Tartu stuudios on meil folklorist Risto Järv ning tänane vanasõna on, et uni ei anna, oota kuube. Kuidas sellega siis on? Vanasõna võidab tõepoolest, et uni ei anna uut kuube ning magamine eesti vanasõnade akadeemilises väljaandes on selle tüübinumbriga 12899 kirja pandud vanasõna. Üsna tuntud. Üle 265 variandi ja praegusel ajal võib see eriti aktuaalne olla, kui peal niikuinii on kevadväsimus ja praegustel hommikutel kellakeeramise järelikult tuleb tund varem tõusta ning iseäranis raske ärgata. See vanasõnal on oluline selle poolest, et tal on paralleele regilauludega. Kui mitmetel vanasõnadel on näiteks paralleele muinasjuttudega, siis vanasõna on tuntud regilaulus. Siin on liitunud kaks regilaulutüüpi, uni ei anna uut kuube ning uni soodab hulkuma. Ja nii leiamegi, näiteks vana kandle viimasest 12.-st väljaandest Narva linnast kirja pandud regilaulu 1000 924.-st aastast uni Jenna uut kuube magamine, maania järk. Joni paneb hulkuma magamine marssima. Et tõepoolest, nii nagu skulptuuris ikka siin on rõhutatud just riimi kordusega, et tuleks ikkagi tegutseda. Riietega seostub hanila kihelkonnast ida, kui on 60.-te lõpul kirjutanudki selgituseks selle juurde, et vanasti olid auses pikad särgid, mida laiemad käised ja pikemad särgid, seda uhkem keemiarikkam. Aga ega need kuued iseenesest ei tule, tuli tööd teha, magamisest oli ikka vähe, ikka une kõrvalt võeti aega, naised ketrasid, kudusid sama üles, kirjute on teisal selgitanud, et magamine on laiskuse tunnus, magasin tehtud ööd, heisa maga, jaga ilusaid riideid, piksercury töökalimis, au kuus Kuubal, ilus asi, aga isi pidi ta tegema. Ja nii võidaksegi ka lihtsalt öelda selle vanasõna juures, mis võib pikkuselt varieeruda, mõni vanasõna üles kirjutas, võib veel juurde lisada. Tuku teed käid ja Maie nagu näiteks Suure-Jaani kihelkonnast Vastse mõisast. Siis selgitustega on tihtipeale tõesti üsna lühidalt öeldud. Ta ei saa midagi või kui sa ei taha tööd teha, ei ole sul ka midagi. Magamine ei too mingit kasu. Uudo riiel Vändra kihelkonnast 37. aastal on lisanud, selgitad, oleks hoopis teise vanasõna. Aeg on raha ja noh, eks tõepoolest ilmselt ongi siis selle rahvapärase selgita tusega selle vanasõna juurde. Eeldatudki, et nii nagu selles vanasõnades nii ka teistes tegutsema peaks kogu aeg ikka, seda leiame ka teistest vanasõna. Tüüpidest näiteks magamise pealt pole keegi, et ei saanud või natuke kujundlikumalt, egas unes rasvast Leenza või ega unest putru keeta sa või siis ega ilma vaevata valget särki ei Soa. Nii et nii me näeme tõesti. Et see vanasõna, mida tihtipeale kasutatakse eriti just selliseks ülesajamiseks ja võib-olla ka naljatoonil, et ta on ikkagi kasutada tõesti sellise pedagoogiliselt toreda ütlemisena. Nii näiteks Kose kihelkonnast 60 neljandat aastat pärit vanasõnas üteldi siis, kui oli tarvis kedrata, kududa, magamiseks jäi vähe aega, noortel oli raske vara tõusta kell seitse. Nii et tõepoolest tänapäevaga võrreldes tuleb see ilmselgelt tuttav ette, vähemasti näiteks kõigile neile lastevanematele, kes igal hommikul oma lapsi ülesse peavad ajama. Aga olgu veel öeldud, tegelikult on ka teistpidi varientis jällegi vanasõna kohta, näiteks on folklorist Kristi salve 1009 76. aastal Muhumaalt üles kirjutanud uni toob sulle uue kuue magamine maani särgi. Nii et järgi mõeldes ju tegelikult tõesti teistpidi see, mida arstid ikka kogu aeg ütlevad. Umbes kolmandik meie ööpäevast ette nähtud ööuni mõjutab seda, millised me oleme ülejäänud kahel kolmandikul. Nii et tuleb teha mõistlik kompromiss magada nii kaua kui vaja, selleks, et saaks tehtud kõik see, mis vaja. Suurepärane, aitäh, lita järvedena.