidas itaallased suhtuvad moodsasse ooperis, moodsa helikeelega teostesse? Moodsa muusikaga paistis olema nii, et eriti kontserditel oli kuulda üsnagi palju moodsamat muusikat sest oli sel aastal Schönbergi ja 100. sünniaastapäev ja laskealateater oma kontsertprogrammi oli võtnud väga palju kontsert suvel just Schönbergi ja tema koolkonna autorite muusikat. Siis jäi mulle silma nii, et kui Milano linn on ligi kaks miljonit ja Tallinna linn on nüüd allapoole miljoni, siis kokku moodsa muusika kuulajaid sai ehk üsna ühepalju, nii et need mõnisada või natuke rohkem inimest, kes siis neil moodsa muusika kontsertidel ringlasid said mul pärast päris nii tuttavateks juba, kui toimus Luisinuna uue ooperi esietendus ooper on kirjutatud väga moodsalt ära kasutades kõiki helitehnika ja orkestrivõimalusi, siis ma algul arvasin, et võib-olla tõesti, et nüüd ooperit ehk ei võta seda ooperit hästi vastu, et liigselt ehk müra ja mitmesuguseid efekte lavastuses see Annehke traditsioonidega harjunud itaallasele liiga võõras kuid ei, vastupidi, see ooper võeti suure hurraa ja braavohüüetega vastu. Null siin uus operale kirjutada erinevate maade revolutsiooniideede ja sündmuste teemadel oli süntees, ooper, selle teose lavastajaks oli kutsutud Moskvast režissöör Ljubov, kes oli oma töö teinud väga kõrgel tasemel ja hiljem kriitikast oli lugeda ja kuulda, et võib-olla isegi lavastust hinnati kõrgemalt kui ooperimuusikat. Kontsertelu on elab ja sisule. Itaalia kontsert, õlu on küllalt elav, kuid imelikul kombel oli näha võrdlemisi vähe reklaami, eriti kui nüüd võrrelda Moskva, Leningradi või Viini või siis ka Barcelona Bulgaaria reklaamiga, siis Itaalias on väga vähe näha kontserdi, reklaami see peaaegu puudub, on üldiselt üldafišid ja rohkem ei ole paremad kontserdid. Suuremad kontserdid on rahvast puupüsti täis. Kuulatakse samuti väga-väga pingsalt ja asjatundlikult. Et talle kontsert, elu on just kõige intensiivsem sel perioodil, kui ei ole ooperihooaega, seda nii Milanos kui teistes linnades. Milanost nimelt on nii. Ooperihooaeg algab seitsmendal detsembril ja lõpeb mai paiku mai keskpaigast kuni juulikuu, kaasa arvatud jälle oktoobrist alates on siis kontserdihooaeg, mida korraldab laskealateater oma koori, orkestri ja mõnede solistide, ka on kutsutud väga palju külalisesinejad solist, see kõik läheb laskaala arvel. Kuna teater on rahalistes raskustes, riiklik dotatsioon on küllalt väike, saali sissetulek ei kata ooperi väljaminekud siis teater püüab mitmesuguseid teid pidi end päästa rahalisest kitsikusest. Nii on väga kasulik korraldada solistide kontsert, küll pianistide instrumentalistina väiksemate ansamblite ja vokaalsolistide kontsert. Sel aastal oli üheksa ilma esirea klesi, rinna solistidega, kontserti. Kui ma loeksin ülest need nimed, kes kõik esinesid sel aastal järjekorras, siis oleks nii. Väga huvitavad kontserdid, väga hea vastuvõtu osaliseks said Pavarotti regantsa Nikolai kätta. Merlin Horn. Elizabeth Schwarzkopf Con laskalas oma inimene laulad väga palju Mozarti ja Richard Straussi ooperites. Ütleme, kontsert toimus vaikses skaalas, oli kõige viimane sellest kontserdiseeriast Schwarzkopf kontserti võib-olla iseloomustaks see, et teda võeti vastu kõige suurema aplausiga neist suurtest nimedest tema kavale koostatud saksa möödunud sajandi ellujate laululoomingust. Nikolai kettakava oli koostatud rootsi ja vene klassikaliste heliloojate teostest. Pavarotti kava oli Itaaligava üles ehitatud peamiselt pelganto teostest ja kontserdi lõpus ka mõningad efektsed rahvalaulud. Kuulete katkendeid Luciano Pavarotti kontserdilt. Kuna salvesson tehtud kassettmagnetofoniga, siis loomulikult kvaliteet ei ole eriti kõrge. Nende suurte nimede hulgast jäi kõige rohkem meelde. See oli elamus omaette, mida ei saa unustada nii peol ja kindlasti ka mitte hiljem mansardkavale kontsert laskalas 22. jaanuaril. Seda kontserti iseloomustaks just see, et kui kõigil kontserditel oli teatud mõõnaperiood kontserdi keskel just kava osas lauldi, nii et alul Enam tuntud või kaasakiskuva mad teosed kontserdi keskosas kas esimese poole lõpus või teise poole algul, siis vähem tuntud teoseid, mida siis nagu efektidega ja kõrgete ilusate nootidega harjunud itaalia publik võttis tagasihoidlikumalt vastu. Siis kaba jõe kontserdil säärast mõõnaperioodi vastuvõtumõttes üldse ei esinenud. Kuigi ta laulis Richard Straussi teosed originaalkeeles, siis publik võttis teda sellegipoolest vastu marulise aplausiga. Braavohüüetega kontserdi kulminatsioon. Tavaliselt on ikkagi viimased osad kavas ja lisab, alad on seal väga vale. Kontserdil oli see pingeviilud algusest lõpuni läbi ja lõpuks tekkisid spontaansed hüüded, et saaled ainus saladi ingel, sellist teist ei ole, sa oled parim ja nii edasi. Nii et see oli midagi erakordset. Kaheksanda lisapala järgi ütles ta aga heas kõrgendatud meeleolus. Mulle meeldib väga laulda, laulda teile ja ma laulaksin jo terve öö. Kuid järgmisel hommikul siinsamas laval hammalkel 10 kontsert ja kell on juba veerand üks öösel, nii et ma peaksin natukene puhkama, sellest sai publik väga hästi aru, võttis seda veel suurema aplausiga vastu ja kõik lahkused. Aga suurepärase meeleoluga. Kui nüüd tagasi mõelda Itaalia päevadele, mis tundub nagu kõige enam ladestunud, olevat nende päevade jooksul midagi, millest kasu on saanud, mis tööks vajalik. No kasu oli tõenäoliselt väga suur ja ja põhjalik, sest et ma sain siiski kuulata hooaja jooksul enamus kontserte, mis toimusid Milanost peale selle kõik ooperietendused, balletietendused, neid oli kokku 16 pluss teistes linnades veel kolm ooperit ja näha väga palju itaalia kunsti Itaalia linnas, et meie oleme nüüd näinud Itaalias 20 linna koos nende kunstiga ja väärtustega. Kuid praktiline kasu oli eelkõige sellest ma siiski valmistasin ette viis ooperit, nüüd on siis järjekorrast Don Basilio Sevilla habemeajas, Verdi Reekviem, bassipartii Don Carlose, Filipp, teise partii itaalia keeles, itaalia traditsioonide järgi silmapartii Verdi ooperis tarnani ja viimasena Attila partii Verdi ooperis Attila ning mõtlesin ka läbi Kunu ooperis Faust, mafisto parti. See oleks selle töö niisugune praktiline tagajärg. Nõuanded õpetused laulupedagoogi poolt tehnilises osas. Orkaan teeb La. Elleveeaa treeneri.